سلبریتی‌های کریپتو

جان جی ری کیست؟ مدیرعامل جدید صرافی ورشکسته FTX

در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲، FTX اعلام کرد که پس از استعفا سم بنکمن فرید، بنیانگذار FTX، جان جی ری John J. Ray را به عنوان مدیرعامل جدید منصوب کرده است. جان ری در تحول و بازسازی شرکت‌های مشکل‌دار تخصص دارد. وی به عنوان مدیرعامل انرون در طول ورشکستگی آن شناخته می‌شود و به همین دلیل مشهور شده است، جایی که موفقیت زیادی در بازپرداخت بیش از ۸۲۸ میلیون دلار به طلبکاران داشت. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به سوالاتی مانند جان جی ری کیست، چه کاری انجام داده است و چرا بسیاری از مردم معتقدند که او فرد مناسبی برای کمک به نجات صرافی سقوط کرده FTX است؛ می‌پردازیم.

پادکست جان جی ری و فعالیت او در صرافی ورشکسته FTX

جان جی ری سوم کیست؟

جان جی ری سوم در پیتسفیلد، ماساچوست به دنیا آمده و بزرگ شده است. او در سال ۱۹۸۰ در رشته علوم سیاسی از دانشگاه ماساچوست فارغ‌التحصیل شد و در زمان تحصیل، به عنوان کارآموز در دفتر سناتور دموکرات تد کندی فعالیت داشت.

وی مدرک حقوق خود را از دانشگاه دریک دریافت کرد و کار خود را در یک شرکت حسابداری آغاز کرد و سپس در سال ۱۹۸۴ به شرکت حقوقی جهانی مایر براون رفت. او پس از مدت کوتاهی فعالیت در مدیریت پسماند، روی ورشکستگی و بازسازی بیزینس‌های مختلف تمرکز کرد. با بیش از سه دهه فعالیت حقوقی، شهرت جان جی ری به عنوان یک کارشناس بازسازی برای پرونده‌های ورشکستگی، باعث شد تا او لقب «اسطوره تغییر» را به خود اختصاص دهد.

الیزابت استارک کیست؟ بنیانگذار شبکه لایتنینگ و آغاز یک انقلاب در دنیا بلاکچین

فعالیت‌های سابق جان جی ری

فعالیت های جان جی ری

فعالیت اصلی آقای ری در ورشکستگی شرکت‌ها از یک شرکت تولید پوشاک محبوب به نام Fruit of the Loom آغاز شد. در سال ۱۹۹۸، جان به عنوان مشاور عمومی شرکت منصوب شد. با این حال، این شرکت یک سال بعد اعلام ورشکستگی کرد. بدین ترتیب سفر جان ری به عنوان مدیر ارشد اداری منصوب شد.

او برای مدیریت بدهی‌های اضافی شرکت، پرداخت به فروشندگان را متوقف کرد، علیه مدیر عامل سابق شرکت اقدام قانونی انجام داد و فروش دارایی‌ها به شرکت سرمایه‌گذاری وارن بافت برکشایر هاتاوی کورپ در سال ۲۰۰۲ مدیریت کرد. جالب اینجاست که برکشایر هاتاوی هنوز هم سهامدار اصلی فروت است.

جان ری سوم پس از رهبری موفقیت آمیز روند ورشکستگی Fruit of the Loom، شرکت خود را با نام Avidity Partners LLC راه‌اندازی کرد که متخصص در مدیریت ورشکستگی‌ شرکت‌های بزرگ بود. جان به غیر از پرونده انرون که به آن شهرت دارد، چندین شرکت از جمله Nortel، یک شرکت فناوری کانادایی، Overseas Shipholding و Residential Capital را رهبری کرده است.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید پپه در صرافی آنلاین ارزدیجیتال

جان ری سوم و پرونده انرون

پرونده انرون یکی از بزرگترین فاجعه‌های شرکتی در تاریخ آمریکا بود. تا سال ۲۰۰۱، فوربز (یک شرکت رسانه‌ای و انتشاراتی آمریکایی) شرکت معاملات انرژی انرون را به مدت شش سال پیاپی «مهم‌ترین شرکت نوآوری آمریکا» نام‌گذاری کرد و آن را به عنوان شرکت محبوب وال استریت معرفی کرد. بازار گاوی دهه ۹۰ نیز انرون را به موفقیت بیشتری رساند.

جان جی ری از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ نقش مدیر عامل شرکت انرژی مستقر در تگزاس را بر عهده گرفت، جایی که او به عنوان نماینده انرون در طول مراحل ورشکستگی شرکت عمل کرد. وضعیت ورشکستگی انرون بسیار پیچیده بود، جان ری و تیم حقوقی‌ او برای بازیابی دارایی‌های طلبکاران انرون تلاش می‌کردند. آن‌ها برای پرداخت به طلبکاران و سهام‌دارانی بود که به دلیل سقوط انرون، متحمل زیان‌های سنگین شده بودند، دارایی‌های متعدد، قراردادهای انرژی و واحدهای تجاری زیادی را به فروش رساندند.

نقش ری در مدیریت روند ورشکستگی انرون به طور قابل توجهی به بحث‌های جاری در مورد نیاز به شفافیت و پاسخگویی در دنیای شرکت‌ها کمک کرد. همچنین او علیه بانک‌هایی که تا حدی آن‌ها را مقصر سقوط ویرانگر شرکت می‌دانست، اقدام قانونی کرد. تلاش‌های وی منجر به بازیابی تقریبی حدود ۲۲ میلیارد دلار شد. این اقدامات باعث شد طلبکاران انرون به جای ۲۰ سنت مورد انتظار، بیش از ۵۰ سنت در هر دلار دریافت کنند. طبق گزارش‌های بلومبرگ او بیش از ۲۰ میلیارد دلار دیگر در سال‌های بعدی بازیابی کرد.

نسبت ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو چیست و چه کاربردی دارد؟

جان جی ری و FTX

سم بانکمن فرید در سال ۲۰۱۹ صرافی FTX را تاسیس کرد و به سرعت آن را به یکی از مشهورترین صرافی‌های معاملات کریپتو تبدیل کرد. به صورتی که روزانه افراد زیادی برای مشاهده قیمت ارز دیجیتال و معاملات آن‌ از این صرافی استفاده می‌کردند. FTX در ماه اکتبر ۲۰۲۱، از طریق شرکت سرمایه‌گذاری سنگاپوری به نام Temasek مبلغ ۲۵ میلیارد دلار، سرمایه به دست‌آورد و تا ژانویه ۲۰۲۲، ارزش گروه FTX به ۳۲ میلیارد دلار رسید.

در ماه اکتبر ۲۰۲۲، با افزایش نرخ‌ بهره‌ جهانی، بحران بانکی آمریکا شروع شد که بر صنایع مختلف از جمله کریپتو تاثیر گذاشت. تا نوامبر ۲۰۲۲، این صرافی دچار اختلالات زیادی شد و به یکی از بزرگترین کلاهبرداری‌ها در این صنعت تبدیل شد. در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲، FTX از طریق توییتر استعفای سم بانکمن فرید را اعلام کرد و سپس جان ری را به عنوان مدیرعامل منصوب کرد. دو روز بعد، کمیسیون اوراق بهادار و بورس آمریکا اتهاماتی علیه سم بانکمن برای کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران را به دادگاه ارائه کردند.

سم بانکمن فرید در دسامبر ۲۰۲۲ در باهاما دستگیر شد و به مدت دو ماه در انتظار جلسه استرداد خود ماند. همکاران او، گری وانگ و کارولین الیسون، قبل از ورود او دستگیر و در منطقه نیویورک متهم شدند. این دو در نهایت به اتهامات فدرال که علیه آن‌ها مطرح شده بود، اعتراف کردند. پس از اولین جلسه دادگاه، سم بانکمن فرید پس از ثبت وثیقه، در خانه خانوادگی خود در پالو آلتو کالیفرنیا، محبوس شد. با این حال، او شرایط تعهد خود را شکست و قاضی رئیس دادگاه وثیقه او را لغو کرد. بانکمن فرید در حال حاضر در بازداشتگاه متروپولیتن نگهداری می‌شود و منتظر دادگاه خود است.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید فگ در صرافی ارزدیجیتال

رویدادهای مهم در صرافی FTX

در این بخش جدول زمانی رویدادهای مهم منتهی به سقوط FTX و پس از آن را مشاهده می‌کنید.

۲ نوامبر ۲۰۲۲: CoinDesk از ترازنامه فاش شده صرافی FTX مبنی بر بحران نقدینگی شرکت، گزارش می‌دهد.

۶ نوامبر ۲۰۲۲: مدیرعامل بایننس، Changpeng Zhao ، در توییتر اعلام کرد که بایننس قصد دارد، دارایی‌های خود از توکن‌های FTT (توکن مخصوص FTX) را به نقدینگی تبدیل کند.

۸ نوامبر ۲۰۲۲: بایننس به خرید FTX علاقه‌مند است.

۹ نوامبر ۲۰۲۲: بایننس تصمیم به خرید FTX گرفت.

۱۱ نوامبر ۲۰۲۲: سم بنکمن فرید، بنیانگذار FTX، از سمت مدیرعاملی FTX استعفا داد و برای جلوگیری از ورشکستگی فصل ۱۱ پرونده تشکیل داد.

۲ دسامبر ۲۰۲۲: جان جی ری سوم John J. Ray III به عنوان مدیر عامل FTX انتخاب شد.

ارزش توکنFTT که متعلق به صرافی FTX است به دلیل نگرانی‌ها در مورد وضعیت نقدینگی صرافی به شدت کاهش یافت و پس از سقوط صرافی این وضعیت بدتر شد.

جان جی ری سوم چند روز پس از انتصاب خود فاش کرد که ورشکستگی صرافی ارز دیجیتال FTX بزرگترین شکست مالی بوده که او در حرفه خود دیده است. ارائه یک دادخواست ورشکستگی فصل ۱۱ اولین اقدام جان ری به عنوان مدیر عامل بود. در آن مرحله، FTX با بحران نقدینگی شدید، بررسی دقیق نظارتی و خروج مشتریان مواجه بود. تجربه Ray در بازسازی شرکت‌های دارای مشکل مالی و بازیابی وجوه در موارد اتهامات کلاهبرداری به عنوان یک دارایی ارزشمند در کمک به FTX در جهت‌یابی این چالش‌ها دیده می‌شود.

چه اتفاقی برای FTX افتاد؟

جان جی ری مدیر عامل صرافی ورشکسته FTX

بر اساس گزارش رویترز، جان ری بیش از ۷.۳ میلیارد دلار دارایی نقدی را برای FTX بازیابی کرده است. برخی از یافته‌های ری در مراحل اولیه ورشکستگی، نشان از دریافت وام یک میلیارد دلاری Bankman-Fried از صندوق تامینی FTX دارد. اگرچه قرار بود FTX و Alameda واحدهای جداگانه‌ای باشند، اما آن‌ها به عنوان یک شرکت فعالیت خود را پیش می‌بردند. همچنین هیچ کنترل داخلی یا جلسات هیئت مدیره در هیچ یک از نهادهای FTX وجود نداشت. علاوه بر این، برخی از وجوه مشتریان به جای واریز به FTX به طور مستقیم به حساب‌های بانکی در Alameda Research واریز شده است. جان ری از آن زمان تاکنون برای اعتماد دوباره مشتریان و تثبیت FTX چندین گام برداشته که می‌توان به انتصاب هیئت مدیره جدید و پیشنهاد راه‌اندازی مجدد اشاره کرد.

سخن آخر

انتصاب جان جی ری به ‌عنوان مدیر عامل جدید FTX به طلبکاران امید می‌دهد که حداقل بخشی از پولی را که به دلیل کلاهبرداری و فروپاشی FTX از دست داده‌اند، پس بگیرند. با توجه به سوابق او در مدیریت ورشکستگی‌های شرکت‌های بزرگ، وی بدون شک یکی از بهترین افراد برای این مسئولیت است. از اواخر ژوئن ۲۰۲۳، FTX در مرحله «راه‌اندازی مجدد» قرار دارد و آقای ری با اشتیاق به رهبری و تغییر در عملکرد FTX امیدوار است.

پرسش‌های پر تکرار در مورد جان جی ری

  • جان جی ری در FTX کیست؟

    جان جی ری سوم مدیرعامل جدید FTX است که از نوامبر ۲۰۲۲ این سمت را بر عهده داشت. او یک وکیل کارکشته با تخصص در بازسازی شرکت‌ها است. وی نقش‌ مهمی در مدیریت بحران‌های مهم تاریخی شرکت، به ویژه سقوط شرکت تجارت انرژی انرون پس از یک رسوایی حسابداری در سال ۲۰۰۱، ایفا کرد.

  • جان جی ری چگونه مدیر عامل FTX شد؟

    هنگامی که شرکت ارزهای دیجیتال FTX در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که فصل ۱۱ ورشکست شده است، ری به عنوان جانشین سم بانکمن فرید به عنوان مدیر عامل شرکت منصوب شد.

  • جان ری به چه دلیل معروف است؟

    جان ری به دلیل فعالیت در پرونده‌های ورشکستگی شرکتی، به ویژه در مورد انرون، جایی که برای سرمایه‌گذاران و طلبکاران اموال را بازیابی کرد، شناخته شده است. به جز پرونده انرون، ری در پرونده‌های متعددی از جمله Nortel، یک شرکت فناوری کانادایی، Overseas Shipholding و Residential Capital نقش رهبری داشته است.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا