آموزش ارز دیجیتالآموزش امنیت ارز دیجیتالآموزش کیف پول ارز دیجیتال

ادرس کانترکت ارزها در بلاکچین چیست و چه کاربردی دارد؟ + آموزش گام به گام

در دنیای ارزهای دیجیتال، ادرس کانترکت یا مشخصه قرارداد ارزها، به عنوان نوعی شناسنامه برای هر توکن شناخته می‌شود. در واقع، آدرس کانترکت یک ارز، به منطق و کد قرارداد هوشمند مرتبط با آن توکن اشاره دارد. برای جابه‌جایی موجودی کوین‌های یک پروژه به آدرس‌های خصوصی کاربران، از این مشخصه استفاده می‌شود.

پادکست ادرس کانترکت ارزها در بلاکچین

به‌عبارت‌دیگر، شما تنها زمانی می‌توانید یک کوین را از حساب صرافی ارز دیجیتال یا هر پلتفرم دیگری، برداشته و به مکان دیگری انتقال دهید که علاوه بر آدرس پلتفرم مقصد تراکنش، برای کوین مورد نظر نیز یک آدرس قرارداد تعریف شده باشد. همچنین، وقتی بخواهید یک کوین یا توکن را در یک کیف پول به لیست رمزارزهای موجود در آن اضافه کنید، موظف به استفاده از آدرس کانترکت آن خواهید بود. در همین راستا، در این مقاله به طور کامل به موضوعات پیرامون ادرس کانترکت ارزها و نحوه استفاده از آن‌ها خواهیم پرداخت.

آدرس کانترکت توکن چیست؟

در واقع، یک کانترکت توکن (Token Contract)، یک قرارداد هوشمند برای طراحی و کنترل آدرس‌های آن توکن و همچنین موجودی آن‌ آدرس‌ها در فضای بلاکچین است. لازم به ذکر است که قیمت ارز دیجیتال هر پروژه در بازار رمزارزها به آدرس کانترکت آن‌ ارتباطی ندارد؛ اما ارزش موجودی این قرارداد‌ها که توسط سازندگان آن‌ها تعریف می‌شود، می‌تواند هر شکلی از دارایی از جمله اشیای فیزیکی، ارزش پولی، حتی شهرت یک شخص باشد. به‌ طور کلی، هر واحد از این دارایی‌های ارزشمند در یک کانترکت توکن را یک توکن (Token) می‌نامند.

ادرس کانترکت ارزها چیست؟

ادرس کانترکت ارزها، به آدرس قرارداد هوشمندی اشاره دارد که مجموعه‌ای از کدها و عملکردها را در بلاکچین یک پروژه مانند اتریوم پوشش می‌دهد. این عملکردها یا توافقات در یک آدرس کانترکت‌ زمانی اجرا می‌شوند که تراکنش با داده‌های ورودی مرتبط و شرایط از پیش تعیین‌شده‌ قرارداد، سازگاری داشته باشند. برای مثال، هنگامی که شما قصد دارید ۱۰ اتریوم ارسال کنید، طبق قرارداد هوشمند مرتبط، مواردی همچون کافی بودن اعتبار کیف پول شما، معتبر بودن آدرس مبدا و مقصد و … باید رعایت شود تا قرارداد هوشمند به مرحله اجرا برسد.

به طور خاص، ادرس کانترکت ارزها در بلاکچین اتریوم، دارای ۴۲ کاراکتر است که تقریبا تصادفی انتخاب و ایجاد می‌شوند. لازم به ذکر است، در هر بار جابه‌جایی توکن‌ها بر بستر بلاکچین اتریوم یا هر بستر دیگری، موجودی دو حساب مبدا و مقصد تراکنش به صورت اتوماتیک و با استفاده از مکانیزم‌های کنترل عرضه توکن‌ها در آدرس‌ها، به‌روز می‌شوند. همچنین، هر دو آدرس مبدا و مقصد یک تراکنش در یک قرارداد هوشمند، باید از نظر قالب یکسان باشند. این مکانیزم دقیقا در سیستم سنتی بانکی نیز رعایت می‌شود؛ همانطور که پس از واریز یا دریافت وجه، موجودی حساب شما به طور خودکار کم یا زیاد می‌شود.

به طور کلی، پروژه‌ها با استفاده از دو راهکار، میزان عرضه کل توکن‌ها در آدرس‌های هر ارز دیجیتال را کنترل و محدود می‌کنند: افزایش عرضه و ایجاد توکن جدید یا از بین بردن توکن‌های موجود یا به اصطلاح «توکن‌سوزی». در روش دوم برای سوزاندن توکن‌ها، آن‌ها را به یک آدرس با عنوان Eater Address که آدرس‌های خورنده نیز نامیده می‌شوند، ارسال می‌کنند. آدرس‌های خورنده فقط ورودی دارند و کلید خصوصی آن‌ها مشخص نیست تا امکان برداشت از آن‌ها میسر نباشد.

به‌عنوان‌مثال، در زمان انتقال ۱۰ توکن از آدرس عمومی 0x3597…۹۶b7 به 0x1b89…۳۴۳۶ در شبکه بلاکچین اتریوم موجودی در آدرس کانترکت‌ها به‌صورت زیر به‌روز می‌شود؛ با اضافه کردن ۱۰ توکن در آدرس مقصد 0x7695…۹۳a6 و سوزاندن ۱۰ عدد از توکن‌های موجود در آدرس مبدا یعنی 0x6345…۷۹۶d، تعادل در توکن‌های در گردش برقرار می‌شود. در واقع، با این کار تعداد کل توکن‌های در گردش تغییر نخواهد کرد و انتقال بین دو آدرس هم با موفقیت انجام خواهد شد.

آدرس کانترکت بیت ‌کوین

همان‌طور که بالاتر نیز اشاره شد، آدرس کانترکت یک کوین منحصربه‌فرد بوده و هنگام نوشتن یک قرارداد هوشمند، به یک توکن خاص اختصاص داده می‌شود. اگرچه اتریوم محبوب‌ترین بلاکچین است که برای استقرار قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلاکچین بیت‌ کوین نیز می‌تواند در استقرار قراردادهای هوشمند استفاده شود، هرچند که به‌اندازه اتریوم قابل‌برنامه‌ریزی و توسعه‌پذیر نیست.

مطالعه بیشتر: همه چیز درباره قرارداد هوشمند بیت کوین

مطالعه بیشتر: آشنایی با قرارداد هوشمند اتریوم و نحوه ساخت آن

بیت‌کوین برای ایجاد یک جفت کلید خصوصی و کلید عمومی متناظر منحصربه‌فرد، به فناوری‌های رمزنگاری‌شده مانند توابع هش (SHA-256) و (RIPEMD-160) وابسته است. کلید عمومی برای دریافت وجوه استفاده می‌شود و دقیقا مشابه شماره حساب بانکی شما است که برای دریافت وجه در اختیار دوستان خود قرار می‌دهید. از طرفی، این آدرس در شبکه پخش می‌شود و پس از خرج‌کردن کوین‌ها برای همه قابل‌مشاهده خواهد بود.

آدرس کانترکت بیت ‌کوین

ادرس کانترکت ارز دیجیتال اتریوم و نحوه پیداکردن آن

آدرس شما در فضای بلاکچین مانند هویت شما در دنیای واقعی است. به‌طورکلی، دو نوع آدرس در فضای بلاکچین اتریوم وجود دارد: آدرس‌های متعلق به فضای بیرون یا آدرس‌های خارجی (Externally Owned Address) و کانترکت آدرس‌ها (Contract Address)

آدرس‌های خارجی کانترکت ارزها (EOA)

آدرس خارجی که به‌عنوان آدرس کیف پول‌ها نیز شناخته می‌شود، به یک حساب عمومی اشاره دارد که دارایی شما را نگه می‌دارد و تنها توسط جفت کلید خصوصی متناظر آن قابل‌دسترسی است. به‌عنوان‌مثال، آدرس عمومی اتریوم را که یک آدرس ۴۲ کاراکتری است، در نظر بگیرید فرمتی مانند عبارت زیر را دارد:

0x71C7656EC7ab88b098defB751B7401B5f6d8976F

اساساً آدرسی که برای دریافت یک رمزارز از سوی دیگران و بر بستر شبکه اتریوم نیاز دارید، همان آدرس عمومی اتریوم است. در اینجا توجه به این نکته الزامی است که اگر شبکه‌ها در هنگام جابه‌جایی یک رمزارز اشتباه انتخاب شوند و شبکه مبدأ و مقصد از دو نوع متفاوت باشند، توکن‌های انتقال‌داده‌شده در آدرس مقصد ظاهر نخواهند شد.

کاربرد ادرس کانترکت ارزها در بلاکچین اتریوم

دو نوع حساب در بلاکچین اتریوم وجود دارد:

ادرس کانترکت ارزها در حساب شخصی (Individual account)

توسط یک کیف پول اتریوم تولید شده و صرفا برای استفاده شخصی بوده و از یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی تشکیل می‌شود.

حساب کانترکت چیست؟ (Contract account)

این حساب برنامه‌ریزی شده توسط زبان سالیدیتی (Solidity)، شامل یک‌سری کد (برای عملکرد قرارداد) و داده (برای وضعیت قرارداد) است. به‌عنوان‌مثال، صدور یک توکن با استاندارد ERC20 در شبکه اتریوم به معنای ایجاد یک حساب قراردادی است که بدون کلید خصوصی بوده و در یک آدرس خاص در بلاکچین اتریوم ذخیره شده و منطق توکن‌ها را مدیریت می‌کند. برای بررسی اطلاعات از جمله موجودی و جزئیات قرارداد می‌توان از این آدرس قرارداد استفاده کرد.

به عنوان مثال، هنگامی که قصد اضافه کردن یک توکن جدید به کیف پول خود را دارید، از شما درخواست اضافه کردن آدرس قرارداد توکن یا ادرس کانترکت ارز از شما خواهد شد. این درخواست به محل آدرس قرارداد واقعی توکن اشاره دارد که منطق توکن‌ها را مدیریت می‌کند و هدف آن وارد کردن آدرسی که توکن‌های شخصی شما در آن نگهداری می‌شوند، نیست.

در ادامه، به نحوه اضافه‌کردن یک توکن جدید با استفاده از ادرس کانترکت ارزها در کیف پول متامسک می‌پردازیم. البته در بقیه پلتفرم‌ها نیز روش اضافه کردن با اندکی تفاوت در جزئیات، تقریبا یکسان است.

مطالعه بیشتر: معرفی بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال

مطالعه بیشتر: آشنایی با شبکه های انتقال ارز دیجیتال و میزان کارمزد هر کدام

نحوه اضافه‌کردن یک توکن جدید در متامسک

به طور معمول، متامسک از اکثر توکن‌ها با استاندارد ERC-20 پشتیبانی می‌کند. با این‌ حال، با گسترش روزافزون توکن‌ها در اتریوم و سایر شبکه‌ها، متامسک همیشه یک لیست پیش‌فرض معتبر و به‌روز از کوین یا توکن‌هایی که پشتیبانی می‌کند، ارائه نمی‌دهد. اما این پلتفرم امکان اضافه کردن دستی توکن سازگار با ERC-20 را در اختیار کاربران خود قرار داده است. در ادامه، به روش افزودن توکن‌های فهرست نشده در کیف پول متامسک (افزونه کروم) می‌‎پردازیم.

در ابتدا، می‌توانید ویژگی پیشرفته‌ای را فعال کنید که به طور خودکار توکن‌های موجود در آدرس شما را شناسایی کرده و به کیف پولتان اضافه کند. برای این کار، ابتدا وارد کیف پول متامسک خود شوید. سپس روی نماد حساب خود در گوشه بالا سمت راست کلیک کرده و به بخش تنظیمات “Settings” بروید. روی قسمت امنیت و حریم خصوصی “Security & Privacy” کلیک کنید و مطمئن شوید که گزینه تشخیص خودکار توکن‌ها که در تصویر زیر قابل مشاهده است، فعال باشد.

نحوه اضافه‌کردن یک توکن جدید در متامسک

هنگامی که شناسایی خودکار توکن را فعال کردید، به لیست دارایی‌های خود در حسابتان بازگشته و در صورت لزوم آن را به‌روزرسانی کنید تا به‌صورت خودکار اضافه‌شدن همه توکن‌ها انجام شود. پس از این مرحله، اگر بازهم توکن موردنظر شما اضافه نشده بود، می‌توانید به‌صورت دستی ارز دیجیتال درخواستی خود را طبق مراحل زیر به کیف پول متامسک اضافه کنید.

برای مشاهده توکن‌های خود، روی تب Assets در حساب متامسک کلیک کنید. توکن‌های شما باید در زیر این تب به صورت لیست قابل مشاهده باشند. حال، برای اضافه‌ کردن کوین یا توکن جدید، در پایین تمام دارایی‌های موجود در حساب شما گزینه‌ای با عنوان “Import Tokens” درج شده است که باید روی آن کلیک کنید.

در صفحه باز شده به قسمت “Custom Token” رفته و آدرس کانترکت توکن موردنظر خود را در اولین مستطیل با عنوان “Token contract address” وارد کنید. (اگر ادرس کانترکت ارز مورد نظر خود را ندارید، در ادامه نحوه پیدا کردن آن توضیح داده شده است) همچنین نام نماد توکن موردنظر خود را در قسمت “Token symbol” و بخش اعشار توکن “Token decimal” را درج کنید تا امکان کلیک روی گزینه آبی‌رنگ و اضافه‌کردن توکن یا “Add Custom Token” در حساب شما فعال شود.

با کلیک روی این گزینه، صفحه‌ای را مشاهده می‌کنید که از شما تاییدیه اضافه کردن توکن را درخواست خواهد کرد. وقتی روی “Import Tokens” کلیک کنید، نوع توکن به کیف پول شما اضافه می‌شود. البته لازم به ذکر است که در اکثر موارد، قسمت‌های نماد و اعشار توکن به‌صورت خودکار پر می‌شوند و نیاز نیست شما چیزی را به‌صورت دستی وارد کنید؛ فقط کافی است که آدرس کانترکت ارزها را در فیلد اول وارد کنید.

با این وجود، برای پیداکردن بخش اعشار یک توکن می‌توانید به قسمت جستجوگر آن پروژه مراجعه کنید و نماد، اعشار و حتی آدرس کانترکت آن را پیدا و در قسمت‌های مورد نیاز وارد کنید. در ادامه نحوه پیدا کردن آدرس کانترکت ارزها از طریق اکسپلورر Etherscan را توضیح خواهیم داد.

چگونه آدرس کانترکت ارزها را پیدا کنم؟

برای یافتن آدرس قرارداد یک توکن، می‌توانید به‌سادگی به اکسپلورر بلاک هر پروژه مراجعه کنید و پس از جستجوی توکن موردنظر خود، آدرس قرارداد و دیگر اطلاعات آن توکن را به راحتی مشاهده کنید. برای نمونه در تصویر زیر آدرس قرارداد یک توکن در اکسپلورر Etherscan آورده شده است.

چگونه ادرس کانترکت ارزها را پیدا کنم؟

با قراردادن موس خود روی عبارت ادرس کانترکت هر ارز می‌توانید آن را کپی کرده و در کیف پول خود وارد کنید. البته توجه داشته باشید وابسته به نوع اکسپلورر‌ها، نحوه نمایش اطلاعات هر توکن ممکن است مقداری متفاوت باشد؛ اما فرمت کلی مشابهی دارند و تقریبا همه اطلاعات یکسانی را ارائه می‌دهند.

آدرس کانترکت ارزها چیست؟

ادرس کانترکت ارزها، مشخصه منحصربه‌فرد هر ارز دیجیتال است که برای کنترل و مدیریت آن رمزارز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سایت بررسی آدرس کانترکت ارزها کدام است؟

برای یافتن ادرس کانترکت ارزها، می‌توانید به‌سادگی به اکسپلورر بلاک هر رمزارز مراجعه کرده و توکن موردنظر خود را جستجو کنید.

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا