آموزش ارز دیجیتالآموزش بلاکچین

بیت کوین کور؛ انقلابی در اکوسیستم بیت کوین

بیت کوین کور (Bitcoin Core)، به عنوان نرم‌افزاری که زیربنای شبکه بیت‌ کوین را تشکیل می‌دهد، از زمان پیدایش، حوزه ارزهای دیجیتال را متحول کرده است. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اوام‌پی فینکس، مروری دقیق از نحوه عملکرد بیت کوین کور ارائه خواهیم داد و سپس بررسی خواهیم کرد که این ابزار چگونه یکپارچگی شبکه بیت کوین را تضمین کرده و از آن در برابر تهدیدات بالقوه محافظت می‌کند.

این نرم‌افزار منبع باز به طور کامل توسط جامعه بزرگی از توسعه‌دهندگان بررسی و رهبری می‌شود و ویژگی‌های امنیتی قدرتمند آن، یکپارچگی شبکه بیت کوین و محافظت در برابر حملات احتمالی را تضمین می‌کند.

بیت‌ کوین کور چیست؟

بیت کوین کور یک نرم‌افزار منبع باز و جزء حیاتی شبکه بیت کوین است که به عنوان یک گره (Node) و کیف پول بیت کوین با قابلیت اعتبارسنجی کامل بلاک چین عمل می‌کند. این ابزار که مرحله نهایی پروتکل بیت کوین محسوب می‌شود، اولین بار توسط ساتوشی ناکاموتو با نام (Bitcoin) معرفی شد، اما بعدا برای متمایز کردن آن از شبکه کلی به (Bitcoin Core) تغییر نام یافت.

مشاهده لیست قیمت ارز دیجیتال در صرافی او ام پی فینکس

همانطور که می‌دانید، یکی از مهم‌ترین دلایل پایه گذاری بیت کوین، تمرکززدایی از سیستم مالی بود؛ مفهومی که به شدت توسط کاربران بیت کوین کور حمایت می‌شود. بنابراین، هر کاربر گره خود را که یک کپی کامل از کل بلاک چین را دارد، مدیریت کرده و به طور مستقل قوانین اعتبارسنجی تراکنش را که برای همه یکسان است را اجرا می‌کند. این رویکرد غیرمتمرکز مانع از کنترل هر نهاد یا گروه خاصی روی شبکه خواهد شد و به این ترتیب از آن (شبکه) در برابر سانسور و تمرکز محافظت می‌شود.

نکته قابل توجه دیگر این است که در بیت کوین کور، تصمیمات از طریق یک مکانیسم اجماع، گرفته می‌شود. این مکانیسم تنها بر قوانین تعریف شده توسط نرم افزار متکی است که اغلب به آنها «ریاضی» (math) گفته می‌شود. قوانین یاد شده امکان ارزیابی مداوم بلاک‌ها و نتایج یکسان در مورد قابلیت اعتماد بلاک چین را فراهم می‌کند.

تاریخچه‌ای مختصر و مفید درباره بیت کوین کور

همانطور که می‌دانید، پروتکل و کیف پول بیت کوین در سال‌های اولیه، توسط ساتوشی ناکاموتو توسعه داده شد. اولین نسخه بیت کوین کور که در آن زمان (Bitcoin-qt) نام داشت، در سال ۲۰۱۱ با ابتکار شخصی به نام «ولادیمیر ون در لان» (Vladimir van der Laan) و بدون هیچ گونه پاداشی نوشته شد. این نرم افزار منحصر به فرد بر اساس طرح‌های ساتوشی ناکاموتو خلق شده‌بود. از آنجایی که ناکاموتو انتشار به روز رسانی‌ها را در سال ۲۰۱۰ متوقف کرد، Bitcoin-qt  به تنها نسخه موجود این شبکه تبدیل شد. یکی دیگر از ویژگی‌های متمایز Bitcoin-qt  این بود که اولین کیف پول GUI نصب شده روی ویندوز محسوب می‌شد که بیت کوین را بین کاربران عادی فراگیر کرد.

شایان ذکر است که GUI کیف پولی است که در آن شما به عنوان تنها کاربری که اجازه دسترسی به دارایی‌های موجود در ولت را دارد، تعریف شده‌اید. این ولت به دلیل نصب آسان، برای افرادی که تازه شروع به کار در بازار کریپتو کرده‌اند و اصطلاحا مبتدی هستند، بسیار مناسب است.

تپ روت (Taproot) چیست؟

بعد از این رخداد، برنامه نویسان زیادی به این حوزه علاقه‌مند شدند و شروع به همکاری برای توسعه این شبکه کردند. به این ترتیب، صدها نفر از علاقه‌مندان در سراسر جهان پیشنهادات خود را برای اصلاح و بهبود Bitcoin Core ارسال کردند. بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، بنیاد بیت‌کوین تلاش کرد تا برای کارهای توسعه‌ای در این شبکه به جذب سرمایه‌ بپردازد. این بنیاد مبالغ بسیار زیادی را از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال جمع‌آوری کرد. این مبالغ از سوی افراد و نهادهایی که عضویت در این سازمان غیرانتفاعی برای آنها به نوعی «نشان کیفیت» تبدیل شده‌بود، تامین شد. در نهایت حجم کل کمک‌ها به ده‌ها میلیون دلار ‌رسید و همین موضوع منجر به درگیری‌های داخلی در مورد نحوه توزیع آنها شد؛ موضوعی که فروپاشی بنیاد بیت‌کوین در سال ۲۰۱۶ را به همراه داشت.

با این وجود، ولادیمیر ون در لان و «کوری فیلدز» (Corey Fields) که توسعه دهندگان اصلی بیت کوین کور و مسئول ثبات و امنیت آن هستند، تحت نظارت برنامه کمک مالی موسسه فناوری ماساچوست (MIT) فعالیت خود را در این زمینه ادامه دادند.

از سوی دیگر، یک تیم قوی از برنامه‌نویسان و افراد متخصص حوزه رمزنگاری در شرکت بلاک استریم (Blockstream) به منظور توسعه بیت‌ کوین گرد هم آمدند. شایان ذکر است که این شرکت توسط آدام بک (Adam Back)، نویسنده فناوری اثبات کار، تاسیس شده‌است. این شرکت از نفوذ و قدرت زیادی برخوردار بود و حتی در طول درگیری‌های بین ۲۰۱۶-۲۰۱۷، بسیاری از مخالفان سعی کردند تا نام بیت کوین کور را به «بلاک استریم کور» (Blockstream Core) تغییر دهند. در این دوره، جامعه کاربری طرفدار بیت کوین که به سرعت نیز در حال گسترش بود، به گروه‌های مختلف تقسیم شده بودند و در اکثر مواقع میان آنان درباره نحوه عملکرد بیت کوین و مطابقت بیت کوین اصلی با استانداردهای جدید، نظرات یکسانی وجود نداشت. با این اختلافات، دوران اتحاد جامعه کاربری بیت کوین پس از هفت سال به پایان رسید و فورک بیت کوین کش که با نام Bitcoin ABC نیز شناخته می‌شود، ساخته شد.

 با وجود این اما سهم بلاک استریم در توسعه بیت کوین هنوز قابل توجه است. در واقع، این تیم پشت اجرای «تپ روت» (Taproot)، «سگویت» (SegWit)و تا حدی شبکه لایتنینگ (Lightning Network) است.

مراحل آپدیت‌ بیت کوین کور و قابلیت‌های اضافه شده به این نرم‌افزار

مراحل آپدیت‌ بیت کوین کور

نسخه ۰.۴ بیت کوین کور: در سپتامبر ۲۰۱۱، نسخه ۰.۴.۰ ویژگی مهم رمزگذاری فایل wallet.dat با رمز عبور را معرفی کرد که امنیت ذخیره‌سازی بیت کوین را به شدت افزایش داد. علاوه بر این، نسخه ۰.۵.۰ اولین کیف پول Bitcoin-qt با رابط گرافیکی مبتنی بر بیت کوین کور اصلی را طبق طرح ولادیمیر ون در لان منتشر کرد.

نسخه ۰.۱۰.۰ بیت کوین کور: نسخه ۰.۱۰.۰ نیز پس از آزمایش گسترده اجزای کلیدی سیستم معرفی شد. این نسخه با فعال کردن بارگذاری هدر بلاک اولیه و کاهش زمان همگام‌سازی به حدود سه ساعت، فرایند همگام‌سازی بلاک چین را تسریع کرد. یک تغییر مهم در این نسخه، معرفی قابلیت انتخاب کارمزد تراکنش‌ها بود که تاثیر زیادی در انعطاف‌پذیر شدن هزینه‌های شبکه بیت کوین داشت. افزون بر آن، در مورد امنیت، این نسخه با استفاده از کتابخانه Libsecp256k به جای OpenSSL، حفاظت از امضای تراکنش را بهبود بخشید.

نسخه ۰.۱۳.۱ بیت کوین کور: در اکتبر ۲۰۱۶، نسخه ۰.۱۳.۱ بیت کوین کور، یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های تاریخ بیت کوین را معرفی کرد و آن چیزی نبود جز سگویت (SegWit) که به عنوان یک سافت فورک پیاده‌سازی شد. در این نسخه، به‌روزرسانی کیف پول اختیاری شد. فعال کردن سگویت نیازمند رای ماینرها از طریق امضا در تراکنش‌های کوین‌بیس بود. بیت کوین کور ۰.۱۵.۰ که پس از هارد فورک آگوست ۲۰۱۷ منتشر شد، پروتکل‌ها را بهینه‌سازی کرد و محدودیت اندازه بلاک که تا آن زمان یک مگابایت بود را حذف کرد. سافت فورک سگویت اجازه می‌دهد اندازه بلاک به طور موثری بزرگ‌تر شود. با وجود این پیشرفت‌ها، تراکنش‌های سگویت عمدتا در اختیار کاربران قدرتمند قرار داشت، زیرا این قابلیت از طریق رابط کاربری گرافیکی به سادگی قابل دسترسی نبود.

بیت کوین کور ۰.۱۶ – ۰.۲۰: این نسخه در فوریه ۲۰۱۸ وارد بازار شد و پشتیبانی کامل از سگویت، شامل GUI و فرمت آدرس bech32 را معرفی کرد. علاوه بر این، تراکنش‌های RBF یا (Replace-By-Fee) که به معنی جایگزینی با کارمزد است به صورت پیش‌فرض شروع به تولید شد که پرداخت کمیسیون را منعطف‌تر می‌کرد.

بیت کوین کور ۰.۲۱ در اوایل سال ۲۰۲۱ راه‌‌اندازی شد و یکی از موارد اضافه شده در آن، کیف پول توصیفی یا«Descriptorwallets» بود که امکان تولید کلید انعطاف‌پذیر با استفاده از توصیف‌گرهای ارز دیجیتال بیت کوین را فراهم می‌کرد. این به‌روزرسانی مشکلات مربوط به سازگاری را برطرف و زمینه را برای ایجاد تراکنش مبتنی بر اسکریپت جهانی فراهم کرد. همچنین در این آپدیت، محاسبات کارمزد برای استفاده از ساتوشی، کوچک‌ترین واحد بیت کوین، تنظیم شد.

تغییرات بیت کوین کور ۲۲.۰ و ۲۳.۰: در سپتامبر ۲۰۲۱، بیت کوین کور ۲۲.۰ یک تغییر نام تجاری داشت. به این ترتیب، صفر اولیه در شماره نسخه حذف شد، که نشان دهنده انتقال از یک پروژه آزمایشی به یک پروژه بالغ و کاملا عملیاتی بود. این نسخه همچنین پروتکل حریم خصوصی I2P و مکانیزم جدید ایجاد آدرس bech32m را معرفی کرد و همچنین روند محاسبات کمیسیون را بهبود بخشید.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید بیت کوین در صرافی ارز دیجیتال

در آوریل ۲۰۲۲ نیز بیت کوین کور ۲۳.۰ با چندین ویژگی قابل توجه منتشر شد. کاربران پس از ارائه این نسخه می‌توانستند آدرس‌های bech32m مبتنی بر«تپ‌روت» (Taproot) را در کیف پول GUI انتخاب کنند، هرچند به‌دلیل پشتیبانی محدود از کیف پول‌ها و خدمات، این خدمات به‌طور پیش‌فرض ارائه نشد.

بیت کوین کور  25.0 در می ۲۰۲۳ منتشر شد، آخرین به‌روزرسانی حاوی ویژگی‌های جدیدی بود که رفع اشکال، بهبود عملکرد و برخی به‌روزرسانی‌های دیگر را به همراه داشت.

استفاده از بیت کوین کور برای چه کسانی سودمند است؟

استفاده از بیت کوین کور برای چه کسانی سودمند است؟

بیت کوین کور برای کسانی که خواهان کنترل کامل بر روی رمزارزها و تراکنش‌های خود هستند، گزینه مناسبی است. با نصب آن، شما عضو فعال جامعه بیت کوین می‌شوید و از یک شبکه غیرمتمرکز جهانی حمایت می‌کنید. با این حال، به خاطر داشته‌باشید که اندازه بلاک چین همچنان در حال رشد است که منجر به افزایش نیاز شما به ابزارهای سخت افزاری می‌شود.

همانطور که می‌دانید، ذخیره کل بلاک چین روی یک هارد دیسک نیاز به حدود ۵۰۰ گیگابایت حافظه دارد. این روند همچنین مستلزم انجام محاسبات خاصی است. همگام سازی اولیه، شامل دانلود و پردازش کل تاریخچه بلاک چین است. این روند بسته به حجم و فشردگی منابع می‌تواند وقت‌گیر باشد. به خصوص اگر از  پردازنده‌ها و دیسک‌های کُند استفاده کنید.

یک مزیت قابل توجه بیت کوین کور توانایی ساده کردن بلاکچین است که نیاز به ذخیره‌سازی را کاهش می‌دهد. هنگامی که کلاینت کامل را نصب می‌کنید، رایانه شما بخشی از شبکه‌ای می‌شود که یکی از کپی‌های متعدد بلاک چین را ذخیره می‌کند و با نود یا گره‌های دیگر همگام می‌شود. این مشارکت به اعتبارسنجی و توزیع تراکنش‌ها بین سایر کاربران و همچنین امنیت و ثبات شبکه بیت کوین کمک می‌کند.

یک جنبه کلیدی که بر امنیت کیف پول تاثیر می‌گذارد، استفاده از نسخه صحیح بلاک چین و امنیت ذخیره‌سازی کلید خصوصی است. در بیت کوین کور، کلیدهای خصوصی به صورت محلی (locally) ذخیره می‌شوند، که کنترل و امنیت بیشتری را برای وجوه شما فراهم می‌کند. از سوی دیگر، کیف پول‌های آنلاین و برخی از کیف پول‌های موبایل کلیدها را در سرویسی که توسعه‌دهنده برنامه ارائه می‌کند، ذخیره می‌کنند که پیچیدگی‌های امنیتی بیشتری را ارائه می‌دهند.

بیت کوین کور با پلتفرم‌های مختلف از جمله ویندوز، لینوکس، سیستم عامل مک و غیره سازگار است و به طور کامل به چندین زبان ترجمه شده‌است. می توان آن را روی کامپیوتر، لپ تاپ، سرور و حتی سرویس‌های ابری نصب کرد. همچنین، این نرم‌افزار از نظر تئوری، می‌تواند روی دستگاه های کوچک نیز کار کند، اما همه ابزارها نمی‌توانند چنین حجم سنگینی از اطلاعات را تحمل کنند.

نحوه کار بیت کوین کور چگونه است؟

در ادامه این مقاله به جزئیات بیشتری درباره بیت کوین کور و نحوه کار آن خواهیم پرداخت.

معماری و اجزای بیت کوین کور

بیت کوین کور یک جزء حیاتی از شبکه بیت کوین است که شامل مکانیزم اعتبارسنجی تراکنش بوده و به عنوان یک نود یا گره با کاربردی وسیع عمل می‌کند. علاوه بر این ویژگی‌ها، این نرم‌افزار شامل یک کیف پول پیش‌فرض ارز دیجیتال است که به شما امکان ارسال و دریافت بیت‌کوین را می‌دهد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که ولت بیت کوین کور از خرید یا فروش بیت کوین پشتیبانی نمی کند اما به شما امکان می‌دهد تا کدهای QR را برای دریافت و پرداخت‌ها تولید کنید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بیت کوین کور، امکان تایید کل زنجیره بلاک چین است که تاریخچه کاملی از تمام تراکنش‌های بیت کوین را ذخیره می‌کند. برای مشارکت کامل در شبکه، مشتری باید نرم‌افزار بیت کوین کور را دانلود کند.

یکی از ویژگی‌های بیت کوین کور برنامه داخلی دیمون (Daemon)  است. دیمون برنامه‌ای است که یک رابط JSON-RPC فراهم می‌کند. این رابط به کاربران اجازه می‌دهد تا به صورت برنامه‌ریزی شده با بیت کوین کور تعامل داشته‌باشند. علاوه بر این، بیت کوین کور از تستنت (Testnet) پشتیبانی می‌کند. تستنت یک زنجیره بلاکچین جایگزین محسوب می‌شوند که از آن برای برخی آزمایش‌ها استفاده می‌شود. کوین‌های مورد استفاده در تسنت متمایز از کوین‌های واقعی هستند و ارزش واقعی ندارند. این فضا به توسعه‌دهندگان برنامه یا آزمایش‌کنندگان شبکه اصلی امکان می‌دهد تا بدون نیاز به استفاده از کوین واقعی یا نگرانی در مورد ایجاد مشکلی در بلاکچین اصلی، آزمایش خود را انجام دهند.

این برنامه همچنین شامل حالت تست Regtest یا Regression است که یک بلاک چین خصوصی برای آزمایش محلی ایجاد می‌کند. در گذشته، کلاینت‌های بیت کوین کور از چک پوینت‌های کدگذاری شده برای محافظت در برابر حملات انکار سرویس استفاده می‌کردند تا نودها را با بلاک چین همگام کند که اکنون این روش منسوخ شده است.  

محدودیت اندازه بلاک، که در ابتدا توسط ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۱۰ یک مگابایت تعیین شد، به یک چالش بزرگ تبدیل شده بود که به تدریج برای افزایش ظرفیت شبکه اصلاح شده‌است. در ابتدا، محدودیت شبکه حدود سه تراکنش در ثانیه بود، اما با گذشت زمان و افزایش اندازه بلاک و بهبود کیف پول، توان عملیاتی افزایش یافته‌است.

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه بیت کوین کور استفاده از زبان برنامه نویسی مبتنی بر زبان Forth است. این زبان برای تعریف تراکنش‌ها و تنظیم پارامترها استفاده می‌شود. همچنین، تراکنش‌ها را می توان با استفاده از ScriptPubKey بر اساس شرایط از پیش تعریف شده تا زمانی مشخص در آینده قفل کرد. این تراکنش‌ها را بعدا با ارائه اطلاعات لازم و با استفاده از ScriptSig می‌توان باز نمود.

برچسب زمانی یا تایم استمپ (OpenTimestamps) در بیت کوین کور زمان دقیق هر عملیات در فضای بلاک چین را مشخص کرده و به نوعی، نقش افزایش شفافیت در بلاک چین را بر عهده دارد.

نگاهی به نحوه استخراج و اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بیت کوین کور

بیت کوین کور تراکنش‌ها را برای حصول اطمینان از اینکه با قوانین پروتکل مطابقت دارند و با تراکنش‌های موجود در تضاد نیستند، تایید می‌کند. ماینرها برای ایجاد بلاک‌های جدید و افزودن آنها به بلاک چین طبق مکانیسم اثبات کار با هم رقابت کرده و امنیت و اجماع در شبکه را تضمین می‌کنند. تراکنش‌های موجود پس از اضافه شدن یک بلاک و تایید اعتبار آن توسط بلاک‌های بعدی، برگشت ناپذیر می‌شوند. فرآیند اعتبارسنجی شامل مراحل زیر است:

انتقال تراکنش: زمانی که کاربر یک تراکنش بیت کوین را آغاز کرد، آن را به شبکه منتقل می‌کند. سپس نودهای شبکه، تراکنش را دریافت کرده و به گره‌های دیگر منتقل می‌کنند.

تأیید تراکنش: گره‌ها تراکنش‌های دریافت‌شده را تایید می‌کنند و مطمئن می‌شوند که ورودی‌ها و امضاها صحیح هستند و تراکنش هیچ قانونی همچون قانون دوبار خرج را نقض نمی‌کند. این تایید برای جلوگیری از قرار گرفتن تراکنش‌های تقلبی یا نامعتبر در بلاک ضروری است.

اردینالز چیست؟ نحوه ساخت NFT بیت کوین

ممپول (Mempool): تراکنش‌های تایید شده در یک استخر به نام ممپول که کوتاه شده عبارت Memory Pool است، جمع آوری می‌شوند. به همین دلیل است که به آن «استخر تراکنش» نیز گفته می‌شود. سپس ماینرها تراکنش‌ها را از داخل این استخر انتخاب می‌کنند تا در بلاک بعدی که استخراج خواهند کرد، وارد شوند.

استخراج اثبات کار: ماینرها برای اضافه کردن بلاک بعدی به بلاکچین با حل یک معمای رمزنگاری معروف به اثبات کار (PoW) با یکدیگر رقابت می‌کنند. آن‌ها تراکنش‌ها را از ممپول می‌گیرند و سعی می‌کنند یک مقدار خاص به نام « عدد نانس» پیدا کنند، که وقتی با داده‌های بلاک ترکیب می‌شود، یک هش به دست می‌آید. این فرآیند به انرژی و توان محاسباتی قابل توجهی نیاز دارد.

اضافه کردن یک بلاک: پس از اینکه یک ماینر با موفقیت یک معمای PoW را حل کرد، بلاک جدید را به شبکه گزارش می‌دهد. سپس، سایر گره‌ها، راه‌حل را تایید و اطمینان حاصل می‌کنند که بلاک ماینر از قوانین اجماع پیروی می‌کند و حاوی تراکنش‌های نامعتبر نیست.

اجماع: اکثر نودهای شبکه در مورد اعتبار بلاک جدید توافق می‌کنند تا بخشی از بلاک چین شود. طولانی‌ترین زنجیره معتبر به عنوان زنجیره اصلی در نظر گرفته می‌شود و زنجیره‌های متعارض یا کوتاه‌تر کنار گذاشته می‌شوند.

پایان تراکنش: با اضافه شدن بلاک‌های جدید در بالای بلاک تازه استخراج شده، بازگرداندن تراکنش‌های موجود در آن به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود.

قوانین اجماع در بیت کوین کور

بیت کوین کور مجموعه‌ای از قوانین اجماع را اجرا می‌کند که همه گره‌های شرکت کننده باید از آنها پیروی کنند تا به اجماع برسند و یک بلاک چین ایمن و قابل اعتماد را ایجاد کنند. این قوانین برای اطمینان از عملکرد پویایی شبکه بیت کوین و جلوگیری از هرگونه اقدام مخرب یا نقض قوانین ضروری هستند. قوانین اجماع اصلی بیت کوین کور به شرح زیر است:

اعتبار بلاک: هر بلاک در بلاکچین باید قوانین خاصی را رعایت کند تا معتبر تلقی شود. این شامل داشتن یک هدر بلاک صحیح، راه حل معتبر اثبات کار (PoW) و تجاوز نکردن از حد اندازه بلاک است.

اعتبار تراکنش: تمام تراکنش‌های داخل یک بلاک باید طبق پروتکل بیت کوین معتبر باشند. این شامل تایید این است که داده‌های ورودی تراکنش به خروجی‌های تراکنش خرج نشده معتبر (UTXO) مرتبط هستند. همچنین، بررسی امضاها و اطمینان از اینکه اندازه کلی تراکنش در محدوده‌های قابل قبول است، در این بخش مورد تایید قرار می‌گیرد.

پاداش ثابت ماینرها: قوانین اجماع تضمین می‌کند پاداشی که به ماینرها برای استخراج موفقیت آمیز یک بلاک داده می‌شود، از مقدار مشخصی شروع می‌شود (۶.۲۵ بیت کوین) و تقریبا هر چهار سال به نصف می‌رسد. شایان ذکر است که هاوینگ بعدی در سال جاری میلادی رخ خواهد داد. این مکانیسم تضمین می‌کند که مجموع عرضه بیت کوین هرگز از ۲۱ میلیون کوین بیشتر نخواهد شد.

جلوگیری از دوبار خرج کردن: قوانین اجماع با اطمینان از اینکه یک UTXO خاص فقط یک بار می تواند خرج شود، از کلاهبرداری دوبار خرج کردن جلوگیری می‌کند و در نتیجه، مانع از انجام تراکنش‌های جعلی می‌شوند. UTXO کوتاه‌ شده‌ عبارت Unspent Transaction Output یا خروجی‌های خرج‌نشده تراکنش محسوب می‌شود و به مقداری از رمزارز اشاره دارد که در تراکنش‌هایی مانند معاملات بیت‌کوین باقی می‌ماند. شایان ذکر است که از خروجی‌های خرج‌نشده برای شروع و پایان هر تراکنش استفاده می‌شود و به همین دلیل، UTXOها همواره در حال پردازش‌شدن هستند. 

قوانین سگویت: بیت کوین کور قوانین مربوط به سگویت نیز پیروی می‌کند. قوانینی که داده‌های مربوط به امضای تراکنش را از سایر داده‌های تراکنش جدا می‌کند، ظرفیت تراکنش را افزایش و کارمزد تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد.

لازم به ذکر است که تغییرات قاعده اجماع می‌تواند از طریق سافت فورک یا هارد فورک رخ دهد. سافت فورک‌ها قوانین را دقیق‌تر و میزان سازگاری نرم‌افزار را بیشتر می‌کند. در حالی که هارد فورک‌ها قوانین را سخت‌تر کرده و در صورت عدم پذیرش جهانی می‌تواند منجر به شکاف زنجیره‌ای شود.

تغییرات در قوانین اجماع مستلزم اجماع گسترده در میان شرکت‌کنندگان شبکه، از جمله اپراتورهای گره و ماینرها است. این امر تضمین می‌کند که به‌روزرسانی‌ها توسط اکثریت قابل توجهی از شرکت‌کنندگان شبکه برای حفظ یکپارچگی و امنیت بلاک چین پذیرفته شده‌است.

با رشد شبکه بیت کوین، ایجاد تغییرات قابل توجه در پروتکل پایه به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود. بنابراین، نوآوری‌ها و پیشرفت‌های جدید اغلب به عنوان راه‌حل‌های لایه دوم، مانند شبکه لایتنینگ، برای افزایش مقیاس‌پذیری و عملکرد بدون نیاز به تغییرات اساسی در لایه پایه، اجرا می‌شوند.

آموزش نصب و راه‌اندازی بیت‌ کوین کور

آموزش نصب و راه‌اندازی بیت‌ کوین کور

بیت کوین کور نرم‌افزاری قدرتمند است که به کاربران اجازه می‌دهد تا یک گره کامل را اجرا کنند، از بلاک چین حمایت کنند و دارایی‌های دیجیتال خود را به طور کامل تحت کنترل خود نگاه دارند. در ادامه، مراحل اصلی نصب، راه‌اندازی و استفاده از بیت کوین کور را توضیح خواهیم داد.

در ابتدا به خاطر داشته باشید که رایانه شما باید به آخرین نسخه‌های سیستم عامل ویندوز، مک‌اواس (macOS) یا لینوکس (Linux) مجهز باشد. در حالی که امکان اجرای یک گره بر روی سخت‌افزار کم‌قدرت نیز وجود دارد، استفاده از یک کامپیوتر رومیزی یا لپ‌تاپ با مشخصات فنی مناسب به طور قابل توجهی احتمال بروز مشکلات را کاهش و عملکرد بالاتری را ارائه می‌دهد.

حداقل ۷ گیگابایت از فضای دیسک خود را برای داده‌های بیت کوین کور و بلاکچین اختصاص دهید. همچنین، برای رشد مداوم بلاک چین و مدیریت کارآمد تراکنش‌ها، فضای خالی کافی با سرعت خواندن یا نوشتن حداقل ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه ضروری است.

سیستم مورد نظر باید حداقل ۲ گیگابایت رم داشته‌باشد. حافظه کافی به بیت کوین کور کمک می‌کند تا تراکنش‌ها را به طور کارآمدتر پردازش کند و از کُند شدن بالقوه در هنگام همگام سازی و تایید تراکنش جلوگیری کند.

اتصال اینترنت با پهنای باند پایدار برای متصل ماندن به شبکه بیت کوین بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که سرعت دانلود داده‌ها حداقل ۴۰۰ کیلوبیت در ثانیه (۵۰ کیلوبایت) باشد تا تراکنش‌ها و بلاک‌های جدید به راحتی به سایر گره‌ها منتقل شوند.

از آنجایی که اجرای یک گره کامل نیاز به اتصال ثابت به شبکه بیت کوین دارد، داشتن یک اتصال داده نامحدود یا گزینه‌ای که سقف محدودیت آن بالاتر باشد، گزینه مناسب‌تری است.  

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید تتر در صرافی ارز دیجیتال

به خاطر داشته‌باشید که بسیاری از افراد جامعه بیت کوین، با استفاده از توزیع‌های لینوکس، بیت کوین کور را روی سرورهای استیجاری نصب می کنند. پلتفرم‌های ایده‌آل برای میزبانی گره‌های Bitcoin Core سرورهای خصوصی مجازی (VPS) هستند که به کاربران اجازه می‌دهند از سخت‌افزار اختصاصی صرف‌نظر کرده و یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس سازگار برای نرم‌افزار Bitcoin Core انتخاب کنند.

دانلود و نصب بیت کوین Core

برای شروع کار با بیت کوین کور، با مراجعه به وب سایت رسمی به بخش دانلودها بروید. نسخه‌ای را انتخاب کنید که برای سیستم عامل شما مناسب است. سپس آن را دانلود کرده و دستورالعمل‌های روی صفحه را برای تکمیل فرآیند نصب دنبال کنید.

اجرا و استفاده از بیت کوین Core

دایرکتوری داده یا مرکز ذخیره داده را انتخاب کنید: وقتی برای اولین بار بیت کوین کور را اجرا می‌کنید، ممکن است از شما بخواهد که یک دایرکتوری داده را برای ذخیره داده‌های بلاکچین انتخاب کنید. می‌توانید به فهرست راهنمای پیش فرض اکتفا کنید یا اگر دیسک اختصاصی با فضای ذخیره سازی کافی دارید، آن را انتخاب کنید.

همگام‌سازی با شبکه بیت کوین: بیت کوین کور به طور خودکار شروع به همگام‌سازی با شبکه بیت کوین می‌کند. این فرآیند با عنوان «دانلود بلاک چین» مشاهده می‌شود و شامل دانلود و تایید تمام تراکنش‌های گذشته در شبکه است. همگام سازی اولیه بسته به سرعت اینترنت و عملکرد رایانه شما، ممکن است چندین ساعت یا حتی چند روز طول بکشد. در این مرحله صبر لازم است، زیرا برای گره شما ضروری است که آخرین تراکنش‌ها و بلاک‌ها را در حالت به روزرسانی شده قرار داشته‌باشد.

ایجاد آدرس دریافت کننده: در این مرحله می‌توانید یک آدرس بیت کوین برای دریافت وجوه ایجاد کنید. به گزینه «دریافت» (Receive) در برنامه بروید و روی دکمه «درخواست پرداخت» (Request Payment) یا «آدرس جدید» (New Address) کلیک کنید. در این مرحله یک آدرس منحصر به فرد ایجاد می‌شود که می‌توانید برای دریافت ایمن بیت کوین در اختیار دیگران قرار دهید.

دریافت و ارسال بیت کوین: برای دریافت بیت کوین، آدرس خود را با سایر شرکت کنندگان به اشتراک بگذارید. هنگامی که شخصی بیت کوین ها را به آدرس شما ارسال می‌کند، پس از تایید تراکنش در شبکه، در کیف پول بیت کوین کور شما نمایش داده می‌شود. برای ارسال بیت کوین از کیف پول بیت کوین کور خود، به بخش «ارسال» (Send) بروید. آدرس بیت کوین گیرنده و مبلغی را که می‌خواهید را وارد کنید. قبل از تایید تراکنش، تمام جزئیات را دوباره مورد بررسی قرار دهید. پس از تایید، تراکنش برای پردازش به شبکه ارسال می‌شود.

بیت کوین کور ویژگی‌ها و تنظیمات پیشرفته مختلفی را برای کاربران باتجربه‌ای که می‌خواهند کنترل بیشتری بر گره‌ها و تراکنش‌های خود داشته‌باشند، ارائه می‌دهد. با این حال، اگر به تازگی با بیت کوین کور آشنا شده‌اید، توصیه می‌شود طبق تنظیمات پیش‌فرض عمل کرده و بعد از آشنایی با این برنامه، به تدریج از ویژگی‌های دیگر استفاده کنید.

مزیت‌های استفاده از کیف پول بیت کوین کور

مزیت‌های استفاده از کیف پول بیت کوین کور

بیت کوین کور به عنوان یک کیف پول با یک گره کامل، کل بلاک چین بیت کوین را دانلود و ذخیره می‌کند، به این ترتیب از سرورهای شخص ثالث مستقل است. برخلاف سایر کیف پول‌ها، بیت کوین کور تراکنش‌ها را مستقیما از روی بلاک چین تایید کرده و به این ترتیب شفافیت و امنیت تراکنش‌ها را تضمین می‌کند.

یکی از مزیت‌های مهم کیف پول بیت کوین کور توانایی آن در ارسال و دریافت است. در این راستا، بیت کوین کور یک رابط بصری و کاربر پسند برای مدیریت تراکنش‌ها ارائه داده‌است.

فرآیند دریافت نه تنها ساده است، بلکه حریم خصوصی شما را نیز حفظ می‌کند. در بیت کوین کور، می‌توانید برای هر تراکنش یک آدرس جدید ایجاد کرده و از محرمانه بودن داده‌های مالی خود اطمینان حاصل کنید. این ویژگی تضمین می‌کند که آدرس‌های مختلف بیت کوین با روندی پیچیده به یکدیگر مرتبط شوند، موضوعی ناشناس بودن تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، بیت کوین کور به کاربران اجازه می‌دهد تا کارمزد تراکنش‌های خود را تعیین کنند. همچنین، انعطاف‌پذیری را برای انتخاب سرعت بیشتر یا مقرون به صرفه بودن، طبق شرایط فعلی شبکه برای کاربران در برنامه خود گنجانده است. در حالی که تنظیمات کارمزد پیش‌فرض معمولا انتخاب خوبی محسوب می‌شود، این گزینه می‌تواند در دوره‌های پر ازدحام شبکه مفید باشد.

در ضمن برای جلوگیری از قطع دسترسی به بیت کوین کور، پشتیبان گیری منظم کیف پول ضروری است. بیت کوین کور از فایل wallet.dat برای ذخیره کلیدهای خصوصی و داده‌های تراکنش استفاده می‌کند. برای ایجاد یک نسخه پشتیبان، به منوی «فایل» (File) بروید و «پشتیبان‌گیری از کیف پول» (Backup Wallet) را انتخاب کنید. فایل پشتیبان را در مکانی امن، ترجیحا در دستگاه‌های ذخیره‌سازی اطلاعات اکسترنال یا محل ذخیره‌سازی ابری رمزگذاری‌شده ذخیره کنید.

علاوه بر فایل سنتی wallet.dat، بیت کوین کور از کیف پول‌های توصیفی (descriptor wallets) نیز پشتیبانی می‌کند. قابلیتی که به شما این امکان را می‌دهند تا کل ساختار کیف پول را از یک عبارت سید (seed) استخراج کنید. این امر قابلیت پشتیبان‌گیری را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. همچنین، در صورت خرابی رایانه یا از بین رفتن تصادفی داده‌ها، می‌توانید از فایل پشتیبان برای بازیابی وجوه و سابقه تراکنش های خود استفاده کنید.

افزون بر آن، با بیت کوین کور می‌توانید کلیدهای خصوصی و آدرس‎‌های بیت کوین مربوط به آنها را مدیریت ‌کنید. کلیدهای خصوصی کلیدهای رمزنگاری هستند که امکان دسترسی به وجوه شما را فراهم می‌کنند. بیت کوین کور به طور ایمن این کلیدها را در فایل wallet.dat ذخیره و آنها را با رمز عبور انتخابی شما رمزگذاری می‌کند.

آدرس‌های بیت کوین شما که برای دریافت رمزارز مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز در فایل wallet.dat ذخیره می‌شود. هر آدرس از کلیدهای خصوصی شما و یک الگوریتم ریاضی ایجاد شده که آنها را برای هر تراکنش منحصر به فرد می‌کند. تولید کلید قطعی در بیت کوین کور تضمین می‌کند که کلیدها و آدرس‌های شما می‌توانند به طور قابل اعتمادی از فایل کیف پول اولیه استخراج شوند؛ موضوعی که کنترل و مالکیت کامل وجوه شما را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، بیت کوین کور به شما اجازه می‌دهد تا کلیدهای خصوصی را وارد و صادر کنید. همچنین، امکان ادغام با سایر کیف‌پول‌ها و ذخیره‌سازی سرد را به صورت امن فراهم می‌کند. این انعطاف‌پذیری برای کاربرانی که ترجیح می‌دهند مقداری از وجوه خود را به صورت آفلاین و به دور از تهدیدات اینترنتی بالقوه ذخیره کنند بسیار مهم است.

سوالات متداول

  • بیت کوین کور چیست؟

    بیت کوین کور یک نرم‌افزار منبع باز است که جزء حیاتی شبکه بیت کوین محسوب می‌شود و به عنوان یک نود (Node) یا گره بیت کوین و کیف پول بیت کوین با قابلیت اعتبارسنجی کامل بلاک چین عمل می‌کند.

  • استفاده از بیت کوین کور برای چه کسانی مناسب است؟

    بیت کوین کور برای کسانی که خواهان کنترل کامل بر روی رمزارزها و تراکنش‌های خود هستند، گزینه مناسبی است.

  • برای نصب بیت کوین کور چه پیش‌نیازهایی را باید رعایت کرد؟

    استفاده از آخرین نسخه‌های سیستم عامل ویندوز، مک‌اواس یا لینوکس، حداقل ۷ گیگابایت از فضای دیسک، حداقل ۲ گیگابایت رم و اتصال اینترنت با پهنای باند پایدار از پیش‌نیازهای استفاده از بیت کوین کور است.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا