تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۱۲ تیر؛ او ام پی فینکس

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بیت کوین چند روز اخیر را در یک محدوده معاملاتی فشرده سپری کرده؛ اما همچنان عملکرد درخشان خود و رشد ۸۴ درصدی از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون را حفظ کرده است. بهبود قیمت بیت کوین منجر به تشدید فشار خرید برای برخی آلت کوین‌ها نیز شده و از کف‌ قیمتی سالانه خود رشد قیمت داشته‌اند. اکنون که نیمه دوم سال میلادی آغاز شده، این سوال ذهن فعالان بازار را درگیر کرده که آیا این روند صعودی همچنان ادامه خواهد داشت یا خیر؟!

پادکست واچ لیست هفتگی ۱۲ تیر


داده‌های پلتفرم تحلیل‌گر آنچین کوین‌گلس (CoinGlass)، نشان می‌دهند که تنها سه مرتبه از سال ۲۰۱۳ تاکنون، ماه جولای شاهد بسته‌شدن کندل‌های ماهانه به رنگ قرمز بوده است. بیشترین میزان این کاهش‌ها ۹.۶۹ درصد و متعلق به جولای ۲۰۱۴ است. این مسئله، شرایط کلی بازار ارزهای دیجیتال را به نفع خریداران نشان می‌دهد.


بخش بزرگی از این رالی (حرکت صعودی / Rally) قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها، از سوی امیدواری سرمایه‌گذاران سرچشمه می‌گیرد که منتظر تایید یک یا چند صندوق معامله‌گری (ETF) دیگر بیت کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) هستند. از این رو، هرگونه خبر ناخوشایندی پیرامون این موضوع، ممکن است منجر به تزریق ذهنیت و تمایلات (Sentiment) منفی میان سرمایه‌گذاران و کاهش شدید قیمت ارزهای دیجیتال شود.


اما با توجه به موارد فوق و طبق برنامه هر هفته از واچ لیست ارزهای دیجیتال، در حال حاضر بیت کوین و برخی آلت کوین‌ها هستند که پتانسیل خوبی برای رشد دارند و به‌طور کل، عملکرد بهتری نسبت به دیگر رمزارزها داشته‌اند.

در واچ لیست هفتگی ۱۲ تیر ماه به تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)، لایت کوین (LTC)، آوه (AAVE) و میکر (MKR) در تایم فریم‌های ۱ روزه و ۴ ساعته خواهیم پرداخت.

واچ لیست هفتگی ۱۲ تیر؛ تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)

بیت کوین همچنان در نزدیکی مقاومت سفت و سخت ۳۱,۰۰۰ دلاری در بازارها معامله می‌شود که نشان می‌دهد، خریداران عجله‌ای جهت برداشت سود نداشته و تداوم روند روبه‌رشد این رمزارز را پیش‌بینی می‌کنند. بیت کوین مانند همیشه، نخستین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۱۲ تیر مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم.

نمودار 1 روزه قیمت بیت کوین
نمودار ۱ روزه قیمت بیت کوین – TradingView


یک روند تثبیت (Consolidation) در یک محدوده فشرده و نزدیک به یک سطح مقاومتی، عموماً به رشد قیمت و حرکت رو به بالا منتهی می‌شود. میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰D EMA) صعودی شده و شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index / RSI) بیت کوین نیز در محدوده مثبت قرار دارد که یعنی محتمل‌ترین سناریوی حال حاضر، حرکت به‌سمت مقاومت پیش رو است.


در صورتی خریداران موفق به هدایت قیمت بالاتر از ۳۱,۰۰۰ دلار و حفظ این سطح شوند، رمزارز برتر، پتانسیل آغاز مرحله دوم روند صعودی خود را پیدا خواهد کرد. به این ترتیب با رشد مومنتوم (قدرت حرکت قیمت / Momentum) صعودی، قیمت بیت کوین می‌تواند از مقاومت ۳۲,۴۰۰ دلاری نیز عبور کند. در این صورت، تداوم روند صعودی و رشد تا مرز ۴۰,۰۰۰ دلار دور از انتظار نخواهد بود.


اما چنانچه فروشندگان قصد بازگشت به بازارها را دارند، باید قیمت BTC را به‌سمت پایین و به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه بکشانند. در این صورت، قیمت بیت کوین ممکن است کاهش خود را تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰D SMA) در سطح ۲۷,۶۲۲ دلار ادامه دهد.

نمودار 4 ساعته قیمت بیت کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین – TradingView


در نمودار ۴ ساعته قیمت بیتکوین، دیده می‌شود که خطوط میانگین متحرک‌ها شیب خود را از دست داده‌اند و شاخص RSI به مرز میانی نزدیک شده که نشان‌گر تعادل میان عرضه و تقاضا برای این رمزارز است. اکنون چند روزی است که قیمت BTC در یک محدوده معاملاتی با سقف ۳۱,۴۳۱ دلاری و کف ۲۹,۵۰۰ دلار، یک روند خنثی را طی می‌کند.


خریداران اگر قصد ادامه روند صعودی را دارند، باید قیمت را از مقاومت ۳۱,۴۳۱ دلاری عبور دهند و این سطح را حفظ کنند. اما در غیر این صورت، شکست سطح ۲۹,۵۰۰ دلار و بسته‌شدن کندل پایین‌تر از آن، ممکن است منجر به یک اصلاح عمیق‌تر برای قیمت بیت کوین تا سطح ۲۷,۵۰۰ دلار شود.

مطالعه بیشتر: آشنایی با بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۱۲ تیر؛ تحلیل تکنیکال لایت کوین (LTC)

لایت کوین موفق شد در تاریخ ۳۰ ژوئن (۹ تیر) با شکست خط روند نزولی (Downtrend Line) و مقاومت ۱۰۶ دلاری خود، رشد قابل توجهی داشته باشد که نشان‌گر ادامه روند صعودی برای این رمزارز است. لایت کوین دومین رمزارزی است در واچ لیست هفتگی ۱۲ تیر به تحلیل تکنیکال آن می‌پردازیم.

نمودار 1 روزه قیمت لایت کوین
نمودار ۱ روزه قیمت لایت کوین – TradingView


در نمودار ۱ روزه لایت کوین، فروشندگان قیمت را در تاریخ ۱ جولای (۱۰ تیر) به زیر ۱۰۶ دلار کشاندند، اما خریداران سریعاً در این کف قیمتی اقدام به خرید کردند. در صورتی که قیمت لایت کوین بالاتر از ۱۰۶ دلار باقی بماند، احتمال تداوم حرکت صعودی بیشتر خواهد شد. به این ترتیب، قیمت می‌تواند تا محدوده مقاومتی بین ۱۳۴ دلار تا ۱۴۴ دلار رشد داشته باشد.


اما خلاف این سناریو زمانی است که قیمت تا زیر سطح ۱۰۶ دلار کاهش پیدا کند که یعنی، فروشندگان در سطوح بالا اقدام به فروش لایت کوین کرده‌اند. چنین عملکردی ممکن است منجر به پایین آمدن قیمت ابتدا تا سطح روانی (Psychological Level) ۱۰۰ دلاری و سپس سطح شکسته‌شده در کانال نزولی مشخص‌شده در نمودار شود.

نمودار 4 ساعته قیمت لایت کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت لایت کوین – TradingView


نمودار ۴ ساعته قیمت لایت کوین نشان می‌دهد که فروشندگان با تمام قوا مشغول دفاع از سطح ۱۱۲ دلار و کشاندن قیمت به زیر ۱۰۶ دلار هستند. این مسئله نشان از فشار خرید در سطوح پایین‌تر قیمت LTC و تلاش همزمان خریداران دارد. در این بین، خط رو به بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و قرار گرفتن شاخص قدرت نسبی در محدوده اشباع خرید (Overbought)، به این معنی است که شرایط به سود خریداران است.


چنانچه قیمت لایت کوین سطح ۱۱۲ دلار را حفظ کند، پتانسیل شروع مرحله بعدی روند صعودی با هدف ۱۲۶ دلار را پیدا خواهد کرد. حمایت مهم این رمزارز در سناریوی نزولی نیز، میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و سپس سطح ۹۸ دلار برآورد شده است.

مطالعه بیشتر: معرفی بهترین اندیکاتور تریدینگ ویو

واچ لیست هفتگی ۱۲ تیر؛ تحلیل تکنیکال آوه (AAVE)

ارز دیجیتال آوه چند هفته اخیر را در یک کانال نزولی سیر کرده است. قیمت آوه در روز ۲۵ ژوئن (۴ تیر) با رسیدن به خط مقاومت (Resistance Line) این کانال دچار کاهش شد؛ اما خریداران در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه یعنی سطح ۶۱.۶۹ دلار، این اصلاح قیمت را متوقف کردند. در ادامه به تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال AAVE در واچ لیست هفتگی ۱۲ تیر ماه می‌پردازیم.

نمودار 1 روزه قیمت آوه
نمودار ۱ روزه قیمت آوه – TradingView


عملکرد اخیر رمزارز آوه در نمودار ۱ روزه، به این معنی است که احتمالاً تمایلات سرمایه‌گذاران این ارز دیجیتال از فروش در حرکات صعودی به خرید در کف تغییر پیدا کرده است. تکرار آزمایش مجدد (Retest) یک سطح مقاومتی در بازه‌های زمانی کوتاه، معمولاً مقاومت را تضعیف می‌کند.


خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه آوه در حال حرکت رو به بالا است و شاخص RSI این رمزارز در ناحیه مثبت قرار گرفته که نشان می‌دهند قیمت AAVE به‌سمت نخستین مقاومت پیش رو حرکت می‌کند. در صورتی که خریداران قیمت را از کانال نزولی مذکور عبور دهند و بالاتر از آن حفظ کنند، قیمت آوه می‌تواند یک حرکت صعودی جدید با هدف ۸۴ دلار را آغاز کند.


اما در سناریوی نزولی، میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ شکست این سطح و بسته‌شدن کندل پایین‌تر از آن، می‌تواند قیمت را برای مدت بیشتری در این کانال نزولی نگه دارد.

نمودار 4 ساعته قیمت آوه
نمودار ۴ ساعته قیمت آوه – TradingView


در نمودار ۴ ساعته AAVE، میانگین متحرک‌ها شروع به حرکت صعودی کرده و شاخص قدرت نسبی در این تایم فریم، وارد محدوده مثبت شده است؛ این یعنی که خریداران کنترل شرایط فعلی را بر عهده دارند و در صورت تبدیل خط روند نزولی (Downtrend Line) به یک سطح حمایتی، قیمت ارز آوه می‌تواند تا ۷۶ دلار رشد داشته باشد.


اما در آن روی سکه، چنانچه قیمت کاهش پیدا کند و به زیر خط روند نزولی خود برسد، نشان از فعالیت بیشتر فروشندگان در سطوح بالای قیمتی خواهد داشت. به این ترتیب، آوه ممکن است تا خطوط میانگین متحرک کاهش قیمت داشته باشد. در صورت شکست میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه، احتمال کاهش بیشتر قیمت آوه ابتدا تا ۶۲ دلار و سپس تا ۵۸ دلار وجود خواهد داشت.


واچ لیست هفتگی ۱۲ تیر؛ تحلیل تکنیکال میکر (MKR)

ارز دیجیتال میکر در تلاش است تا یک حرکت صعودی جدید را آغاز کند و خریداران این رمزارز، بین روزهای ۲۴ تا ۲۸ ژوئن اقدام به خرید در کف‌های قیمتیِ نزدیک به میانگین متحرک‌ها کردند. میکر آخرین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۱۲ تیر مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم.

نمودار 1 روزه قیمت میکر
نمودار ۱ روزه قیمت میکر – TradingView


میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه میکر در نمودار ۱ روزه، به‌سمت بالا رو به حرکت است و شاخص قدرت نسبی این رمزارز در ناحیه اشباع خرید قرار دارد؛ این یعنی که خریداران از موضع بهتری برخوردار هستند. این دسته از فعالان بازار در تاریخ ۲ جولای (۱۱ تیر)، موفق به هدایت قیمت بالاتر از خط روند نزولی (Downtrend Line) مشخص‌شده در نمودار شدند؛ اما شدوی (Wick / Shadow) بلند کندل ۱ روزه، به این معنی است که فروشندگان در سطوح بالای قیمت فعالیت زیادی دارند.


نکته مثبت جزئی برای ارز میکر، حضور خریداران و حفظ موقعیت‌های معاملاتی آن‌ها است؛ این مسئله احتمال آغاز یک رالی بالاتر از خط روند نزولی را بیشتر می‌کند. در این صورت، قیمت میکر می‌تواند تا سطح ۹۷۹ دلار رشد پیدا کند. اما نخستین نشانه تضعیف قیمت MKR، کاهش به زیر سطح ۷۷۲ دلار است که می‌تواند منجر به یک اصلاح عمیق‌تر و حرکت به‌سمت میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه شود.

نمودار 4 ساعته قیمت میکر
نمودار ۴ ساعته قیمت میکر – TradingView


قیمت ارز میکر در نمودار ۴ ساعته، کندل خود را بالاتر از خط روند نزولی بسته، اما همچنان با فشار فروش در سطوح بالا مواجه است. فروشندگان با تلاش خود جهت کاهش قیمت به زیر خط روند نزولی، قصد به دام‌انداختن خریداران را دارند. در صورت موفقیت آن‌ها، قیمت MKR ممکن است تا میانگین متحرک نمایی خود کاهش پیدا کند. این سطح اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه شکست آن شرایط را به سود فروشندگان تغییر خواهد داد.


اما در صورتی که قیمت از سطح فعلی رشد داشته باشد و سطح ۹۰۰ دلار را بشکند، می‌تواند به این معنی باشد که خریداران خط روند نزولی را به حمایت تبدیل کرده‌اند. به این ترتیب، قیمت میکر پتانسیل تشکیل یک رالی تا ۹۴۱ دلار را پیدا خواهد کرد.


در این پست از واچ لیست هفتگی ۱۲ تیر، ارزهای دیجیتال بیت کوین، لایت کوین، آوه و میکر را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم. به نظر شما این رمزارزها چه سناریوهایی را تایید می‌کنند؟ شما می‌توانید در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

مهم‌ترین سوالات از واچ لیست هفتگی ۱۲ تیر

بهترین ارزهای دیجیتال هفته کدامند؟

با توجه به تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال توسط کارشناسان و پلتفرم‌های معتبر، ارزهای دیجیتال بیت کوین، لایت کوین، آوه و میکر می‌توانند در این هفته عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود داشته باشند.

تثبیت یا Consolidation چیست؟

تثبیت قیمت به رویدادی اشاره دارد که طی آن قیمت یک ارز دیجیتال در چند سطح معاملاتی مشخص نوسان دارد و به‌طور کل، نشان‌دهنده عدم قطعیت در مسیر قیمت دارایی است.

سطح روانی قیمت چیست؟

در بازارهای مالی، سطح روانی (Psychological Level) قیمت یک دارایی از لحاظ تکنیکال اهمیت بسیار بالایی دارد و عموماً یک عدد رند بوده که بر ذهنیت سرمایه‌گذاران تاثیر زیادی می‌گذارد.

کدام اندیکاتور تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال بهتر است؟

برای شناخت بهترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال، توصیه می‌شود مقاله «معرفی ۵ اندیکاتور مهم تحلیل تکنیکال» را از بلاگ او ام پی فینکس مطالعه کنید.

سلب-مسئولیت-واچ-لیست-هفتگی-12-تیر

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا