تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۲۹ خرداد؛ او ام پی فینکس

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، خرس‌های بازار هنگام کاهش قیمت بیت کوین به زیر سطح ۲۵,۰۰۰، نتوانستند رمزارز برتر را در این سطوح پایین حفظ کنند و فرصت خود را از دست دادند. این مسئله ممکن است باعث جذب خریداران بیشتری شده باشد که قصد بهبود قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها را دارند. به‌علاوه، برنامه کمپانی بلک‌راک (BlackRock) جهت راه‌اندازی صندوق معامله‌گری اسپات بیت کوین (Bitcoin Spot ETF) و حفظ عملکرد خوب شاخص‌ها در بازار سهام آمریکا، احتمالاً به بهبود ذهنیت و تمایلات (Sentiment) سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال کمک کرده است.

پادکست واچ لیست هفتگی ۲۹ خرداد


بیت کوین هفته میلادی گذشته را تقریباً با ۲ درصد رشد به پایان رساند. داده‌های پلتفرم تحلیل‌گر آنچین کوین‌گلس (CoinGlass) نشان می‌دهند که افزایش سطح خرید بیت کوین توسط سرمایه‌گذاران سازمانی در صندوق تراست کمپانی گری‌اسکیل (Greyscale Bitcoin Trust)، منجر به کاهش تخفیف قیمت اسپات بیت کوین از ۴۴ درصد به ۳۶.۶ درصد در روز ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) شده است.


اما با وجود این‌که بیت کوین و برخی آلت کوین‌ها در حال تلاش برای آغاز یک روند بهبود قیمت هستند، شرایط کلی در بازار همچنان نزولی است. به این ترتیب معامله‌گران کوتاه‌مدت که با پیش‌بینی یک پول‌بک (Pullback) صعودی اقدام به خرید کرده‌اند، با تلاش قیمت‌ها برای شکست مقاومت پیش روی خود، بهتر است برداشت سود و یا تنظیم مجدد حد ضرر (Stop Loss) را در دستور کار قرار دهند.


این استراتژی معاملاتی ممکن است شامل حال سرمایه‌گذاران بلندمدتی نشود که در سطوح حمایتی و کف‌های قیمتی اقدام به خرید ارز دیجیتال کرده‌اند. در چنین شرایطی بهتر است که خرید رمزارزها به‌صورت پله‌ای (استراتژی DCA) و در سطوح مختلف انجام شود، چراکه بعید است بازار یک رالی (حرکت صعودی / Rally) نجومی را آغاز کند.


با توجه به موارد فوق و طبق برنامه هر هفته از واچ لیست ارزهای دیجیتال در صرافی او ام پی فینکس، بعضی رمزارزها هستند که می‌توانند در هفته پیش رو عملکرد بهتری نسبت به سایر رقبای خود در بازار داشته باشند. در واچ لیست هفتگی ۲۹ خرداد ماه، به تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC) و آلت کوین‌های بایننس کوین (BNB) و لایت کوین (LTC) در تایم فریم‌های ۱ روزه و ۴ ساعته خواهیم پرداخت.

واچ لیست هفتگی ۲۹ خرداد؛ تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)

قیمت بیت کوین در تاریخ ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) در نمودار ۱ روزه خود، رشد قابل توجهی داشت و فروشندگانی که با پیش‌بینی شکست حمایت ۲۵,۲۵۰ دلاری، موقعیت شورت (پیش‌بینی کاهش قیمت / Short) باز کرده بودند را به دام انداخت. این مسئله احتمالاً بخشی از موقعیت‌های شورت در بازار را لیکویید (Liquidate) کرد که افزایش قیمت بیتکوین تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰D EMA) یعنی سطح ۲۶,۴۰۳ دلار را در پی داشت. پادشاه کریپتو، نخستین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۲۹ خرداد به تحلیل تکنیکال آن می‌پردازیم.

نمودار 1 روزه قیمت بیت کوین
نمودار ۱ روزه قیمت بیت کوین – TradingView


اکنون فروشندگان در تلاشند تا روند بهبود قیمت BTC را در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه متوقف کنند که در این‌جا نکته مثبت، عدم ترک میدان توسط خریداران است. این یعنی که خریداران، موقعیت‌های معاملاتی خود را با پیش‌بینی تداوم رشد بیت کوین حفظ کرده‌اند.


با این حال، به نظر می‌رسد که فروشندگان برنامه‌های دیگری را نیز جهت کاهش قیمت دارند؛ چراکه در محدوده بین میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و خط مقاومت کانال نزولی (Resistance Line of the Descending Channel) مشخص‌شده در نمودار، فعالیت و مقاومت شدیدی را از خود نشان می‌دهند. در صورتی که قیمت بیت کوین از این ناحیه شروع به کاهش کند، ممکن است مدتی را در این محدوده معاملاتی باقی بماند.


اما چنانچه خریداران موفق به هدایت قیمت بالاتر از این محدوده شوند، احتمال دارد که در آینده نزدیک روند قیمت دستخوش تغییر شود. به این ترتیب، قیمت ارز دیجیتال بیت کوین می‌تواند به‌سمت ۳۱,۰۰۰ دلار شروع به حرکت کند.

نمودار 4 ساعته قیمت بیت کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین – TradingView


در نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین، خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه به‌سمت بالا شروع به حرکت کرده و شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index / RSI) این رمزارز نیز در محدوده مثبت قرار گرفته است که نشان از بهبود شرایط به سود خریداران دارد. بیت کوین در مسیر صعودی خود در نزدیکی سطح ۲۶,۸۵۰ دلار با یک مقاومت جزئی روبه‌رو است که در صورت عبور از آن، قیمت می‌تواند تا خط مقاومت کانال نزولی و نزدیک به سطح ۲۷,۶۰۰ دلار رشد کند. این سطح ممکن است به یک مقاومت جدی بر سر راه خریداران تبدیل شود، اما اگر به آن غلبه کنند، قیمت بیت کوین می‌تواند یک رالی را تا سطح ۲۸,۵۰۰ دلار آغاز کند.


سناریوی صعودی زمانی در کوتاه‌مدت نامعتبر می‌شود که قیمت دچار کاهش شود و میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه را بشکند. این مسئله می‌تواند منجر به پایین‌آمدن قیمت بیت کوین تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰D SMA) و در نهایت، تا محدوده حمایتی مهم بین ۲۵,۲۵۰ دلار و ۲۴,۸۰۰ دلار شود. شکست این ناحیه حمایتی می‌تواند فشار فروش را تشدید کند.

واچ لیست هفتگی ۲۹ خرداد؛ تحلیل تکنیکال بایننس کوین (BNB)

ارز دیجیتال بایننس کوین شلوغ‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند و مشغول مبارزه با آژانس‌های نظارتی است؛ اما نکته مثبت برای رمزارز بومی بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا، تلاش خریداران و حفظ حمایت ۲۲۰ دلاری در نمودار ۱ روزه بود که نشان از تقاضای بالا در سطوح پایین قیمتی دارد. بایننس کوین دومین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۲۹ خرداد، به تحلیل و بررسی روند قیمت آن می‌پردازیم.

نمودار 1 روزه قیمت بایننس کوین
نمودار ۱ روزه قیمت بایننس کوین – TradingView


اولین مقاومت پیش روی ارز BNB در سناریوی صعودی، سطح ۳۸.۲ درصدی در فیبوناچی بازگشتی یعنی ۲۵۲.۵۰ دلار است. چنانچه قیمت BNB بر این سطح غلبه کند، می‌تواند تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود در ۲۶۱ دلار رشد داشته باشد. در این سطح، مقاومت فروشندگان دور از انتظار نیست که در صورت موفقیت آن‌ها در متوقف کردن روند رشد، بایننس کوین ممکن است دچار کاهش تا ۲۲۰ دلار شود.


اما در آن روی سکه، اگر خریداران موفق به هدایت قیمت بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه شوند، قیمت بایننس کوین احتمالاً تا سطح ۶۱.۸ درصدی فیبوناچی بازگشتی در ۲۷۲.۵۰ دلار افزایش یابد. این سطح برای فروشندگان بازار از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه از دست‌رفتن آن می‌تواند منجر به رشد قیمت BNB تا ۳۰۵ دلار شود.

نمودار 4 ساعته قیمت بایننس کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت بایننس کوین – TradingView


بررسی نمودار ۴ ساعته قیمت بایننس نشان می‌دهد که خطوط میانگین متحرک این رمزارز یک تقاطع صعودی (Bullish Crossover) را تکمیل کرده‌اند و به همین ترتیب، شاخص RSI این رمزارز نیز وارد محدوده مثبت شده است. این مسئله نشان از تلاش خریداران برای بازگشت به بازار و کنترل شرایط دارد. اکنون، خریداران برای تقویت موضع خود باید مقاومت ۲۵۲.۵۰ دلاری را پشت سر بگذارند که در صورت موفقیت، قیمت بایننس کوین پتانسیل رشد تا ۲۶۵ دلار را پیدا خواهد کرد.


اما در سناریوی نزولی نخستین حمایت برای BNB، میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه است. در صورت شکست این سطح، قیمت ممکن است تا خط روند صعودی (Uptrend Line) مشخص‌شده در نمودار کاهش پیدا کند. چنانچه این سطح شکسته و کندل ۴ ساعته پایین‌تر از آن بسته شود، به این معنی است که خریداران BNB از بازار خارج شده‌اند. به این ترتیب، قیمت بایننس کوین حمایت مهم ۲۲۰ دلاری را مجدداً آزمایش (Retest) خواهد کرد.

واچ لیست هفتگی ۲۹ خرداد؛ تحلیل تکنیکال لایت کوین (LTC)

قیمت لایت کوین در تاریخ ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) به زیر الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) در نمودار ۱ روزه رسید که نشان از کنترل شرایط تحت اختیار فروشندگان دارد. فروشندگان در ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) و در ادامه فعالیت‌های خود، قیمت را به زیر حمایت ۷۴ دلاری کشاندند، اما موفق به حفظ این موقعیت نشدند. لایت کوین آخرین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۲۹ خرداد به تحلیل آن می‌پردازیم.

نمودار 1 روزه قیمت لایت کوین
نمودار ۱ روزه قیمت لایت کوین – TradingView


لایت کوین طی یک روند بهبود قیمت ناگهانی در چند روز اخیر، موفق شد سطح ۷۵ دلار را مجدداً در اختیار بگیرد. این عملکرد نشان می‌دهد که ارز LTC در سطوح پایین قیمتی با فشار خرید مواجه شده است. به این ترتیب، خریداران در مرحله بعدی تلاش خواهند کرد که قیمت لایت کوین را از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه یعنی سطح ۸۲ دلار، عبور دهند. این سطح اهمیت زیادی دارد و در صورت غلبه بر آن، قیمت پتانسیل رشد تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در ۸۶ دلار را پیدا خواهند کرد.


اما در سناریوی نزولی، در صورتی که قیمت LTC از سطح فعلی خود یا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه دچار کاهش شود و سطح ۷۰ دلار را بشکند، سیگنالی مبنی بر آغاز یک روند نزولی ارسال می‌کند. در این مسیر، حمایت‌های لایت کوین سطوح ۶۵ دلار و ۶۰ دلار خواهند بود.

نمودار 4 ساعته قیمت لایت کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت لایت کوین – TradingView


بهبود قابل توجه قیمت لایتکوین، این رمزارز را بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در نمودار ۴ ساعته رساند که یعنی فشار فروش در حال کاهش است. میانگین متحرک‌های این رمزارز در آستانه تکمیل یک تقاطع صعودی هستند و شاخص قدرت نسبی نیز، به محدوده مثبت جهش داشته است. چنین شرایطی نشان از تلاش خریداران برای بازگشت به بازار دارد.


لایت کوین در مسیر رشد خود یک مقاومت جزئی در ۸۰ دلار پیش رو دارد که در صورت عبور از آن، می‌تواند به‌راحتی ابتدا تا ۸۵ دلار و سپس ۹۰ دلار رشد پیدا کند. چنانچه فروشندگان قصد جلوگیری از این حرکت صعودی را دارند، باید هرچه سریع‌تر قیمت لایت کوین را پایین‌تر از ۷۵ دلار بکشانند.


در این پست از واچ لیست هفتگی ۲۹ خرداد، ارزهای دیجیتال بیت کوین، بایننس کوین و لایت کوین را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم. به نظر شما این رمزارزها چه سناریوهایی را تایید می‌کنند؟ شما می‌توانید در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

مهم‌ترین سوالات از واچ لیست هفتگی ۲۹ خرداد

شاخص قدرت نسبی (RSI) چیست؟

شاخص قدرت نسبی یا RSI برای نشان دادن مومنتوم (قدرت حرکت / Momentum) قیمت یک دارایی است و مشخص می‌کند که یک دارایی بیش از حد خریداری شده و یا بیش از حد فروخته شده است.

سطح بازگشتی فیبوناچی چیست؟

فیبوناچی بازگشتی (Fibonacci Retracement) یک ابزار تحلیل تکنیکال برای شناسایی سطوح حمایتی و مقاومتی است که در واقع، دو نقطه مهم با پتانسیل بالا جهت تغییر روند در کف و سقف قیمت یک دارایی را مشخص می‌کند.

الگوی مثلث متقارن چیست؟

مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) به دوره‌ای خنثی از روند قیمت می‌گویند که در نهایت شکست صعودی یا نزولی قیمت را در پی دارد و آغازگر یک روند جدید در جهت همان شکست است.

سلب-مسئولیت-واچ-لیست-هفتگی-29-خرداد

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا