سلبریتی‌های کریپتو

الیزابت استارک کیست؟ بنیانگذار شبکه لایتنینگ و آغاز یک انقلاب در دنیا بلاکچین

بیشتر بنیان‌گذاران و کارآفرینان حوزه رمزارزها آقایان هستند. اما در این میان می‌توان به نام زنان بزرگی مانند الیزابت استارک (Elizabeth Stark) اشاره کرد که تاثیرات چشم‌گیری در صنعت کریپتو داشته‌ است. او به عنوان بنیانگذار شبکه لایتنینگ شناخته می‌شود و کوین تلگراف در سال ۲۰۲۱ این بانو کارآفرین را به عنوان چهل و هشتمین فرد تاثیرگذار در حوزه کریپتو معرفی کرد. در این مقاله از بلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به زندگینامه وی، کارهایی که انجام داده و تاثیراتش روی رمزارزها می‌پردازیم.

پادکست زندگینامه الیزابت استارک موسس شبکه لایتنینگ

الیزابت استارک کیست؟

الیزابت استارک کارآفرین بلاکچین است که در سال ۲۰۱۶ استارتاپ Lightning Labs را تاسیس کرد. یک توسعه‌دهنده شبکه لایه دو با نام Lightning Network که هدف آن مبارزه با مشکلات مقیاس پذیری در شبکه بیت کوین است. نسخه بتای عمومی Lightning Network در مارس ۲۰۱۸ منتشر شد که گام اول در ایجاد یک اکوسیستم برای تراکنش‌های سریع در سراسر بلاکچین را مشخص کرد.

نگاهی به بیوگرافی الیزابت استارک

بیوگرافی الیزابت استارک بنیانگذار شبکه لایتنینگ

الیزابت استارک در بروکلین نیویورک متولد شده و فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه هاروارد در مقطع دکترا است. او در حال حاضر ۴۲ ساله است و در سانفرانسیسکو، ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کند.

استارک را می‌توان یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل Lightening Lab معرفی کرد. فعالیت اصلی شرکت لایتنینگ لبز مقیاس پذیری بلاکچین‌ها است. وی هم‌چنین به علت علاقه‌اش به ارزهای دیجیتال در Coin Center که یک مرکز برای حمایت از اجرای سیاست‌های خوب دولت در قبال ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین و غیره و سایر فناوری‌های غیرمتمرکز است، همکاری می‌کند.

الیزابت استارک ارتباط خود را با دانشگاه حفظ کرده و به عنوان یک عضو میهمان در پروژه جامعه اطلاعاتی ییل است و در همان دانشگاه علاوه بر دانشگاه هاروارد به تدریس می‌پردازد. در هر دو دانشگاه، او در مورد فناوری P2P، پروتکل منبع باز و سایر فناوری‌ها تدریس می‌کند.

او به عنوان یک مربی در Thiel Fellowship با هدف راهنمایی و حمایت مالی از دانش‌آموزان زیر ۲۳ سال که قصد ترک تحصیل برای کار کردن روی پروژه‌های دیگر را دارند، فعالیت می‌کند. جالب توجه است، با این حال که استارک یک توسعه‌دهنده نیست، علاقه زیادی به فناوری دارد.

شبکه لایتنینگ چگونه کار می‌کند؟

لایتنینگ لبز یک استارتاپ حوزه فناوری با محوریت توسعه یک پروتکل لایه باز است. این پروتکل با بهره‌گیری از قابلیت‌های بلاکچین و قراردادهای هوشمند سعی دارد هزینه و زمان انجام تراکنش‌ها را در هر جایی از دنیا برای تمام افراد کاهش دهد. این موضوع می‌تواند اطمینان کاربران به بلاک چین و قابلیت‌های آن را افزایش دهد که در سال ۲۰۱۸ با فعال‌سازی شبکه لایتنینگ در بلاکچین بیت کوین مشاهده شد و تاثیراتی هم روی قیمت ارز دیجیتال داشت.

در یک فرایند معمولی، اطلاعات به تمام گره‌ها ارسال شده و تراکنش‌ها تایید می‌شوند، اما پروتکل شبکه لایتنینگ تعداد گره‌های درگیر در هر تراکنش را کاهش می‌دهد. این کار باعث می‌شود زمان لازم برای انجام تراکنش‌ها کوتاه‌تر از قبل شود و هزینه‌های انجام تراکنش کاهش یابد که چالش‌های کلیدی بیت کوین و بلاک چین آن محسوب می‌شدند.

زوج‌هایی از گره‌ها این تراکنش‌ها را برنامه‌ریزی می‌کنند. این گره‌ها فرستنده تراکنش را به گیرنده وصل می‌کنند و از طریق کانال‌های پرداخت که در بلاک‌چین اصلی وجود دارد، به یکدیگر متصل هستند. زمانی که یک کانال ایجاد می‌شود، دو طرف درگیر در تراکنش، وجوه خود را در بلاک‌ چین قرار می‌دهند و به تایید تراکنش‌ها می‌پردازند.

قراردادهای هوشمند در آزمایشگاه لایتنینگ

نحوه کار شبکه لایتنینگ

لایتنینگ یک تاثیر قراردادی روی بلاکچین بیتکوین می‌گذارد، می‌توان آن را همانند یک سامانه هوشمند قراردادی دانست. در این ساختار، بلاکچین به عنوان دادگاهی عمل می‌کند که قابلیت رشوه‌پذیری ندارد. هر تراکنش در بلاکچین غیرقابل پاک‌سازی و ویرایش است. بنابراین، هنگامی که قرارداد هوشمند آماده می‌شود و هر چیز که جزئیات قرارداد را مشخص می‌کند غیر قابل حذف است، لایتنینگ به کاربران اطمینان می‌دهد که قرارداد به درستی اجرا می‌شود.

مثالی از قرارداد هوشمند در شبکه لایتنینگ

برای درک بهتر این موضوع فرض کنید دو فرد با نام‌های رامین و وحید برای پرداخت هزینه خدمات آنلاین قصد معامله دارند. هر دو آن‌ها یک قرارداد چند امضایی ۲ از ۲ را (مانند یک حساب پس‌انداز مشترک بانک که برای برداشت امضا هر دو فرد نیاز است) در بلاک چین اصلی منعقد می‌کنند. بعد از انعقاد قرارداد، تراکنش آن‌ها در یک پروتکل لایه ۲ قرار می‌گیرد. تصور کنید رامین و وحید به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ دلار برای یک کانال پرداخت ۱۵۰ دلاری هزینه کردند.

به این صورت که امضای دیجیتال خود را برای هر بار معامله، مبادله می کنند تا تاریخچه تراکنش کانال خارج از زنجیره خود را به روز کنند. این به این معناست که هر بار که آن‌ها معامله می‌کنند، امضای دیجیتال خود را مبادله کرده و تاریخچه تراکنش کانال خود را در خارج از زنجیره به‌روز می‌کنند.

به عنوان یک نکته قابل توجه باید بگوییم که تراکنش در پروتکل منبع باز صورت می‌گیرد و کوین‌ها از بلاک چین خارج نمی‌شوند، آنچه ثبت می‌شود یک تراکنش است.زمانی که تراکنش در حال انجام است، یک کانال باز است و با تکمیل تراکنش کانال بسته می‌شود به طوری که تاریخچه تراکنش نهایی به بلاک چین اضافه می‌شود.

از آنجایی که محافظت از سرمایه شرکت‌کنندگان یکی از وظایف بلاکچین است در مواردی که یک فرد برای سرقت از طرف دیگر معامله در تلاش است، توکن‌های خود را به عنوان جریمه از دست می‌دهد و توکن‌هایش به شرکت‌کننده‌ای که قصد سرقت از او را داشت واریز می‌شود.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید تتر در صرافی آنلاین ارزدیجیتال

مشارکت الیزابت استارک در جامعه کریپتو

الیزابت استارک یک زن تاثیرگذار در صنعت کریپتو

با توجه به تاریخ واقعی، ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۰۸ شکل نگرفتند. در دهه ۹۰ قرن بیستم، افرادی به نام سایفرپانک وجود داشتند و با نگاه به مشارکت‌های آنان از طریق نوشته‌هایشان، تشابه چشم‌گیری بین آن‌ها و بیت‌کوین وجود دارد. بنابراین می‌توانیم بگوییم که جامعه رمزنگاری آن‌ها در دوران حاضر جایگاهی دارد. در سال ۲۰۰۸، بیت‌کوین توسط یک فرد یا گروه، با هویت ناشناخته به نام ساتوشی ناکاموتو اختراع شد و در ژانویه ۲۰۰۹ به صورت رسمی منتشر شد.

الیزابت استارک مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران لایتنینگ لبز در حوزه بلاک چین به جامعه فعالان کریپتو کمک کرده است. بلاک چین یک دفتر کل در شبکه دیجیتال است که در آن تراکنش‌های انجام شده با بیت کوین یا یک ارز دیجیتال دیگر به صورت زمانی و عمومی ثبت می شود. مقیاس‌بندی بلاکچین‌ها به کمک فعایت‌هایی که در آزمایشگاه لایتنینگ صورت می‌گیرد، امکان‌پذیر شده است.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید ترون در صرافی ارزدیجیتال

مقیاس بلاک چین به چه معناست؟

این فرایند با تعداد تراکنش‌های ممکن در بلاکچین در واحد زمان سروکار دارد. بلاکچین تراکنش‌ها را از ابتدا ثبت می‌کند و این با انتقال اطلاعات از یک گره به گره دیگر عمل می‌کند. یک بلاکچین از گره‌هایی تشکیل شده است که تراکنش‌های موجود در زنجیره را تایید می‌کند.

همانطور که در زمان ایجاد بیت کوین، محدودیت اندازه بلوک ۱ مگابایت به آن داده شد، هنگام انجام تراکنش‌ها، پس از تایید گره‌ها، اطلاعات در یک بلوک ذخیره می‌شود و زمانی که از ۱ مگابایت فراتر رفت، بلاک دیگری ایجاد می‌شود. بنابراین بر اساس آمار مشاهده می‌شود که تعداد تراکنش‌های پردازش شده در هر ثانیه به طور متوسط ​​بین ۳.۳ تا ۷ تراکنش است.

این مقیاس‌پذیری بلاکچین را در نتیجه ترافیک در پردازش اطلاعات تعریف می‌کند. بنابراین، برای حل این مشکل برای پذیرش در آینده، او مفهومی با برچسب لایه دو را معرفی کرد که به طور گسترده‌ای به عنوان شبکه لایتنینگ شناخته می‌شود که توسعه‌دهندگان هسته بیتکوین در سال ۲۰۱۷ به طور شدید بر آن تاکید داشتند، زمانی که مردم فعال‌سازی SEGWIT را خواستار بودند.

سوالات پر تکرار در مورد الیزابت استارک

  • الیزابت استارک کیست؟

    الیزابت استارک یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل لایتنینگ لبز است که آن را در سال ۲۰۱۶ تاسیس کرد.

  • هدف شبکه لایتنینگ چیست؟

    این شبکه یک راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه ۲ است که هدف آن امکان انجام حداکثر ۱ میلیون تراکنش بیت‌کوین در ثانیه است. استارک همچنان به عنوان مدیر عامل این شرکت خدمت می کند.

  • آیا شبکه لایتنینگ بخشی از بیت کوین است؟

    لایتنینگ یک پروتکل لایه دوم است که روی بیت کوین ساخته شده است. لایتنینگ توکن یا بلاکچین خود را ندارد. برای باز کردن و بستن کانال‌ها از ارز بیت کوین و بلاکچین آن استفاده می‌کند.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا