آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

۱۰ نکته طلایی قبل از شروع سرمایه گذاری

سرمایه‌ گذاری یک سفر هیجان‌انگیز است که شما را به سمت استقلال مالی سوق می‌دهد. البته این سفر با فراز و نشیب‌های بسیاری روبه‌روست. بسیاری از مردم با انتظارات فراوان وارد بازارهای مالی می‌شوند و اقدام به سرمایه‌ گذاری می‌کنند اما اغلب ناامید و پس از تقبل ضرر و زیان از این بازار خارج می‌شوند. در مقاله امروز صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس ۱۰ نکته طلایی قبل از شروع سرمایه‌ گذاری را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم تا بتوانید سفر امنی را سپری کنید.

پادکست ۱۰ نکته طلایی قبل از شروع سرمایه گذاری

قبل از سرمایه‌ گذاری چه چیزهایی باید بدانیم؟

وقتی صحبت از سرمایه‌ گذاری به میان می‌آید، پارامترهای زیادی وجود دارد که باید بدانید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای سرنوشت پول خود بگیرید. در وهله نخست نباید اجازه دهید احساسات بر تصمیمات سرمایه‌ گذاری شما حاکم شود. چرا که احساسات شما روی روند سرمایه‌ گذاری و تصمیمات شما بسیار اثرگذار خواهد بود.

در گام بعدی باید از قوانین ساده برای هدایت استراتژی خود و ایجاد بازده خوب استفاده کنید و در نهایت زمانی که در حال سرمایه‌گذاری هستید، کسب دانش می‌تواند به شما کمک زیادی کند.

بدون شک شروع یک سرمایه‌ گذاری کاری دلهره‌آور باشد. طبق نظرسنجی سواد مالی اینوستوپدیا در سال ۲۰۲۲، ۵۷ درصد از بزرگسالان آمریکایی سرمایه‌ گذاری می‌کنند، اما تنها یک نفر از سه نفر که دانش سرمایه‌ گذاری پیشرفته‌ای دارد در این مسیر موفق شده است.

اگر فردی هوشمند هستید، قبل از کسب دانش، تخصص و اعتماد به نفس کافی، اقدام به سرمایه‌ گذاری نکنید و محتاط باشید. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که ایجاد یک لیست کوتاه از همه چیزهایی که یک سرمایه‌ گذار مبتدی باید از آنها اطلاع داشته باشد، برای شما بسیار حیاتی است.

از سوی دیگر قبل از سرمایه‌ گذاری، مهم است که اهداف خود را شناسایی کنید؛ خواه این هدف خرید یک خانه باشد یا انجام یک سرمایه‌گذاری تجاری، در هر صورت دانستن اینکه برای چه هدفی تلاش می‌کنید به شما کمک می‌کند مسیری را انتخاب کنید که به شما در رسیدن به مقصدتان کمک کند.

همچنین دانستن اصول اولیه سرمایه‌ گذاری مانند ریسک‌ها، کارمزدها و هزینه‌ها و استراتژی‌های سرمایه‌ گذاری بسیار حائز اهمیت است. در ادامه این مقاله ۱۰ نکته طلایی قبل از شروع سرمایه‌ گذاری را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا ریسک سرمایه‌ گذاری‌تان را به حداقل برسانید.

یک برنامه مالی داشته باشید

یک برنامه مالی قبل از سرمایه گذاری

اولین قدم برای تبدیل شدن به یک سرمایه‌ گذار موفق، طراحی یک برنامه مالی است؛ برنامه‌ای که شامل اهداف و نقاط عطف باشد. این اهداف و نقاط عطف به عنوان مثال می‌تواند داشتن پس‌انداز کافی برای خرید یک خانه، آموزش فرزندانتان، ایجاد یک صندوق اضطراری که برای تامین مالی یک سرمایه‌ گذاری کافی باشد یا داشتن بودجه کافی برای بازنشستگی راحت باشد.

امکان ایجاد یک برنامه مالی قوی به تنهایی ممکن است برای شما وجود داشته باشد، اما پیشنهاد ما به شما این است که اگر در فرآیند سرمایه‌ گذاری تازه‌کار هستید، از فردی مانند مشاور یا برنامه‌ریز مالی برای طراحی برنامه خود کمک بگیرید. پس از اینکه برنامه و اهداف خود را روی کاغذ آوردید، آن را به عنوان یک سند زنده در نظر بگیرید و به طور منظم و براساس شرایط و اهداف تغییر یافته، آن را به روزرسانی کنید. اکنون شما با کمک یک مشاور مالی، نقشه راه خود را تدوین کرده‌اید.

صرفه‌جویی را در اولویت قرار دهید

قبل از اینکه وارد پروسه سرمایه‌ گذاری شوید، باید پولی برای اینکار داشته باشید. اکثر مردم، با استفاده از پس اندازهایشان، روند سرمایه‌ گذاری خود را آغاز می‌کنند. یکی از کلیدهای این مسیر این است که با هدف زندگی کنید و با احتیاط خرج کنید تا بتوانید بخشی از پس‌انداز خود را برای سرمایه‌گذاری به کار گیرید.

در این راستا، رصد دقیق هزینه‌هایتان و بررسی منظم اینکه آیا هزینه‌های شما منطقی هستند، به کمک شما خواهد آمد. خوشبختانه امروز برنامه‌ها و بسته‌های نرم‌افزاری مختلفی برای بودجه‌بندی در دسترس هستند که می‌توانید با استفاده از آنها صرفه‌جویی را در دستورکار قرار دهید و میزان دخل و خرج خود را محاسبه کنید.

قدرت ترکیب را دستکم نگیرید

پس‌انداز منظم و سرمایه‌ گذاری منظم، هر دوی اینها این امکان را به شما می‌دهند که از قدرت ترکیب برای افزایش ثروت خود نهایت استفاده را ببرید. دوره‌های طولانی برای ادامه نرخ‌های بهره پایین در دنیا، قدرت ترکیب پس‌انداز و سرمایه‌ گذاری را تا حدودی کاهش داد، اما این موضوع شروع زودهنگام پس‌انداز و ثروت‌اندوزی را ضروری‌تر کرده است، زیرا دو برابر شدن سرمایه‌گذاری‌های سودآور و کسب سود از سهام طول می‌کشد.

ریسک را درک کنید

ریسک سرمایه‌ گذاری جنبه‌های بسیاری دارد، مانند ریسک نکول در اوراق قرضه (ریسکی که ممکن است ناشر به تعهدات خود برای پرداخت بهره یا بازپرداخت اصل سرمایه عمل نکند) و نوسانات در سهام (که می‌تواند باعث افزایش یا کاهش شدید و ناگهانی ارزش شود).

به طور کلی، بین ریسک و بازده، یا بین ریسک و پاداش، یک معاوضه وجود دارد. به این معنا که مسیر دستیابی به بازده بالاتر سرمایه‌گذاری‌های شما اغلب مستلزم پذیرش ریسک بیشتر، از جمله خطر از دست دادن تمام یا بخشی از سرمایه‌ گذاری شما است.

به عنوان بخش مهمی از فرآیند برنامه‌ریزی، باید میزان تحمل ریسک خود را تعیین کنید. اینکه در صورت کاهش ارزش سرمایه‌ گذاری احتمالی، چقدر می‌توانید آمادگی از دست دادن را داشته باشید، و اینکه چقدر می‌توانید نوسانات مداوم قیمت در سرمایه‌گذاری‌هایتان را بدون ایجاد نگرانی بی‌مورد بپذیرید. آنالیز اینکه فردی ریسک‌پذیر هستید یا ریسک‌گریز از جمله ملاحظات مهمی است که در تعیین اینکه چه نوع سرمایه‌ گذاری برای شما مناسب‌تر است، به کمک شما خواهد آمد.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید تتر در صرافی ارز دیجیتال

تنوع و تخصیص دارایی را بیاموزید

نکات طلایی قبل از سرمایه گذاری

تنوع و تخصیص دارایی دو مفهوم بسیار مرتبط هستند که هم در مدیریت ریسک سرمایه‌ گذاری و هم در بهینه‌سازی بازده سرمایه‌ گذاری نقش مهمی ایفا می‌کند.

تخصیص دارایی، یک استراتژی مدیریت سرمایه است که چگونه سرمایه باید در بین طبقات دارایی در یک سبد سرمایه‌ گذاری تقسیم شود. از سوی دیگر، تنوع به نحوه توزیع سرمایه در میان گروه‌های دارایی خاص اشاره دارد. هدف اصلی این استراتژی‌ها به حداکثر رساندن سود پیش‌بینی شده در عین حال کاهش ریسک احتمالی است.

این موضوع معمولاً مستلزم شناسایی افق زمانی سرمایه‌ گذاری، تحمل ریسک و در شرایط خاص در نظر گرفتن موقعیت اقتصادی گسترده‌تر است. به بیان ساده‌تر، استراتژی تخصیص و تنوع دارایی بر این اصل استوار است که همه تخم‌مرغ‌های شما نباید در یک سبد قرار داده شوند. مؤثرترین استراتژی برای ایجاد یک سبد متوازن، ترکیب طبقات دارایی و دارایی‌هایی است که به هم متصل نیستند.

این واقعیت که ریسک نه تنها در سراسر، بلکه در بین طبقات دارایی تقسیم می‌شود، همان چیزی است که این دو روش را هنگام استفاده با هم بسیار مؤثر می‌کند. برخی از کارشناسان مالی معتقد هستند که تصمیم‌گیری در مورد استراتژی تخصیص دارایی حتی مهم‌تر از انتخاب محصولات خاص است.

افزایش بازده سرمایه گذاری با کاهش هزینه ها

شما نمی‌توانید بازده آینده سرمایه‌ گذاری خود را کنترل کنید، اما می‌توانید هزینه‌ها را کنترل کنید. علاوه بر این، هزینه‌ها (به‌عنوان مثال، هزینه‌های تراکنش، کارمزد مدیریت سرمایه‌ گذاری، کارمزد حساب و غیره) می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر عملکرد سرمایه‌گذاری‌تان داشته باشد. با در نظر گرفتن صندوق‌های سرمایه‌ گذاری به عنوان یک مثال، می‌توان گفت که هزینه بالا همیشه تنها تضمین برای عملکرد بهتر نخواهد بود.

این در حالی است که نظارت بر هزینه‌های سرمایه‌ گذاری یک گام حیاتی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران آن را نادیده می‌گیرند. ساخت یک پرتفوی متنوع‌سازی شده می‌تواند به معنی خرید اوراق بهادار مختلف، ایجاد کارمزدهایی که ممکن است بسیار زیاد شوند و از بین رفتن سودتان باشد. سرمایه‌ گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترکی که به شکل فعال مدیریت می‌شوند می‌تواند هزینه‌های مدیریتی زیادی داشته باشد و به مدیران صندوق حتی برای داشتن عملکرد ضعیف‌تر از شاخص و هزینه گذاشتن روی دست شما، پاداش دهد. مدیران صندوق‌ها حتی اگر سود منفی اعلام کنند، بازهم حقوق می‌گیرند.

استراتژی‌های سرمایه‌ گذاری کلاسیک را یاد بگیرید

استراتژی‌های سرمایه‌گذاری

از جمله استراتژی‌های سرمایه‌ گذاری که یک سرمایه‌گذار مبتدی باید به طور کامل با آن آشنا شود، سرمایه‌ گذاری فعال در مقابل سرمایه‌ گذاری غیرفعال و سرمایه‌گذاری درآمدمحور در مقابل سود محور است.

در حالی که سرمایه‌گذاران باهوش می‌توانند بازار را شکست دهند، تعداد کمی از آنها این موفقیت را می‌توانند به طور مداوم در درازمدت انجام دهند. این امر باعث می‌شود برخی از کارشناسان، سرمایه‌ گذاری غیرفعال کم‌هزینه را توصیه کنند.

در حوزه خرید سهام، سرمایه‌گذاران ارزشی سهام‌هایی را ترجیح می‌دهند که در مقایسه با بازار نسبتاً ارزان‌تر به نظر می‌رسند، با این انتظار که این سهام دارای پتانسیل صعودی و همچنین ریسک نزولی محدودی باشند. در مقابل، سرمایه‌گذاران رشد، فرصت بیشتری را برای سود در میان سهامی می‌بینند که افزایش سریع درآمد را ثبت می‌کنند، حتی اگر نسبتاً گران باشند.

از سوی دیگر سرمایه‌گذاران درآمد محور به دنبال یک جریان ثابت از سود سهام و بهره هستند زیرا به پول نقد قابل مصرف مداوم نیاز دارند، آنها این مسیر را به عنوان یک استراتژی می‌بینند که ریسک سرمایه‌ گذاری یا هر دو را محدود می‌کند. اما در روش سرمایه‌ گذاری درآمد محور، تمرکز بر سهامی است که رشد سود سهام را ارائه می‌کنند.

سرمایه‌گذاران سود محور عمدتاً نگران جریان‌های درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خود نیستند و در عوض به دنبال سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که به نظر می‌رسد در بلندمدت بیشترین افزایش قیمت را تجربه کنند.

مشاهده قیمت لحظه ای و فروش دوج کوین در صرافی ارز دیجیتال

انضباط شرط سرمایه گذاری بلند مدت

اگر در نظر دارید بلندمدت سرمایه‌ گذاری کنید، طبق یک برنامه مالی مدون و منظم باشید. سعی کنید با نوسانات موقت بازار و پوشش رسانه‌ای وحشت آفرین بازارهایی که ممکن است با بازارهای هیجان انگیز هم‌مرز هستند، هیجان‌زده یا متلاطم نشوید. همچنین، همیشه اظهارات کارشناسان بازار را با کمال میل در نظر بگیرید.

مانند یک مالک یا وام‌دهنده فکر کنید

سهام، مالکیت یک شرکت تجاری را نشان می‌دهد. اوراق قرضه نشان دهنده وام‌هایی است که سرمایه‌گذار به ناشر داده است. اگر قصد دارید به جای یک سفته باز کوتاه‌مدت، یک سرمایه‌گذار بلندمدت باهوش باشید، قبل از خرید سهام مانند یک صاحب کسب و کار احتمالی فکر کنید، یا قبل از خرید اوراق قرضه مانند یک وام‌دهنده بالقوه فکر کنید. آیا می‌خواهید مالک بخشی از آن کسب‌وکار باشید یا طلبکار آن؟

اگر آن را درک نمی‌کنید، روی آن سرمایه‌ گذاری نکنید

با توجه به گسترش محصولات سرمایه‌گذاری جدید و همچنین شرکت‌هایی با مدل‌های تجاری پیچیده، سرمایه‌گذاران مبتدی امروزه با طیف گسترده‌ای از انتخاب‌های سرمایه‌گذاری روبرو هستند که ممکن است به طور کامل آن را درک نکنند. یک قانون ساده و عاقلانه این است که هرگز سرمایه‌گذاری را انجام ندهید که به طور کامل متوجه آن نمی‌شوید، به‌ویژه وقتی صحبت از خطرات آن می‌شود. نتیجه این است که در مورد اجتناب از مدهای سرمایه‌گذاری بسیار مراقب باشید، که بسیاری از آنها ممکن است در آزمون زمان مقاومت نکنند.

پرسش‌های متداول

  • چه نوع سرمایه‌ گذاری امن است؟

    ایجاد دانش و داشتن درک کامل از سرمایه‌گذاری و اهداف مدنظرتان، کلید تصمیم‌گیری آگاهانه است که نتایج مطلوبی را برای شما به همراه خواهد داشت و مسیر سرمایه گذاری شما را امن خواهد کرد.

  • تنوع و تخصیص دارایی چیست؟

    تنوع و تخصیص دارایی دو مفهوم بسیار مرتبط هستند که هم در مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری و هم در بهینه‌سازی بازده سرمایه‌گذاری نقش مهمی ایفا می‌کنند.

  • قبل از سرمایه‌ گذاری چه چیزهایی باید بدانیم؟

    از قوانین ساده برای هدایت استراتژی خود و ایجاد بازده خوب استفاده کنید. اما زمانی که در حال سرمایه‌گذاری هستید، کسب دانش کمک زیادی می‌کند.

بهاره چراغی

من بهاره چراغی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری از دانشگاه خبر تهران مرکز هستم. حدود 12 سال است که در زمینه تولید محتوا با مهم‌ترین رسانه‌های مکتوب و آنلاین ایران همکاری دارم. از سال 1398 با بالا گرفتن تب سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو به این بازار علاقه‌مند و با گذراندن دوره‌های مختلف وارد دنیای جدیدی از بازارهای مالی شدم. من اینجا کنار شما او‌ام‌پی فینکسی‌های عزیز هستم تا بتوانم تحلیل‌ها، مفاهیم اقتصادی و خبرهای روز دنیای ارزهای دیجیتال را با زبان ساده با شما به اشتراک بگذارم. امیدوارم بتوانیم در کنار هم مسیر امنی برای سرمایه‌گذاری و ترید را تجربه و طی کنیم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا