تحلیل ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۱۸ دی؛ او ام پی فینکس

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، با نزدیک‌شدن به روز اعلام نتایج ETF های اسپات بیت کوین، سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال نفس‌ها را حبس کرده و با تمام وجود انتظار این رویداد را می‌کشند. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، بین روزهای ۸ تا ۱۰ ژانویه (۱۸ تا ۲۰ دی ماه) تصمیم خود را در برابر درخواست‌های موجود اعلام خواهد کرد.


حال سوال این‌جا است که آیا قیمت بیت کوین با تایید یک یا چند ETF اسپات پامپ می‌کند یا خیر؟! این مهم‌ترین سوالی است که در حال حاضر ذهن فعالان بازار ارز دیجیتال را به خود مشغول کرده است. قیمت بیت کوین احتمالاً با تایید ETF ها رشد پیدا خواهد کرد، اما پس از فروکش‌کردن هیجانات اولیه، ممکن است معامله‌گران درست طبق پدیده «شایعه را بخر، خبر را بفروش»، اقدام به برداشت سود کنند.


اما در صورتی که نهادهای نظارتی ETF ها را تایید نکنند، امکان فروش دسته‌جمعی در سطح بازار رمزارزها وجود دارد؛ البته که چنین اتفاقی بعید است یک بازار خرسی را آغاز کند، چرا که سرمایه‌گذاران به‌سرعت تمرکز خود را بر روی هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) در ماه آوریل (اردیبهشت ماه) قرار خواهند داد که از فشار فروش در بازار کم می‌کند. به‌علاوه، این مسئله که ETF های بیت کوین دیر یا زود بالاخره تایید خواهند شد، به خریداران نیز انگیزه خرید ارز دیجیتال در کف‌های قیمتی می‌دهد.


در صورتی که بیت کوین عملکرد خوب خود را حفظ کند، برخی آلت کوین‌ها هم هستند که می‌توانند نسبت به رقبای خود در بازارها بیشتر رشد داشته باشند که در این مقاله از واچ لیست ارزهای دیجیتال، به تحلیل و بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.


در واچ لیست هفتگی ۱۸ دی ماه، ابتدا تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC) و سپس آلت کوین‌های آربیتروم (ARB) و میکر (MKR) را در تایم فریم‌های ۱ روزه و ۴ ساعته پوشش داده‌ایم.


مطالعه بیشتر: آشنایی با ۵ اندیکاتور مهم و کاربردی در تحلیل ارز دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۱۸ دی؛ تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)

قیمت بیت کوین در نمودار ۱ روزه، در تاریخ ۵ ژانویه (۱۵ دی) یک کندل دوجی (Doji) را درون یک الگوی اینساید بار (Inside Bar) تشکیل داد که در مجموع، نشان می‌دهد خریداران و فروشندگان رمزارز برتر در مورد حرکت بعدی قیمت، به نتیجه‌ای قطعی نرسیده‌اند. طبق برنامه هر هفته، بیت کوین نخستین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۱۸ دی ماه به تحلیل آن می‌پردازیم.

تحلیل بیت کوین در نمودار 1 روزه
تحلیل بیت کوین در نمودار ۱ روزه – TradingView

یک نکته مثبت این‌جا است که قیمت BTC در عین این شرایط، در یک الگوی مثلث صعودی (Ascending Triangle) نیز باقی مانده است. این الگوی صعودی زمانی تکمیل و تایید می‌شود که قیمت مقاومت ۴۴,۷۰۰ دلاری را بشکند و کندل ۱ روزه را بالاتر از آن ببندد. در این صورت، بیت کوین می‌تواند مرحله دوم روند صعودی خود را آغاز کند و هدف الگوی مذکور در این سناریو، ابتدا ۴۹,۱۷۸ دلار و سپس ۵۲,۰۰۰ دلار برآورد شده است.


خط حمایت مثلث (Support Line of the Ascending Triangle) که در نمودارها مشخص شده، در صورت کاهش قیمت بیتکوین اهمیت بسیار زیادی پیدا خواهد کرد. چنانچه این سطح از دست برود، قیمت ممکن است در ابتدا تا مرز ۴۰,۰۰۰ دلار و سپس تا حمایت ۳۷,۹۸۰ دلاری به مسیر نزولی ادامه دهد. انتظار می‌رود خریداران دفاعی قوی از این سطح داشته باشند.

تحلیل بیت کوین در نمودار 4 ساعته
تحلیل بیت کوین در نمودار ۴ ساعته – TradingView

در نمودار ۴ ساعته بیت کوین، خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰D EMA) شیب خود را از دست داده و شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index / RSI) کمی بالاتر از مرز میانی خود رسیده است که یعنی، ظاهراً میان خریداران و فروشندگان تعادل برقرار شده است. حال چنانچه قیمت BTC کندل خود را بالاتر از سطح ۴۴,۷۰۰ دلار ببندد، احتمال افزایش شتاب مومنتوم (قدرت حرکت / Momentum) صعودی به‌وجود می‌آید. بیت کوین یک مقاومت جزئی در سطح ۴۵,۸۷۹ دلار دارد که عبور از آن، احتمالاً منجر به تشکیل یک رالی (حرکت صعودی / Rally) تا ۴۹,۱۷۸ دلار خواهد شد.


اما از طرفی دیگر، شکست نزولی از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰D SMA)، نشان از تضعیف عملکرد خریداران خواهد داشت. به این ترتیب، قیمت بیت کوین ممکن است تا خط حمیات الگوی مثلث کاهش پیدا کند و خریداران جهت حفظ این الگوی صعودی، باید از حمایت مذکور به‌خوبی دفاع کنند.


مطالعه بیشتر: آشنایی با هد فیک (Head Fake) در ارز دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۱۸ دی؛ تحلیل تکنیکال آربیتروم (ARB)

ارز دیجیتال آربیتروم در نمودار ۱ روزه، نتوانست سقف جدید ۲ دلاری خود را حفظ کند که با توجه به اصلاح قیمت پس از آن، احتمالاً به معامله‌گران جهت برداشت سود انگیزه داده که منجر به بازگشت قیمت به سطح شکسته‌شده در ۱.۷۵ دلار شده است. در ادامه، به تحلیل تکنیکال آربیتروم در واچ لیست هفتگی ۱۸ دی ماه می‌پردازیم.

تحلیل آربیتروم در نمودار 1 روزه
تحلیل آربیتروم در نمودار ۱ روزه – TradingView

با توجه به شرایط فعلی قیمت آربیتروم، احتمالاً در سطح ۱.۷۵ دلار شاهد نبرد سختی میان خریداران و فروشندگان این بازار باشیم. در صورتی که قیمت از ۱.۷۵ دلار رشدی قوی داشته باشد، به این معنی خواهد بود که خریداران این سطح را به یک حمایت تبدیل کرده‌اند. چنین عملکردی احتمال تست مجدد سقف ۲.۱۱ دلاری روز ۴ ژانویه (۱۴ دی ماه) را بیشتر می‌کند. شکست صعودی از این سطح و بستن کندل ۱ روزه بالاتر از آن، به‌منزله آغاز مرحله دوم حرکت صعودی به‌سمت هدف ۲.۵۰ دلاری خواهد بود.


اما چنانچه سطح ۱.۷۵ دلاری به‌سمت پایین شکسته شود، قیمت ارز ARB ممکن است تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۱.۵۹ دلار کاهش پیدا کند. خریداران باید با تمام قوا از این سطح دفاع کنند، چرا که کاهش به زیر آن می‌تواند تداوم حرکت نزولی تا سطح ۱.۳۵ دلار را در پی داشته باشد.

تحلیل آربیتروم در نمودار 4 ساعته
تحلیل آربیتروم در نمودار ۴ ساعته – TradingView

در نمودار ۴ ساعته آربیتروم، قیمت از سطح ۱.۷۵ دلاری به‌عنوان یک حمایت جهشی صعودی داشته، اما با رسیدن به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه با مقاومت روبرو شده است. این مسئله برای قیمت ARB یک نکته منفی است، چرا که نشان می‌دهد معامله‌گران رالی‌های قیمت را یک موقعیت مناسب برای فروش می‌بینند. حال فروشندگان جهت تقویت موقعیت‌های خود، تلاش خواهند کرد که قیمت را به زیر میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه بکشانند که در صورت موفقیت، آربیتروم ممکن است تا ۱.۵۰ دلار دچار کاهش شود.


خریداران نیز جهت جلوگیری از این حرکت، باید هرچه سریع‌تر قیمت را از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و سپس مقاومت ۱.۹۶ دلاری عبور دهند. به این ترتیب، قیمت آربیتروم می‌تواند یک حرکت جدید را برای تست مجدد مقاومت ۲.۱۲ دلاری آغاز کند.


مطالعه بیشتر: آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۱۸ دی؛ تحلیل تکنیکال میکر (MKR)

ارز دیجیتال میکر در روند صعودی خود در نمودار ۱ روزه، یک پول‌بک (Pullback) را تجربه کرد که البته نکته مثبت این‌جا است که خریداران این رمزارز، اجازه ندادند تا قیمت به سطح شکسته‌شده در ۱,۶۵۱ دلار بازگشت داشته باشد. میکر آخرین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۱۸ دی ماه، مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم.

تحلیل میکر در نمودار 1 روزه
تحلیل میکر در نمودار ۱ روزه – TradingView

خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه میکر در سطح ۱,۶۱۵ دلار، در حال حرکت رو به بالا است و شاخص قدرت نسبی این رمزارز به ناحیه اشباع خرید (Overbought) نزدیک شده است که نشان می‌دهند، خریداران سطح مذکور را به حمایت تبدیل کرده‌اند. به این ترتیب، قیمت میکر می‌تواند یک رالی را با هدف رشد تا مقاومت ۲,۰۰۰ دلاری آغاز کند.


میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در نمودار روزانه میکر، یک سطح حمایتی مهم محسوب می‌شود؛ شکست نزولی و بستن کندل پایین‌تر از این سطح، ممکن است قیمت ارز MKR را تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در ۱,۴۸۳ دلار پایین بیاورد.

تحلیل میکر در نمودار 4 ساعته
تحلیل میکر در نمودار ۴ ساعته – TradingView

خریداران در نمودار ۴ ساعته میکر، کف‌های قیمتی موجود در خط روند صعودی (Uptrend Line) را خریداری کرده‌اند که نشان از یک حمایت خوب برای قیمت دارد. رمز ارز میکر موفق شد از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه عبور کند و اکنون، در تلاش برای بهبود قیمت و عبور از مقاومت ۱,۸۲۵ دلاری است. در صورت موفقیت، قیمت ارز MKR می‌تواند ابتدا تا ۱,۹۰۰ دلار و سپس تا ۲,۰۰۰ دلار رشد پیدا کند.


فروشندگان این رمزارز جهت تضعیف عملکرد خریداران، باید قیمت را به زیر خط روند صعودی بکشانند. در صورتی که قیمت میکر در سطح ۱,۶۵۱ دلار یک شکست نزولی ایجاد کند، احتمال تشدید فشار فروش و در نتیجه کاهش‌های بیشتر تا ۱,۵۰۰ دلار وجود خواهد داشت.


در واچ لیست هفتگی ۱۱ دی ماه، ارزهای دیجیتال بیت کوین، آربیتروم و میکر را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم. به نظر شما این رمزارزها چه سناریوهایی را تایید می‌کنند؟ شما می‌توانید در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

سوالات پرتکرار در مورد واچ لیست هفتگی ۱۸ دی

واچ لیست ارز دیجیتال امروز چیست؟

برای واچ لیست امروز، ارزهای دیجیتال بیت کوین (BTC)، آربیتروم (ARB) و میکر (MKR) را پوشش دادیم که پتانسیل رشد بیشتری نسبت به سایر ارزهای بازار دارند.

برای واچ لیست این هفته چه ارزهایی بهتر هستند؟

پنج ارز دیجیتال این هفته طبق نوشته کوین‌تلگراف (CoinTelegraph) که شرایط بهتری برای رشد دارند، رمزارزهای بیت کوین، اینترنت کامپیوتر، استکس، آربیتروم و میکر هستند.

بهترین واچ لیست ارز دیجیتال کدام است؟

بهترین واچ لیست ارز دیجیتال باید شامل رمزارزهایی باشد که از لحاظ فاندامنتال و تکنیکال در وضعیتی صعودی قرار گرفته باشند.

سلب-مسئولیت-واچلیست-هفتگی-18-دی

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا