مجموعه پادکست‌های کریپتوکست

اپیزود چهل و سوم کریپتوکست – سایفرپانک‌ها اولین معماران کریپتو

مسترکارت کارت مسافرتی

آشنایی با سایفرپانک‌ها

در اپیزود چهل و سوم کریپتوکست از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به بررسی سایفرپانک‌ها اولین معماران کریپتو می‌پردازیم.

۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ بود که بیتکوین به دنیا معرفی شد، اما ساتوشی اولین کسی نبود که ایده پول الکترونیک را مطرح کرد. در سال ۱۹۸۳ فردی به نام دیوید چام، با انتشار یک مقاله با عنوان امنیت بدون تعیین هویت اثبات کرد که پول به صورت الکترونیکی می‌تواند وجود داشته باشد و اسم این پول را E-Cash گذاشت.

پول الکترونیکِ دیوید چام کم و کاستی‌های خود را داشت اما توانست این ایده را در جهان مطرح کند که می‌شود به صورت الکترونیکی پولی ایجاد کرد تا عملکردی دقیقا مشابه با پول فیزیکی داشته باشد.

۱۰ سال بعد گروه سایفر پانک تشکیل شد یا بهتر است بگوییم، فعالیت‌های سایفرپانک قوت گرفت. گروهی از ریاضیدانان و نخبگان علوم کامپیوتر در دهه ۹۰ میلادی در شهر سانفرانسیسکو، ایالات متحده، یک دیگر را ملاقات کردند، بیشترین توجه این گروه به حریم خصوصی کاربران در فضای اینترنت بود. در پایان دهه ۸۰ میلادی، زمانی که فناوری اینترنت هنوز به صورت کامل توسعه پیدا کرده نبود، سایفرپانک‌ها انتشار گسترده اینترنت را پیش‌بینی کرده و نگرانی‌هایشان از حفظ حریم خصوصی افراد در این فضای اینترنت گسترده بود.

سایفرپانک‌ها معتقد بودند که از دست دادن امنیت، هزینه‌ی بالایی برای افراد دارد و تا زمانی که امنیت خود را از دست ندهند، این موضوع را درک نخواهند کرد. این گروه به دنبال راه‌حل‌هایی برای مسائل اجتماعی بودند و تمایلی به مذاکره و توافق با سیاست‌مداران نداشتند، بلکه به دنبال تغییر عقاید آن‌ها بودند.

یکی از اهداف اصلی گروه سایفرپانک، از ابتدای راه، طراحی یک سیستم پولی بود. اعضای این گروه، برنامه‌نویسانی بودند که تصمیم داشتند سیستمی را ایجاد کنند که بتواند پول الکترونیکی تولید کند و با ترکیبی از تکنولوژی‌های نوین، از جمله تکنیک‌های رمزنگاری، از سیستم پولی سنتی که در آنجا مرسوم بود، جدا شود. هدف اصلی این پروژه، ایجاد یک سیستم باز که به افراد بیشتری آزادی و امنیت در مبادلات پولی خود ارائه دهد.

با توجه به این نگرش و ایده‌آل‌ها، می‌توان اظهار داشت که صنعت رمزارزی که امروزه مشاهده می‌شود، تا حدی از گروه سایفرپانک ایده گرفته است.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا