تحلیل ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۲۱ اسفند؛ او ام پی فینکس

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بیت کوین موفق شد رشدهای هفته میلادی گذشته را حفظ کند که نشان می‌دهد با نزدیک‌شدن به مرز ۷۰,۰۰۰ دلار، معامله‌گران فعلاً قصد برداشت سود ندارند. تعداد نهنگ‌های بیت کوین که بیش از ۱,۰۰۰ واحد از این رمزارز را در کیف پول‌های خود دارند، در تاریخ ۷ مارس (۱۷ اسفند) به ۲,۱۰۴ آدرس رسید که یعنی سرمایه‌گذاران بزرگ در بازار بیت کوین نیز، پیش‌بینی می‌کنند روند صعودی فعلی ادامه پیدا می‌کند.


رالی (حرکت صعودی / Rally) اخیر بیت کوین، موج جدیدی از خوش‌بینی‌ها و تمایلات مثبت را در سطح بازار کریپتو تزریق کرده است. داده‌های پلتفرم تحلیل‌گر آنچین دیفای‌لاما (DeFiLlama) نشان می‌دهند مجموع ارزش کل قفل شده (TVL) در حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (DeFi) رمزارزها، برای نخستین مرتبه طی دو سال گذشته از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرده است. البته که با وجود این رشدها، رقم فعلی TVL کل بازار ارزهای دیجیتال با سقف ۱۸۹ میلیارد دلاری نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰)، هنوز فاصله زیادی دارد.


حین دوره‌های صعودی و بازار گاوی ارزهای دیجیتال، معامله‌گران معمولاً احتیاط را کنار گذاشته و سطح ریسک‌پذیری خود را بالا می‌برند که شاید همیشه نتایج خوبی در سطح بازار نداشته باشد. مت هوگِن، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری کمپانی بیت‌وایز (Bitwise)، در پلتفرم X در مورد «پروژه‌های فاجعه‌ای» که با «قیمت‌های دیوانه‌وار» معامله می‌شوند، به سرمایه‌گذاران هشدار داده است. حال در صورتی که قیمت بیت کوین به سقف‌های بالاتری برسد، برخی آلت کوین‌ها نیز هستند که می‌توانند عملکرد بهتری را نسبت به رقبای خود داشته باشند که در این واچ لیست ارزهای دیجیتال، به معرفی و تحلیل آن‌ها خواهیم پرداخت.


به این ترتیب، در واچ لیست هفتگی ۲۱ اسفند ماه، ابتدا تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC) و سپس آلت کوین‌های ریپل (XRP) و آپتیمیزم (OP) را در تایم فریم‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت پوشش داده‌ایم.


مطالعه بیشتر: آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۲۱ اسفند؛ تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)

بیت کوین در نمودار ۱ روزه، در حال حاضر شاهد تلاش فروشندگان جهت توقف رالی قیمت در مرز ۷۰,۰۰۰ دلاری است، اما نکته مثبت این‌جا است که خریداران این رمزارز نیز ترک میدان نکرده‌اند. این یعنی که بیت کوین با هر اصلاح جزئی و کف جدید، شاهد خرید سرمایه‌گذاران است. مثل همیشه، بیت کوین نخستین ارز دیجیتال است که در واچ لیست هفتگی ۲۱ اسفند، به تحلیل آن می‌پردازیم.

تحلیل بیت کوین در نمودار 1 روزه
تحلیل بیت کوین در نمودار ۱ روزه – TradingView

اکنون، خریداران بیت کوین نیز تلاش خواهند کرد قیمت را از ۷۰,۰۰۰ دلار عبور دهند تا روند صعودی ادامه پیدا کند. در صورت موفقیت، مومنتوم (قدرت عملکرد / Momentum) قیمت بیت کوین می‌تواند شتاب پیدا کند و تا ناحیه ۷۶,۰۰۰ دلاری رشد داشته باشد. انتظار می‌رود این سطح در نقش مقاومتی نسبتاً ضعیف ظاهر شود و عبور از آن، می‌تواند بیت کوین را تا سطح ۸۰,۰۰۰ دلار رشد دهد.


چنانچه فروشندگان قصد بازگشت به بازار را داشته باشند، باید حجم فروش و سطح فعالیت‌های خود را بیشتر کنند و قیمت BTC را به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰D EMA) در سطح ۶۱,۴۲۲ دلار پایین بکشانند. چنین عملکرد ممکن است حد ضرر (Stop Loss) تعداد زیادی از موقعیت‌های معامله‌گران کوتاه‌مدت را فعال کند و اصلاحی عمیق‌تر را برای قیمت تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰D SMA) در سطح ۵۱,۱۹۷ دلار در پی داشته باشد.

تحلیل بیت کوین در نمودار 4 ساعته
تحلیل بیت کوین در نمودار ۴ ساعته – TradingView

در نمودار ۴ ساعته بیت کوین، میانگین متحرک‌های مذکور در حال حرکت رو به بالا هستند و شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index / RSI) در این تایم فریم، وارد ناحیه مثبت خود شده است که یعنی وضعیت بازار، فعلاً تحت کنترل خریداران است. این دسته از سرمایه‌گذاران بیت کوین توانسته‌اند قیمت را بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه حفظ کنند که یعنی، دائماً مشغول خرید در کف‌های قیمتی هستند. به این ترتیب بستن کندل ۴ ساعته بالاتر از ۷۰,۰۰۰ دلار، می‌تواند منجر به آغاز مرحله دوم روند صعودی شود.


اما از طرفی دیگر، کاهش قیمت از سطوح فعلی و شکست نزولی در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه، ممکن است تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه ادامه پیدا کند. در صورتی که کندل ۴ ساعته پایین‌تر از این سطح حمایتی بسته شود، می‌تواند نشانه‌ای برای خروج خریداران از این بازار باشد و منجر به کاهش قیمت بیت کوین تا ناحیه حمایتی ۵۹,۰۰۰ دلاری شود.


مطالعه بیشتر: معرفی ۵ اندیکاتور آسان برای تحلیل ارز دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۲۱ اسفند؛ تحلیل تکنیکال ریپل (XRP)

ارز دیجیتال ریپل برخلاف روند رو به رشد بازار ارزهای دیجیتال حرکت کرده و در تایم فریم ماهانه، در یک الگوی مثلث نزولی (Descending Triangle) قرار دارد که از سال ۲۰۱۷ ایجاد شده است. در حال حاضر، این رمزارز شاهد تشدید فشار فروش در بازارها بوده و معامله‌گران هنوز نتوانسته از این الگو خارج شوند. در ادامه، به تحلیل ریپل در واچ لیست هفتگی ۲۱ اسفند ماه می‌پردازیم.

تحلیل ریپل در نمودار هفتگی
تحلیل ریپل در نمودار هفتگی – TradingView

با توجه به نمودار بالا از ریپل در تایم فریم هفتگی، قیمت در صورت خروج از الگوی شکل‌گرفته می‌تواند یک رشد ۱۵ درصدی تا ژوئن سال میلادی جاری (خرداد ماه) داشته باشد و به سطح ۰.۷۵ دلاری برسد. این سطح در نزدیکی مقاومت خط روند نزولی و سطح ۰.۲۳۶ درصدی فیبوناچی بازگشتی قرار دارد.


به‌علاوه، چنانچه قیمت XRP از سطوح مذکور یک شکست صعودی را تشکیل دهد، این حرکت می‌تواند تا سطح ۱.۱۱ دلار ادامه پیدا کند که در واقع تکرار یک الگوی فراکتال (Fractal) بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ است. این سناریوی صعودی در بهترین حالت و در صورت تکرار تاریخ، می‌تواند رشد قیمت تا سطح ۳.۵۵ دلاری را در پی داشته باشد.


اما چنانچه قیمت ریپل پس از رسیدن به مقاومت مذکور دچار کاهش شود، احتمال دارد که یک ریزش ۲۰ درصدی نسبت به سطوح فعلی تا ناحیه ۰.۵۰ دلاری را تجربه کند. این سطح اهمیت بسیار بالایی دارد، چرا که نقش حمایت قیمت در خط روند صعودی مشخص‌شده در نمودار و الگوی فعلی آن را دارد. انتظار می‌رود خریداران در این سطح عملکرد قابل توجهی داشته باشند، زیرا این سطح حمایتی از تلاقی میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ هفته‌ای (۲۰۰W EMA) و خط روند صعودی چندماهه ریپل تشکیل شده است.

تحلیل ریپل در نمودار 1 روزه
تحلیل ریپل در نمودار ۱ روزه – TradingView

اما ریپل در نمودار ۱ روزه علی‌رغم اصلاح اخیر قیمت، همچنان سطح روانی (Psychological Level) و مهم ۰.۶۰ دلاری را حفظ کرده است. فشردگی قیمت ریپل از همگرایی (Convergence) میانگین متحرک‌های آن در نمودار کاملاً مشخص است؛ میانگین متحرک‌های ۵۰ روزه و۱۰۰ روزه (خطوط نارنجی و آبی رنگ) قیمت در ناحیه بین سطوح ۰.۵۵ دلار تا ۰.۵۸ دلار، با یکدیگر همگرایی داشته و از این رو، ریپل باید جهت تداوم شرایط صعودی این ناحیه را حفظ کند. به همین ترتیب قیمت XRP در صورت شکست نزولی از این ناحیه، ممکن است یک روند نزولی جدید را تجربه کند.


در حال حاضر مقاومت قیمت در بازه کوتاه‌مدت، در سطح ۰.۶۳ دلاری دیده می‌شود که به‌تازگی تست شده و در صورت عبور از آن، ریپل می‌تواند یک حرکت صعودی جدید را آغاز کند. در این سناریو، مقاومت‌های احتمالی قیمت در سطوح ۰.۶۵ دلار و ۰.۶۷ دلاری دیده می‌شوند.


از طرفی دیگر، چنانچه ریپل نتواند میانگین متحرک‌های خود را حفظ کند، اولین و مهم‌ترین حمایت خود را در ناحیه ۰.۵۰ دلاری خواهد داشت که انتظار می‌رود با دفاعی قوی توسط خریداران همراه باشد. شاخص قدرت نسبی ریپل در این تایم فریم، در ناحیه خنثی قرار دارد که یعنی سرمایه‌گذاران و معامله‌‌گران این رمزارز، در مورد عملکرد آینده آن به دیدگاه مشخصی نرسیده‌اند. به این ترتیب حرکت قیمت ریپل به‌سمت بالا یا پایین از سطوح فعلی، در صورتی که با حجم خرید یا فروش قابل توجهی همراه باشد، می‌تواند روند ارز XRP را برای روزها و هفته‌های آتی مشخص کند.


مطالعه بیشتر: آموزش کار با ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو

واچ لیست هفتگی ۲۱ اسفند؛ تحلیل تکنیکال آپتیمیزم (OP)

ارز دیجیتال آپتیمیزم چند روز اخیر را وارد یک روند صعودی در نمودار ۱ روزه شده است. قیمت ارز OP در تاریخ ۵ مارس (۱۵ اسفند) در مقاومت ۴.۲۰ دلاری یک شکست صعودی داشته و الگوی سر و شانه معکوس (Inverse Head & Shoulders) موجود را تکمیل کرده است. آپتیمیزم آخرین رمزارز مورد تحلیل در واچ لیست هفتگی ۲۱ اسفند ماه است.

تحلیل اپتیمیزم در نمودار 1 روزه
تحلیل آپتیمیزم در نمودار ۱ روزه – TradingView

خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در سطح ۴.۱۲ دلار، رو به بالا شروع به حرکت کرده و شاخص RSI آپتیمیزم نیز وارد ناحیه مثبت شده که نشان می‌دهند، مسیر فعلی قیمت به‌سمت مقاومت‌های پیش رو است. در صورتی که خریداران با فعالیت‌های خود قیمت آپتیمیزم را از ۴.۸۷ دلار عبور دهند، این رمزارز می‌تواند تا هدف الگوی مذکور در سطح ۵.۷۹ دلار رشد داشته باشد.


اما از طرفی دیگر کاهش شدید قیمت از سطوح فعلی و شکست نزولی در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه، به این معنی است که شکست صعودی اخیر قیمت احتمالاً یک تله گاوی (Bull Trap) بوده است. به این ترتیب، قیمت ارز OP ممکن است تا سطح ۳.۴۲ دلاری دچار کاهش شود و شرایط این بازار تحت کنترل فروشندگان قرار بگیرد.

تحلیل اپتیمیزم در نمودار 4 ساعته
تحلیل آپتیمیزم در نمودار ۴ ساعته – TradingView

در نمودار ۴ ساعته آپتیمیزم، قیمت فعلاً سطح شکسته‌شده ۴.۲۰ دلاری را حفظ کرده که نشان می‌دهد جو مثبت در این بازار پایدار باقی مانده و کف‌های قیمت خریداری می‌شوند. حال خریداران تلاش خواهند کرد قیمت را از مقاومت ۴.۸۷ دلاری عبور دهند و سلطه خود را در بازار حفظ کنند. در صورت موفقیت، قیمت می‌تواند تا مرز ۵ دلار رشد داشته باشد که انتظار می‌رود در این سطح، با مقاومتی جدی از سوی فروشندگان روبرو شود.


نخستین نشانه تضعیف قیمت، شکست نزولی و بستن کندل ۴ ساعته پایین‌تر از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه خواهد بود و چنین عملکردی، احتمال تست مجدد سطح ۴.۲۰ دلار را بالا می‌برد. فروشندگان به‌منظور آغاز یک دوره اصلاح در قیمت آپتیمیزم، باید قیمت را به زیر این سطح حمایتی هدایت کنند.


در واچ لیست هفتگی ۲۱ اسفند ماه، ارزهای دیجیتال بیت کوین، ریپل و آپتیمیزم را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم. به نظر شما این رمزارزها چه سناریوهایی را تایید می‌کنند؟ شما می‌توانید در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

سوالات مهم از واچ لیست هفتگی ۲۱ اسفند

واچ لیست ارز دیجیتال این هفته چیست؟

در واچ لیست امروز، ارزهای دیجیتال بیت کوین (BTC)، ریپل (XRP) و آپتیمیزم (OP) را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم که پتانسیل رشد خوبی را در نمودارهای خود نشان داده‌اند.

بهترین واچ لیست ارز دیجیتال کدام است؟

شما برای تهیه بهترین واچ لیست ارز دیجیتال، باید رمزارزهایی را انتخاب کنید که فاکتورهای فاندامنتال و تکنیکال آن‌ها با یکدیگر مطابقت داشته و رمزارز مربوطه را در وضعیتی رو به رشد نشان دهند.

الگوی سر و شانه معکوس چیست؟

الگوی قیمت سر و شانه معکوس (Inverse Head & Shoulders)، تغییر روند از نزولی به صعودی را پیش‌بینی می‌کند و یک الگوی بازگشتی است که احتمال نزدیک‌شدن به پایان یک روند نزولی را نشان می‌دهد.

سلب-مسئولیت-واچلیست-هفتگی-21-اسفند

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا