آموزش ارز دیجیتالآموزش استیکینگآموزش سرمایه گذاری

استریوم (stereum) چیست؟ راهنمای جامع سهام گذاری و استیکینگ اتریوم

استریوم، یک پلتفرم قدرتمند و چندمنظوره است که خدمات تخصصی مرتبط با شبکه اتریوم را ارائه می‌دهد و هدف آن سادگی و انعطاف در راه‌اندازی و مدیریت گره‌های اتریوم است. این ابزار با رابط کاربری آسان، امکان اجرا و کنترل گره‌های مختلف برای اهداف متنوع را برای کاربران فراهم می‌کند. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به سوالاتی مانند استریوم چیست، چه مزایا و معایبی دارد پاسخ می‌دهیم و نحوه عملکرد استریوم را بررسی خواهیم کرد.

پادکست آموزش سهام گذاری و استیکینگ اتریوم از طریق استریوم

استریوم چیست؟

در سال ۲۰۲۰ با یک ستاپ (تنظیمات) راه‌اندازی گره اتریوم رو به رو شدیم که بر تسهیل استفاده و انعطاف‌پذیری تمرکز داشت. هدف اصلی استریوم، ارائه ابزاری به مردم برای راه‌اندازی و اجرای یک گره در جهت استیکینگ، داده‌کاوی، ایجاد ربات‌ها و موارد دیگری است. نسخه اولیه که هنوز استریوم نام‌گذاری نشده بود، یک ستاپ docker-compose ارائه کرد که به ابزار ستاپ هدایت‌شده مبتنی بر خط فرمان تبدیل شد. بعدها یک نسخه با رابط کاربری گرافیکی منتشر شد که استریوم نام گرفت. در سال ۲۰۲۳ تیم توسعه‌دهنده در حال ارائه ورژن ۲ با ویژگی‌هایی مانند انتخاب انعطاف‌پذیر el/cl و مانیتورینگ با استفاده از ابزارهایی مانند Grafana و Prometheus هستند.

با ورود به استریوم، شما قادر خواهید بود کارهایی مثل سرمایه‌گذاری و انتخاب کلاینت دلخواه را به آسانی انجام دهید. استیک کردن تنها راه برای شناخته شدن به عنوان یک اعتبارسنج (Validator) در سیستم اثبات سهام (Proof of Stock) است. این سیستم به عنوان یک مکانیسم اجماع طراحی شده و قصد دارد در آینده نزدیک جایگزین سیستم اثبات کار (Proof of Work) شود. مکانیسم‌های اجماع در بلاکچین‌هایی مثل اتریوم، امنیت و غیرمتمرکز بودن را حفظ می‌کنند.

مشکل استفاده از استریوم چیست؟

مزایا و معایب استریوم

وقتی کاربر دارایی خود را استیک می‌کند، تا زمانی که دوره مشخص‌شده به پایان نرسد، اجازه فروش دارایی‌های خود را ندارد. این به این معناست که اترهایی که کاربران استیک کرده‌اند در زنجیره Beacon قفل می‌شوند و امکان برداشت آن‌ها وجود ندارد. این موضوع در بازار کریپتو که قیمت ارز دیجیتال به صورت مداوم نوسان دارد، ممکن است باعث زیان کاربران شود. به همین دلیل توصیه می‌شود برای استیکینگ اتریوم از طریق پلتفرم استریوم و سرمایه‌گذاری بلندمدت، دارایی‌های اضافی خود را اختصاص دهند. با این وجود، باید توجه داشت که امنیت این شبکه مانند سایر شبکه‌ها قطعیت ندارد و همچنین پاداش دریافتی در این شبکه به میزانی که در سیستم ماینینگ وجود دارد، نیست.

دلیل تغییر الگوریتم اجماع اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام

دلیل اصلی این تغییرات در سیستم اجماع، کاهش چشمگیر در مصرف انرژی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و تولید ETH جدید است. طبق اعلام بنیاد اتریوم، سیستم اثبات سهام یا POS با انتظار کاهش تا ۹۹.۹۵ درصدی در مصرف انرژی در فرایند اعتبارسنجی، این تغییر را به دنبال دارد.

هم‌چنین، این تغییر به دلیل کاهش قابل توجه هزینه‌های سخت‌افزاری برای اجرای گره‌های اعتبارسنجی، دسترسی آسان‌تر کاربران عادی به تجهیزات و ابزارهای لازم را فراهم می‌کند. از آنجایی که استیک کردن برخلاف فرایند ماینینگ، نیازی به تجهیزات پیشرفته و مصرف انرژی بالا ندارد، این موضوع باعث می‌شود تا بیشتر افراد به این سیستم جذب شوند و غیرمتمرکز بودن شبکه را تقویت کرده و امنیت آن را افزایش دهند.

این تغییرات نشان از بهبود و جریان پویای شبکه اتریوم دارد که در حال حاضر از سیستم اثبات کار یا PoW استفاده می‌کند و منتظر تغییر به سیستم PoS است. این گام ارتقایی که در شبکه اتریوم با Beacon Chain در سال ۲۰۲۰ شروع شده، به دستاوردی مهم برای پیاده‌سازی مکانیزم اثبات سهام در اتریوم ۲.۰ تبدیل خواهد شد.

در این سیستم جدید، مسئولیت پردازش تراکنش‌ها و اجماع به عهده اعتبارسنج‌های شبکه خواهد بود و به ازای اعتبارسنجی، اتر به آن‌ها پاداش داده می‌شود. پاداش‌های دریافتی از استیکینگ با توجه به میزان سهام گذاری در اتریوم ۲.۰ تعیین می‌شود و با افزایش شرکت‌کنندگان، میزان پاداش‌ها کاهش پیدا می‌کند.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید لونا در صرافی ارزدیجیتال

مراحل استفاده از استریوم برای استیکینگ اتریوم

مراحل استفاده از استریوم

برای استیکینگ اتریوم از طریق استریوم شما نیاز دارید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید. علاوه بر استریوم شما می‌توانید از طریق صرافی‌ها به استیک کردن بپردازید. اما بهتر است قبل از هر گونه اقدامی بهترین صرافی برای استیکینگ ارز دیجیتال را بشناسید. در این بخش نگاهی اجمالی به مراحلی که برای استیکینگ اتریوم از طریق استریوم باید پشت سر بگذارید، خواهیم داشت.

گام اول: آماده کردن سرور

جهت آغاز فرایند استیک کردن استریوم، ابتدا باید سرور را آماده نمایید. این اقدام از طریق اتصال به سرور اوبونتو از طریق کلاینت SSH انجام می‌پذیرد. در این راستا، نرم‌افزار PuTTY برای اتصال به سیستم اوبونتو به‌کار می‌رود. برای سیستم‌عامل‌های دیگر، امکان استفاده از نرم‌افزارهای دیگر کلاینت SSH نیز وجود دارد. نصب PuTTY به‌وسیله اجرای فایل اجرایی (exe) انجام می‌گیرد. پس از برقراری ارتباط، می‌توانید اطلاعات مربوط به ورود سرور را برای دفعات بعدی ذخیره کنید. برای ورود به سرور شما نیاز به شناسه کاربری و رمزعبور دارید. استفاده از sessionهای ذخیره‌شده نیز به منظور ورود به سرورها در دفعات بعدی امکان‌پذیر است.

گام دوم: احراز هویت

به دلیل افزایش ایمنی توصیه می‌شود روش احراز هویت خود را از رمز عبور به کلید تغییر دهید. برای تغییر روش احراز هویت از رمز عبور به کلید در کلاینت SSH باید فایل نرم‌افزار Putty.exe را نصب و اجرا کنید. بعد از اجرا “Type of key generate” را به حالت RSA تنظیم کرده و گزینه Generate را انتخاب کنید. سپس نشانگر موس را در پنجره “PuTTY Key Generator” حرکت داده تا یک کلمه جدید برای شما ایجاد شود. پس از تکمیل فرایند و تولید کلید SSH، کلید جدیدی برای شما نمایش داده می‌شود که آن را کپی کرده و ذخیره کنید.

نگهداری کلیدهای خصوصی و عمومی در یک محیط امن، ضروری است. در این مرحله با استفاده از کاربری معمولی، به سرور استریوم وصل شوید. برای این کار، فایل ~/.ssh/authorized_keys را با دستور nano ~/.ssh/authorized_keys ویرایش کرده و اطلاعات کلید را در یک خط جدید وارد کنید. سپس فایل را ذخیره کنید و از حساب کاربری خارج شوید. در مرحله بعدی، دستورالعمل‌های مرتبط را اجرا کنید تا فایل فقط از طریق حساب کاربری شما در دسترس باشد.

گام سوم: متصل شدن به استریوم

پس از انجام مراحل گفته شده، می‌توانید از طریق نرم‌افزار PuTTY و با استفاده از احراز هویت با کلید، به سرور استریوم خود متصل شوید. در قسمت “Private key file authentication”، با کلیک روی “Browse”، فایل کلید خصوصی که قبلا تولید و ذخیره کرده‌اید، نمایش داده می‌شود.

گام چهارم: ایجاد حساب کاربری در پلتفرم استریوم

برای ایجاد حساب کاربری جدید در استریوم، ابتدا باید این مراحل را انجام دهید:

یافتن یک کد آدرس و وارد کردن رمز عبور و اطلاعات مورد نیاز دیگر.

در پایان مراحل ایجاد حساب کاربری، حرف مشخصی را که به شما نمایش‌می‌دهد، برای تایید آخرین مرحله وارد کنید.

با انجام این مراحل، می‌توانید یک حساب کاربری روی سرور خود ایجاد کنید. سپس برای افزودن ویژگی‌های ادمین به حساب کاربری جدید، sudo را نوشته و دستورات مربوطه را اجرا کنید.

sudo دستوری در خط فرمان سیستم‌عامل‌های یونیکس و شبه‌یونیکس است که به کاربرها امکان می‌دهد تا برنامه‌ها را با دسترسی کاربری دیگر،بدون خروج کاربر کنونی از سیستم اجرا کنند.

گام پنجم: ایجاد حساب کاربری اعتبارسنج در استریوم

با اضافه نمودن اکستنشن متامسک به مرورگر کروم یا هر مرورگر دیگر مراحل ایجاد حساب کاربری اعتبارسنج شما به پایان می‌رسد و می‌توانید از طریق کیف پول خود در پلتفرم استریوم به استیکینگ اتریوم بپردازید و پاداش دریافت کنید.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید فانتوم در صرافی ارزدیجیتال

هدف پروژه استریوم چیست؟

هدف پروژه استریوم

در حالی که کاربران دارای دانش فنی مشکلی در ارتباط با CLI ندارند، اما انجام این کار برای افراد معمولی امکان‌پذیر نیست. CLI یک رابط خط فرمان مبتنی بر متن است که در آن می‌توان دستوراتی را وارد کرد که با سیستم عامل رایانه تعامل دارند.

هدف پروژه استریوم، ساخت یک ابزار امن، با تمرکز بر حفظ حریم شخصی و آسان برای استفاده کاربران است تا یک شخص معمولی بتواند یک گره اتریوم را روی زیرساخت سرور خود ایجاد و حفظ کند، هم‌چنین توانایی استیکینگ را نیز داشته باشد. انتخاب گسترده‌ از بین کلاینت‌های مختلف امنیت شبکه را تامین می‌کنند، هم‌چنین تنوع در منابع کلاینت برای سریع‌تر شدن فرایند ادغام، ضروری است.

پرسش‌های پر تکرار در مورد استریوم

  • استریوم چیست؟

    استریوم یک ابزار رابط کاربری گرافیکی رایگان و آسان برای راه‌اندازی و نگهداری گره اتریوم، با استفاده از کلاینت انتخابی شما است.

  • آیا بعد از استیکینگ امکان برداشت اتر وجود دارد؟

    خیر. تا زمانی که پایان دوره شما به سر نرسیده باشید نمی‌توانید مقدار اتریوم‌های استیک شده را برداشت کنید.

  • برای سهام گذاری در شبکه اتریوم حداقل چه میزان سرمایه نیاز است؟

    شما برای این‌که بتوانید در شبکه اتریوم شروع به سرمایه‌گذاری کنید حداقل باید ۳۲ اتر داشته باشید.

  • برای تبدیل شدن به یک نود چه شرایطی باید داشته باشید؟

    برای تبدیل شدن به یک Node، به پردازنده ۸ هسته‌ای، ۱۶ گیگابایت حافظه، ۲ ترابایت SSD و اتصال اینترنت نیاز دارید.

  • آیا Stereum روی دستگاه‌های مختلف قابل اجرا است؟

    بله. Stereum را می‌توان روی دستگاه‌های مختلف از جمله کامپیوترهای قدیمی، سرور مجازی یا همان VPS و Raspberry Pi (یک نوع برد کامپیوتری بسیار کوچک) اجرا کرد و آن را با یک گره اتریوم در عرض چند دقیقه راه‌اندازی کرد.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا