تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست ارز دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۲۲ خرداد؛ او ام پی فینکس

مسترکارت کارت مسافرتی

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، در آغاز هفته میلادی گذشته و با اعلام تشکیل پرونده کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) علیه صرافی‌های بایننس (Binance) و کوین‌بیس (Coinbase)، قیمت‌‌ها در بازار ارزهای دیجیتال شروع به ریزش کردند. علاوه‌بر اقدامات این آژانس نظارتی علیه دو صرافی بزرگ آمریکا، اضطراب و نگرانی سرمایه‌گذاران دوچندان شد، چراکه سازمان SEC در پرونده‌های خود ۲۳ رمزارز مختلف را معرفی کرد که در دسته اوراق بهادار (Securities) قرار می‌گیرند. در پی این اقدام، تعداد تمام رمزارزهایی که توسط این سازمان برچسب اوراق بهادار به خود گرفته‌اند، به عدد ۶۷ رسید.

پادکست واچ لیست هفتگی ۲۲ خرداد


اما در این بحبوحه، نکته مثبت برای بازار این‌جا است که در شرایط به‌وجود آمده، عملکرد قیمت بیت کوین و اتریوم نسبت به سایر رمزارزهای بازار بهتر بوده است. این مسئله نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران سازمانی واهمه‎‌ای از شرایط فعلی نداشته و دارایی‌های خود را به فروش نرسانده‌اند. در همین راستا، دامیننس بیت کوین (نرخ سلطه یا سهم بازار بیت کوین در برابر سایر ارزها / Bitcoin Dominance) به سقف ۴۷.۶ درصدی خود در سال جاری رسید و دامیننس اتریوم نیز به ۲۰ درصد افزایش یافت.


ابهامات فعلی احتمالاً باعث شود که برخی سرمایه‌گذاران در کوتاه‌مدت از بازار خارج شوند. طی این مدت، رمزارزهایی که در روزهای جاری عملکرد قابل قبولی را از خود نشان دهند، با بهبود پیداکردن ذهنیت و تمایلات (Sentiment) سرمایه‌گذاران، شرایط بهتری را برای رشد پیدا خواهند کرد.


با توجه به موارد فوق و روال همیشگی واچ لیست ارزهای دیجیتال در بلاگ صرافی او ام پی فینکس، رمزارزهایی را مورد بررسی قرار می‌دهیم که در تلاش برای حفظ قیمت بالاتر از سطوح حمایتی خود و متعاقباً بازگشت رو به بالا هستند. در واچ لیست هفتگی ۲۲ خرداد ماه، به تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و ریپل (XRP) در تایم فریم‌های ۱ روزه و ۴ ساعته خواهیم پرداخت.

واچ لیست هفتگی ۲۲ خرداد؛ تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)

قیمت بیت کوین در نمودار ۱ روزه، در تاریخ ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) مجدداً به حمایت فوق‌العاده مهم ۲۵,۲۵۰ دلاری خود رسید که نشان از تشدید فشارها از سوی فروشندگان بازار دارد. آزمایش مجدد (Retest) و مکرر یک سطح حمایتی در بازه‌های کوتاه‌مدت، به‌منظور تضعیف آن حمایت صورت می‌گیرد. بیت کوین نخستین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۲۲ خرداد ماه، مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم.

نمودار 1 روزه قیمت بیت کوین
نمودار ۱ روزه قیمت بیت کوین – TradingView


شیب خطوط میانگین متحرک (Moving Averages / Mas) و قرارگرفتن شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index / RSI) بیت کوین در محدوده منفی، به این معنی است که شرایط بازار این رمزارز تحت کنترل فروشندگان قرار دارد. در صورتی که ناحیه حمایتی بین ۲۵,۲۵۰ دلار و ۲۳,۸۹۶ دلار از دست برود، بیت کوین ممکن است با فروش سنگین و از روی ترس سرمایه‌گذاران (Panic Selling) خود مواجه شود. به این ترتیب، قیمت بیتکوین احتمال دارد که تا سطح روانی (Psychological Level) و بسیار مهم ۲۰,۰۰۰ دلاری ریزش داشته باشد. انتظار می‌رود که خریداران از این سطح با تمام قوا دفاع کنند.


چنانچه خریداران بیت کوین قصد جلوگیری از ریزش شدید و ناگهانی این رمزارز را دارند، باید هرچه سریع‌تر قیمت را بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰D EMA)، یعنی سطح ۲۶,۷۲۱ دلار هدایت کنند. چنین حرکتی نشان‌دهنده تقاضای زیاد برای بیت کوین در سطوح پایین‌تر قیمتی است. در این صورت، قیمت بیت کوین این پتانسیل را خواهد داشت که ابتدا تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰D SMA) در ۲۷,۴۶۴ دلار و سپس تا خط مقاومت کانال (Resistance Line of the Channel) در نمودار، رشد داشته باشد. خریداران جهت از سرگیری روند صعودی برای بیت کوین، باید قیمت را از این سطح عبور دهند.

نمودار 4 ساعته قیمت بیت کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین – TradingView


بررسی نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین نشان می‌دهد که بازگشت قیمت پس از رسیدن به حمایت ۲۵,۲۵۰ دلاری، با فروش در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه مواجه شده است. این مسئله نشان می‌دهد که فروشندگان قصد ندارند هیچ فرصتی را در اختیار خریداران برای ورود به بازار قرار دهند. فروشندگان جهت تقویت موقعیت‌های معاملاتی خود، باید قیمت را به زیر ۲۵,۲۵۰ دلار بکشانند.


اما در آن روی سکه، چنانچه قیمت شروع به افزایش کند و میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه را بشکند، می‌تواند یک رالی (حرکت صعودی / Rally) را تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه آغاز کند. در صورت عبور از این سطح، قیمت بیت کوین احتمالاً تا سطح ۲۷,۴۰۰ دلار به رشد خود ادامه دهد.

واچ لیست هفتگی ۲۲ خرداد؛ تحلیل تکنیکال اتریوم (ETH)

قیمت اتریوم در نمودار ۱ روزه، طی چند روز اخیر یک دوره اصلاح را آغاز کرده است و فروشنگان این رمزارز در تاریخ ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد)، موفق به هدایت قیمت پایین‌تر از سطح بازگشتی فیبوناچی ۵۰ درصدی در سطح ۱,۷۵۵ دلار شدند؛ اما خریداران هم دست به‌کار شده و مانع از یک ریزش قیمتی، با حمایت شدید از سطح ۱,۷۰۰ دلار شدند. اتریوم رمزارز دوم در واچ لیست هفتگی ۲۲ خرداد است که در ادامه به تحلیل تکنیکال آن می‌پردازیم.

نمودار 1 روزه قیمت اتریوم
نمودار ۱ روزه قیمت اتریوم – TradingView


اکنون، خریداران اتریوم تلاش خواهند کرد که یک حرکت بهبود و صعود قیمت را با هدف رشد تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در سطح ۱,۸۳۵ دلار آغاز کنند. این سطح برای سرمایه‌گذاران اهمیت زیادی دارد؛ چراکه شکست و بسته‌شدن کندل ۱ روزه بالاتر از آن، قیمت اتریوم را برای مدتی در یک محدوده بین ۱,۷۰۰ دلار و ۲,۰۰۰ دلار نگه خواهد داشت.


اما سناریوی دیگر، تلاش فروشندگان جهت متوقف‌کردن روند بهبود قیمت و کشاندن آن به زیر حمایت ۱,۷۰۰ دلاری است. در صورت موفقیت، قیمت ETH ممکن است مرحله بعدی اصلاح خود را آغاز کند که در این مسیر، یک حمایت جزئی در سطح ۱,۶۰۰ دلار خواهد داشت؛ اما از دست‌دادن این سطح، احتمال ریزش قیمت اتریوم تا ۱,۳۵۲ دلار را بالا خواهد برد.

نمودار 4 ساعته قیمت اتریوم
نمودار ۴ ساعته قیمت اتریوم – TradingView


در نمودار ۴ ساعته قیمت اتریوم، دیده می‌شود که خریداران در گذشته از سطح ۱,۷۰۰ دلار به‌خوبی حمایت و دفاع کرده‌اند و اکنون، احتمال تکرار چنین اقدامی نیز وجود دارد. خریداران باید مقاومت موجود در میانگین متحرک‌ها را پشت سر بگذارند تا بتوانند یک روند رو به رشد تا سطح ۱,۹۲۰ دلار را آغاز کنند.


اما چنانچه قیمت از سطح فعلی خود یا با رسیدن به میانگین متحرک‌ها شروع به کاهش کند، فروشندگان برای کشاندن قیمت به زیر ۱,۷۰۰ دلار مجدداً تلاش خواهند کرد. در صورت موفقیت آن‌ها، قیمت اتریوم ممکن است با تشدید فشار فروش روبه‌رو شود و تا سطح ۱,۳۵۲ دلار پایین بیاید.

واچ لیست هفتگی ۲۲ خرداد؛ تحلیل تکنیکال ریپل (XRP)

ارز دیجیتال ریپل در نمودار ۱ روزه خود پس از رسیدن به مقاومت ۰.۵۶ دلاری در تاریخ ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد)، شروع به کاهش کرد و به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در سطح ۰.۵۰ دلار رسید. ریپل آخرین رمزارزی است که امروز در واچ لیست هفتگی ۲۲ خرداد به تحلیل آن می‌پردازیم.

نمودار 1 روزه قیمت ریپل
نمودار ۱ روزه قیمت ریپل – TradingView


با توجه به عملکرد اخیر قیمت ریپل، نکته مثبت این‌جا است که خریداران بلافاصله در میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه و کف ۰.۴۷ دلاری، اقدام به خرید کردند. این مسئله در شدوی (Wick / Shadow) بلند کندل ۱ روزه این رمزارز پیدا است. اکنون، میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه ریپل به سطح مهمی تبدیل شده است؛ چراکه حفظ قیمت بالاتر از آن می‌تواند منجر به رشد تا نزدیکی سطح ۰.۵۶ دلار شود.


اما در آن روی سکه، چنانچه قیمت ریپل از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه یک شکست نزولی را تشکیل دهد، نشان می‌دهد که سطوح بالاتر قیمت، فروشندگان زیادی را به خود جذب می‌کند. به این ترتیب، قیمت XRP ممکن است تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه کاهش پیدا کند که شکست و بسته‌شدن کندل پایین‌تر از آن، ممکن است کاهش‌های بیشتر تا سطح ۰.۴۱ دلار را به‌همراه داشته باشد.

نمودار 4 ساعته قیمت ریپل
نمودار ۴ ساعته قیمت ریپل – TradingView


از نمودار ۴ ساعته قیمت ریپل پیدا است که روند بهبود قیمت، در نزدیکی میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه با فروش فعالان بازار مواجه شده است. این یعنی که تمایلات سرمایه‌گذاران ریپل در کوتاه‌مدت منفی باقی مانده است و فروشندگان در حرکات صعودی، دست به فروش می‌زنند. در صورتی که قیمت از سطح فعلی خود پایین‌تر بیاید، فروشندگان برای کاهش بیشتر قیمت به زیر ۰.۴۷ دلار تلاش خواهند کرد. در صورت موفقیت این دسته از فعالان بازار، قیمت ارز دیجیتال XRP ممکن است تا ۰.۴۴ دلار دچار کاهش شود.


اما از سویی دیگر، در صورتی که خریداران موفق به هدایت قیمت ریپل بالاتر از میانگین متحرک‌ها شوند، این رمزارز مسیری هموار جهت رشد تا سطح ۰.۵۵ دلار پیش روی خود خواهد داشت.


در این پست از واچ لیست هفتگی ۲۲ خرداد، ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم، و ریپل را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم. به نظر شما این رمزارزها چه سناریوهایی را تایید می‌کنند؟ شما می‌توانید در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

مهم ترین سوالات از واچ لیست هفتگی ۲۲ خرداد

دامیننس بیت کوین چیست؟

نسبت سهم بازاری که بیت کوین در مقایسه با دیگر ارزهای دیجیتال دارد را دامیننس بیت کوین (Bitcoin’s Dominance) یا نرخ سلطه بیت کوین بر بازار می‌گویند.

سطح روانی قیمت چیست؟

در بازارهای مالی، سطح روانی (Psychological Level) قیمت یک دارایی از لحاظ تکنیکال اهمیت بسیار بالایی دارد و عموماً یک عدد رند بوده که بر ذهنیت سرمایه‌گذاران تاثیر زیادی می‌گذارد.

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک (Moving Average / MA) یک اندیکاتور تحلیل تکنیکال است که تغییرات قیمتی را به‌صورت اصلاح‌شده نمایش می‌دهد و مسیر حرکت قیمت را مشخص می‌کند.

سلب-مسئولیت-واچ-لیست-هفتگی-22-خرداد

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. سلام ,بازاررمزهایک کلاهبرداری ودزدی کثیف هست,تو بازی که بیش از۹۰درصدبازنده هستند,کراس تلویزیون یه برنامه دراین مورددرست میکرد,روز شنبه ساعت ۶,۳۰صبح اکثریت ۴۰درصدشدوزدن و پول ملت رودزدیدن,هدف ازاین بازارفقط دزدی ودلارسوزیه

    1. سلام. فناوری رمزارزها و بلاک چین با تمام ویژگی‌ها و مزایایی که داره، شرایطی نسبی رو برای کلاهبرداران هم فراهم کرده که اگر اطلاع داشته باشید، در سیستم های سنتی هم مشابه این موارد وجود داره. یه مسئله دیگه هم اینه که این صنعت هنوز نوظهور محسوب میشه و با بلوغ و تکامل خودش فاصله داره و از همه مهم‌تر، سرمایه‌گذاری تو این حوزه باید روی پروژه‌های برتر بازار، با تحقیقات کامل و با دیدگاه بلندمدت انجام بشه، مثل هر سرمایه‌گذاری دیگه‌ای!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا