تحلیل ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۱۷ مهر؛ او ام پی فینکس

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بیت کوین موفق شد در روز شنبه سطح ۲۸,۰۰۰ دلار را بازپس بگیرد و پس از کاهش قیمت به زیر ۲۵,۰۰۰ دلار در ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور)، سومین کندل هفتگی سبزرنگ خود را ببندد. تحلیل بیت کوین نشان می‌دهد فعالیت نهنگ‌های آمریکایی منجر به رشد قیمت در روزهای اخیر شده‌ است و احتمالاً این مسیر را در هفته میلادی جدید ادامه دهند.

پادکست واچ لیست هفتگی ۱۷ مهر


آمار اعلامی شاخص مشاغل و استخدامی‌های جدید آمریکا در بخش‌های غیر از کشاورزی (Non-farm Payrolls / NFP)، نشان از رشد قابل توجه و دور از انتظار آن در ماه سپتامبر داشت. این شاخص یکی از معیارهای مهم در عملکرد اقتصادی آمریکا محسوب می‌شود و بر بازارهای مالی و بیت کوین تاثیرگذار است. به‌طور کل، زمانی که شاخص NFP عملکرد بهتری نسبت به پیش‌بینی‌ها و انتظارات کارشناسان دارد، رشد اقتصادی را نشان داده و در بازه میان‌مدت تا بلندمدت، برای دارایی‌های پرریسک نظیر رمزارزها مثبت واقع می‌شود.


ظاهراً عملکرد این شاخص سطح اطمینان نهنگ‌های بیت کوین را بالا برده است. طی گزارشی از پلتفرم تحلیل‌گر کریپتوکوانت (CryptoQuant)، شاخص پریمیوم کوین‌بیس (Coinbase Premium Index) نشان می‌دهد نهنگ‌های ارز دیجیتال در آمریکا فشار خرید بیت کوین را بالا برده و حفظ کرده‌اند و این شاخص به سقف ۳۰ روزه خود رسیده است.

پریمیوم کوین‌بیس پلتفرم کریپتوکوانت، شاخص خوبی برای تحلیل اختلاف قیمت بیت کوین میان صرافی‌های کوین‌بیس پرو (Coinbase Pro) و بایننس (Binance) است. صرافی بایننس مرکز معاملات جهانی بیت کوین برای معامله‌گران شخصی یا خُرد است و در عوض، کوین‌بیس پرو اغلب محل انجام معاملات نهادهای آمریکایی و سرمایه‌گذاران سازمانی و بزرگ این کشور است. از این رو، زمانی که این شاخص وارد ناحیه مثبت خود می‌شود، به این معنی است که قیمت بیت کوین در این صرافی با اختلافی جزئی بالاتر از بیت کوین در صرافی بایننس خرید و فروش می‌شود و نشان‌گر تشدید فشار خرید بیت کوین توسط سرمایه‌گذاران آمریکایی است.


طبق تحلیل و گزارش بنک آو امِریکا (Bank of America)، عملکرد اوراق بهادار آمریکا اهمیت زیای برای بازارهای مالی دارد و اکنون، اوراق بهادار کوتاه‌مدت وارد ناحیه اشباع فروش شده‌اند. عملکرد گذشته این دارایی‌ها نشان داده که فروش بیش از حد اوراق بهادار منجر به افزایش نوسانات در بازارهای مالی و رمزارزها می‌شود. زمانی که قیمت خرید این اوراق کاهش داشته باشد، سرمایه‌گذاران عموماً دارایی‌های پرریسک خود را فروخته و جذب اوراق بهاداری می‌شوند که بازده بهتری را پیدا کرده‌اند. این شرایط آخرین بار در سال ۲۰۲۱ دیده شده بود که در ابتدا قیمت بیت کوین به سقف جدید ۶۰,۰۰۰ دلاری رسید و در پی آن، تا ۳۰,۰۰۰ دلار کاهش یافت.


همان‌طور که آگاه هستید، عملکرد بیت کوین یکی از اصلی‌ترین محرک‌های قیمت برای آلت کوین‌ها بوده و در پست واچ لیست ارزهای دیجیتال امروز، به بررسی رمزارزهایی می‌پردازیم که در نمودارهای خود شرایط حساسی پیدا کرده‌اند.


در واچ لیست هفتگی ۱۷ مهر ماه، ابتدا به تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC) و سپس آلت کوین‌های اتریوم (ETH) و ریپل (XRP) در تایم فریم‌های ۱ روزه و ۱ ساعته می‌پردازیم.


مطالعه بیشتر: معرفی ۹ استراتژی معاملاتی برتر در بازار ارزهای دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۱۷ مهر؛ تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)

بیت کوین در نمودار ۱ روزه از میانگین متحرک‌های نمایی (EMAs) 50 روزه و۲۰۰ روزه خود عبور کرده و از آن‌ها سیگنال صعودی دریافت می‌کند. اکنون با فاصله‌گرفتن اندیکاتور ۵۰ روزه از همتای ۲۰۰ روزه خود، روند صعودی قیمت بیت کوین تایید‌شده به‌نظر می‌رسد. بیت کوین مثل همیشه نخستین رمزارز مورد تحلیل در واچ لیست هفتگی ۱۷ مهر ماه است.

تحلیل بیت کوین در نمودار 1 روزه
تحلیل بیت کوین در نمودار ۱ روزه – TradingView


در صورتی که بیت کوین بتواند مقاومت پیش روی خود در سطح ۲۸,۱۸۷ دلار را بشکند، پتانسیل تشکیل یک حرکت صعودی تا سقف ماه اکتبر در ۲۸,۵۹۳ دلار را پیدا خواهد کرد. اما کاهش قیمت بیت کوین به زیر میانگین متحرک‌ها، شرایط را برای فروشندگان فراهم کرده که قیمت را تا حمایت ۲۶,۷۵۵ دلاری پایین بیاورند.


شاخص قدرت نسبی ۱۴ روزه (۱۴D RSI) بیت کوین نیز به سطح ۶۱.۱۴ رسیده که احتمال تایید سناریوی صعودی بیت کوین و شکست ۲۸,۱۸۷ دلار را بیشتر نشان می‌دهد.

تحلیل بیت کوین در نمودار 1 ساعته
تحلیل بیت کوین در نمودار ۱ ساعته – TradingView


قیمت بیتکوین در نمودار ۱ ساعته، یک اصلاح نزولی را آغاز کرده و ناحیه مقاومتی ۲۸,۵۰۰ دلار را پیش روی خود می‌بیند. رمزارز برتر اکنون کف خود را در سطح ۲۷,۱۸۵ دلار پیدا کرده و در حال آماده‌سازی برای ادامه مسیر صعودی دیده می‌شود. بیت کوین در تایم فریم ۱ ساعته، نزدیک به سطح ۲۳.۶ درصدی فیبوناچی بازگشتی مشغول تثبیت قیمت (Consolidation) بوده و در یک محدوده معاملاتی با کف ۲۷,۱۸۵ دلار و سقف ۲۸,۲۸۴ دلار قرار گرفته است.


در حال حاضر قیمت BTC بالاتر از ۲۷,۸۰۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته (۱۰۰H SMA) معامله می‌شود و مرز ۲۸,۰۰۰ دلار را تست می‌کند و یک کانال نزولی کوتاه‌مدت را در نمودار تشکیل داده است. بیت کوین در سناریوی صعودی ابتدا ۲۸,۰۰۰ دلار و سپس ۲۸,۵۰۰ دلار را به‌عنوان مقاومت‌های خود دارد که عبور از مقاومت دوم می‌تواند منجر به رشد قیمت تا مقاومت ۲۹,۲۰۰ دلاری و حتی ۳۰,۰۰۰ دلار شود.


اما در صورتی که قیمت نتواند بر ۲۸,۰۰۰ دلار غلبه کند، ممکن است به‌سمت پایین تغییر مسیر دهد و تا اولین حمایت در ۲۷,۸۰۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته کاهش پیدا کند. حمایت مهم بعدی در ۲۷,۴۵۰ دلار قرار داشته و اصلی‌ترین حمایت قیمت، سطح ۲۷,۲۰۰ دلار برآورد شده است. چنانچه این حمایت شکسته شود و کندل‌ها پایین‌تر آن بسته شوند، قیمت بیت کوین ممکن است ابتدا تا ۲۶,۶۵۰ دلار و سپس ۲۶,۲۰۰ دلار کاهش داشه باشد.


مطالعه بیشتر: آشنایی با ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو

واچ لیست هفتگی ۱۷ مهر؛ تحلیل تکنیکال اتریوم (ETH)

قیمت اتریوم در نمودار ۱ روزه، برخلاف بیت کوین به زیر میانگین متحرک‌های نمایی ۵۰ روزه و ۲۰۰ روزه کاهش داشته و سیگنال نزولی از این اندیکاتورها گرفته است. ورود سرمایه بیشتر به ETF های فیوچرز (آتی / Futures) اتریوم و انتشار اخبار مثبت پیرامون ETF های این رمزارز، می‌توانند موجی از خرید را ایجاد کنند. در ادامه به تحلیل تکنیکال اتریوم در واچ لیست هفتگی ۱۷ مهر می‌پردازیم.

تحلیل اتریوم در نمودار 1 روزه
تحلیل اتریوم در نمودار ۱ روزه – TradingView

چنانچه اتریوم میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه خود را به‌سمت بالا بشکند، می‌تواند یک رالی (حرکت صعودی / Rally) را تا میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه و مقاومت ۱,۷۴۶ دلاری آغاز کند. اما کاهش قیمت ETH به زیر حمایت ۱,۶۲۶ دلاری، ممکن منجر به تداوم حرکت نزولی تا مرز ۱,۶۰۰ دلار شود. در صورت شکست این سطح حمایتی، قیمت اتریوم ممکن است یک کاهش تقریباً ۱۰۰ دلاری را تا حمایت ۱,۵۰۲ دلار تجربه کند.


شاخص RSI چهارده روزه این رمزارز در سطح ۴۸.۲۴ قرار دارد که سناریوی کاهش قیمت به زیر ۱,۶۰۰ دلار را محتمل‌تر نشان می‌دهد.

تحلیل اتریوم در نمودار 1 ساعته
تحلیل اتریوم در نمودار ۱ ساعته – TradingView


قیمت اتریوم در نمودار ۱ ساعته در عبور از مقاومت ۱,۶۵۰ دلاری موفق ظاهر نشد و از این حیث، عملکرد بدتری نسبت به بیت کوین داشته است. اتریوم پس از تشکیل یک سقف در ۱,۶۶۴ دلار دچار کاهش شد و به آزمایش مجدد (Retest) حمایت ۱,۶۲۰ دلاری رسید. اکنون آلت کوین برتر بازار پس از تشکیل یک کف در سطح ۱,۶۱۷ دلار، در تلاش برای آغاز یک روند بهبود جدید است.


اتریوم در حال حاضر پایین‌تر از میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته معامله می‌شود و به خط روند صعودی خود و حمایت ۱,۶۲۰ دلاری نزدیک شده است. در سناریوی صعودی، نخستین مقاومت اتریوم نزدیک به ۱,۶۴۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته قرار دارد که نزدیک به سطح ۵۰ درصدی فیبوناچی بازگشتی نیز است.


مقاومت اصلی اتریوم سطح ۱,۶۶۵ دلار برآورد شده که عبور از آن و بستن کندل بالاتر از این سطح، می‌تواند منجر به رشد قیمت تا مقاومت بعدی یعنی سطح ۱,۷۵۰ دلار شود. اتریوم برای تغییر روند فعلی خود، باید از سطوح ۱,۷۲۰ دلار و ۱,۷۵۰ دلار عبور کند که در این صورت، مقاومت بعدی را در سطح ۱,۸۵۰ دلار خواهد داشت. شکست صعودی از این سطح می‌تواند قیمت ETH را به‌سمت ۱,۹۲۰ دلار هدایت کند.


اما در آن روی سکه اگر قیمت نتواند از مقاومت ۱,۶۶۵ دلاری عبور کند، به مسیر نزولی خود ادامه خواهد داد. نخستین حمایت اتریوم در سناریوی صعودی، ۱,۶۲۰ دلار و پس از آن مرز ۱,۶۰۰ دلار است. مهم‌ترین سطح حمایتی برای قیمت ۱,۵۸۵ دلار برآورد شده که شکست نزولی از آن، ممکن است کاهش قابل توجهی را در پی داشته باشد. در این سناریو، قیمت اتریوم ممکن است ابتدا تا ۱,۵۴۰ دلار و سپس تا ۱,۵۰۰ دلار پایین بیاید.


مطالعه بیشتر: آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۱۷ مهر؛ تحلیل تکنیکال ریپل (XRP)

قیمت ارز دیجیتال ریپل طی ۷ روز گذشته بیش از ۵ درصد رشد داشته است و کارشناسان و تحلیل‌گران، با توجه به شرایط خوب این کمپانی در دادگاه در برابر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، پیش‌بینی می‌کنند ریپل مسیر صعودی خود را تا ۱ دلار ادامه خواهد داد. ریپل آخرین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۱۷ مهر ماه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تحلیل ریپل در نمودار 1 روزه
عملکرد ریپل در نمودار ۱ روزه – TradingView


رمزارز ریپل در نمودار ۱ روزه، شاهد صعود کندل‌ها به سقف باند بالایی بولینگر (Bollinger) است و عملکرد کلی باندهای بولینگر، نشان از احتمال حرکت صعودی کندل‌ها از شکاف بین باند بالا و پایین دارد. در صورت حفظ باند بالایی توسط کندل‌ها، احتمال ادامه رشد قیمت ریپل در روزهای آتی وجود خواهد داشت.


شاخص RSI ریپل در تایم فریم ۱ روزه نیز در سطح ۵۵.۱۰ و بالاتر از میانگین متحرک ساده (SMA) خود قرار دارد. به‌علاوه، مسیر این میانگین متحرک هم صعودی دیده می‌شود و تداوم عملکرد این دو شاخص، به‌منزله رشدهای بیشتر برای قیمت XRP خواهد بود.


اندیکاتور مکدی (MACD) ریپل که نشان‌دهنده روند قیمت است، طی روزهای اخیر شاهد تشکیل ستون‌های سبزرنگ بوده و توانسته از خط سیگنال (Signal Line) خود عبور کند. این عملکرد نشان می‌دهد که روند فعلی قیمت ریپل صعودی است. البته که کاهش ارتفاع آخرین ستون‌های سبز، به‌منزله تضعیف قدرت روند صعودی تلقی می‌شود.

تحلیل ریپل در نمودار 1 روزه
تحلیل ریپل در نمودار ۱ روزه – TradingView


با توجه به اندیکاتورهای تکنیکال مذکور، قیمت ریپل در نزدیکی نخستین مقاومت خود معامله می‌شود و پتانسیل رشد تا این مقاومت در سطح ۰.۵۴۰۵ دلار را دارد. در صورتی که کندل‌های ۱ روزه ریپل از میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه (۲۰۰D SMA) در سطح ۰.۵۲۳۵ دلار (خط زردرنگ در نمودار) عبور کنند، ذهنیت و تمایلات (Sentiment) صعودی سرمایه‌گذاران این رمزارز تایید خواهد شد.


ریپل در صورت عملکرد خوب در برابر ناحیه ۰.۵۴ دلاری، می‌تواند این سطح را به حمایت تبدیل کند که در صورت موفقیت، هدف بعدی قیمت XRP مرز ۰.۶ دلار خواهد بود. عبور از این سطح ممکن است منجر به رشد قابل توجهی برای قیمت شود.


ارز دیجیتال ریپل در گذشته نتوانسته از ناحیه ۰.۵۴ دلار فراتر رود و تنها یک مرتبه پس از انتشار خبر پیروزی اولیه این کمپانی در دادگاه، این اتفاق افتاد. چنانچه ریپل با فعالیت سنگین از سوی فروشندگان و سناریوی نزولی مواجه شود، مهم‌ترین حمایت خود را در ناحیه ۰.۴۵ دلار و به‌طور دقیق، سطح ۰.۴۵۳۲ دلار خواهد داشت. در صورت ترک میدان خریداران و تداوم فروش سرمایه‌گذاران، قیمت ریپل ممکن است مسیر نزولی را تا حمایت مهم بعدی در سطح ۰.۳۵۶۲ دلار ادامه دهد.


در واچ لیست هفتگی ۱۷ مهر ماه، ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم و ریپل را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم. به نظر شما این رمزارزها چه سناریوهایی را تایید می‌کنند؟ شما می‌توانید در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

پاسخ به سوالات شما از واچ لیست هفتگی ۱۷ مهر ماه

واچ لیست چیست؟

واچ لیست (Watchlist) به لیستی از رمزارزهایی گفته می‌شود که سرمایه‌گذار به‌طور دقیق آن‌ها را زیر نظر گرفته تا در صورت کاهش قیمت، یک موقعیت سرمایه‌گذاری سودآور برای خود ایجاد کند.

واچ لیست امروز چه ارزهایی دارد؟

طبق تحلیل‌های موجود از کارشناسان، رمزارزهای بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و ریپل (XRP) به نقاط حساسی در نمودارهای خود رسیده‌اند و ممکن است تغییرات قابل توجهی را تجربه کنند.

باند بولینگر چیست؟

باندهای بولینگر (Bollinger Bands) یک اندیکاتور تحلیل تکنیکال برای تحلیل نوسانات و تغییرات قیمت یک ارز در بازه‌های زمانی مشخص با هدف تشخیص مسیر و روند قیمت است.

سلب-مسولیت-واچلیست-هفتگی-17-مهر

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا