آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتال

سیاست پولی و تاثیر آن بر ارزهای دیجیتال

سیاست پولی و تاثیر آن بر ارزهای دیجیتال، امروزه بر کسی پوشیده نیست. سیاست پولی یکی از مهمترین ابزارهای بانک‌های مرکزی برای پایدار نگه داشتن اقتصاد کشورها است و در عین حال ماموریت دارد نرخ تورم و بیکاری را کاهش دهد. سیاست پولی که به دو بخش سیاست‌های انبساطی و سیاست‌های انقباضی تقسیم می‌شود، عمدتا نرخ بهره و عرضه پول را کنترل می‌کند، در حالی که سیاست مالی عمدتا مخارج دولت و نرخ‌های مالیات را کنترل می‌کند. سیاست پولی انبساطی اقتصاد رو به عقب را تحریک می‌کند و سیاست پولی انقباضی اقتصاد تورمی را کند می‌کند. در مقاله امروز به تفصیل اثر سیاست‌های پولی بر ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

پادکست سیاست پولی و تاثیر آن بر ارزهای دیجیتال

سیاست پولی چیست؟

سیاست پولی مجموعه‌ای از ابزارهایی است که توسط بانک مرکزی یک کشور برای کنترل عرضه کلی پول و ارتقای رشد اقتصادی و به کارگیری استراتژی‌هایی مانند تجدیدنظر در نرخ بهره و تغییر الزامات ذخیره بانکی استفاده می‌شود. در ایالات متحده آمریکا، بانک فدرال رزرو سیاست پولی را از طریق یک ماموریت دوگانه برای دستیابی به حداکثر اشتغال و درعین کنترل تورم اجرا می‌کند.

درک سیاست پولی

سیاست پولی، کنترل مقدار پول موجود در یک اقتصاد و کانال‌هایی است که از طریق آن پول جدید عرضه می‌شود. آمارهای اقتصادی مثل نرخ تورم و تولید ناخالص داخلی (GDP)، نرخ رشد صنعت و… بر استراتژی سیاست پولی تاثیر می‌گذارند.

یک بانک مرکزی ممکن است در نرخ‌های بهره‌ای که برای وام دادن به بانک‌های کشور در نظر می‌گیرد، تجدیدنظر کند. با افزایش یا کاهش نرخ‌ها، موسسات مالی نرخ‌ها را برای مشتریان خود مانند مشاغل یا خریداران خانه تنظیم می‌کنند. علاوه بر این ممکن است اوراق قرضه دولتی را بخرد یا بفروشد، نرخ ارز خارجی را هدف قرار دهد و مقدار پول نقدی را که بانک‌ها باید به عنوان ذخایر نگهداری کنند، اصلاح کند.

سیاست پولی و تاثیر آن بر ارزهای دیجیتال

انواع سیاست پولی

سیاست‌های پولی بسته به سطح رشد یا رکود در اقتصاد، به صورت انبساطی یا انقباضی اتخاذ می‌شوند.

سیاست‌های انقباضی: زمانی که قیمت کالاها و خدمات در یک اقتصاد افزایش می‌یابد و قدرت خرید پول کاهش می‌یابد، سیاست‌گذاران تصمیم می‌گیرند سیاست‌های انقباضی در پیش بگیرند.

در یک سیاست انقباضی، نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند و عرضه پول موجود محدود می‌شود تا تورم کاهش پیدا کند.

سیاست‌های انبساطی: زمانی که اقتصاد یک کشور رشد اقتصادی کاهنده و رکود را تجربه می‌کند، اخذ یک سیاست انبساطی باعث رشد فعالیت اقتصادی می‌شود. با کاهش نرخ بهره، پس انداز جذابیت کمتری پیدا می‌کند و مخارج مصرف‌کننده و استقراض افزایش می‌یابد.

همبستگی دلار و بیت کوین؛ آنچه معامله گران باید در مورد این رابطه بدانند

اهداف سیاست پولی

تورم: سیاست پولی انقباضی، برای تعدیل تورم و کاهش سطح گردش پول در اقتصاد استفاده می‌شود. سیاست پولی انبساطی، فشار تورمی را تقویت می‌کند و حجم پول در گردش را افزایش می‌دهد.

بیکاری: یک سیاست پولی انبساطی به دلیل افزایش عرضه پول و نرخ‌های بهره جذاب، فعالیت‌های تجاری و گسترش بازار کار را تحریک می‌کند و در نهایت بیکاری را کاهش می‌دهد.

نرخ تبدیل: نرخ ارز بین ارزهای داخلی و خارجی می‌تواند تحت تاثیر سیاست‌های پولی باشد. با افزایش عرضه پول، پول داخلی از ارز خارجی آن ارزان‌تر می‌شود.

ابزارهای سیاست پولی

فدرال رزرو معمولا از سه استراتژی برای سیاست پولی استفاده می‌کند که شامل ذخایر الزامی، نرخ تنزیل و عملیات بازار آزاد می‌شود.

عملیات بازار باز: در عملیات بازار آزاد (OMO)، بانک فدرال رزرو از سرمایه‌گذاران اوراق قرضه خریداری می‌کند یا اوراق قرضه اضافی را به سرمایه‌گذاران می‌فروشد تا تعداد اوراق بهادار دولتی و پول موجود در کل اقتصاد را تغییر دهد. هدف عملیات بازار باز، تنظیم سطح موجودی ذخیره برای دستکاری نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت و تاثیرگذاری بر سایر نرخ‌های بهره است.

نرخ بهره: بانک مرکزی ممکن است نرخ سود وام‌دهی یا وثیقه مورد نیاز خود را تغییر دهد. در ایالات متحده، این نرخ به عنوان نرخ تنزیل شناخته می‌شود. بانک‌ها بسته به نرخ بهره وام می‌دهند.

ذخیره مورد نیاز: سیاست‌گذاران می‌توانند ذخایر الزامی-وجوهی را که بانک‌ها باید به عنوان نسبتی از سپرده‌های مشتریان خود نگه دارند- دستکاری کنند تا اطمینان حاصل شود که آنها می‌توانند بدهی‌های خود را تسویه کنند. کاهش ذخایر الزامی، سرمایه بیشتری را برای بانک‌ها برای ارائه وام یا خرید سایر دارایی‌ها آزاد می‌کند. افزایش نیاز، وام بانکی را کاهش می‌دهد و رشد را کند می‌کند.

سیاست پولی و تاثیر آن بر ارزهای دیجیتال

سیاست پولی در ارزهای دیجیتال چیست؟

«اطمینان از پایداری»، «ثبات» و «قابل پیش‌بینی بودن» سه پارامتری هستند که برای ارزش‌گذاری یک ارز در طول زمان در نظر گرفته می‌شوند. سیاست‌های پولی خلق می‌شوند تا با مدیریت عرضه و گردش پول، این سه پارامتر را پوشش دهند. سیاست پولی در ارزهای دیجیتال نیز با این هدف در دستور کار سیاست‌گذاران قرار گرفته است. این در حالی است که ارزهای دیجیتال برای مدیریت سیاست پولی خود به پروتکل‌های غیرمتمرکز متکی هستند، برخلاف ارزهای متعارف فیات که توسط بانک‌های مرکزی و دولت‌ها کنترل می‌شوند.

شاخص قیمت مصرف‌ کننده چیست؟ بررسی اثر CPI بر فارکس

ارز دیجیتال و تاثیر آن بر سیاست‌های پولی

به طور کلی بعید است که ارزهای دیجیتال در کوتاه‌مدت بر سیاست پولی تاثیر بگذارند. بیشتر ارزهای دیجیتال، ارزی نیستند که توسط بانک مرکزی یا مقامات دولتی صادر شده باشند و گردش آنها از طریق سیستم بانکداری تجاری سنتی انجام نمی‌شود. این در حالی است که اگر آنها به مقیاس خاصی برسند، این امکان وجود دارد که نظارت و کنترل بانک مکزی تحت تاثیر نامطلوب قرار ‌بگیرد.

اولین آسیب، تضعیف اثربخشی سیاست پولی است. پیش نیاز مقررات بانک مرکزی، حق انتشار ارز انحصاری و آخرین وام‌دهنده است. با وارد کردن یا بازیابی ارز پایه، نقدینگی سیستم بانکی را تنظیم می‌کند، بر نرخ‌های سود کوتاه‌مدت تاثیر می‌گذارد و در نتیجه بر رفتارهای اقتصادی مانند پس‌انداز و سرمایه‌گذاری تاثیر می‌گذارد. زمانی که ارز دیجیتال به اندازه معینی برسد و به عنوان یک ارز در اقتصاد عمل کند، مقدار و قیمت آن تاثیر بسزایی بر اقتصاد واقعی خواهد داشت و بانک مرکزی توانایی تنظیم مقدار و قیمت این ارزها را ندارد.

دوم این است که بر درآمد حق بیمه تاثیر می‌گذارد. انتشار و گردش ارز دیجیتال، انحصار بانک مرکزی در انتشار ارز را تضعیف می‌کند و باعث می‌شود بانک مرکزی قدرت خود را از دست بدهد.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید بیت کوین از صرافی ارز دیجیتال

سوم، کاهش دقت شاخص‌های پولی است. برخی از شبکه‌های پرداخت ارز دیجیتال ممکن است جایگزینی برای سیستم پرداخت موجود با بانک‌های مرکزی و بانک‌های تجاری به عنوان بدنه اصلی باشند و از آنجایی که گردش این ارزها از بانک‌های مرکزی عبور نمی‌کند، توانایی بانک مرکزی برای نظارت بر جریان وجوه و جمع‌آوری اطلاعات از طریق سیستم پرداخت موجود را تضعیف خواهد کرد. حساسیت کمتر به اطلاعات بازار، به نوبه خود توانایی بانک‌های مرکزی را برای اجرای سیاست‌های پولی موثر را تضعیف می‌کند.

سیاست پولی و تاثیر آن بر ارزهای دیجیتال

تاثیر سیاست پولی بر قیمت ارزهای دیجیتال

توجه به چرخه سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی اعم از انبساطی و انقباضی می‌تواند پیش‌بینی شما از روند قیمت ارزهای دیجیتال را قوی‌تر کند. در این میان پارامترهایی چون شدت هر یک از چرخه‌ها، میزان کاهش یا افزایش نرخ بهره، میزان خرید/ فروش اوراق و مدت زمان مورد انتظار برای ادامه هر چرخه، در تصمیم‌گیری‌ها بسیار اثرگذار خواهند بود.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید تتر از صرافی ارز دیجیتال

اثرات سیاست انبساطی بر بازارها: زمانی که اقتصاد کند یا رکودی است، بانک مرکزی سیاست انبساطی را با کاهش نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت برای تحریک رشد و رونق اقتصاد اتخاذ می‌کند.

۱. در چنین شرایطی، روند بازده اوراق قرضه پایین‌تر است و رابطه معکوس آنها با قیمت اوراق به این معنی است که اکثر ابزارهای با درآمد ثابت، افزایش قیمت قابل توجهی را ثبت می‌کنند.

۲. نرخ‌های بهره پایین باعث می‌شود پس‌انداز برای سپرده‌گذاران جذابیت کمتری داشته باشد و هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های تجاری رشد کند.

۳. قیمت سهام و ارزهای دیجیتال معمولا افزایش می‌یابد.

۴. املاک و مستغلات زمانی که نرخ بهره پایین است به خوبی کار می‌کنند زیرا مالکان و سرمایه‌گذاران از نرخ پایین وام مسکن بهره ‌می‌برند.

۵. تاثیر بر ارزها، به میزان محرک‌های پولی و چشم‌انداز اقتصادی یک کشور خاص بستگی دارد.

به طور کلی نرخ‌های بهره پایین‌تر، هزینه وام‌گیری پول را کاهش می‌دهد، مصرف‌کنندگان را تشویق به افزایش هزینه‌ها برای کلاها و خدمات می‌کند که به واسطه آن کسب و کارها برای تجهیزات جدید شروع به سرمایه‌گذاری می‌کنند.

اثرات سیاست انقباضی بر بازارها: بانک‌های مرکزی زمانی سیاست‌های پولی انقباضی را به کار می‌گیرند که تورم بالا باشد. در یک سیاست انقباضی، نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند و عرضه پول موجود محدود می‌شود تا تورم کاهش پیدا کند. افزایش نرخ بهره وام گرفتن را گرانتر می‌کند.

۱. سهام و ارز دیجیتال در طول دوره‌های سیاست پولی فشرده، ضعیف عمل می‌کنند. زیرا نرخ‌های بهره بالاتر، خرید اوراق بهادار را نسبتا گران می‌کند.

۲. پول نقد در طول دوره‌های سیاست پولی فشرده به خوبی عمل می‌کند زیرا نرخ سپرده بالاتر مصرف‌کنندگان را به پس‌انداز و نه خرج ترغیب می‌کند.

۳. با افزایش نرخ بهره، املاک و مستغلات کاهش می‌یابد، زیرا هزینه پرداخت بدهی‌های وام مسکن بیشتر است و منجر به کاهش تقاضا در بین مالکان و سرمایه‌گذاران می‌شود.

۴. نرخ‌های بهره بالاتر یا حتی چشم‌انداز نرخ‌های بالاتر، معمولا باعث تقویت پول ملی می‌شوند.

پرسش های متداول درمورد اثرات سیاست های پولی

  • سیاست‌های پولی چگونه بر ارزهای دیجیتال اثر می‌گذارند؟

    توجه به چرخه سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی اعم از انبساطی و انقباضی می‌تواند پیش‌بینی شما از روند قیمت ارزهای دیجیتال را قوی‌تر کند.

  • سیاست‌ پولی چیست؟

    سیاست پولی مجموعه‌ای از ابزارهایی است که توسط بانک مرکزی یک کشور برای کنترل عرضه کلی پول و ارتقای رشد اقتصادی و به کارگیری استراتژی‌هایی مانند تجدیدنظر در نرخ بهره و تغییر الزامات ذخیره بانکی استفاده می‌شود.

  • ابزارهای سیاست پولی کدامند؟

    فدرال رزرو معمولا از سه استراتژی برای سیاست پولی استفاده می‌کند که شامل ذخایر الزامی، نرخ تنزیل و عملیات بازار آزاد می‌شود

بهاره چراغی

من بهاره چراغی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری از دانشگاه خبر تهران مرکز هستم. حدود 12 سال است که در زمینه تولید محتوا با مهم‌ترین رسانه‌های مکتوب و آنلاین ایران همکاری دارم. از سال 1398 با بالا گرفتن تب سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو به این بازار علاقه‌مند و با گذراندن دوره‌های مختلف وارد دنیای جدیدی از بازارهای مالی شدم. من اینجا کنار شما او‌ام‌پی فینکسی‌های عزیز هستم تا بتوانم تحلیل‌ها، مفاهیم اقتصادی و خبرهای روز دنیای ارزهای دیجیتال را با زبان ساده با شما به اشتراک بگذارم. امیدوارم بتوانیم در کنار هم مسیر امنی برای سرمایه‌گذاری و ترید را تجربه و طی کنیم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا