سلبریتی‌های کریپتو

سم بنکمن فرید؛ از شهرت تا ورشکستگی

سم بنکمن فرید، که با نام SBF نیز شناخته می‌شود، یک کارآفرین آمریکایی است. فرید در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کرد و مدیر عامل سابق FTX، یکی از بزرگترین شرکت های رمزنگاری جهان است. این صرافی در نوامبر ۲۰۲۲ به دلیل مشکلات ورشکستگی به همراه آلامدا ریسرچ شرکت خواهر FTX، سقوط کرد؛ موضوعی که روی قیمت ارزهای دیجیتال دنیای کریپتو تاثیر زیادی گذاشت.

پادکست سم بنکمن فرید؛ از شهرت تا ورشکستگی

سم بنکمن فرید کیست؟

به گزارش صرافی ارزدیجیتال او ام پی فینکس، سم بنکمن فرید در ۶ مارس ۱۹۹۲ در ایالت کالیفرنیا به دنیا آمد، او فرزند دو استاد دانشکده حقوق استنفورد و دارای تحصیلات عالی است. وی دوره دبیرستان را در مدرسه کریستال اسپرینگز آپلندز در هیلزبورو، کالیفرنیا  گذراند و در دوره Mathcamp  کانادا/آمریکا که یک برنامه تابستانی برای دانش آموزان دبیرستانی با استعداد ریاضی است، شرکت می‌کرد. بنکمن در سال ۲۰۱۴ در رشته فیزیک و ریاضیات از موسسه فناوری ماساچوست فارغ التحصیل شد.

سم بنکمن فرید کار خود را در سال ۲۰۱۳ به عنوان کارآموز در جن استریت کپیتال (Jane Street Capital) که یک شرکت تجاری اختصاصی پیشرو در زمینه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس بین المللی است، آغاز کرد و در آنجا اولین تجربه کاری خود را به دست آورد. او پس از فارغ التحصیلی از MIT برای کار تمام وقت به جن استریت کپیتال رفت. در نوامبر ۲۰۱۷، شرکت بازرگانی آلامدا ریسرچ را با تارا مک اولی تاسیس و برای مدت کوتاهی به عنوان مدیر توسعه در آن کار کرد.

نگاهی به زندگی جک دورسی؛ بنیانگذار توییتر و فردی که به انجام کارهای عجیب معروف است

در آوریل ۲۰۱۹، SBF صرافی ارزهای دیجیتال FTX را تاسیس کرد که از ماه بعد شروع به کار کرد. در سال ۲۰۲۱، این کارآفرین موفق در رده ۱۰۰ شخصیت برتر کوین تلگراف در فضای ارزهای دیجیتال قرار گرفت و رتبه سوم را به خود اختصاص داد. اما روند پیشرفت وی همچنان ادامه داشت به گونه‌ای که فقط یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۲۲، رتبه اول را از آن خود کرد.

سم بنکمن فرید، از موفقیت تا شکست

سم بنکمن-فرید، از موفقیت تا شکست

بنیانگذار صرافی FTX،  نقش برجسته‌ای در صنعت ارزهای دیجیتال داشت. قبل از فروپاشی FTX، ثروت خالص او ۲۶.۵ میلیارد دلار گزارش شده بود که او را در فهرست فوربز ۴۰۰ در رده چهل و یکمین فرد ثروتمند آمریکایی و شصتمین فرد در میان ثروتمندان جهان قرار داد.

در ماه می ۲۰۲۲، زمانی که FTX هنوز یکی از بزرگترین پلتفرم‌های رمزنگاری جهان بود، این نابغه  7.6درصد از سهام شرکت کارگزاری رابینهود را خریداری کرد. البته پس از سقوط FTX در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲، رابینهود سهام خود را از سم بنکمن بازخرید کرد.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید ترون در صرافی ارز دیجیتال

در طول سقوط FTX، وی بیش از پیش شهرت یافت و با وجود انتشار مداوم اخبار مربوط به وی و صرافی متبوعش، کمتر کسی در دنیای کریپتو وجود داشت که وی را نشناسد. گفته می‌شود که سم بنکمن یکی از مهم‌ترین کلاهبرداری‌های مالی آمریکا را مرتکب شده‌است؛ کلاهبرداری که موجب شد دارایی خالص او تنها در یک هفته به حدود ۱۶ میلیارد دلار و سپس به تقریبا صفر، کاهش پیدا کند.

در اینجا مهم‌ترین وقایع زندگی پرتلاطم و حرفه‌ای او در حوزه ارزهای دیجیتال و اینکه چگونه این کارآفرین رمزارز در یک چشم به هم زدن از صحنه کریپتو محو شد، آورده شده‌‍‌است.

سم بنکمن فرید و آلامدا ریسرچ

سم بنکمن و آلامدا ریسرچ

کارولین الیسون در راه‌اندازی آلامدا ریسرچ به بنکمن فرید و مک اولی پیوست. الیسون با سم بنکمن در جن استریت کپیتال  همکار بود و از آنجا یکدیگر را می‌شناختند. او در کنار سام ترابوکو، مدیر عامل شرکت تجارت ارزهای دیجیتال آلامدا ریسرچ شد. ترابوکو در آگوست ۲۰۲۲، درست قبل از وقوع ورشکستگی FTX، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

آلامدا روزانه میلیون‌ها دلار درآمد داشت و به طور فعال ارزهای دیجیتال را در میان بازارهای بین‌المللی مختلف معامله می‌کرد، اما ادعا داشت که همه آنها این کار را برای نوع دوستی و هیجان کسب درآمد انجام می‌دهند.

فعالیت سم بنکمن فرید در صرافی ارزهای دیجیتال FTX

صرافی FTX مستقر در باهاما ابتدا توسط گری وانگ میلیاردر مشهور صنعت ارز دیجیتال تاسیس و در بهار سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد. علیرغم آشفتگی قابل توجه در بازارهای مالی از جمله رمزارزها، در طول همه گیری بیماری کووید ۱۹، فعالیت این صرافی با رونق و توسعه همراه شد. در سال ۲۰۲۰، این صرافی، Blockfolio را که یک صرافی و پلتفرم ارزهای دیجیتال بود، به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار خریداری کرد.

سپس مجموعه‌ای از خریدها را در حوزه کریپتو دنبال کرد، به عنوان مثال، پلتفرم وام‌دهی کریپتویی شکست خورده Voyager و پلتفرم معاملاتی مشتقات LedgerX را خرید. همچنین در آستانه خرید صرافی کریپتو BlockFi و شرکت وام‌دهی سلسیوس بود که بحران نقدینگی ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ روی عملکرد FTX نیز تاثیر گذاشت.

در این میان، FTX در حال گسترش بود و به نظر می‌رسید که بنکمن با وجود آشفتگی در بازارهای ارزهای دیجیتال در موقعیتی قوی قرار دارد. اوج دارایی خالص بنیانگذار FTX در آن زمان تقریبا ۲۶.۵ میلیارد دلار گزارش شده بود که در توکن بومی FTX (FTT) ارزش گذاری شده‌بود، موضوعی که اولین اتهامات را در مورد استفاده از توکن‌های او به عنوان وثیقه در موارد متعدد ایجاد کرد.

فروپاشی امپراتوری مالی سم بنکمن فرید SBF

فروپاشی امپراتوری مالی SBF

در ۲ نوامبر ۲۰۲۲، گزارش شد که بیشتر وجوه نقد نگهداری شده توسط FTX به شکل ارز رمزنگاری شده آن، FTT است، به این معنی که به دلیل عرضه کنترل شده به راحتی قابل دستکاری است و به طور غیرقانونی به عنوان وثیقه استفاده شده‌است.

این خبر تنها طی چند روز کل بازار ارزهای دیجیتال را به شدت تحت تاثیر قرار داد، به ویژه، پس از اینکه چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس اعلام کرد قصد دارد تمام دارایی های FTT  خود را بفروشد. این تصمیم قیمت توکن FTX را حدود ۸۰ درصد کاهش داد.

زمانی که بحران نقدینگی به دلیل سقوط FTT آغاز شد، ژائو  نامه‌ای مبنی بر خرید FTX صادر کرد. با این حال، پس از بررسی وضعیت مالی صرافی، که حفره مالی ۶ میلیارد دلاری را نشان داد، از انجام این معامله عقب‌نشینی کرد.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید بیت کوین در صرافی ارز دیجیتال

در همین حال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) و کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) در حال بررسی آلامدا ریسرچ و شعبه آمریکایی FTX، بر سر ادعاهای مربوط به معاملات داخلی بودند.

از آنجایی که هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به نجات FTX که نیاز به ۹.۴ میلیارد دلار بودجه داشت، نبود، SFB چاره‌ای جز اعلام ورشکستگی و استعفا از سمت مدیرعاملی در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲ نداشت. شرکت آلامدا ریسرچ و بیش از ۱۳۰ موسسه حقوقی مرتبط نهادها نیز به همین سرنوشت دچار شدند. جان ری به عنوان شخصی که به نجات شرکت‌های ورشکسته مشهور است و پیش‌تر نیز به شرکت انرژی انرون (Enron) کمک کرده بود، به عنوان مدیر عامل FTX جایگزین بنکمن فرید شد.

در ۱۲ نوامبر، ناظران بلاک چین، جابجایی صدها میلیون دلار از FTX را مشاهده کردند که طی آن وجوه مشتریان به سایر کیف پول‌های رمزنگاری منتقل شده و ناپدید شدند.

چقدر پول در FTX از دست رفت؟

در همان روزی که ناظران دیدند که وجوه مشتریان به طرز مشکوکی از صرافی خارج می‌شود، گزارش شد که SBF به‌طور غیرقانونی پول مشتریان را بدون افشای عمومی به آلامدا ریسرچ قرض داده است.

منابع ناشناس همچنین برای وال استریت ژورنال فاش کردند که کارولین الیسون، مدیر عامل آلامدا تایید کرده که FTX از پول مشتریان برای کمک به آلامدا در پرداخت بدهی‌ها استفاده کرده‌است.

چه اتفاقی برای سم بنکمن فرید افتاد؟

در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲، بنکمن فرید در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفت که فقط حدود ۱۰۰ هزار دلار در حساب بانکی خودش باقی مانده‌است. این مرد ۳۰ ساله، زمانی یکی از ثروتمندترین کارآفرینان در جهان و یکی از بزرگترین کمک کنندگان مالی ایالات متحده بود اما در روزهای پایانی سال ۲۰۲۲ به دلیل اقدامات حقوقی غیرقانونی نابود شد.

ورشکستگی تا دستگیری SBF

در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲، بنکمن فرید در پنت هاوس خود در باهاما توسط نیروی پلیس سلطنتی باهاما دستگیر شد تا برای محاکمه به ایالات متحده منتقل شود. او توسط دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده برای منطقه جنوبی نیویورک به کلاهبرداری الکترونیکی، توطئه برای کلاهبرداری الکترونیکی، کلاهبرداری از طریق اوراق بهادار، توطئه کلاهبرداری امنیتی، پولشویی و موارد دیگر متهم شد و در صورت محکومیت در تمام موارد، حداکثر با ۱۱۵ سال زندان مواجه خواهد شد.

الیزابت استارک کیست؟ بنیانگذار شبکه لایتنینگ و آغاز یک انقلاب در دنیا بلاکچین

پس از گذراندن ۱۰ روز در زندان فاکس هیل ناسائو در باهاما، SBF با استرداد از جزیره کارائیب به ایالات متحده برای مواجهه با اتهامات موافقت کرد. در ۲۲ دسامبر، یک قاضی فدرال تصمیم گرفت او را با پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار وثیقه از بازداشت آزاد کند که بزرگترین وثیقه در تاریخ دادرسی کیفری آمریکا محسوب می‌شد. از جمله شرایط وثیقه او این بود که در خانه والدینش در کالیفرنیا سکونت کند.

حکم دادگاه کیفری و راه پیش رو

حکم دادگاه کیفری و راه پیش رو

در ۳ ژانویه ۲۰۲۳، سم بنکمن نسبت به کلاهبرداری و سایر اتهامات اعتراف کرد و ادعا کرد که سوءمدیریت صرافی و نه کلاهبرداری باعث فروپاشی کسب و کار شده است. بعد از مشخص شدن بیش از ۳۰۰ مورد کمک مالی غیرقانونی وی در عرصه سیاسی در ماه فوریه، چهار اتهام جنایی دیگر علیه او اضافه شد.

در ماه مارس، دادگاه این اتهامات را مطرح کرد که او ترتیب انتقال حداقل ۴۰ میلیون دلار ارز دیجیتال به حساب مقامات دولتی چین برای رفع مسدودی حساب‌های متعلق به آلامدا ریسرچ واریز کرده‌است.

الیسون و وانگ از دیگر مدیران آلامدا و FTX محسوب می‌شوند که در ارتباط با سقوط چند میلیارد دلاری FTX متهم هستند. آنها به چندین اتهام کلاهبرداری اعتراف کردند اما در تحقیقات همکاری می‌کنند. از طرف دیگر، نگرانی‌هایی در مورد آینده تقریبا ۵۵ میلیون سهم رابینهود که طبق گزارشات FTX با وام از آلامدا خریداری شده نیز مطرح شده‌است. SBF سعی کرده به این سهام دسترسی پیدا کند تا هزینه‌های قانونی را پوشش دهد، در حالی که رابینهود قصد خود را برای خرید مجدد آنها اعلام کرده‌است.

در یک لحظه مهم که موجی از شوک را در دنیای ارزهای دیجیتال ایجاد کرد، بنکمن فرید در ۲ نوامبر ۲۰۲۳ با واقعیت خشن عدالت روبه رو شد. او توسط هیئت منصفه ۱۲ نفره در دادگاه فدرال منهتن پس از یک محاکمه یک ماهه مجرم شناخته شد. وی در جریان این محاکمه یکی از بزرگترین کلاهبرداری‌های مالی تاریخ را افشا و اثبات کرد.

پس از اینکه دادستان‌ها به طور قانع کننده‌ای استدلال کردند که طمع سیری ناپذیر او باعث شده است تا مبلغ حیرت‌آور ۸ میلیارد دلاری را از کاربران بی‌خبر صرافی به سرقت ببرد، او در هر هفت اتهام، از جمله اتهامات کلاهبرداری و توطئه، محکوم شد. این حکم نه تنها نشان‌دهنده سقوط یک شخصیت برجسته بود، بلکه یادآور چالش‌ها و خطراتی بود که در چشم‌انداز ارزهای دیجیتال وجود دارد. تکامل سریع ارزهای دیجیتال، فناوری بلاکچین و پلتفرم‌های دی‌فای همچنان به تغییر شکل چشم‌انداز مالی ادامه می‌دهد و فرصت‌های بی‌سابقه‌ای را ارائه می‌کند اما همزمان، نگرانی‌هایی را در مورد امنیت، مقررات و رفتار اخلاقی ایجاد می‌کند.

در این چشم‌انداز در حال تحول، سرمایه‌گذاران، توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان همواره مراقب بودند و پیچیدگی‌های بازار کریپتو را بررسی می‌کردند و در عین حال آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کردند که در آن فناوری‌های نوآورانه و شیوه‌های مسئولانه برای شکل‌دهی به دنیای مالی امن‌تر و فراگیرتر، همگرا شوند.

دادگاه‌های سم بنکمن فرید هنوز ادامه دارد و هر بار جوانب مختلفی از اقدامات وی در FTX افشا می‌شود. سقوط FTX به عنوان تلخ‌ترین خاطرات در صنعت کریپتو ثبت شد. رخدادی که همه بازار ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار داد و به طور قطع به عنوان سیاه‌ترین نقطه بازار کریپتو هیچگاه از یادها نخواهد رفت.

سوالات متداول درباره سم بنکمن فرید

  • سم بنکمن فرید کیست؟

    سم بنکمن فرید بنیانگذار صرافی FTX و یک کارآفرین موفق بود.

  • دلیل شهرت سم بنکمن چه بود؟

    مهم‌ترین دلیل شهرت سم بنکمن فرید موفقیت روز افزون وی در صرافی اف تی ایکس بود که دوام نداشت.

  • میزان ثروت سم بنکمن فرید چقدر است؟

    ثروت سم بنکمن در سال ۲۰۲۲ و قبل از فروپاشی FTX بالغ بر ۲۶.۵ میلیارد دلار تخمین زده شد اما پس ازفروپاشی این صرافی به صفر رسید.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا