تحلیل آنچینتحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

بررسی سه عامل که نشان از عدم تشکیل کف بیت کوین دارند

فراکتال‌های بازار نزولی، تکنیکال ضعیف و ریسک‌های مرتبط با اقتصاد کلان همچنان نشان می‌دهند که بیت کوین در ادامه راه خود تحت فشارهای بیشتری قرار خواهد گرفت، به این معنی که بازار هنوز کف بیت کوین را به چشم ندیده است.


رمزارز برتر بازار موفق شد روز گذشته تا حدی بهبود قیمت داشته باشد، اما باز هم در مسیر ثبت بدترین عملکرد هفتگی خود طی دو ماه اخیر قرار دارد.

بررسی کف بیت کوین با شاخص هش ریبون

قیمت بیت کوین در نمودار روزانه خود با رشدی به میزان ۲.۵۸ درصد به ۲۱,۳۷۲ دلار رسید، اما همچنان نسبت به هفت روز اخیر ۱۴.۵ درصد کاهش داشته است که از اواسط ماه آگوست (مرداد-شهریور) تا کنون، این بدترین سطح عملکرد قیمتی برای این رمزارز بوده است.

با این حال چندین اندیکاتور درون‌شبکه‌ای (آن‌چین / On-Chain) از احتمال پایان دوره اصلاح بیت کوین خبر می‌دهند.


یکی از این شاخص‌ها هش ریبون (Hash Ribbons) است که با بررسی هش ریت (Hash Rate) بیت کوین، وجود ماینرها در وضعیت انباشت (Accumulation) یا کاپیتولاسیون (Capitulation) را نشان می‌دهد.

این شاخص در تاریخ ۲۰ آگوست (۲۹ مرداد) نشان داد که دوره کاپیتولاسیون ماینرها برای اولین بار از آگوست ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) به پایان رسیده که ممکن است مومنتوم (قدرت حرکت قیمت) بیت کوین را از منفی به مثبت تغییر دهد.

نمودار سالیانه بیت کوین همراه با شاخص هش ریبون
نمودار سالیانه بیت کوین همراه با شاخص هش ریبون – Glassnode

با این وجود بیت کوین هنوز در حال دست و پنجه نرم کردن با مجموعه‌ای از شاخص‌های نزولی در تحلیل تکنیکال، از قبیل الگوهای نزولی و اثرپذیری منفی از عوامل کلان است. بنابراین حتی با وجود عوامل درون‌شبکه‌ای مثبت برای بیت کوین، ادامه روند نزولی آن را نمی‌توان نقض کرد.


در این‌جا با بررسی سه عامل می‌توان به این نتیجه رسید که کف بیت کوین همچنان تشکیل نشده است.

شکست الگوی کنج صعودی

کاهش قیمت بیت کوین در هفته‌ای که گذشت موجب شکست یک الگوی کنج (Wedge) صعودی شد که یعنی قیمت بیت کوین در هفته‌های پیش رو کاهش‌های بیشتری را تجربه خواهد کرد.

مطالعه بیشتر


الگوی کنج صعودی هنگام تغییر در یک روند نزولی به‌وجود می‌آید که پس از بالا رفتن قیمت در یک کانال فشرده صعودی تشکیل می‌شود، اما در صورت شکست رو به پایین قیمت از این محدوده، این الگو از بین رفته و ممکن است کاهش قیمت تا حداکثر ارتفاع این الگو ادامه داشته باشد.

الگوی کنج صعودی
نمودار روزانه بیت کوین و تشکیل الگوی کنج صعودی – TradingView

بر اساس اصول و قواعد تکنیکال در نمودار بالا، ۱۷,۶۰۰ دلار به‌عنوان هدف قیمتی در شکست این الگوی کنج مشخص شده است. به بیان دیگر، قیمت بیت کوین ممکن است تا ماه سپتامبر نزدیک به ۲۵ درصد کاهش پیدا کند.

برداشت اشتباه گاوهای بیت کوین از فدرال رزرو

پس از تشکیل کف بیت کوین در ماه ژوئن (خرداد-تیر) و در سطح ۱۷,۵۰۰ دلار، رمزارز برتر بازار توانست با تشکیل یک الگوی کنج صعودی تا ۴۵ درصد رشد قیمتی داشته باشد.


جالب این‌جا است که این دوره از روند صعودی قیمت بیت کوین با افزایش انتظار سرمایه‌گذاران از اوج تورم همزمان بوده است که با توجه به آن، مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱) را به‌عنوان تاریخ شروع کاهش نرخ‌ها توسط فدرال رزرو پیش‌بینی کردند.


با این حال، آخرین نسخه از نمودار نقطه‌ای یا دات پلات (Dot Plot) فدرال رزرو نشان می‌دهد که اکثر مقامات دولتی ایالات متحده پیش‌بینی کرده‌اند نرخ‌ها تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۳.۷۵ درصد برسند و در ۲۰۲۴، به ۳.۴ درصد کاهش پیدا کنند. از این رو، زمان شروع کاهش نرخ‌ها همچنان چیزی جز حدس و گمان نیست.

نمودار نقطه ای فدرال رزرو
نمودار نقطه ای فدرال رزرو در آخرین نشست

جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس، اظهار کرد موافق است که طی نشست فدرال در ماه سپتامبر، برای سومین بار نرخ بهره افزایش ۰.۷۵ درصدی داشته باشد. صحبت‌های وی هم‌جهت با تعهد فدرال رزرو مبنی بر کاهش ۲ درصدی نرخ تورم از رقم فعلی آن یعنی ۸.۵ درصد است.


به عبارت دیگر می‌توان گفت بیت کوین و دیگر دارایی‌های پرریسک که با شروع دوره سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه فدرال رزرو در ماه مارس (اسفند-فروردین) تحت فشارهای سنگینی قرار گرفتند، احتمالاً طی سال‌های نزدیک نیز شرایطی مشابه را تجربه کنند.

چنانچه تاریخ برای بیت کوین تکرار شود

بهبود قیمتی اخیر بیت کوین با توجه به بازگشت‌های مشابه آن طی بازارهای خرسی گذشته، ممکن است به یک سیگنال صعودی غیرواقعی تبدیل شود.

نمودار هفتگی بیت کوین
نمودار هفتگی بیت کوین و واکنش قیمت با رسیدن به کف در بازارهای خرسی گذشته

قیمت بیت کوین در بازار خرسی سال ۲۰۱۸ پس از بازگشت ۱۰۰ درصدی خود از ۶,۰۰۰ دلار به ۱۱,۵۰۰ دلار رسید، اما پس از آن تمام رشدهای خود را از دست داد و تا ۳,۲۰۰ دلار سقوط کرد که در بازارهای خرسی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ نیز، عملکردی مشابه از این رمزارز دیده شده است.

کاپیتولاسیون در بازارهای مالی چیست؟

کاپیتولاسیون (Capitulation) به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن، سرمایه‌گذار با از دست دادن امید خود در مورد آینده قیمت یک دارایی، اقدام به فروش آن با ضرر می‌کند.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا