آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

بازار گاوی در ارز دیجیتال؛ ۷ عامل در تشخیص روند صعودی کریپتو

عبارت بازار خرسی یا بازار گاوی در ارز دیجیتال یا هر بازار مالی دیگر برای توصیف دوره طولانی‌تر در کاهش یا رشد قیمت‌ها استفاده می‌‎شود. اگر به‌ طور مرتب، قیمت بیت ‌کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال را دنبال کرده‌ باشید، بدون شک این نوع اصطلاحات؛ بازار خرسی و بازار گاوی برای شما آشنا هستند. اما ممکن است سؤالاتی از جمله؛ این اصطلاحات دقیقاً چه معنایی دارند؟ چرا از نام این حیوانات برای توصیف الگو‌های قیمتی مثبت و منفی بازار استفاده می‌شود؟ چه نشانه‌هایی برای تشخیص وجود یک بازار گاوی در ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ وجود دارد؟ و… ذهن شما را درگیر کرده باشند.

پادکست بازار گاوی در ارز دیجیتال

در ادامه این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، علاوه بر پاسخ سؤالات فوق، به معرفی یک استراتژی برای معامله‌گران در زمان روند یک بازار گاوی در ارز دیجیتال پرداخته‌ایم:

بازار گاوی در ارز دیجیتال به یک‌ روند صعودی قوی از بازار اشاره دارد که افزایش معنی‌دار قیمت‌ها را در یک دوره زمانی نسبتاً کوتاه یا طولانی نشان می‌دهد. در زمان معامله رمزارز‌ها مانند خرید و فروش دوج‌ کوین، بررسی روند قیمتی آن بسیار مهم است. زیرا مشاهده روند‌های صعودی یا نزولی قوی و ثابت در بازار ارز دیجیتال، امری طبیعی محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که گاهی اوقات افزایش ۴۰ درصدی قیمت در ۱ یا ۲ روز و حتی مدت زمانی کوتاه‌تر، ممکن است. چراکه بازار رمزارزها در مقایسه با بازارهای سنتی، کوچک‌تر بوده و نوسان بیشتری دارد؛ بنابراین، ممکن است بازار گاوی در ارز دیجیتال در مدت زمان کوتاهی شکل بگیرد و دوباره به بازار خرسی تبدیل شود.

نحوه رفتار یک سرمایه‌گذار در مواجهه با نوسانات بازار ارزهای دیجیتال

پیدایش اصطلاح بازار گاوی و خرسی

منشأ واقعی این عبارات در بازارهای مالی نامشخص است؛ اما می‌توان یکی از دلایل آن را به نحوه حمله این دو حیوان به قربانیان خود اشاره کرد. یک خرس هنگام شکار، پنجه‌های خود را به سمت پایین می‌کشد و آماده حمله می‌شود؛ بنابراین به استعاره‌ای برای توصیف روندهای نزولی بازار (به سمت پایین) تبدیل شده است. همچنین، گاو نر با شاخ‌های تیز و قدرتمند خود به قصد پرتاب قربانی به سمت بالا، حمله می‌کند. از این رو، برای توصیف بازارهای صعودی (رشد قیمت‌ها به سمت بالا) از اصطلاح بازار گاوی استفاده می‌شود.

بازار گاوی در ارز دیجیتال چیست؟

به ‌احتمال زیاد شما هم متوجه شده‌اید که بازار ارزهای دیجیتال طی یک دوره اوج می‌گیرد! در واقع، بازار گاوی در ارز دیجیتال به همان بازاری اشاره دارد که در آن قیمت‌ها در حال افزایش هستند یا انتظار می‌رود به زودی افزایش یابند. به طور کلی، این نوع بازارها با تقاضای قوی و عرضه ضعیف در بازار رمزارزها یا هر بازار دیگری شروع می‌شوند.

در یک بازار گاوی ارز دیجیتال اکثر معامله‌گران سرشار از خوش‌بینی و امیدوار به رشد مثبت قیمت‌ها هستند. آنها آمادگی دارند تا رمزارزهای خود را نگه داشته و به محض رسیدن قیمت‌ها به اوج، فروش بالایی داشته باشند. هیچ معیار خاص و معینی وجود ندارد که بتوان برای تشخیص یک بازار گاوی استفاده کرد. اما متداول‌ترین تعریف بازار گاوی وضعیتی است که در آن قیمت‌ها ۲۰ درصد افزایش می‌یابند.

گاهی اوقات، یک معامله‌گر نمی‌تواند به طور کامل وضعیت بازار را ارزیابی کند، زیرا ممکن است وضعیت تله گاوی در بازار وجود داشته باشد. تله گاوی در یک بازار مالی به موقعیتی اشاره دارد که در آن سیگنال‌های تغییر روند کاذب ارسال می‌شود. در واقع، تله گاوی زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک دارایی در بازار ارزهای دیجیتال، فارکس یا بورس کاهشی طولانی مدت تجربه کرده است، سپس ناگهان به سمت بالا حرکت کرده است. در نهایت قیمت دوباره نزولی شده و به کاهش خود ادامه خواهد داد. تله گاوی را در برخی مواقع «پرش گربه مرده» نیز می‌نامند.

در طول یک بازار گاوی در ارز دیجیتال، اکثر سرمایه‌گذاران روی یک روند مستقیم در افزایش قیمت‌ها توافق نظر دارند. حتی اگر موقعیت معاملاتی هم در این روند اتخاذ نکنند، از نظر احساسی به رشد قیمت‌ها خوش‌بین هستند. قیمت‌ سهام یا دیگر بازارهای سنتی اغلب بسیار کندتر از قیمت‌ ارزهای دیجیتال حرکت می‌کنند؛ بنابراین، در حالی که جهش ۲۰ درصدی در قیمت سهام یک شرکت طی چند هفته یا حتی چند ماه، خبر مثبت بزرگی به نظر می‌رسد، یک روند بازار گاوی در ارز دیجیتال می‌تواند به افزایشی ۵۰ درصدی طی تنها چند روز اشاره کند.

بازار گاوی در ارز دیجیتال

بازار خرسی در ارز دیجیتال چیست؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، بازار خرسی از نظر مفهومی در نقطه مقابل بازار گاوی قرار دارد. این اصطلاح بازاری را نشان می‌دهد که در آن قیمت‌ها در حال کاهش هستند و سرمایه‌گذاران را به فروش تشویق می‌کنند. در واقع، تقاضا در بازار خرسی به طور قابل توجهی کمتر از عرضه است و این بازار با بدبینی شدید نسبت به سناریوی کاهش قیمت‌ها، فعالیت کم معاملاتی و استراتژی‌های فروش روبه‌رو است. در این نوع بازار، معامله‌گران تصور می‌‎کنند که قیمت‌ها به اوج خود رسیده و احتمالاً به شدت کاهش خواهند یافت. در نتیجه، آنها شروع به ترک بازار و فروش رمزارزهای خود می‌کنند تا از کاهش قیمت‌ها ضرر نکنند.

برخلاف بازارهای صعودی، بازارهای خرسی می‌توانند با ۲۰ درصد رکود نسبت به اوج‌های اخیر خود مشخص شوند. همچنین مهم است که توجه داشته باشید، گاهی اوقات معامله گران ممکن است با «تله خرسی» نیز روبه‌رو شوند. برعکس تله گاوی در بازار کریپتو، تله خرسی زمانی رخ می‌دهد که تعدادی از معامله‌گران نهادی و نهنگ‌ها در بازار FOMO ایجاد می‌کنند و قیمت‌ها در عرض مدت زمانی بسیار کوتاه چند درصد (کمتر از ۲۰ درصد) افت می‌کنند، سپس به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهند.

مطالعه بیشتر: از کجا تتر بخریم؟ خرید تتر با بهترین قیمت از صرافی‌ ایرانی

ویژگی های بازار خرسی در ارز دیجیتال

نشانه‌ها و عواملی که در بازار رمزارزها برای شناسایی یک روند خرسی می‌توان استفاده کرد، عبارتند از:

  • کاهش قیمت‌ها در یک دوره زمانی پایدار
  • عرضه بیشتر از تقاضا
  • عدم اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار
  • نبود گزارش (یا گزارشات منفی) در مورد ارز دیجیتال در رسانه‌های اصلی و اجتماعی
  • بی اعتمادی عمومی به ارزهای دیجیتال در میان اقتصاددانان، تحلیلگران و امور مالی سنتی
  • رشد جزئی قیمت بعد از خبر‌های خوب
  • ریزش‌های قدرتمند بعد از انتشار اخبار منفی

چگونه با بازار گاوی در ارزهای دیجیتال رفتار کنیم؟

بسیاری بهترین راه برای استفاده از بازار صعودی به ویژه در یک بازار گاوی در ارز دیجیتال را اتخاذ یک استراتژی بلند مدت می‌دانند. استراتژی بلندمدت به این مفهوم است که در سریع‌ترین زمان ممکن ارزهای دیجیتال مورد نظرتان را به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کنید. سپس تا پایان روند افزایش قیمت‌ها و رسیدن به سود موردنظر خود، هولد کنید. در نظر داشته باشید که این دیدگاه فقط یک نگاه کلی به بازارهای صعودی است و هر معامله‌گری می‌تواند استراتژی خاص خود را در این بازار پیش بگیرد.

بازار گاوی در ارز دیجیتال

معمولاً زمانی که یک روند برای مدت طولانی دوام می‌آورد و کل شرکت‌کنندگان بازار درباره آن صحبت می‌کنند، قضاوت در مورد نوع آن (صعودی یا نزولی) آسان است. اما مطمئناً معامله‌گرانی از دنیای ارزهای دیجیتال که می‌توانند تغییر روندها را در سطوح اولیه تعیین کنند، کسانی هستند که بیشترین سود را می‌برند. برای اطلاعات بیشتر در مورد شاخص‌هایی که در تعریف روند‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانید از دیگر مقالات آموزشی او ام پی فینکس استفاده کنید. در بخش بعد به صورت خلاصه، چند مورد از نشانه‌های یک بازار گاوی در ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم.

نشانه های بازار گاوی در ارز دیجیتال

بازارهای صعودی در دنیای ارزهای دیجیتال را می‌توان با تعدادی از ویژگی‌های مختلف از جمله موارد زیر شناسایی کرد:

  1. افزایش مداوم قیمت‌ها
  2. افزایش مداوم تقاضا برای رمزارزهای مختلف
  3. افزایش تعداد گزارش‌های ارائه‌شده توسط رسانه‌ها در مورد جهش صعودی ارزهای دیجیتال
  4. سطح بالایی از اعتماد سرمایه‌گذاران
  5. هجوم سرمایه‌گذاران جدید به بازار رمزارزها
  6. تاثیر ناچیز اخبار منفی بر قیمت‌ها
  7. تشکیل کندل‌های صعودی با بدنه قوی به دنبال اخبار مثبت

بزرگترین بازارهای گاوی در ارز دیجیتال

برای مشاهده یک بازار گاوی پر قدرت در دنیای ارزهای دیجیتال کافی است به گذشته برگردیم و روند قیمتی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ الی ۲۰۲۱ را بررسی کنیم. در آن دوران که در بحبوحه به اصطلاح «همه چیز صعودی» قرار داشتیم، قیمت رمزارزها روبه‌رشد بود و سرمایه‌گذاری در این نوع دارایی‌ها آسان به نظر می‌رسید. قیمت اغلب ارزهای دیجیتال در آن رالی بیش از چند برابر افزایش یافت؛ به طور خاص بیت‌کوین ۱۷۰۰ درصد رشد برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورد. همچنین کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال از تقریباً ۷۰۰ میلیون دلار به بیش از ۳ تریلیون دلار در عرض فقط چند ماه رشد یافت.

بازار گاوی در ارز دیجیتال

به‌عنوان یک نمونه دیگر از بازار گاوی قدرتمند در تاریخچه ارزهای دیجیتال می‌توان به روند سال ۲۰۱۷ اشاره کرد. قیمت بیت کوین از ۱۰۰۰ دلار در ژانویه همان سال به بیش از ۱۷,۷۰۰ دلار در پایان سال رسید که بعد از آن قیمت رمزارزها شروع به ریزش کرد و بازار نزولی سال ۲۰۱۸ شروع شد.

پیش بینی بازار گاوی و خرسی؛ روند صعودی پرقدرت رمزارزها در ابتدای ۲۰۲۳

زمان‌بندی بازارهای مالی اگر با این هدف باشد که روندها طبق تحلیل شما پیش روند، تقریباً همیشه یک استراتژی نادرست است؛ زیرا معامله‌گر باید خود و تصمیمات سرمایه‌گذاری خود را با بازار وفق دهد و انتظار رفتار منطقی و قابل‌ پیش‌بینی از بازار نداشته باشد. به همین دلیل، تلاش برای تشخیص دقیق شروع یا پایان یک بازار گاوی بیهوده است. این موضوع به ویژه در فضای رمزارزها که قیمت دارایی‌ها بیشتر مستعد نوسانات و بالا و پایین کردن در دوره‌های زمانی کوتاه مدت است، صدق می‌کند.

با این وجود، به دلیل کاهش ارزش ارزهای دیجیتال در طول زمستان کریپتو در سال ۲۰۲۲، سپس جهش پر قدرت قیمت‌ها به دنبال آن در ابتدای سال ۲۰۲۳، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران زیادی شروع به گمانه‌زنی در مورد پایان روند نزولی کریپتو کرده‌اند و معتقدند که یک بازار گاوی دیگر در این صنعت شروع شده است. نظر شما در این باره چیست؟ برای ما بنویسید آیا روند نزولی رمزارزها به پایان رسیده یا هنوز ادامه دارد؟

متداول‌ترین سوالات درباره بازار گاوی در ارز دیجیتال

بازار گاوی چیست؟

بازار گاوی در بازارهای مالی اغلب به روندی اشاره دارد که در آن قیمت دارایی‌ها بیش از ۲۰ درصد رشد می‌کند. در مورد خاص، بازار گاوی در ارز دیجیتال بیشتر به رشد بیش از ۴۰ الی ۵۰ درصدی قیمت رمزارزها اشاره دارد.

اصطلاح بازار گاوی و خرسی از کجا آمده است؟

خرس‌ها هنگام شکار، پنجه‌های خود را به سمت پایین می‌کشند و آماده حمله می‌شوند؛ در نتیجه، این عبارت به استعاره‌ای برای توصیف روندهای نزولی بازار تبدیل شده است. همچنین، گاو نر با شاخ‌های تیز و قدرتمند خود به قصد پرتاب قربانی به سمت بالا، حمله می‌کند. از این رو برای توصیف بازارهای صعودی از اصطلاح بازار گاوی استفاده می‌شود.

چند نشانه برای تشخیص بازار گاوی در ارز دیجیتال

یک بازار صعودی در دنیای ارزهای دیجیتال را می‌توان با تعدادی از ویژگی‌های مختلف از جمله؛ افزایش مداوم قیمت‌ها، سطح بالایی از اعتماد سرمایه‌گذاران، هجوم سرمایه‌گذاران جدید به خرید رمزارزها و… شناسایی کرد.

آیا روند صعودی کریپتو در سال ۲۰۲۳ شروع شده است؟

تشخیص دقیق آینده بازار‌ها عملاً کاری دشوار و غیر ممکن است. اما با توجه به جهش پرقدرت قیمت بیت کوین در اوایل سال ۲۰۲۳ و چند عامل دیگر در تشخیص شروع یک بازار صعودی، تحلیلگران زیادی معتقدند که بازار گاوی بعدی بیت‌کوین شروع شده است.

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا