آموزش ارز دیجیتالآموزش استخراج ارز دیجیتالآموزش امنیت ارز دیجیتال

سلفیش ماینینگ چیست؟ نحوه عملکرد Selfish Mining

ماینینگ به سیستمی اطلاق می‌شود که در آن ماینرها در نتیجه افزودن بلاک‌های جدید به بلاک چین، با ارز دیجیتال پاداش می‌گیرند. سلفیش ماینینگ یک نوع استراتژی مخربی است که ماینرها برای افزایش سود و پاداش بیش از حد معمول و عادلانه، آن را به کار می‌برند. سلفیش ماینینگ بلاک‌های تازه تولید شده را از زنجیره بلاک چین اصلی پنهان می‌کند و به ایجاد یک زنجیره پنهانی و گسترش آن می‌پردازد تا از طریق آن به زنجیره اصلی آسیب برساند. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به صورت جامع درباره Selfish Mining و نحوه عملکرد آن صحبت می‌کنیم.

پادکست سلفیش ماینینگ چیست؟

سلفیش ماینینگ چیست؟

سلفیش ماینینگ (Selfish Mining) یک استراتژی فریبکارانه استخراج ارز دیجیتال است که در آن یک ماینر یا یک گروه از ماینرها با حل کردن یک هش می‌توانند یک بلاک جدید ایجاد کنند، در روش معمولی ماینینگ این بلاک به زنجیره اصلی یا عمومی اضافه می‌شود اما در سلفیش ماینینگ بلاک فوق از بلاک چین عمومی پنهان شده تا در زمان مناسب با ایجاد یک فورک از بلاک چین عمومی پیشی بگیرد و خود را زنجیره اصلی معرفی کند.

فورک به ایجاد یک زنجیره‌ی جدید یا ثانویه‌ با حفظ تاریخچه‌ی زنجیره‌ی اصلی گفته می‌شود.

اگر زنجیره‌ای که از طریق سلفیش ماینینگ تشکیل شده باشد از بلاک چین اصلی پیشی بگیرد، می‌تواند جدیدترین بلاک خود را به شبکه معرفی کند، در این صورت سایر ماینرها آن زنجیره را زنجیره اصلی تصور می‌کنند و بلاک‌ها خود را به آن اضافه می‌کنند. شبکه که برای شناسایی آخرین بلاک طراحی شده است زنجیره تقلبی را که سایر ماینرها بلاک‌های خود را به آن اضافه می‌کنند به زنجیره اصلی اضافه شده یا تحت عنوان یک فورک عمل می‌کند و پاداش سایر ماینرها به سلفیش ماینر یا صاحب زنجیره تقلبی تعلق می‌گیرد.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید بایننس کوین در صرافی آنلاین ارز دیجیتال

آیا سلفیش ماینینگ به صورت واقعی اتفاق می‌افتد؟

نحوه کار selfish mining

سلفیش ماینینگ برای اولین بار توسط محققین دانشگاه کرنل نیورک به نام‌های سیرر (Emin Gun Sirer) و ایال (Ittay Eyal) در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۳ شناسایی شد. آن‌ها ثابت کردند که می‌توان با پنهان کردن بلاک‌های تازه تولید شده از بلاک چین اصلی و ایجاد فورک بلاک چین، بیت‌کوین‌های بیشتری به دست‌آورد. از نظر تئوری، ماینرها می‌توانند آن را در زمان مناسب به شبکه معرفی کنند و بلاک چین را تغییر دهند.

بیت‌کوین و سایر شبکه‌های ارز دیجیتال که از الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) استفاده می‌کنند، به ماینرها وابسته‌ هستند که نرم‌افزار ماینینگ آن‌ها به دنبال حل مسئله شماره هش رمزگذاری شده به صورت تصادفی است. وقتی هش حل شد، یک بلاک جدید روی بلاک چین اضافه می‌شود و ماینری که آن را حل کرده است، کارمزد تراکنش و پاداش دریافت می‌کند.

Sirer و Eyal در مقاله خود در سال ۲۰۱۳ نشان دادند که ماینرها می‌توانند سهم درآمد کلی خود را با پنهان کردن بلاک‌های جدید و در دسترس قرار دادن آن‌ها برای سیستم‌های درون شبکه خصوصی خود افزایش دهند.  این عمل روند کشف را سرعت می‌بخشد و مشکلات زیرساختی مرتبط با استخراج مانند تاخیر شبکه و هزینه‌های برق را برای سلفیش ماینر کاهش می‌دهد.

در ابتدا، زنجیره بلاک چین فورک شده کوتاه‌تر از بلاک چین عمومی خواهد بود. زنجیره خصوصی بلاک‌های جدیدی در استخر خود استخراج و پنهان می‌کند. فرایند ماینینگ تا زمانی که تعداد بلاک‌های زنجیره خصوصی بیشتر از بلاکچین عمومی نباشد، تکرار می‌شود.

سپس سلفیش ماینرها به صورت استراتژیک برای معرفی بلاک‌های جدید خود به بلاک چین صحیح، زمان می‌گذارند به طوری که بلاک چین عمومی به زنجیره تازه معرفی شده بپیوندد. شبکه عمومی بلاک چین جدید را استخراج می‌کند و سلفیش ماینرها برای بلاک‌های تازه پذیرفته شده خود پاداش‌های ارز دیجیتال و هزینه تراکنش‌ها را دریافت خواهند کرد.

Sirer و Eyal منابع هدر رفته برای هر دو زنجیره را تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها فرض را بر این قرار دادند که سلفیش ماینرها دارای مزیت رقابتی نسبت به ماینرها در بلاک چین عمومی هستند زیرا پاداش آ‌ن‌ها پس از محاسبه منابع هدر رفته نسبتا بیشتر است.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید ای آی دوج در صرافی آنلاین ارز دیجیتال

نظریه‌های مختلف در مورد Selfish Mining

نظریه‌های مختلف در مورد Selfish Mining

سیرر و ایال شواهد قانع‌کننده‌ای برای تغییر یک بلاک چین با ایجاد یک فورک و پیشی گرفتن از ماینرهای صادق ارائه کردند. آن‌ها همچنین بیان می‌کنند که ماینرهای منطقی با مشاهده سود گروه به گروه ملحق می‌شوند زیرا جذب پاداش‌های افزایش یافته می‌شوند.

با این حال، سایر محققان در مورد انگیزه‌ها، عملی بودن و تهدیدات ناشی از استخراج‌کنندگان و گروه‌های سلفیش ماینرها اختلاف نظر دارند.

در سال ۲۰۱۷، کریگ رایت (Craig Wright) نشان داد که اگر ماینرهای سلفیش، ماینرهای صادقانه بودند، بلاک‌های بیشتری ایجاد نمی‌کردند و در نتیجه پاداش بیشتری را نمی‌گرفتند که به آن مستحق بودند.

در سال ۲۰۱۸، جیک گوبر (Jake Gober) این نظریه را مطرح کرد که اگر سلفیش ماینینگ سود بیشتری نسبت به استخراج صادقانه داشت، بسیاری از ماینرها این کار را انجام می‌دادند. جیک نشان داد که در حالی که سلفیش ماینینگ سود بیشتری نسبت به استخراج صادقانه دارد، چندین ماینر یا گروه‌های سلفیش ماینر در یک شبکه رقابتی بین فورک‌ها ایجاد می‌کنند و سودآوری را کاهش می‌دهند.

جالب توجه است که ژائو وانگ (Zhaojie Wang) و همکاران در تحقیقات خود مشاهده کردند که تا پایان سال ۲۰۲۱، هیچ مورد شناخته شده‌ای از حمله سلفیش ماینینگ در دنیای واقعی وجود نداشت.

دلایل طرفین نشان می‌دهند که حملات سلفیش ماینینگ به صورت تئوری ممکن است رخ دهند، اما به صورت واقعی تقریبا غیرممکن است. یک احتمال دیگر این است که یک حمله Selfish Mining در گذشته رخ داده، اما مشاهده نشده است. اصل را می‌توان بر این احتمال قرار داد که اکثر ماینرهای ارز دیجیتال نیت صادقانه دارند و از مدل‌سازی ریاضی برای پیشبرد توسعه فناوری بلاک چین استفاده می‌شود.

آیا سلفیش ماینینگ برای بیت کوین مشکل ساز است؟

سلفیش ماینینگ تاثیری روی قیمت ارز دیجیتال ندارد یعنی باعث به وجود آمدن نوسان نمی‌شود، این یک نوع حمله است که اگر اتفاق بیافتد به صورت کلی یک شبکه را نابود می‌کند. سلفیش ماینینگ خطر متمرکز شدن استخراج را به همراه دارد، تمرکز ماینینگ در تضاد کامل با فلسفه بیت کوین است. با این حال، صحبت در مورد تهدید سلفیش ماینینگ بیت‌کوین غیر واقعی است. اقدامات احتیاطی وجود دارد که می‌توان در برابر سلفیش ماینینگ و برخی نظریه‌ها در مورد این موضوع اتخاذ کرد.

چگونه از حملات سلفیش ماینینگ جلوگیری کنیم؟

خطر حمله selfish mining برای بیت کوین

سلفیش ماینینگ باعث می‌شود که ماینرهای نادرست سهم بیشتری از حق عادلانه‌ی خود دریافت کنند. دو روش غالب برای کاهش خطر حمله سلفیش ماینینگ وجود دارد، این روش‌ها به شکل زیر است:

تکنیک تصادفی سازی (Randomization Technique): این رویکرد ماینرها را ملزم می‌کند که در صورت وجود چند فورک به طور تصادفی انتخاب کنند روی کدام فورک کار کنند. علاوه بر این، ماینرها باید جزئیات تمام بلاک‌ها و فورک‌های پیدا شده را فاش کنند. غیرقابل پیش بینی بودن این فرآیند، مزیت ماینر خودخواه را نفی می‌کند.

مهر زمانی (Timestamping): اختصاص یک مهر زمانی به هر بلاک استخراج شده یکی دیگر از اقدامات متقابل است. بلاک‌هایی که به صورت مخفیانه استخراج می‌شوند و بعداً به زنجیره اصلی معرفی می‌شوند را می‌توان بر اساس مهرهای زمانی قدیمی شناسایی و رد کرد.

با این حال، برای خنثی کردن کلی‌نگر تهدید، پاسخ شبکه پویاتر و جامع‌تر، با تاکید بر راه‌حل‌های تکنولوژیک و جامعه محور، بسیار مهم است.

حمله ۵۱ درصدی چیست؟

حمله ۵۱ درصدی در سلفیش ماینینگ اصطلاحی است که در زمینه‌ی رمزارزها، به ویژه بیت‌کوین، استفاده می‌شود. این اصطلاح به وقوع می‌پیوندد زمانی که یک یا چند ماینر بیت‌کوین کنترل بیش از ۵۱ درصد از هش‌ ریت شبکه یا همان قدرت محاسباتی را به دست گرفته و توانایی کنترل و تغییر تراکنش‌ها و امنیت شبکه را در اختیار می‌گیرند. این وضعیت به عنوان یک تهدید جدی برای امنیت و اعتبار شبکه بیت‌کوین مطرح می‌شود، زیرا ماینرها قادر به اجرای حملات مختلفی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به حملات ۵۱ درصدی اشاره کرد که می‌توانند باعث تخریب اعتبار و امنیت شبکه شوند.

تهدیدات سلفیش ماینینگ برای بازار کریپتو

سلفیش ماینینگ یک استراتژی مخرب و ناصادقانه است که ماینر یا گروهی از آن‌ها از طریق آن سعی در افزایش درآمد خود دارند. این عمل به یک فورک و زنجیره جدید در شبکه منجر می‌شود که ماینر حمله‌کننده این فورک را ایجاد کرده و سعی در جلب پاداش‌های بیشتر دارد. این حملات، علاوه بر اینکه می‌توانند به بی‌ثباتی شبکه و اختلال در فرآیند تأیید تراکنش‌ها منجر شوند، می‌توانند اثراتی مخرب روی اکوسیستم بیت‌کوین و سایر رمزارزها داشته باشند. اگرچه این موضوع به صورت تئوری بیان می‌شود و بسیاری از صاحب نظران این بازار بر این عقیده هستند که سلفیش ماینینگ به صورت عملی اتفاق نمی‌افتد و اگر اتفاق بیافتد به صورت کلی می‌تواند بلاک چین را نابود کند.  

پرسش‌های پر تکرار در مورد سلفیش ماینینگ

حمله سلفیش ماینینگ چیست؟

حمله سلفیش ماینینگ، تغییر عمدی یک بلاک چین برای افزایش پاداش به یک ماینر یا گروهی از ماینرها است.

آیا بیت کوین به ماینرها وابسته است؟

شبکه بیت‌کوین از ماینرها برای اعتبارسنجی اطلاعات بلاک و تراکنش استفاده می‌کند. بدون ماینرها، تایید و اعتبارسنجی نمی‌تواند اتفاق بیفتد و شبکه کار نخواهد کرد.

چگونه می‌توان فهمید سلفیش ماینینگ در شبکه رخ می‌دهد؟

نوع زمان‌بندی بلاک‌ها ممکن است نشانگر مواردی از سلفیش ماینینگ در شبکه باشد. در پروتکل‌های شفاف، احتمال وجود دو بلاک پشت سر هم و با زمان‌بندی کم کمتر است. این موضوع معمولا در صورتی رخ می‌دهد که ماینرهای خودخواه تلاش می‌کنند برای رقابت با ماینرهای شفاف، بلاک‌های خود را به نحوی که به زمان سرمایه‌گذاری آن‌ها پیشتاز شود، منتشر کنند.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا