اخبار قانون گذاری‌ ارز دیجیتالتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تحلیل فاندامنتال بازار پس از شکایت SEC از بایننس؛ ۱۶ خرداد

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، تمامی ۱۰ رمزارز برتر بازار بدون احتساب استیبل کوین ها (Stablecoin)، با آغاز معاملات روز سه‌شنبه و در پی شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از صرافی بایننس (Binance) دچار کاهش شدیدی شدند. قیمت بیت کوین (Bitcoin / BTC)، رهبر بازار ارزهای دیجیتال، بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap) با تقریباً ۴ درصد کاهش نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، در محدوده ۲۵,۷۶۸ دلار قرار دارد.

پادکست تحلیل فاندامنتال بازار امروز ۱۶ خرداد

قیمت بیت کوین
عملکرد قیمت بیت کوین در روزهای اخیر – TradingView


سازمان SEC شکایتی را علیه بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا یعنی بایننس و مدیرعامل آن، چانگ‌پنگ ژائو (CZ)، تنظیم کرد مبنی بر این‌که این کمپانی قوانین مرتبط با اوراق بهادار در بازارهای مالی را نقض کرده است؛ در پی این شکایت، قیمت بیت کوین و اتریوم (Ethereum / ETH) به‌ترتیب ۶ و ۵ درصد کاهش داشتند و متعاقباً سایر رمزارزهای برتر بازار نیز، دچار سرنوشتی مشابه شدند. مسئله‌ای که در این بین دور از انتظار نبود، سنگین‌ترین کاهش قیمت برای ارز دیجیتال بایننس کوین (Binance Coin / BNB)، رمزارز بومی شبکه بایننس، بود که بیش از ۱۰ درصد طی ۲۴ ساعت برآورد شد.


به این ترتیب، قیمت بیت کوین با ۵.۶۶ درصد کاهش طی ۲۴ ساعت گذشته به ۲۵,۷۳۰ دلار رسید و نرخ کاهش خود در ۷ روز اخیر را به ۷.۲۳ درصد رساند. قیمت اتریوم نیز با ۴.۹۱ درصد کاهش در محدوده ۱,۸۰۸ دلار قرار گرفت و در میانگین هفتگی با ضرر ۴.۵۶ درصدی روبه‌رو شد. قیمت بایننس کوین هم طی یک ریزش ۱۰.۲۱ درصدی، روز گذشته به ۲۷۵.۱۷ دلار رسید و مجموع کاهش‌های خود در ۷ روز اخیر را به ۱۱.۶۱ درصد رساند.


کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در روز دوشنبه ۱۳ اتهام مختلف علیه بایننس ثبت کرد و مدعی شد که این صرافی، رمزارزهای BNB و BUSD را به‌صورت ثبت‌نشده و غیر قانونی به فروش رسانده است. همچنین، SEC اظهار کرد که این کمپانی آدرس Binance.com را به‌عنوان یک صرافی یا پلتفرم معاملاتی یا کارگزاری اوراق بهادار، ثبت رسمی نکرده است.


اما در پاسخ به این اتهامات، کمپانی بایننس طی بیانیه‌ای در روز گذشته عنوان کرد که از پلتفرم خود با تمام قوا دفاع خواهد کرد. در ادامه این بیانیه آمد که عدم تمایل SEC برای ایجاد یک تعامل سازنده با بایننس، صرفاً یک نمونه دیگر از امتناع اشتباه و آگاهانه این آژانس دولتی در ارائه راهنمایی‌ها و شفاف‌سازی‌های ضروری برای صنعت ارزهای دیجیتال است.


طبق اظهارات ثبت‌شده SEC در این پرونده، رمزارزهایی که در صرافی بایننس معامله می‌شوند، از جمله بایننس کوین (BNB) بایننس یو اس دی (BUSD)، سولانا (SOL)، کاردانو (ADA) و متیک (MATIC)، همگی در دسته اوراق بهادار (Securities) قرار می‌گیرند و باید ثبت و تنظیم شوند.


از رمزارزهای مذکور، در ۲۴ ساعت گذشته سولانا ۹.۵۲ درصد، کاردانو ۷.۷۳ درصد و متیک ۷.۶۴ درصد کاهش قیمت را شاهد بوده‌اند. جاستین آنِتان، مدیر توسعه تجاری پلتفرم کی‌راک (Keyrock)، در مصاحبه روز گذشته خود با نشریه فورکست (Forkast) اظهار کرد: «مارکت کپ (ارزش بازار / Market Capitalization) کل بازار ارزهای دیجیتال کاهش پیدا کرده است و اینکه انتشار اخبار فوق بازار را دچار یک شوک نکرده، به این معنی نیست که تاثیر خود را بر قیمت‌ها نگذاشته است.»


گری گِنسلِر، رئیس سازمان SEC، روز دوشنبه در توییتر خود نوشت که ژائو و بایننس دو نهادی هستند که در «شبکه‌ای بسیار گسترده متشکل از فریب‌کاری، تضاد منافع، فقدان شفافیت و گریز از قانون به‌صورت برنامه‌ریزی شده» فعالیت می‌کنند.


ژائو، مدیر عامل بایننس، نیز در پاسخ به این توییت گفت: «برایم سوال است که گنسلر حتی نظرات زیر پست‌های خود را می‌خواند یا خیر، نظراتی که از سوی مصرف‌کنندگانی می‌آید که وی وظیفه حفاظت از آن‌ها را دارد.»


طبق گفته‌های آنتان، این اقدام قانونی سازمان SEC غافل‌گیرکننده نبود؛ چراکه کمیسیون معاملات آتی کالا آمریکا (CFTC) نیز چندی پیش علیه بایننس به اتهام نقض قوانین معاملاتی در بازار مشتقات (Derivatives) شکایت کرده بود. با این وجود، معامله‌گران چنین پرونده‌هایی را عواملی به‌شدت نزولی در بازار می‌بینند و هم‌اکنون شاهد اثرات آن هستیم.


مجموع ارزش بازار ارزهای دیجیتال در پی این اخبار، شاهد کاهش ۴.۶ درصدی به سطح ۱.۰۹ تریلیون دلار تنها در ۲۴ ساعت بود و این در حالی است که حجم معاملات رمزارزها، ۱۱ درصد رشد داشت و بیش از ۴۸ میلیارد دلار برآورد شد.

فورکست-forkast
شاخص‌های بازار وب‌سایت فورکست – Forkast


طبق تصویر بالا از وب‌سایت خبری فورکست، شاخص NFT این پلتفرم تحت عنوان FK500 در ۲۴ ساعت گذشته، ۰.۷۲ درصد کاهش داشته و به ۳,۲۸۲ واحد رسیده است. یهودا پِت‌شِر، تحلیل‌گر بازارهای NFT در فورکست، اظهار کرد که شکایت SEC علیه بایننس هنوز بر بازارهای NFT اثر خود را نگذاشته؛ اما احتمالاً این اتفاق خواهد افتاد. این خبر، بازارهای ارز دیجیتال را به‌شدت تحت تاثیر قرار دارد و بازارهای NFT عموماً با کمی تاخیر، مسیری مشابه را طی می‌کنند.


در این بحبوحه، کمپانی اپل (Apple Inc) بالاخره از هدست ویژن پرو (Vision Pro) خود با فناوری واقعیت ترکیبی (Mixed-Reality) رونمایی کرد؛ با وجود قیمت بالای ۳,۹۹ دلاری این هدست، صنعت NFT از پتانسیل توسعه این محصول در فضای متاورس (Metaverse) هیجانات زیادی را تجربه می‌کند. پت‌شر در رابطه با این محصول گفت: «این هدست اپل دقیقاً همان چیزی است که فضای NFT به آن نیاز داشت و حتی با این که کمپانی اپل در رونمایی از این محصول صحبتی از NFT ها یا متاورس نکرده، از زمان انتشار مجموعه کریپتوپانکس (CryptoPunks) تا به امروز، این مهم‌ترین رویدادی است که برای صنعت NFT اتفاق افتاده است.»


سباستین بورگِت، هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد عملیاتی غول بازی‌های بلاک چینی سندباکس (The Sandbox)، پیرامون محصول جدید اپل اظهار کرد که این هدست موقعیت‌های بسیار زیادی را برای توسعه متاورس ایجاد کرده است. وی افزود که این هدست از تمام دستاوردهایی که تاکنون برای متاورس رقم خورده، بزرگ‌تر است و به مردم اجازه برقراری تعامل با دارایی‌های دیجیتال در دنیای واقعی را می‌دهد.


خرید و فروش محصولات NFT در شبکه اتریوم طی ۲۴ ساعت گذشته با رشد ۵.۶۴ درصدی به ۲۵.۷۵ میلیون دلار رسید و در بازه هفتگی نزدیک به ۱۰ درصد افزایش یافت. این آمار برای شبکه بیت کوین با ۴.۱۷ درصد رشد نزدیک به ۳.۱۶ میلیون دلار برآورد شد؛ اما نسبت به هفته گذشته ۱۱.۸۷ درصد کاهش را به ثبت رسانده است.

شکایت SEC از بایننس و سقوط سهام کوین بیس (Coinbase)

کوین بیس

در پی تشکیل پرونده SEC علیه بایننس، ارزش سهام کمپانی کوین‌بیس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در ایالات متحده، روز دوشنبه تا ۹.۰۵ درصد کاهش یافت. در همین راستا، سهام مایکرواستراتژی (MicroStrategy)، بزرگ‌ترین هولدر بیت کوین نیز، شاهد کاهشی به میزان ۸.۵۳ درصد بود.


در بازارهای سهام نیز، شاخص‌های مهم دچار کاهشی جزئی شدند. شاخص صنعتی داو جونز (DJIA) در بازار فیوچرز (آتی / Futures) نزدیک به ۰.۰۵ درصد پایین آمد و شاخص‌های اس‌اندپی ۵۰۰ (S&P 500) و نزدک (Nasdaq) نیز، به‌ترتیب با ۰.۰۴ و ۰.۰۹ درصد کاهش همراه بودند.


ناگفته نماند که پلتفرم کوین‌بیس هم درگیر یک جدال قانونی با سازمان SEC است. در ماه مارس (فروردین) بود که SEC مدعی شد کوین‌بیس قوانین حفاظت از سرمایه‌گذاران را نقض کرده و این کمپانی را تهدید به اعمال قانون کرد. کوین‌بیس هم در پاسخ به این اتهامات در ماه آوریل (اردیبهشت) اظهار کرد که این اقدامات SEC، در جهت تضعیف نقش خود این آژانس نظارتی در راستای مدیریت و نظارت بر کمپانی‌هایی است که سهام خود را به‌صورت عمومی به فروش می‌رسانند.


پال گروال، مدیر ارشد حقوقی کوین‌بیس، پیش از این از دادگاه درخواست کرده بود که سازمان SEC به‌صورت عمومی به دادخواست این کمپانی جهت ارائه دستورالعمل‌های قانونی و مقرراتی برای بازار کریپتو پاسخ دهد. وی همچنین در نظر دارد که در رابطه با این موضوع و درخواست برای ارائه یک چهارچوب قانونی مشخص و ساختار بازار ارزهای دیجیتال که پیش‌نویس آن توسط اداره خدمات مالی آمریکا در روز جمعه ارائه شد، در دادگاه شهادت دهد.


گروال پیرامون این مسائل در توییتر خود نوشت که آمریکا در حال عقب‌‌ماندن از پیشرفت‌های بازار کریپتو است و کشورهای دیگر مشغول جذب موقعیت‌های شغلی به‌وجود آمده به‌واسطه این صنعت، سرمایه‌گذاری‌ها و فناوری‌های مرتبط هستند.

سلب-مسئولیت-تحلیل-فاندامنتال-بازار-16-خرداد

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا