آموزش ارز دیجیتالآموزش استخراج ارز دیجیتالآموزش بلاکچین

هش ریت یا نرخ هش چیست و چه کاربردی دارد؟

هش ریت یا نرخ هش معیاری برای نمایش قدرت محاسباتی در شبکه‌های ارز دیجیتالی است که از مکانیسم اجماع اثبات کار استفاده می‌کنند. از هش ریت برای اینکه بتوان نسبت به سلامت، امنیت و سختی استخراج شبکه اطمینان حاصل کرد، استفاده می‌شود. هش ریت به طور کلی به مجموع قدرت محاسباتی‌ اشاره دارد که در مکانیسم اجماع اثبات کار برای استخراج و انجام تراکنش‌ها مانند شبکه بیت‌کوین استفاده می‌شود.

به همین منظور، در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به بررسی و معرفی هش ریت و اهمیت آن در شبکه بلاکچین پرداخته‌ایم.

پادکست «هش ریت یا نرخ هش چیست و چه کاربردی دارد؟»

هش ریت چیست؟

هش ریت چیست؟

هش یک کد منحصربه‌فرد است که ترکیبی از اعداد و حروف بوده و به صورت تصادفی ساخته می‌شود. هشینگ نیز به فرایندی گفته می‌شود که طی آن کد ذکر شده حدس زده می‌شود. 

مطالعه بیشتر: خرید بیت کوین

هر کد، توسط رایانه‌ای در شبکه حدس زده می‌شود. در این میان، هش ریت به تعداد حدس‌هایی اشاره دارد که در هر ثانیه توسط رایانه‌ها در تمام شبکه پردازش می‌شود. از همین جهت، نرخ هش براساس تعداد حدس‌هایی که هر رایانه در ثانیه برای حل کردن تابع هش در شبکه بلاکچین می‌زند، محاسبه می‌شود. 

هش چیست؟ 

هش کدی با طول ثابت است که ترکیبی از اعداد و حروف بوده و برای نمایش یک کلمه، پیام یا داده در هر اندازه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروژه‌های ارز دیجیتال از الگوریتم‌های هش متنوعی برای ساخت انواع کد هش استفاده می‌کنند. 

برای مثال اگر کلمه OMPFinex را با استفاده از الگوریتم هش SHA-256 که مورد استفاده شبکه بیت کوین است هش کنیم، به شکل زیر خواهد شد: 

f52bd037a7f6591a955c3300db9c37b4fcd464250660f7a2a45963a64eec34ed

اما اگر در همان کلمه، حرف “F” را کوچک کنیم، حاصل هش به شکل زیر خواهد شد:

۵c60bb189a0f5be80bbbe768baae85298eca0466929e900a7692fe401e688fbe

قبل از این که هرگونه داده‌ مرتبط با تراکنش‌ها به بلاک بعدی در شبکه اضافه شود، ماینرها باید با استفاده از قدرت دستگاه‌های استخراج خود، عددی را پیدا کنند. به طور خاص، ماینرها در تلاش هستند تا یک هش را که تا حد ممکن به هش هدف نزدیک است، با تغییر عدد «نانس» ایجاد کنند. 

نانس عددی است که با تغییر مداوم آن، هش‌های جدید تولید می‌شود. ماینرها آنقدر این نانس را تغییر می‌دهند تا به هش هدف برسند. هربار که این نانس تغییر می‌کند، هش کاملا متفاوتی ساخته می‌شود. 

از آنجایی که هر هش به طور تصادفی ساخته می‌شود و پیش‌بینی آن غیرممکن است، احتمالا باید میلیون‌ها هش قبل از اینکه هدف اصلی پیدا شود، ایجاد شده تا ماینر بتواند هش مناسب را یافته و بلاک بعدی را به شبکه اضافه کند.

مطالعه بیشتر: بلاک چین چیست و چگونه کار می کند؟

هربار که هش مناسب پیدا شود، پاداش پیدا کردن هر بلاک که برابر با کوین‌های جدید آن شبکه است، به ماینری می‌رسد که توانسته باشد آن بلاک را استخراج کند. در کنار این پاداش، تمام هزینه تراکنش‌های مرتبط نیز در اختیار این ماینر قرار خواهد گرفت.

نحوه کار تابع هش

نحوه کار تابع هش

 در ادامه به نحوه کار هش و هش ریت می‌پردازیم: 

  • یک شبکه بلاکچین از الگوریتم هش برای ساخت هش تصادفی استفاده می‌کند.
  • دستگاه‌های استخراج در تلاش هستند تا بتوانند هش هدف را پیدا کنند.
  • تعداد حدس‌هایی که در هر ثانیه توسط دستگاه ماینینگ زده می‌شود به عنوان هش ریت محاسبه می‌شود.
  • هنگامی هش حل خواهد شد که ماینر بتواند هش مورد نظر را پیدا کند.
  • ماینری که موفق به پیدا کردن هش شود، می‌تواند بلاک بعدی را به شبکه اضافه کند.

چرا نرخ هش اهمیت دارد؟

در مجموع هش ریت یا نرخ هش شاخص مهمی در امنیت شبکه بلاکچین در کنار سختی استخراج برای بدست آوردن پاداش بلاک‌های جدید محسوب می‌شود. هر چه تعداد ماینر‌هایی که برای استخراج یک بلاک تلاش می‌کنند بیشتر باشد، امکان رخداد حملات تخریبی کمتر خواهد بود. 

همچنین هش ریت تاثیر به‌سزایی در سختی استخراج یک شبکه بلاکچین دارد. برخی از شبکه‌ها با افزایش نرخ هش، سختی استخراج را نیز افزایش می‌دهند. این بدان معنا است که عملا استخراج آن ارز دیجیتال برای ماینرهای مستقل، سخت خواهد بود. 

از طرفی، اضافه کردن بلاکی به شبکه به معنای تایید تمام تراکنش‌هایی است که داخل آن ذخیره شده‌اند و هربار، بلاک جدیدتر به اصطلاح در بالای بلاک‌های قدیمی‌تر قرار می‌گیرد. این بدان معنا است که تراکنش‌های قدیمی‌تر بارها تایید می‌شوند و این امر خود، تغییر آن‌ها را غیرممکن می‌سازد.

برای اکثر شبکه‌هایی که از مکانیسم اجماع کار استفاده می‌کنند، برای ماینری که بتواند بلاکی را استخراج کند، پاداشی در نظر گرفته شده است. این پاداش در قالب تعداد مشخصی ارز دیجیتال همان شبکه در اختیار ماینر قرار می‌گیرد.  

اما این پاداش‌ها خود هر چند سال یکبار، تحت شرایط خاصی در فرایندی به نام هاوینگ قرار می‌گیرند تا عرضه آن ارز دیجیتال کنترل شود. برای مثال، بیت‌ کوین هر ۴ سال یکباریا به طور دقیق‌تر بعد از هر ۲۱۰ هزار بلاک، پاداش استخراج را نصف می‌کند. 

در حال حاضر پاداش استخراج هر بلاک بیت کوین برابر با ۶.۲۵ بیت کوین است و سال ۲۰۲۴، هاوینگ بعدی بیت کوین خواهد بود که با نصف شدن پاداش، ماینرها به ازای هر بلاک، ۳.۱۲۵ بیت کوین دریافت می‌کنند.

دش یکی دیگر از ارزهای دیجیتالی است که به ازای هر ۲۱۰,۲۴۰ بلاک، پاداش بلاک خود را ۷.۱۴ درصد کاهش می‌دهد. در حالی که لایت کوین پاداش استخراج خود را هر ۸۴۰ هزار بلاک نصف می‌کند. 

سختی شبکه چیست؟

سختی شبکه چیست؟

سختی شبکه یا سختی استخراج به معنی آن است که ماینرها برای بدست آوردن هش هدف، چه مقدار سختی پیش‌رو دارند. برای مثال سختی بیت کوین توسط عددی که از یک آغاز می‌شود، محاسبه شده و براساس تغییرات آن، سختی شبکه افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. 

این عدد به طور خودکار هر ۲,۰۱۶ بلاک تنظیم می‌شود؛ تقریبا هر ۲ هفته یکبار این اتفاق رخ می‌دهد.

حال در نظر داشته باشید که در شبکه بیت کوین به این شکل برنامه‌ریزی شده است که هر بلاک، ظرف زمان ۱۰ دقیقه توسط ماینرها استخراج شود. اگر این بلاک در زمانی بیشتر از ۱۰ دقیقه یافت شود، سختی شبکه افزایش پیدا می‌کند؛ اما اگر ماینرها بتوانند کمتر از ۱۰ دقیقه هر بلاک را استخراج کنند، سختی شبکه کاهش پیدا خواهد کرد. 

هرچه تعداد ماینرهای حاضر در شبکه بیشتر باشد، هش ریت بیشتری تولید می‌شود؛ بدین معنا که حدس‌های بیشتری توسط ماینرها در حال اجرایی شدن است.

افزایش یا کاهش هش ریت چه تاثیراتی دارد؟

هش ریت یا نرخ هش در واقع میزان فعالیت ماینرها در شبکه برای استخراج ارز دیجیتال است. از طرفی رشد هش ریت به معنای آن است که منابع رایانه‌ای زیادی در حال استخراج هستند، انرژی برق زیادی مصرف می‌شود، شبکه در حال افزایش امنیت خود است و استخراج سخت‌تر می‌شود. 

اما از سویی دیگر، کاهش نرخ هش شبکه به معنای کم شدن تعداد ماینرهایی است که در حال رقابت برای بدست آوردن پاداش استخراج هستند، شبکه در حال از دست دادن امنیت خود است، انرژی کمتری توسط ماینرها برای استخراج صرف می‌شود و استخراج آسان‌تر می‌شود. 

چطور می‌توان هش ریت ارزهای دیجیتال مختلف را پیدا کرد؟

برای یافتن هش ریت مرتبط با هر ارز دیجیتال جهت استخراج، می‌توانید به سایت Bitinfocharts مراجعه کنید و در این سایت نرخ هش هر ارز دیجیتال را به تنهایی یا در مقایسه با یکدیگر مشاهده کنید. 

سوالات پرتکرار درباره هش ریت یا نرخ هش

هش چیست؟ 

هش کدی با طول ثابت است که ترکیبی از اعداد و حروف بوده و برای نمایش یک کلمه، پیام یا داده در هر اندازه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروژه‌های ارز دیجیتال از الگوریتم‌های هش متنوعی برای ساخت انواع کد هش استفاده می‌کنند. 

چرا نرخ هش اهمیت دارد؟

در مجموع هش ریت یا نرخ هش شاخص مهمی در امنیت شبکه بلاکچین در کنار سختی استخراج برای بدست آوردن پاداش بلاک‌های جدید محسوب می‌شود.

اشکان ریاحی

اشکان ریاحی هستم با 6 سال سابقه تحلیل و معامله در بازارهای مالی و ارز دیجیتال و نگارش مقالات مختلف در این زمینه‌.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا