آموزش NFTآموزش ارز دیجیتال

اردینالز چیست؟ نحوه ساخت NFT بیت کوین

توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFTها، در سال ۲۰۲۱ بسیار محبوب بودند، اما به مرور زمان از محبوبیت آن‌ها کاسته شد. با این حال، نوع جدیدی از NFTها به نام NFT بیت کوین روی کار آمدند. این NFTها برای کاربران جذاب هستند چرا که تا به حال تمام ان اف تی‌ها روی بلاک چین‌هایی مانند اتریوم و سولانا ایجاد و اجرا می‌شدند و شبکه بیت‌ کوین هیچ سهمی در این موضوع نداشت. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به سوالاتی مانند NFT بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند، پاسخ می‌دهیم و به بررسی مزایا، معایب و تفاوت‌هایی که با سایر NFTها دارد، می‌پردازیم.

NFT بیت کوین چیست؟

ساده‌ترین تعریف NFT بیت کوین این است که توکن‌های غیرقابل تعویض در بلاک چین بیت ‌کوین هستند. آن‌ها با استفاده از پروتکل اردینالز (Ordinals) از طریق یک فرایند به نام اینسکریپشن (inscription) تولید می‌شوند. برای درک دقیق این موضوع ابتدا درباره‌ی ارتقا و بهبودهای اصلی که در بیت‌ کوین رخ داده‌است، صحبت می‌کنیم.

پادکست آشنایی NFT بیت کوین و نحوه ساخت آن

ارتقا شبکه بیت کوین

بیت‌ کوین در سال ۲۰۱۷ با معرفی سگویت (SegWit یا همان Segregated Witness) به جامعه خود، یک سافت فورک (Soft Fork) را تجربه کرد. به دلیل مواجه شدن بلاک چین بیت کوین با مشکلات جدی مانند عدم اعتماد، به روز رسانی پروتکل به عنوان یک نیاز اساسی در شبکه بیت‌ کوین حس می‌شد. سگویت تمرکز قابل توجهی روی ذخیره‌سازی داده‌ها در بیت‌ کوین داشت و مشکلات عدم اعتماد را اصلاح کرد.

بعد از سگویت در سال ۲۰۲۱ به روز رسانی جدیدی به نام تپ‌روت (Taproot) در بیت کوین معرفی شد. تپ‌روت برای بهبود کارایی و حفظ حریم خصوصی شبکه روی کار آمد، اما منجر به راه یافتن تعداد زیادی فرصت جدید برای توسعه دهندگان بلاک چین از جمله ساخت و استقرار برنامه‌های کاربردی بومی بیت کوین شد. انجام و عدم انجام این آپدیت‌ها می‌تواند منجر به تغییرات مهم در قیمت ارز دیجیتال شود.

با این حال مفهومی به نام معامله‌ساز یا معامله‌گر باید وجود داشته باشد که امکان ثبت داده‌هایی مانند تصاویر و متون را در داده‌های تراکنش (ساتوشی) فراهم ‌می‌کند و می‌توانند در بلاک چین بیت کوین مبادله شوند. این عملکرد را پروتکل اردینالز در آخرین به روز رسانی بیت کوین در سال ۲۰۲۳ اجرایی می‌کند.

مفاهیم اصلی در ساخت nft در بلاک چین بیت کوین 

ساخت nft در بلاک چین بیت کوین

برای این که شما بتوانید نحوه کارکرد NFT بیت کوین را در ک کنید یا به ساخت NFTدر بلاک چین بیت کوین بپردازید لازم است که با برخی از مفاهیم مهم در این حوزه آشناشوید.

ساتوشی چیست؟

ساتوشی‌ها به عنوان کوچکترین واحد در بیت‌ کوین شناخته می‌شوند و هر یک از آن‌ها برابر با یک صدم میلیون بیت‌ کوین است. در واقع می‌توان گفت هر بیت‌ کوین از ۱۰۰ میلیون ساتوشی یا sat تشکیل می‌شود. واحد ساتوشی را بر اساس نام مخترع بیت کوین، یعنی ساتوشی ناکوماتو، نام‌گذاری کرده‌اند.

اردینالز چیست؟

در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۳، یک توسعه‌دهنده به نام کیسی رودارمور پروتکل اردینالز را روی شبکه اصلی بیت ‌کوین اجرا کرد. به طور خیلی ساده در پاسخ به این سوال می‌توان گفت اردینالز امکان شماره‌گذاری و ردیابی ساتوشی‌ها را در شبکه بیت کون فراهم می‌کنند. اردینالز به فارسی ترتیبی معنی می‌شود. بیت‌ کوین یک کوین قابل تعویض است. بیت‌ کوین شما دقیقا شبیه بیت‌ کوین من است و بالعکس و هیچ کدام را نمی‌توان از دیگری تشخیص داد.

در اینجا پروتکل اردینالز وارد عمل می‌شود. به هر سات بیت‌ کوین یک شماره اختصاص می‌دهد که از اعداد ترتیبی گرفته شده است. به همین دلیل این پروتکل را نشان‌های ترتیبی (برگرفته از عبارت انگلیسی Ordinals به معنای ترتیبی) می‌نامند. آنچه از اردینالز درک می‌شود این است که در حالی که بیت‌ کوین به طور کلی قابل تعویض خواهد ماند، سات‌های داخل آن متفاوت خواهند بود زیرا هرکدام هویت متمایزی خواهند داشت.

اینسکریپشن چیست؟

اینسکریپشن‌ها که از طریق پروتکل Ordinal پشتیبانی می‌شوند، ابرداده‌هایی هستند که روی هر سات بیت کوین حک می‌شوند یا به آن اضافه می‌شود در واقع اینسکریپشن‌ شامل اطلاعات ضمیمه شده به تراکنش‌ها است. آن‌ها صرفا به عنوان ورودی‌های دیجیتال در بلاک چین بیت کوین وجود دارند و در دفتر کل توزیع شده تمام تراکنش‌های بیت کوین به ثبت می‌رسند. به معنای واقعی کلمه اینسکریپشن به هر گونه اطلاعاتی که فرستنده قصد دارد در یک تراکنش اضافه کند، اشاره دارد. همچنین درک این نکته مهم است که ساتوشی‌ها یا خود سات‌ها هیچ داده ای ندارند؛ آن‌ها مانند یک قطعه پاک هستند.

نحوه کارکرد nft بیت کوین

نحوه کارکرد ان اف تی بیت کوین

Ordinals Inscriptions نقش مهمی در درخشش بیت‌ کوین داشتند. اما این چیزایی که درحال انجام دادن هستند چطور کار می‌کنند؟ پروتکل اردینالز به طور اساسی مسیر را برای کاربران بیت‌ کوین باز کرد تا به‌صورت جداگانه سات‌ها را به همراه داده‌های اضافی مانند ویدیوها، تصاویر و متون ارسال کنند. این داده‌ها به عنوان اینسکریپشن‌ شناخته می‌شوند. برخی از معروف‌ترین اردینالز اینسکریپشن بیت کوین شامل تپ‌روت ویزاردز (Taproot Wizards)، اردینال پانکس (rdinal Punks) و بیت کوین راکس (Bitcoin Rocks) هستند. بعد از اینکه اردینالزهای بیت‌ کوین وایرال شدند، دو نوع استاندارد توکن قابل تعویض بیت‌ کوین ایجاد شده است. در واقع می‌توان گفت این پروتکل از دو استاندارد BRC-20 و ORC-20 استفاده می‌کند.

استاندارد BRC-20

استاندارد BRC-20 یک Framework آزمایشی است. این استاندارد توکن قابل تبادل، الهام گرفته از توکن ERC-20 اتریوم، توسط یک برنامه‌نویس در مارس ۲۰۲۳ پس از اختلال ناشی از اردینالز در ژانویه ۲۰۲۳ ایجاد شد. این استاندارد توکن اساساً برای آزمایش این ساخته شد که آیا توکن‌های قابل تبادل می‌توانند روی بلاک چین بیت‌ کوین میزبانی شوند یا خیر. از آن زمان تاکنون، بسیاری از توکن‌های میم BRC-20 راه‌اندازی شده و این استاندارد محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

استاندارد ORC-20

ORC-20 نسخه به روز شده توکن‌های BRC-20 در پروتکل Ordinals هستند. هدف آن‌ها رسیدگی و حل برخی از محدودیت‌های BRC-20 مانند امنیت و انعطاف پذیری است. توکن‌های ORC-20 توکن‌های قابل تعویض را در بالای ساتوشی تقویت می‌کنند. هدف اصلی آن‌ها بهبود سازگاری Backend BRC-20 با توجه به سازگاری، مقیاس پذیری و امنیت است.

در مقایسه با BRC-20، توکن‌های ORC-20 گزینه‌های بیشتری برای ثبت اطلاعات دارند. علاوه بر این، یک مشکل عمده در BRC-20، هزینه مضاعف بود که این توکن‌ها به آن نیز رسیدگی می‌کنند. در نهایت می‌توان گفت استاندارد ORC-20 به افزایش آگاهی در مورد بیت کوین Ordinals و ارتقای آن توجه دارد.

انواع ساتوشی

انواع ساتوشی

ساتوشی‌ها به ۶ نوع مختلف تقسیم می‌شوند. این انواع بر اساس عرضه ساتوشی هستند و نشان می‌دهند که یک سات چقدر کمیاب یا فراوان است. انواع مختلف سات به شرح زیر است.

ساتوشی‌های Common

تمام ساتوشی‌های یک بلاک به جز اولین ساتوشی جز دسته Common قرار می‌گیرند. این گروه بیشترین تعداد ساتوشی، یعنی ۲.۱ کوادریلیون دارد و هم‌چنین کم‌ ارزش‌ترین گروه سات‌ها شناخته می‌شود.

ساتوشی‌های Uncommon

ساتوشی‌های Uncommon در مقابل دسته common قرار می‌گیرند یعنی اولین ساتوشی‌های هر بلاک در این دسته قرار دارد. تنها ۶۹۲۹۹۹۹ ساتوشی Uncommon موجود است در واقع هر ۲۵.۶ بیت کوینی که استخراج می‌شود، تنها یک ساتوشی Uncommon دارد. هم چنین این ساتوشی‌ها از نظر زمانی به زمان تولید بلاک نزدیک‌تر هستند.

ساتوشی‌های Rare

سختی استخراج بیت کوین پس از هر ۲۰۱۶ بلاک افزایش می‌یابد. ساتوشی‌های Rare مربوط به اولین ساتوشی هر دوره تغییر سختی شبکه است. این گروه نشان‌دهنده ساتوشی‌هایی است که در زمآن‌های خاص و با سختی خاص تولید شده‌اند و به همین دلیل کمیاب و گران هستند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد تنها ۳۴۳۷ ساتوشی Rare وجود دارد.

ساتوشی‌های Epic

قانونی در بیت کوین وجود دارد بعد از مدت زمان مشخص پاداش استخراخ ماینرها نصف می‌شود که به آن هاوینگ بیت کوین گفته می‌شود. مدت زمان مشخص در این قانون پس از استخراج هر ۲۱۰۰۰۰ بلاک است که تقریبا هر ۴ سال یک بار صورت می‌گیرد. ساتوشی Epic شامل اولین ساتوشی هر دوره هاوینگ شبکه است. این گروه نشان‌دهنده ساتوشی‌هایی است که در زمآن‌های تاریخی و با پاداش خاص تولید شده‌اند. طبق برخی منابع فقط ۳۲ مورد از این موارد وجود دارد و به همین دلیل بسیار گران‌بها هستند.

ساتوشی‌های Legendary

شامل اولین ساتوشی هر چرخه است. چرخه (Cycle) زمانی است که شبکه بیت کوین همزمان دو رویداد Halving و تغییر سختی را تجربه می‌کند. این اتفاق در هر شش هاوینگ رخ می‌دهد که حدودا ۲۴ سال طول می‌کشد. این گروه نشان‌دهنده ساتوشی‌های منحصر به فرد و با ارزش فوق العاده بالا هستند. در کل فقط ۵ ساتوشی Legendary وجود دارد.

ساتوشی Mythic

ساتوشی Mythic اولین ساتوشی بلاک اول (Genesis) است که تنها توسط ساتوشی ناکاموتو قابل دسترسی است. فقط یک Mythic در بیت کوین می‌تواند وجود داشته باشد. ارزش بسیار زیادی دارد. این ساتوشی منحصر به فرد خالق بلاک چین است.

کاربرد NFT بیت کوین

برای پذیرش و استفاده گسترده مهم است که کاربرد NFTهای بیت‌ کوین در جامعه بیان شود. در ادامه توضیح داده شده است که چگونه این موضوع در حال پیشرفت است.

کاربرد nft بیت کوین

هنر و مجموعه‌ها

NFT بیت‌ کوین می‌تواند مانند هر NFT دیگر به عنوان یک هنر و کالکشن استفاده شود. هنرمندان نوپا و خلاق می‌توانند اثرات خود را روی بلاکچین بیت‌ کوین تجاری‌سازی کرده و هنر خود را مستقیم به کلکسیونرها بفروشند.

بازی و دنیاهای مجازی

NFTبیت کوین می‌تواند برای ثبت مالکیت روی زمین‌های مجازی یا برای اهداف مربوط به املاک موجود در یک بازی مورد استفاده قرار بگیرد. داشتن دارایی در یک بازی و دنیای مجازی در بین مردم به ویژه نوجوانان و جوانان بسیار محبوب است. NFT بیت کوین یا Ordinals در موارد این شکلی کاربرد دارند.

علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند به بازی‌های مبتنی بر بلاک چین ادغام شوند و به بازیکنان اجازه دهند که دارایی‌های بازی خود را به صورت دیجیتال به خارج از بازی منتقل کنند.

حقوق مالکیت معنوی

NFTها می‌توانند برای برقراری و مدیریت حقوق مالکیت معنوی استفاده شوند. این موضوع از طریق توکن سازی و خلاقیت‌هایی که شامل NFT ها هستند اتفاق بیفتد. با انجام این کار، به سازندگان برای اثبات مالکیت و کنترل مالکیت معنوی خود کمک زیادی می‌کند.

تفاوت Ordinal و NFT

در حالی که Ordinal و NFT شباهت‌هایی مانند تغییرناپذیری، غیر قابل تغییر و منحصر به فرد بودن دارند، ماهیت و کاربرد آن‌ها متمایز است.

اردینالزها ماهیت دوگانه دارند، در حالی که NFTهای بیت کوین کاملا غیرقابل تعویض هستند. بیایید یک سناریو را در نظر بگیریم: بیت کوین از تعداد زیادی ساتوشی تشکیل شده است و پروتکل اردینالز به فرستنده اجازه می‌دهد که انتخاب کند که آیا می‌خواهد اطلاعاتی را روی یک ساتوشی بنویسد و آن را در تراکنش درج کند یا آن را به حالت فعلی باقی بگذارد.

در حالت اول، هنگامی که فرستنده داده‌ها را روی یک ساتوشی درج می‌کند و آن را ارسال می‌کند، Ordinal غیر قابل تعویض و منحصر به فرد می‌شود. با این حال، در حالت دوم، زمانی که فرستنده تصمیم می‌گیرد چیزی روی ساتوشی ننویسد و تراکنش را ارسال می‌کند، فقط یک بیت کوین قابل تعویض ارسال می‌شود.

با این حال NFTهای سولانا و اتریوم کاملا با کوین‌های سولانا و اتریوم متفاوت هستند و به یکدیگر مرتبط نیستند.

یکی دیگر از موارد بسیار جالب در مورد بیت کوین Ordinals محدود بودن آن‌هاست. فقط ۲ کوادریلیون ساتوشی در کل بلاک چین بیت کوین وجود دارد؛ این موضوع از وجود محدود بیت کوین یعنی ۲۱ میلیون بیت کوین ناشی می‌شود. هر بیت کوین ۱۰۰ میلیون ساتوشی دارد.

این به طور تصاعدی تقاضای Ordinals را افزایش می‌دهد در حالی که عرضه برخلاف آنچه در مورد اتریوم وجود دارد ثابت می‌ماند.

نحوه خرید و فروش بیت کوین Ordinals

نحوه خرید و فروش اردینالز بیت کوین

بیت کوین Ordinals را می‌توان مانند NFT‌‎های سنتی خرید و فروش کرد. چندین بازار مختلف مانند کیف پول Ordinals و OKX وجود دارد که به شما امکان ترید و معامله بیت کوین Ordinals را می‌دهد. فرایند معامله NFT بیت کوین معمولا به شکل زیر است:

گام اول: ابتدا یک بازار بیت کوین اردینالز را برای استفاده انتخاب کنید. می‌توانید از APP یا وب سایت آن MarketPlace استفاده کنید.

گام دوم: یک کیف پول بیت کوین در یک بازار Ordinals ایجاد کنید یا یکی از کیف پول‌های قبلی خود را به این marketplace متصل کنید.

گام سوم: برای شروع ترید nft بیت کوین باید اطمینان حاصل کنید که داخل ولت شما مقداری بیت کوین وجود دارد.

گام چهارم: کالکشن‌های مختلف اردینالز را در بازار جست و جو کنید.

گام پنجم: یک بیت کوین Ordinal بیابید که ارزش خرید داشته باشد و از کیف پول بیت کوین متصل شده خود برای خرید استفاده کنید.

آغاز NFT‌های بیت‌ کوین

یک نکته تعجب‌انگیز در مورد زمان شروع nft بیت کوین وجود دارد. NFT‌های بیت کوین در اصل پیش از NFT‌ها شروع به کار کرده‌اند. بلاک چین بیت کوین اولین توکن غیرقابل تعویض خود را در سپتامبر ۲۰۱۶ با نام پپه (Rare Pepe) معرفی کرد. پپه را می‌توان پدر NFTها در نظر گرفت، در حالی که بسیاری از ما ممکن است پپه را به نام نشناسیم، اما همه‌ما آن را دیده‌ایم، به عنوان یک میم، در جایی از اینترنت با آن خندیده‌ایم.

پرسش‌های متداول در مورد NFT بیت کوین

  • NFT بیت کوین چیست؟

    NFT بیت کوین یک نوع از توکن‌های غیرقابل تعویض است که با استفاده از پروتکل اردینالز، امکان قراردادن دادن داده‌های ویدئویی، تصویری و متنی در هر ساتوشی از بیت کوین و معامله آن‌ها را فراهم می‌کند.

  • Ordinals در کریپتو چیست؟

    اردینالز یک پروتکل است که برای ردیابی ساتوشی‌ها در شبکه بیت کوین با اختصاص شماره به آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • حداکثر اندازه فایل برای ضمیمه کردن به یک ساتوشی چقدر است؟

    براساس OpenSea، اندازه فایل برای یک NFT باید زیر ۱۰۰ مگابایت باشد. در حالی که برای اردینالز، ابزار بدون کد گاما توصیه می‌کند که تصاویر ثابت کمتر از ۶۰ کیلوبایت و فایل‌های GIF کمتر از ۲۰۰ کیلوبایت باشند.

  • کاربرد اینسکریپشن در پروتکل اردینالز چیست؟

    اینسکریپشن امکان اضافه کردن داده روی واحدهای ساتوشی را برای نود بیت کوین فراهم کرده است.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا