سلبریتی‌های کریپتو

دیوید مارکوس کیست؟ از پی پال تا توکن بومی فیسبوک

دیوید مارکوس یک کارآفرین دورگه رومانیایی-ایرانی و ساکن سانفرانسیسکو آمریکا است. او یکی از خالقان Diem بود، یک پروژه ارز دیجیتال که توسط فیس بوک آغاز شد. ارز دیجیتال دیم (Diem) از فناوری بلاکچین بهره می‌برد، اما به‌عنوان یک ارز واقعی بلاکچین شناخته نمی‌شود، زیرا غیرمتمرکز بودن آن کامل نیست و تنها اعضای انجمن لیبرا مجوز دسترسی به دفتر کل تراکنش‌ها را دارند. انجمن لیبرا یک سازمان غیرانتفاعی بود که توسط فیسبوک و شرکایش تأسیس شده بود. ما در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس درباره زندگینامه دیوید مارکوس و فعالیت‌های او در حوزه ارز دیجیتال صحبت خواهیم کرد.

پادکست زندگی نامه دیوید مارکوس

از کودکی تا جوانی دیوید مارکوس

دیوید مارکوس در تاریخ ۱۲ آوریل ۱۹۷۳ در شهر پاریس فرانسه به دنیا آمد. پدرش اهل رومانی و مادرش ایرانی بودند. خانواده‌اش پس از تولد او تصمیم گرفتند به سوییس مهاجرت کنند تا او در آنجا بزرگ شود. او دوران کودکی و نوجوانی خود را در ژنو سوییس گذراند.

از هشت سالگی، علاقه فراوانی به برنامه‌نویسی در دیوید شکل گرفت و با ذهن گسترده‌ای که داشت، تصمیم گرفت مهارت‌های لازم در این زمینه را فراگیرد. این کار برای یک کودک هشت ساله به نظر سخت می‌رسید، اما دیوید از سن کمی شروع به یادگیری برنامه‌نویسی Basic کرد و در این مسیر بسیار موفق بود. او به مدت یک سال در دانشگاه ژنو تحصیل کرد و سپس برای پیگیری حرفه کارآفرینی، تحصیلات خود را رها کرد.

دیوید مارکوس در سن ۲۳ سالگی به یک کارآفرین حرفه‌ای در صنعت تلفن همراه و اینترنت تبدیل شد. او در دهه‌ سوم زندگی خود مدیریت شرکت‌هایی همچون Zong، Echovox، World Access و GTN Telecom را در کارنامه شغلی خود دارد و به عنوان مدیرعامل شرکت پی‌پال نیز فعالیت می‌کرد.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید تتر از صرافی ارز دیجیتال

زندگی حرفه ای David Marcus

دیوید مارکوس در فیسبوک

مارکوس در سن ۲۳ سالگی اولین استارت آپ خود که یک شرکت مخابراتی بود، را تأسیس کرد. این شرکت پس از چهار سال تحت رهبری او توسط یک شرکت ارتباطات یکپارچه بزرگتر خریداری شد. او اولین تجربه‌اش در زمینه پرداخت را با تأسیس شرکتی به نام Echovox، که از رسانه‌های تلفن همراه درآمد کسب می‌کرد، به دست آورد. از جمله دستاوردهایش، پیام کوتاه برای برنامه‌های تلویزیونی معروف بود.

Zong، یک شرکت فرعی از Echovox، با موفقیت یک شبکه پرداخت ایجاد کرده است که به کاربران امکان می‌دهد از طریق صورتحساب شرکت مخابراتی تلفن همراه خرید کنند. ارائه چنین خدماتی در مقیاس بزرگ باعث شد که استقبال مردم از این شرکت افزایش پیدا کند و در پی آن تراکنش‌ها در آن بالا رفت.

موفقیت Zong باعث شد مارکوس با صدها اپراتور تلفن همراه و هزاران تاجر مذاکره کند و در نهایت پی‌پال، یکی از بزرگترین شرکت‌های پرداختی جهان، این شرکت را خریداری کند و او را به سمت معاونت تلفن همراه پی‌پال غول پرداخت دنیا، منتقل کند.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید بیت کوین از صرافی ارز دیجیتال

فعالیت های دیوید مارکوس در PayPAL

فعالیت‌های مفید دیوید مارکوس منجر به ارتقای خدمات تلفن همراه PayPal شد و تجربیات او در این زمینه بسیار ارزشمند بود. او در سال ۲۰۱۲ به عنوان رئیس این شرکت منصوب شد و رشد بسیار چشمگیری را در یکی از بزرگترین پلتفرم‌های پرداخت جهان ایجاد کرد.

در سال ۲۰۱۴، مارک زاکربرگ، موسس فیسبوک، مارکوس را اغوا کرد تا به عنوان رئیس محصولات پیام‌رسانی به تیم فیسبوک بپیوندد. مارکوس به تمایل خود برای بازگشت به مدیریت تیم‌های کوچک‌تر برای ارائه محصولات و خدمات به مشتریان در محیطی پرانرژی اشاره کرد. در آن زمان، پی‌پال حدود ۱۵,۰۰۰ کارمند داشت. زیر نظر او، فیسبوک مسنجر به طور قابل‌توجهی رشد کرد و پیشرفت‌های متعددی را تجربه کرد، از جمله معرفی ابزارهایی که تعامل بین خرده‌فروشان و مشتریان را تسهیل می‌کنند، مانند چت‌بات‌هایی که از پشتیبانی پرداخت‌ها پشتیبانی می‌کنند.

مارکوس به مدت چهار سال مسنجر را رهبری کرد تا اینکه فصل کاملا جدید حرفه‌اش با اعلام فیس‌بوک مبنی بر به عهده گرفتن مسئولیت کارگروه بلاک چین و ابتکار جدیدی که اکنون به نام لیبرا شناخته می‌شود، باز شود. ورود شرکت‌های بزرگی مانند فیسبوک به دنیای کریپتو می‌تواند تاثیرات چشم‌گیری روی قیمت ارز دیجیتال داشته باشد.

فعالیت دیوید مارکوس در فیسبوک

 او تا سال ۲۰۱۴ به کسب‌وکار خود ادامه داد اما در نهایت تصمیم گرفت به عنوان مدیرعامل در فیسبوک مشغول به کار شود. وی موفق شد فیسبوک را به یکی از بهترین‌ها در عرصه‌ی خود تبدیل کند و برای پیشرفت این پیام‌رسان، زحمات بسیاری کشید. او یکی از خالقان Diem بود، یک پروژه ارز دیجیتال که توسط فیس بوک آغاز شد. هم‌چنین به عنوان معاون محصولات پیام‌رسان فیسبوک مشغول بود، جایی که واحد مسنجر فیسبوک را از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ اداره می‌کرد. در دسامبر ۲۰۱۷، مارکوس به عضویت هیئت مدیره کوین‌بیس منصوب شد و در سال ۲۰۱۸ از آن کنار رفت. در نهایت در سال ۲۰۲۱، او از فیسبوک کنار رفت. از ماه می ۲۰۲۲، به عنوان یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل شرکت Lightspark فعالیت می‌کند. Lightspark به عنوان یک استارتاپ در زمینه ارزهای دیجیتالی، به ویژه بیت‌کوین و شبکه لایتنینگ شناخته می‌شود.

آنچه خبرگزاری‌‌ها درباره دیوید مارکوس به دنیای ارزهای دیجیتال می‌گویند

دیوید مارکوس در ارزهای دیجیتال

اعتقاد بر این است که دیوید مارکوس یکی از نخستین افرادی بود که در دنیای فناوری بزرگ شد و شروع به آزمایش ارزهای دیجیتال کرد. آساف فیبیش، یکی از بنیانگذاران شرکت بازاریابی بلاک چین GuerrillaBuzz، در گفتگو با کوین تلگراف اظهار داشت:

دیوید مارکوس به عنوان یکی از اولین مدیران ارشد Silicon Valley (مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات) شناخته می‌شود که بیت کوین را پذیرفته و از آن حمایت می‌کند. در سال ۲۰۱۳، در کنفرانس LeWeb در پاریس، مارکوس این واقعیت را بیان کرد که او یکی از طرفداران بزرگ بیت کوین است و مقداری از آن را در اختیار دارد. او بیت کوین را به عنوان یک ارزش ذخیره‌ای و دفتر کل توزیع شده توصیف کرد. دریافت این نوع پشتیبانی در سال ۲۰۱۳ بسیار هیجان‌انگیز بود و می‌توان گفت که دیوید احساس خوبی نسبت به بلاک چین و به‌ویژه ارزهای رمزنگاری شده دارد.

مارکوس یک فرد برجسته در دنیای ارز دیجیتال

«طلای دیجیتال»، کتابی که توسط روزنامه‌نگار ناتانیل پوپر نوشته شده است، از مارکوس در کنار بنیان‌گذاران صرافی ارز دیجیتال جمینی (مانند کامرون و تایلر وینکلوس)، رئیس مشترک گروه سرمایه‌گذاری فورترس، پیتر بریگر، و کارآفرین، ونس کاسارس، به‌عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته در حوزه ارزهای دیجیتال اشاره می‌کند. پوپر ادعا می‌کند که مارکوس آنقدر مجذوب ارزهای دیجیتال شده است که در مقطعی به فکر ترک پی‌پال برای راه‌اندازی یک صرافی ارز دیجیتال افتاد.

در آوریل ۲۰۱۳ مارکوس اعتراف کرد که PayPal به دنبال راه‌های احتمالی برای گنجاندن بیت کوین در عملیات پرداخت است و گفت:

من زمان زیادی را صرف مطالعه و بررسی آن کرده‌ام و واقعا جذاب است: روشی که برای طراحی ارز و نحوه ایجاد تورم برای پرداخت ماینرها وسایر ویژگی‌ها وجود دارد، عالی است. من فکر می‌کنم که برای ما در پی‌پال، این فقط یک سوال است که آیا بیت کوین راه خود را به ابزار تامین مالی پی پال باز خواهد کرد یا خیر.

در اواخر همان سال، مارکوس در کنفرانس LeWeb اظهار داشت که ارزهای رمزنگاری شده شانس بیشتری برای متحول کردن صنعت پرداخت در ۱۰ سال آینده نسبت به فناوری مانند NFC tap-to-pay دارند.

انتقال به فیسبوک یک مسیر جادویی برای رسیدن به آرزوها

اگرچه در ابتدا به نظر می‌رسید که انتقال به فیس بوک مارکوس را از آرزوهای او در زمینه ارزهای دیجیتال بسیار دورتر از پی‌پال کرده است، اما سرنوشت او را تنها چند سال بعد در راس پروژه بلاک چین این پلتفرم اجتماعی قرار داد. برخی از افراد در صنعت مقایسه مستقیمی بین لیبرا و شبکه پرداختی که زمانی مارکوس مدیریت می‌کرد انجام می‌دهند. رود فلت کمپ، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران پلتفرم معاملاتی کریپتوهاپر، به کوین تلگراف گفت:

اینجا در Cryptohopper، اغلب از خود می‌پرسیدیم: چرا هیچ کس «PayPal of Crypto» را ایجاد نمی‌کند؟ خیلی خوب است که می‌بینم در واقع رئیس سابق آن‌ها اکنون لیبرا را رهبری می‌کند. صرف نظر از اینکه در مورد فیس بوک چه فکر می‌کنید، ورود آن‌ها شروعی برای ورود شرکت‌های بزرگ به ارزهای دیجیتال است. آیا ممکن است شرکت بعدی که وارد دنیای ارزهای دیجیتال می‌شود؛ گوگل باشد؟

معرفی بهترین صرافی ارز دیجیتال در جهان

چشم‌انداز مارکوس و ارزهای دیجیتال

به طور کلی، بررسی سوابق مارکوس نشان می‌دهد که بدون در نظر گرفتن احساسات فرد نسبت به فیس‌بوک و لیبرا، او به خوبی واجد شرایط است تا فضای رمزنگاری را در برابر قدرتمندان جهان نمایندگی کند. در حالی که مشارکت اولیه او با بیت کوین نشان دهنده صحت ادعاهای او در زمینه ارزهای دیجیتال است، تجربه مارکوس با بازار پرداخت‌های جهانی و تمایل او برای راحت‌تر شدن امور کاربران این امیدواری را ایجاد می‌کند که تلاش صادقانه‌ای برای هدایت لیبرا به سمت موارد اجتماعی خوب صورت بگیرد.

سوالات پر تکرار در مورد دیوید مارکوس

  • دیوید مارکوس کیست؟

    دیوید مارکوس یک کارآفرین آمریکایی است. او یکی از خالقان Diem بود، یک پروژه ارز دیجیتال که توسط فیس بوک آغاز شد.

  • رئیس سابق پی پال برای بیت کوین چه کسی بود؟

    دیوید مارکوس، رئیس سابق پی پال و مدیر عامل فعلی شرکت زیرساخت شبکه لایتنینگ Lightspark، در یک پخش جدید در Squawk Box CNBC، از چشم‌انداز جدیدی برای بیت کوین پرده‌برداری کرد.

  • ارز دیجیتال شبکه فیسبوک چیست؟

    پروژه لیبرا یا ارز دیجیتال فیس‌بوک، در ابتدای سال ۲۰۱۹ معرفی شد و جزئیات آن به همراه وایت پیپر، در ماه ژوئن ۲۰۱۹ به صورت رسمی منتشر شد. قرار بود لیبرا در پایان سال ۲۰۱۹ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کند، اما به دلایل مختلف هنوز این اتفاق رقم نخورده است.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا