سلبریتی‌های کریپتو

نگاهی به زندگی جک دورسی؛ بنیانگذار توییتر و فردی که به انجام کارهای عجیب معروف است

جک دورسی یک شخصیت مطرح در عرصه مالی است که در سال ۲۰۰۶ توییتر را تاسیس کرد و با این اقدام به یک میلیاردر تبدیل شد. او در سال ۲۰۲۱ از سمت مدیرعاملی توییتر کنار رفت و از تصاحب این شرکت توسط ایلان ماسک حمایت کرد. دورسی شرکت خدمات مالی بلاک (block) را اداره می‌کند و به دلیل زندگی تجملی غیرمعمول خود مشهور است. وی در سال ۲۰۲۳ ثروتی معادل ۳ میلیارد دلار دارد.

پادکست زندگینامه جک دورسی

به گزارش صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، جک دورسی، یکی از بنیانگذاران توییتر است که زندگی جالبی دارد. از دوستی با ایلان ماسک گرفته تا خنثی کردن شایعات در مورد فرستادن موهای ریشش برای خواننده رپ Azealia Banks، تنها نمونه‌ای کوچک از موضوعات جالبی است که در زندگی این میلیارد رخ داده‌است.

دورسی در سیلیکون ولی کار پرتلاطمی داشته‌است. پس از تاسیس توییتر در ۲۱ مارس ۲۰۰۶، دو سال به عنوان مدیرعامل این شرکت فعالیت کرد اما در سال ۲۰۱۵ با راه‌اندازی دومین شرکت خود با نام اسکوئر (Square) را راه‌اندازی کرد که در سال ۲۰۲۱ به بلاک (Block) تغییر نام داد.

او توییتر را با استفاده از فناوری‌هایی که شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، رهبری کرد. چندین بار در کنگره شهادت داد و در سال ۲۰۲۱ از سمت مدیرعاملی توییتر کنار رفت. در نهایت ماسک را به خرید توییتر تشویق کرد و اینک رهبری این پلتفرم در دست ایلان ماسک است. البته دورسی همچنان به رهبری بلاک ادامه می‌دهد، جایی که در آوریل ۲۰۲۲ عنوان خود را از سمت مدیرعامل به رهبر Block تغییر داد.

این کارآفرین فناوری در طول سال‌ها جنجال‌ها و انتقادات زیادی را برانگیخته است و مانند برخی از میلیاردرهای دیگر، صاحب خانه‌ای خیره‌کننده است و ماشین‌های لوکس دارد.

مسیر پیشرفت جک دورسی؛ از تحصیل تا ایده توییتر

مسیر پیشرفت جک دورسی؛ از تحصیل تا ایده توییتر

دورسی برنامه نویسی را با حضور در دبیرستان Bishop DuBourg در سنت لوئیس آغاز کرد. او در سن ۱۵ سالگی، نرم افزاری در زمینه حمل و نقل نوشت که هنوز هم توسط برخی از شرکت‌های تاکسیرانی استفاده می‌شود.

دورسی در آن دوره یا به فروشگاه‌های تخصصی لوازم الکترونیکی سر می‌زد یا با دوستانش لیگ فوتبال ترتیب می‌داد و زمانی که به این دو کار مشغول نبود، در کنسرت‌های پانک راک شرکت می‌کرد.

نکته جالب توجه این است که دورسی مانند بسیاری از میلیاردرهای دیگر حوزه فناوری، هرگز از کالج فارغ التحصیل نشد. با این وجود، او برای مدت کوتاهی در دانشگاه علم و صنعت میسوری شرکت کرد و درست در سال ۱۹۹۹ یعنی یک ترم قبل از فارغ التحصیلی، به دانشگاه نیویورک منتقل شد تا روی ایده خود برای توییتر تمرکز کند و در نهایت دانشگاه را ترک کرد.

در سال ۲۰۰۰، دورسی یک نمونه اولیه از توییتر را ساخت که به او اجازه می‌داد از طریق تلفن‌های همراه بلک‌بری (BlackBerry) که مجهز به سیستم اینترنت و پست الکترونیکی بودند، مطالبی را با دوستان خود به اشتراک بگذارد. اما هیچ کس به آن علاقه‌ نشان نداد، بنابراین این ایده را برای مدتی کنار گذاشت. اما در سال ۲۰۰۶ دورسی مجددا به ایده پیام‌رسان خود بازگشت و توییتر متولد شد و در ۲۱ مارس ۲۰۰۶، وی اولین توییت را ارسال کرد.

دورسی توییتر خود را ساده نگه داشت، «جک@» که از آن زمان آن را تغییر نداده‌است. همچنین نکته بعدی درباره توییتر این است که دورسی و بنیانگذاران دیگر توییتر یعنی ایوان ویلیامز و بیز استون، دامنه توییتر را به قیمت حدود ۷۰۰۰ دلار خریداری کردند.

دورسی در ۳۰ سالگی به سمت مدیرعامل توییتر منسوب شد اما یک سال بعد، به تدریج فعالیت وی در توییتر کمتر شد. به همین دلیل، در سال ۲۰۰۸، ویلیامز به عنوان مدیرعامل منسوب و دورسی نیز به ریاست هیئت مدیره توییتر تبدیل شد.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید ترون در صرافی ارز دیجیتال

راه بی‌پایان ایده‌پردازی دورسی؛ این بار با اسکوئر!

دورسی بلافاصله شروع به ایده‌پردازی و ساخت پروژه‌های جدید کرد. در این راستا، او در کمپانی فناوری فوراسکوئر (Foursquare) سرمایه‌گذاری و یک استارت‌آپ پرداخت به نام اسکوئر را راه‌اندازی کرد. این پلتفرم به صاحبان کسب‌وکارهای کوچک اجازه می‌داد تا از طریق یک نرم‌افزار هوشمند موبایل با کارت اعتباری پرداخت‌های خود را انجام دهند. این نابغه حوزه فناوری در سال ۲۰۱۱، این فرصت را پیدا کرد که با باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا در توییتر مصاحبه کند.

اوباما به سوالات دورسی پاسخ‌هایی کوتاه با اندازه‌ای کمتر از ۱۴۰ کاراکترمی‌داد چرا که در آن زمان این پلتفرم محدویت کلمات داشت. توییتر در نوامبر ۲۰۱۳ عمومی و به این ترتیب، دورسی در عرض چند ساعت میلیاردر شد.

میلیاردر شدن جک دورسی با توییتر تنها در یک ساعت!

در سال ۲۰۱۴، فوربس دارایی خالص دورسی را ۲.۲ میلیارد دلار تعیین کرد که در سال ۲۰۲۱ به ۱۲.۵ میلیارد دلار رسید. اما در حال حاضر ۳ میلیارد دلار است. طی پرونده‌ای در سال ۲۰۱۹ مشخص شد که دورسی برای شغل خود به عنوان مدیر عامل توییتردر سال گذشته فقط ۱.۴۰ دلار درآمد داشته‌است!

طبق گزارش سالانه توییتر، دستمزد ۱.۴۰ دلاری در واقع نشان می‌دهد که دورسی تمامی مزایا و گزینه‌های شرکت را رد کرده و صرفا به دلیل ایمانی که به توسعه و پیشرفت توییتر داشته این میزان حقوق را برای خود تعیین کرده‌است. شایان ذکر است که وی از همه مزایای خود در سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ صرف‎‌نظر کرده و آپشنی از شرکت دریافت نکرده‌است. تنها مبلغ دریافتی، حقوق سالانه بوده‌است که در حقیقت هیچ اهمیت مالی ندارد.

حال سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که چرا ۱.۴۰ دلار؟ دورسی این مبلغ حقوق را بر اساس تعداد کاراکترهای یک توییت انتخاب کرده‌است. در ابتدا هر توییت یک کاربر حداکثر می‌توانست ۱۴۰ کاراکتر داشته‌باشد و همین موضوع مبنایی برای حقوق دورسی شد. البته حالا که تعداد کاراکترها به ۲۸۰ کاراکتر رسیده این امکان وجود دارد که حقوق سالانه جک دورسی به ۲.۸۰ دلار تغییر کند.

جالب است بدانید که جک دورسی حقوق خود را در اسکوئر هم بر همین مبنا تعیین کرده‌است. حقوق سالانه او در این پلتفرم ۲.۷۵ دلار است. این مبلغ نیز به ۲.۷۵ درصدی اشاره دارد که اپلیکیشن با هر پرداخت دریافت می‌کند. البته وی تنها غول دره سیلیکون نیست که حقوق ناچیزی دریافت می‌کند. مارک زاکربرگ به عنوان مدیر عامل فیس‌بوک نیز از این شرکت سالانه یک دلار درآمد دارد.

واقعیت‌های جالب درباره جک دورسی

واقعیت‌های جالب درباره جک دورسی

 این میلیاردر حوزه فناوری با ثروت خود یک BMW سری ۳ خریده‌است اما ظاهرا زیاد با آن رانندگی نمی‌کند. جک دورسی در سال ۲۰۱۸ به کارا سویشر خبرنگار واشنگتن پست گفت که ایلان ماسک کاربر مورد علاقه او در توییتر است. او افزود که از همه فراز و نشیب‌هایی که با توییت‌های غیرقابل پیش‌بینی ماسک از این پلتفرم به وجود می‌آید لذت می‌برد. خود ماسک به این پست پاسخ داد و در توییتر تشکر کرد و گفت توییتر سنگ تمام می‌گذارد.

شایان ذکر است که ماسک و دورسی هر دو از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال هستند و به نظر می‌رسد که دوستی خوبی با یکدیگر دارند. دورسی همچنین با کارآفرینان دیگری در حوزه فناوری مانند مارک زاکربرگ دوست بوده‌است.

دورسی در مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۱ با مجله رولینگ استون داشت درباره وعده غذایی خود گفت. موضوعاتی که باعث تعجب افراد زیادی شد. او توضیح داد که بیشتر از هرچیزی سالاد می‌خورد. وی همچنین در سال ۲۰۱۹، با حضور در یک مصاحبه که به صورت پادکست منتشر شد گفت که روزی یک وعده غذا می‌خورد و تمام آخر هفته را روزه می‌گیرد. او گفت که اولین باری که روزه گرفتن را امتحان کرد باعث شد احساس توهم داشته‌باشد.

وی افزود: این وضعیت و نخوردن غذا در ابتدا برای من موضوع عجیبی بود. اما بعد از دو بار که این کار را انجام دادم، برایم آشکار شد که میزان زیادی از زمان ما در روز فقط برای خوردن وعده‌های غذایی صرف می‌شود. دورسی به این نتیجه رسید که طبق تجربه‌ای که داشت وقتی روزه می‌گیرد زمان واقعا کندتر می‌گذشت.  

این نظرات انتقاد بسیار شدیدی را برانگیخت مبنی بر این که دورسی در حال عادی‌سازی نخوردن غذا است. بنیانگذار توییتر در مصاحبه بعدی با Wired، گفت که هفت وعده غذایی در هفته می خورد، که فقط شام است. شایان ذکر است که در روزهای اولیه راه‌اندازی توییتر، دورسی گفته بود که آرزو داشته یک طراح مد شود.

از موضوعات عجیب دیگری که درباره این فرد مطرح در فضای مجازی دست به دست می‌شد، مطالبی مربوط به ارسال ریش‌های وی بود! در سال ۲۰۱۶ آزیلیا آماندا بنکس خواننده آمریکایی در توییتی ادعا کرد که بریده‌هایی از موهای ریش دورسی برای ساخت یک طلسم محافظ برای وی فرستاده شده‌است اما دورسی این اتفاق را انکار کرد.

حمام یخ و استفاده از سونا یکی دیگر از علایق این فرد نوآور است. وی طبق صحبت‌هایی که با رسانه‌ها داشته، از سال ۲۰۱۶ شروع به استفاده از حمام‌های یخ و سونا کرده‌است. او همچنین دوست دارد صبح‌ها با شستن صورتش توسط آب یخ بیدار شود.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید بیت کوین در صرافی ارز دیجیتال

جک دورسی و اقدامات سیاسی

قانونگذاران در سپتامبر ۲۰۱۸، جک دورسی و شریل سندبرگ، مدیر اجرایی فیس بوک را به دلیل احتمال دخالت در موضوعات سیاسی به کنگره فرا خواندند. در این رویداد از دورسی و سندبرگ در مورد مداخله انتخاباتی در توییتر و فیسبوک و همچنین سوگیری ضد محافظه کارانه در رسانه‌های اجتماعی سوال شد. در طول جلسه، دورسی تصویری از ضربان قلب خود را در توییتر به اشتراک گذاشت. او چندین ساعت روی صندلی بود و ضربان قلبش را در اوج خود یعنی در ۱۰۹ ضربه در دقیقه ثبت و منتشر کرد. دورسی همچنین یک بار دیگر در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۰ در مقابل کنگره شهادت داد.

جک دورسی حامی ارز دیجیتال

جک دورسی حامی ارز دیجیتال

نکته شایان توجه درباره جک دورسی علاقه وی به بازار ارزهای دیجیتال است. به طور خاص، دورسی یکی از طرفداران بیت کوین است که در اوایل سال ۲۰۱۹ آن را «مقاوم» و «اصولی» توصیف کرد. او در ماه مارس همان سال به پادکست Tales of the Crypt گفت که در حال افزایش سقف محدودیت ۱۰۰۰۰ دلاری هفتگی برای خرید بیت کوین توسط پلتفرم اسکوئر است.

در اکتبر ۲۰۲۰ او، برایان آرمسترانگ مدیر عامل کوین بیس را به دلیل ممنوعیت فعالیت رمزارزی کارکنان در شرکت مورد انتقاد قرار داد و گفت که ارز دیجیتال خود نوعی فعالیت است. او همچنین گفته امیدوار است بیت کوین بتواند به ایجاد صلح جهانی کمک کند. او گفت که جامعه بیت کوین را دوست دارد زیرا خیلی عجیب است. دورسی می‌گوید: « تنها دلیلی که من در حال حاضر این حرفه‌ را دارم این است که از کسانی که بیت‌کوین را ساختند چیزهای زیادی یاد گرفتم.»

جک دورسی را می‌توان یکی از طرفداران سرسخت یا به عبارتی یک ماکسیمالیست بیت کوین دانست. او در کنفرانس «B Word» یکی از دلایل علاقه زیادش به بیت کوین را جامعه و رویکرد آن بیان می‌کند و می‌گوید: «بیت کوین من را به یاد روزهای اولیه پیدایش اینترنت می‌اندازد».

در تازه‌ترین اقدام حمایتی، جک دورسی خردادماه سال جاری ۵ میلیون دلار به توسعه پروتکل بیت‌کوین (BTC) کمک کرد. در توضیح بیشتر باید گفت که برینک، پروژه‌ای که به تقویت پروتکل و شبکه بیت‌کوین از طریق تحقیق و توسعه اختصاص دارد، در توییتر اعلام کرد که هر سال یک میلیون دلار بودجه برای پنج سال آینده از صندوق عمومی LLC دورسی دریافت خواهد کرد. طبق سند گوگل شیت که دورسی از آن برای ردیابی کمک‌های خود استفاده می‌کند، اولین پرداخت یک میلیون دلاری را در خرداد سال جاری امضا کرده‌است.

سوالات متداول

  1. جک دورسی کیست؟

    جک دورسی بنیانگذار توییتر و پلتفرم اسکوئر است که در حال حاضر شرکت خدمات مالی بلاک را اداره می‌کند.

  2. ثروت جک دورسی چقدر است؟

    در سال ۲۰۱۴، فوربس دارایی خالص دورسی را ۲.۲ میلیارد دلار تعیین کرد که در سال ۲۰۲۱ به ۱۲.۵ میلیارد دلار رسید. اما سپس کاهش داشت و در سال ۲۰۲۳ ثروتی معادل ۳ میلیارد دلار دارد.

  3. عادت‌های عجیب جک دورسی چیست؟

    او فقط یک وعده در روز غذا می‌خورد. از حمام یخ و سونا استفاده می‌کند.

  4. ارتباط جک دورسی با ارزهای دیجیتال چگونه است؟

    جک دورسی یک ماکسیمالیست بیت کوین محسوب می‌شود. به گونه‌ای که خردادماه سال جاری ۵ میلیون دلار به توسعه پروتکل بیت‌کوین (BTC) کمک کرد.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا