آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

استراتژی DCA و خرید پله ای در بازار ارزهای دیجیتال

اگر تصور می‌کنید که برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال لازم است تا ابتدا پاسخی قطعی برای سوال “بهترین زمان برای خرید بیت کوین چه زمانیست؟” پیدا کنید، می‌بایست این را بدانید که جوابی قطعی برای این سوال وجود ندارد! بهتر بگوییم؛ استراتژی DCA می‌تواند به نوعی پاسخی منطقی به این سوال باشد.

بسیاری از افراد استراتژی DCA را با عنوان “خرید پله‌ای” یا “میانگین کم کردن” می‌شناسند و آن را به عنوان بهترین روش سرمایه گذاری در بیت کوین معرفی می‌کنند. در ادامه این مطلب به توضیح کامل استراتژی DCA و نحوه استفاده از آن در بازار ارزهای دیجیتال به همراه مثال‌های واقعی روی نمودار بیت کوین می‌پردازیم.

آشنایی با مفهوم استراتژی DCA

کلمه DCA مخفف عبارت Dollar Cost Average بوده و به معنای “میانگین هزینه دلار” می‌باشد. استراتژی DCA به این صورت است که افراد می‌توانند بدون توجه به قیمت و نوسانات کوتاه مدت بیت کوین، به خرید دوره‌ای بیت کوین یا هر دارایی دیگری که در نظر دارند بپردازند.

مثالی از استراتژی DCA

استراتژی DCA را می‌توان به یک سرمایه‌گذاری کاربردی نیز تعبیر کرد. برای مثال شما تصمیم می‌گیرید که هزار دلار از دارایی خود را به سرمایه‌گذاری در بیت کوین اختصاص دهید. در استراتژی DCA به جای وارد کردن کل مبلغ و خرید یکجای هزار دلار بیت کوین، می‌توانید آن را به چندین قسمت تقسیم کنید و در دوره‌های زمانی متفاوت خرید بیت کوین را انجام دهید.

برای مثال می‌توانید هزار دلار را به ۵ قسمت ۲۰۰ دلاری تقسیم کرده و در هر ماه به میزان ۲۰۰ دلار به خرید بیت کوین بپردازید. در روش DCA دیگر قیمت بیت کوین و نوسانات کوتاه مدت آن برای شما اهمیتی ندارد. بلکه شما در روزی که مربوط به دوره خرید شماست، بدون توجه به قیمت، خرید بیت کوین را انجام می‌دهید.

بیایید این مثال را به صورت عینی در چارت قیمتی بیت کوین بررسی کنیم.

خرید بیت کوین بدون استراتژی DCA

فرض کنید همزمان با شنیدن اخبار مربوط به رشد و صعود قیمت بیت کوین و داستان افرادی که با سرمایه‌گذاری در بیت کوین به سودهای بزرگی دست یافته‌اند، شما نیز ترغیب به سرمایه‌گذاری در بیت کوین شده و در محدوده ۵۸۰۰۰ هزار دلار اقدام به خرید بیت کوین به صورت یکجا به مقدار هزار دلار کرده‌اید. بنابراین قیمت خرید شما برابر با ۵۸۰۰۰ دلار بوده و زمانی به سود می‌رسید که قیمت بیت کوین از ۵۸۰۰۰ دلار بالاتر رود.

اما علی رغم انتظارات موجود، بیت کوین وارد یک روند ریزشی شد و تا به امروز (۳۰ آبان ۱۴۰۱) شاهد کاهش قیمت آن تا سطح ۱۶۰۰۰ دلار بودیم. بنابراین معامله خرید شما هم اکنون در یک ضرر ۷۲ درصدی قرار دارد. زمانی که بیت کوین مجددا به قیمت ۵۸۰۰۰ دلار برسد، معامله شما به صورت کامل از ضرر خارج شده و با رشد قیمتی بالاتر از ۵۸۰۰۰ دلار، معامله خرید شما وارد سود می‌شود. بنابراین مرز سر به سر شدن معامله شما، همان قیمت خرید اولیه یعنی ۵۸۰۰۰ دلار است.

حال اگر همان هزار دلار سرمایه را بر اساس استراتژی DCA و در قالب خریدهای پله‌ای وارد معاملات خرید بیت کوین می‌کردید، اوضاع چگونه بود؟

خرید بیت کوین با استراتژی DCA

فرض کنید با رسیدن قیمت بیت کوین به ۵۸۰۰۰ دلار، انتخاب شما به جای خرید یکجای بیت کوین، به خرید پله‌ای تبدیل میشد و تصمیم می‌گرفتید تا هزار دلار سرمایه خود را به ۵ قسمت تقسیم کنید و طی ۵ دوره برای خرید بیت کوین اقدام کنید.

برای مثال می‌توانستید کل سرمایه خود را به ۵ قسمت تقسیم کنید (۲۰۰=۱۰۰۰/۵) و طی ۵ ماه و در هر ماه اقدام به خرید ۲۰۰ دلار بیت کوین بدون توجه به قیمت بیت کوین کنید؛ یعنی سرمایه خود را به صورت مرحله به مرحله وارد بازار کنید. در این صورت پس از ۵ ماه شما مجموعا ۱۰۰۰ دلار بیت کوین در قیمت‌های مختلف خریداری کرده‌اید. در این روش قیمت خرید شما برابر با میانگین قیمت‌های مختلف خواهد بود.

قیمت خرید با استراتژی DCA:

۵۸۰۰۰+۵۳۰۰۰+۴۵۰۰۰+۳۶۰۰۰+۳۷۰۰۰=۲۲۹۰۰۰ دلار

۲۲۹۰۰۰/۵=۴۵۸۰۰ دلار

یه این ترتیب در روش خرید پله‌ای یا همان استراتژی DCA، میانگین قیمت خرید بیت کوین برای شما برابر با ۴۵۸۰۰ دلار است و هم اکنون پس از ریزش ۷۲ درصدی بیت کوین از سقف قبلی خود، معامله خرید شما تنها ۲۲ درصد در ضرر است! اما در حالت قبلی و زمانی که خرید بیت کوین را به صورت یکجا انجام داده بودید قیمت خرید شما ۵۸۰۰۰ دلار بود.

حال با رسیدن قیمت بیت کوین به ۴۵۸۰۰ دلار، معامله خرید شما از ضرر خارج شده و با افزایش قیمت بالاتر از این مقدار وارد سوددهی خواهید شد. در صورت بازگشت مجدد بیت کوین به سقف قیمتی ۶۹۰۰۰ دلار نیز شما به میزان ۵۰ درصد وارد سود خواهید شد. اما در حالتی که بیت کوین را به صورت یکجا خریداری کرده‌ بودید نقطه سر به سر شدن معامله شما ۵۸۰۰۰ دلار بود.

مزایای استراتژی DCA

بسیاری از معامله‌گران بزرگ دنیا همچون وارن بافت، استراتژی DCA را به عنوان یک استراتژی امن برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی پر نوسان همچون بیت کوین می‌دانند. با استفاده از روش DCA دیگر قیمت بیت کوین در زمان خرید چندان مهم نبوده و تنها چیزی که اهمیت دارد خرید دوره‌ای بیت کوین در زمان‌های مشخص شده است.

در استراتژی DCA در واقع معامله گران فارغ از توجه و بررسی مداوم قیمت بیت کوین به صورت متناوب به خرید ادامه می‌دهند و به این ترتیب معاملات هیجانی که از احساس ترس و طمع نشات می‌گیرند تا حد زیادی کاهش می‌یابد. بنابراین خرید به روش DCA نقش اساسی در کاهش ریسک معاملات دارد.

چگونه از استراتژی DCA استفاده کنیم؟

استراتژی DCA در خرید بیت کوین

قبل از هر گونه اقدام برای سرمایه‌گذاری شما می‌بایست به ۴ موضوع مهم توجه داشته باشید:

۱- مبلغ کل سرمایه گذاری خود را مشخص کنید.

در قدم اول می‌بایست به این سوال پاسخ دهید که مبلغ سرمایه گذاری شما چه مقداری قرار است داشته باشد؟ تصمیم گیری پیرامون مبلغ سرمایه گذاری به صورت مستقیم به مقدار درآمد شما بستگی دارد. هر چقدر درآمد شما افزایش یابد، مبلغ سرمایه‌گذاری نیز باید بالاتر باشد. به طور معمول پیشنهاد می‌شود تا حداقل ۱۰ درصد از درآمد ماهانه خود را به سرمایه گذاری اختصاص دهید.

۲- حوزه سرمایه گذاری خود را مشخص کنید.

در قدم دوم می‌بایست تصمیم بگیرید که قصد دارید در چه بازاری اقدام به سرمایه گذاری کنید. بازارهای مالی همچون سهام، فارکس، بیت کوین و ارز دیجیتال، بازار مسکن و بازار طلا نمونه‌هایی از انواع حوزه‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری هستند که می‌توانید سرمایه خود را به یک یا چند مورد از این گزینه‌ها اختصاص دهید. اگر همچنان جوان هستید و قدرت ریسک پذیری بالایی دارید پیشنهاد می‌شود تا سرمایه گذاری در بازارهای مالی را به هیچ عنوان از یاد نبرید.

۳- پروژه‌هایی که قصد سرمایه گذاری در آن را دارید مشخص کنید.

پس از انتخاب مبلغ و حوزه سرمایه گذاری، نوبت به تقسیم سرمایه و تشکیل پرتفولیو در حوزه انتخابی است. برای مثال اگر بازار سهام را انتخاب کرده‌اید می‌بایست تصمیم بگیرید که قصد سرمایه گذاری بر روی چه سهام‌هایی را دارید و یا اگر بازار ارز دیجیتال را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده‌اید می‌بایست ارزهایی که قصد سرمایه گذاری بر روی آن‌ها را دارید انتخاب کنید.

از این طریق می‌توانید با تقسیم سرمایه بین پروژه‌های مختلف، ریسک سرمایه گذاری خود را نیز تقسیم و مدیریت کنید. اگر قصد سرمایه گذاری بلند مدت در بازار ارزهای دیجیتال را دارید، ۵ رمزارزی که بیشترین مارکت کپ (ارزش بازار) را دارند می‌توانند بهترین گزینه‌ها باشند. با مراجعه به وبسایت کوین مارکت کپ می‌توانید لیستی از تمام ارزهای دیجیتال که به ترتیب ارزش بازار مرتب شده‌اند را مشاهده کنید.

بیت کوین و اتریوم به عنوان دو رمزارز پیشرو در بازار ارزهای دیجیتال می‌توانند بهترین گزینه‌های ممکن برای سرمایه گذاری به روش استراتژی DCA باشند.

۴- دوره‌های زمانی سرمایه گذاری را مشخص کنید.

فرض کنید طی سه مرحله قبلی به این نتیجه رسیده‌اید که می‌توانید ۲۰۰ دلار از درآمد ماهانه خود را به سرمایه گذاری اختصاص دهید و ارز دیجیتال بیت کوین را نیز به عنوان حوزه سرمایه گذاری خود مشخص کرده‌اید. حال نوبت آن است که دوره‌های زمانی سرمایه گذاری خود را انتخاب کنید و با استفاده از استراتژی DCA به خرید دوره‌ای بیت کوین بپردازید.

برای مثال می‌توانید در اولین دوشنبه هر ماه به میزان ۲۰۰ دلار خرید بیت کوین را به صورت متناوب انجام دهید. یا می‌توانید دوره زمانی خود را کوتاه‌تر کرده و هر هفته خرید بیت کوین را انجام دهید. در این حالت کافیست مبلغ ۲۰۰ دلار سرمایه گذاری ماهانه را به ۴ قسمت تقسیم کنید و از این طریق هر هفته به میزان ۵۰ دلار خرید بیت کوین را انجام دهید. به این ترتیب با انجام خریدهای دوره‌ای می‌توانید اثر نوسانات کوتاه مدت بر قیمت دارایی را تا حد بسیار خوبی خنثی کنید.

چند نکته مهم در زمان استفاده از استراتژی DCA

  • استراتژی DCA بهتر است به گونه‌ای چیده شود که میانگین قیمت خرید شما در نهایت از ارزش حقیقی دارایی کمتر شود. به این ترتیب با کوچکترین حرکت‌های صعودی در نمودار دارایی مورد نظر، شما وارد سود خواهید شد.
  • همواره به خاطر داشته باشید که استراتژی DCA یک روش سرمایه گذاری در بازه‌های زمانی بلند مدت برای مثال چندین ساله است.
  • نکته‌ مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که زمانی که استراتژی DCA را برای سرمایه گذاری در بیت کوین یا هر ارز دیگری انتخاب کرده‌اید، به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید اجازه دهید که احساساتی همچون ترس، طمم یا خشم خللی در روند خریدهای دوره‌ای شما ایجاد کند.

    برای مثال اگر بازار وارد فاز صعودی شد نباید اجازه دهیدکه احساس فومو (ترس از دست دادن فرصت‌ها) بر شما چیره شود و به صورت ناگهانی و یکجا اقدام به خرید یکجا از دارایی مورد نظر خود کنید. یا اگر بازار وارد یک فاز ریزشی شد نباید اجازه دهید که احساس ترس بر شما چیره شود و خرید دوره‌ای خود را متوقف کنید. بلکه باید تحت هر شرایطی و بدون توجه به نوسانات کوتاه مدت قیمت، به خریدهای دوره‌ای خود ادامه دهید.
  • استراتژی DCA یکی از برترین روش‌ها برای خرید و انباشت دارایی در بازارهای خرسی می‌باشد. چرا که قیمت دارایی در یک بازار خرسی همواره از ارزش حقیقی آن کمتر است و بهترین فرصت برای سرمایه گذاری و اصطلاحا خرید در کف های قیمتی و هولد کردن آن می‌باشد.
  • به عنوان آخرین نکته نیز همواره به خاطر داشته باشید که هدف از سرمایه گذاری این است تا بتوانید در مرحله اول ارزش دارایی خود را در طول زمان و شرایط تورمی حفظ کنید و در مرحله دوم به ارزش آن بیفزایید. فعالیت در بازارهای مالی نوعی بازی احتمالات است و امکان پیشگویی دقیق آن تقریبا غیرممکن است! پس تحت هیچ شرایطی با مبلغی بیش از آن چیزی که توان از دست دادنش را دارید وارد بازارهای مالی نشوید. استراتژی DCA به شما کمک می‌کند تا بتوانید با خریدهای دوره‌ای ریسک سبد سرمایه گذاری خود را به درستی مدیریت کنید.

آیا تاکنون از استراتژی DCA در معاملات خود استفاده کرده‌اید؟ تجربیات خود را در این مورد در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

در این باره بیشتر بخوانید:

بهترین سایت های تحلیل ارز دیجیتال

انواع روش های سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال

DCA مخفف چیست؟

DCA مخفف عبارت Dollar Cost Average بوده و به معنای میانگین سازی هزینه دلار است.

مدیریت سرمایه با DCA چگونه امکان‌پذیر است؟

در استراتژی DCA به جای خرید یکجا، سرمایه گذاری شما به خریدهای دوره‌ای تبدیل می‌شود و می‌توانید نوعی پس انداز کاربردی انجام دهید.

استراتژی DCA در چه بازه زمانی قابل استفاده است؟

استراتژی DCA در واقع روشی برای خرید دوره‌ای بیت کوین است و انتخاب دوره‌ زمانی به خود شما بستگی دارد. برای مثال می‌توانید در دوره‌های زمانی هفتگی یا ماهانه به خرید بیت کوین بپردازید. دقت کنید که DCA روشی برای هولد و نگهداری بلند مدت بیت کوین است.

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

‫۵ دیدگاه‌ها

    1. سلام وقتتون بخیر باشه
      اینکه بخواین فروش رو هم به صورت پله‌ای انجام بدین یا نه کاملا بستگی به استراتژی شخصی خودتون داره.
      اگر از قبل خرید انجام دادین و حالا با رسیدن به محدوده‌های مقاومتی، سیگنال نزول قیمت رو دریافت می‌کنین بهتره یکجا از معاملات خرید قبل خارج بشین.
      اما اگر می‌خواین در بازار فیوچرز وارد موقعیت Short بشین داستان کمی فرق داره و بهتره پله‌ای سیو سود داشته باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا