سلبریتی‌های کریپتو

برادران وینکلواس؛ میلیاردرهای افسانه‌ای دنیای رمزارز

کامرون و تایلر وینکلووس که به نام برادران وینکلواس شناخته می‌شوند، زمانی به شهرت رسیدند که از مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک شکایت کردند. آنان در این طرح شکایت مدعی شده بودند که زاکربرگ ایده آنان را در زمینه ساخت فیس بوک دزدیده است. در جریان این دعوی طرفین توافق کردند و طی آن مالک فیس بوک مجبور شد مبلغ ۶۵ میلیون دلار به عنوان غرامت به این دو برادر پرداخت کند.

حتی اگر این صحبت‌ها کاملا منصفانه یا درست نباشند، زمینه ساز اتفاقات مهمی در زندگی برادران تایلر و کامرون وینکلواس شدند. در این مطلب از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس قصد داریم بیشتر با این دو نفر که جزو سرمایه‌دارترین افراد در دنیای رمز ارز به شمار می‌روند آشنا شویم.

پادکست برادران وینکلواس؛ میلیاردرهای افسانه‌ای دنیای رمزارز

نخست باید گفت افرادی که با دنیای کریپتو آشنایی دارند، می‌دانند که این دو فرد مشهور و موفق در عرصه ارزهای دیجیتال در ابتدای شروع به فعالیت با استقبال چندانی مواجه نشدند. به عنوان نمونه، لری سامرز رئیس دانشگاه هاروارد که تجربه تحصیل آنان را در این دانشگاه داشت، برادران  وینکلواس را احمق خطاب کرده بود! افزون بر آن، این دو برادر در فیلم مشهوری به نام « The Social Network » نیز دو فرد درشت اندام و احمق نشان داده شدند که با وجود برخورداری از برتری‌های جسمانی نسبت به سایرین، از قوای عقلی هیچ بهره‌ای نبرده‌اند.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید بیت کوین در صرافی ارزدیجیتال

اما در نهایت آنان با دریافت غرامت از زاکربرگ به پذیرندگان اولیه کریپتو به «میلیاردرهای بیت کوین» تبدیل شدند. اکنون اما، شرکت تحت رهبری آنها که جمینی (Gemini) نام دارد، توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) مورد اتهام قرار گرفته است.

سازمان SEC صرافی ارز دیجیتال جمینی را به دلیل برنامه  جمینی اِرن (Gemini Earn) با اتهامات نقض اوراق بهادار مورد اتهام قرار داد. این طرح به مشتریانی که دارایی‌های رمزنگاری خود را در آن سپرده‌گذاری کرده بودند، سود ارائه می‌داد. شایان ذکر است جنسیس، که شریک جمینی  در فرایند وام دهی در این برنامه بود و همچنین یکی از شرکت‌های تابعه گروه ارز دیجیتال (DCG) نیز همراه با جمینی متهم شدند.

این اتهامات چندین هفته پس از اختلافات عمومی فزاینده بین مدیران جمینی و DCG و پس از فروپاشی صرافی کریپتو FTX در نوامبر اتفاق افتاد. رخدادی که به شدت در صنعت کریپتو سرایت کرد و قیمت ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار داد زیرا وجوه ذخیره‌شده در FTX یا قفل یا مفقود شده بود. طبق گزارش‌ها، جنسیس در حال جذب بیش از ۹۰۰ میلیون دلار سرمایه از مشتریان جمینی است.

سم بنکمن فرید؛ از شهرت تا ورشکستگی

در ادامه، نگاهی به روند شهرت دوقلوهای Winklevoss در صنعت کریپتو و اقدامات اخیری که منجر به اختلاف عمومی بین جمینی و DCG شد، اختلافات با SEC و یک حفره ظاهرا بزرگ در امور مالی جمینی خواهیم داشت.

برادران وینکلواس و راه‌اندازی صرافی جمینی

برادران وینکلواس و راه‌اندازی صرافی جمینی

دوقلوهای وینکلواس حدود ۶۵ میلیون دلار پول نقد و سهام فیس بوک را سال ۲۰۰۸ به عنوان غرامت در ازای سرقت ایده ایجاد غول رسانه‌های اجتماعی از زاکربرگ دریافت کردند. آنان بعد از دریافت این غرامت، در سال ۲۰۱۲ دفتر خانوادگی وینکوواس کپیتال (Winklevoss Capital) را تاسیس کردند. این دو برادر در همین حین شروع به خرید مقادیر زیادی بیت کوین کردند. بر اساس گزارش واشنگتن پست، این دوقلوها تا نوامبر ۲۰۱۳، ۱ درصد از کل عرضه در گردش ارز دیجیتال پیشرو را در اختیار داشتند.

آنها خرید و ذخیره بیت کوین را با راهنمایی چارلی شرم مدیرعامل Bitinstant انجام دادند و بعد از انجام بررسی‌های لازم، ۱۲۰ هزار بیت کوین را با قیمت کمتر از ۱۰ دلار برای هر کوین، خریداری کردند. البته چارلی شرم بعداً به دلیل انجام پولشویی متهم و راهی زندان شد. همچنین در آن سال، دوقلوها تلاش کردند تا اولین ETF بیت کوین یا صندوق قابل معامله BTC را در بورس راه‌اندازی کنند. درخواستی که توسط SEC رد شد.

در سال ۲۰۱۵، برادران وینکلوواس صرافی جمینی را افتتاح کردند که یک صرافی ارز دیجیتال با مجوز فعالیت در ایالت زادگاهشان یعنی نیویورک بود. این پلتفرم در طول سال‌ها گسترش یافت و در سال ۲۰۱۹، پیش از رونق نهایی بازار NFT در سال ۲۰۲۱، بازار NFT را تصاحب کرد. به این ترتیب، ارزش شرکت مادر یعنی Gemini Space Station تا نوامبر ۲۰۲۱، میزان ۷.۱ میلیارد دلار بود.

کامرون و تایلر برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ به عنوان «میلیاردرهای بیت کوین» شناخته شدند زیرا ارزش خالص دارایی هر برادر ۱.۱ میلیارد دلار برآورد شد. با افزایش قیمت بیت کوین و طبق تخمین‌های فوربز، خالص دارایی این برادران در سال ۲۰۲۱ به حدود ۷ میلیارد دلار رسید.

اما با آشفتگی صنعت کریپتو، جمینی و بنیانگذاران آن با چالش های جدیدی روبه رو شده‌اند. در ژوئن ۲۰۲۲، کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده(CFTC)، جمینی را که به دنبال تایید محصول آتی بیت کوین خود بود، به دلیل ارائه اظهارات نادرست یا گمراه‌کننده، متهم کرد و جمینی ۱۰ درصد از کارکنان خود را با سقوط بازار کریپتو اخراج کرد.

همکاری جمینی و جنسیس

برادران وینکلواس و راه‌اندازی صرافی جمینی

موج جدیدی از آشفتگی در صنعت کریپتو باعث مشکلات اخیر جمینی شد که با فروپاشی اوایل نوامبر صرافی ارزهای دیجیتال FTX و شرکت تجاری خواهر Alameda Research آغاز شد.

بلافاصله پس از آن، جنسیس اعلام کرد که به دلیل «تأثیر FTX»، برداشت مشتریان را از بخش وام‌دهی خود به حالت تعلیق در می‌آورد و دلیل آن «آشفتگی بی‌سابقه‌ی بازار» به دلیل ناتوانی در ادامه تجارت به روال معمول است. جنسیس و جمینی برای محصول سودآور Earn با یکدیگر همکاری می‌کردند که پس از این رخداد جمینی گفت که در نتیجه باید وجوه مشتریان را مسدود کند.

در ماه دسامبر، فایننشال تایمز گزارش داد که جنسیس حدود ۹۰۰ میلیون دلار سرمایه مشتریان را از برنامه Gemini Earn را در اختیار دارد. به گفته کامرون، گروه ارز دیجیتال (Digital Currency Group) که رهبری جنسیس، گری اسکیل و دیگر شرکت‌های رمزنگاری را در اختیار دارد، ظاهرا با مشکلات نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند، این در حالی بود که بری سیلبرت موسس و مدیر عامل شرکت به سرمایه گذاران درباره داراییشان اطمینان داده‌بود.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید سولانا در صرافی ارزدیجیتال

در آغاز سال ۲۰۲۳، مذاکرات خصوصی بین جمینی و جنسیس زمانی که وینکلوواس نامه‌ای سرگشاده به سیلبرت نوشت، به صورت عمومی منتشر شد. او در این نامه، سیلبرت را به «بد نیتی» برای یافتن راه‌حلی به منظور مرتفع سازی اختلاف بر سر بودجه متهم کرد اما این اتهامات از طرف سیلبرت رد شد.

این اتهامات در ۱۰ ژانویه تشدید شد، زیرا کامرون وینکلوواس خواستار استعفای سیلبرت شد، که نشان دهنده ارائه نادرست و کلاهبرداری حسابداری در DCG بود. این شرکت در پاسخ اما ادعاهای وینکوواس را «یک شیرین کاری تبلیغاتی ناامیدکننده و غیرسازنده» از سوی بنیان‌گذاران جمینی خواند که به گفته آن‌ها «تنها مسئول اجرای Gemini Earn و بازاریابی برنامه برای مشتریان خود هستند».

جمینی سپس اعلام کرد که به طور رسمی به برنامه Earn خود را خاتمه داده است، که به گفته او جنسیس را مجبور می کند تا بیش از ۹۰۰ میلیون دلار از وجوه مشتریان جمینی را که تا کنون در اختیار داشت، بازپرداخت کند. شایان ذکر است که این برنامه نزدیک به دو سال با مشارکت جمینی و جنسیس کار می‌کرد.

اتهام sec علیه صرافی جمینی

گری گنسلر، رئیس SEC، گفت: «ما ادعا می‌کنیم که جنسیس و جمینی اوراق بهادار ثبت نشده را به عموم عرضه کردند و الزامات افشای طراحی شده برای حفاظت از سرمایه گذاران را دور زدند». اتهامات امروز در ادامه اقدامات قبلی ارائه می‌شود تا به بازار و عموم سرمایه گذاران روشن شود که پلتفرم‌های وام دهی رمزارز و سایر واسطه‌ها باید با قوانین اوراق بهادار مورد تایید ما مطابقت داشته باشند».

در پاسخی توییتی، تایلر وینکلووس زمان اتهامات را زیر سوال برد و گفت که جمینی به مدت ۱۷ ماه با کمیسیون بورس و اوراق بهادار در حال مذاکره بوده و این برنامه توسط دپارتمان خدمات مالی نیویورک تنظیم شده است.

از جاستین سان چه می‌دانید؟ زندگینامه تا مسیر موفقیت

وی در توییتی که در ۱۲ ژانویه ۲۰۲۳ منتشر شد، نوشت: ناامید کننده است که SEC تصمیم گرفت امروز شکایتی را علیه ما ثبت کند زیرا جمینی و سایر طلبکاران سخت با هم کار می کنند تا وجوه را بازیابی کنند. این اقدام هیچ کمکی به تلاش‌های ما نمی‌کند بلکه باعث می‌شود کاربران Earn دارایی‌های خود را پس بگیرند. رفتار آنها کاملا اشتباه است.

علیرغم این گفت وگوهای مداوم، کمیسیون SEC تصمیم گرفت قبل از اینکه به ما اطلاع دهد، شکایت خود را به مطبوعات اعلام کند. مایه تاسف است که آنها به جای کمک به ما در پیشبرد اهداف ۳۴۰۰۰۰ کاربر Earn و سایر طلبکاران، برای امتیازات سیاسی فعالیت می‌کنند.

او افزود که «جمینی همیشه سخت کار کرده است تا تمام قوانین و مقررات مربوطه را رعایت کند.» با این وجود، جنسیس و DCG هنوز در مورد اتهامات SEC اظهار نظر نکرده‌اند.

سوالات متداول درباره برادران وینکلواس

  • برادران وینکلواس چه کسانی هستند؟

    برادران وینکلواس بنیانگذاران صرافی جمینی هستند که در ابتدا با شکایت از مدیرعامل فیسبوک یعنی مارک زاکربرگ برای سرقت ایده ساخت این غول رسانه های اجتماعی مشهور شدند.

  • میزان محبوبیت برادران وینکلواس چقدر است؟

    این دو برادر در ابتدا محبوبیت چندانی نداشتند اما بعدها با سرمایه گذاری در بیت کوین و راه‌اندازی شرکت جمینی به شهرت زیادی رسیدند.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا