سلبریتی‌های کریپتو

سرآشپز نومی، خالق مرموز سوشی سواپ کیست؟

سرآشپز نومی نام شخصیتی مرموز در بازار ارزهای دیجیتال است که با وجود نقش پررنگی که در این صنعت ایفا کرده، هنوز هویت وی نامعلوم است. نام سرآشپز نومی با پلتفرم سوشی سواپ گره خورده است زیرا طبق اطلاعات موجود، راه‌اندازی اولیه این پلتفرم توسط وی صورت گرفته است. در ادامه این گزارش از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به روند شهرت و اقدامات سرآشپز نومی و تاثیری که روی قیمت ارزهای دیجیتال داشت، خواهیم پرداخت.

پادکست سرآشپز نومی، خالق مرموز سوشی سواپ کیست؟

همانطور که اشاره شد، درباره هویت، زندگی شخصی یا حتی فعالیت‌های کاری سرآشپز نومی، اطلاعات زیادی در دست نیست. حتی مشخص نیست که انگیزه وی برای ایجاد فورکی جدید از یونی سواپ چه بوده است. در هر صورت، وی این فورک جدید را به نام خود ثبت کرد.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید پپه در صرافی ارز دیجیتال

طبق اطلاعات موجود، این پروژه حدود ۲۸ آگوست ۲۰۲۰، زمانی که بحث‌ها در توییتر سابق درباره امکان کسب سود بیشتر از طریق انتقال نقدینگی یونی سواپ به یک پلتفرم فورک شده بین کاربران داغ شد، توجه زیادی را به خود جلب کرد. به دنبال آن، این پروژه شهرت یافت.

سوشی سواپ و سرآشپز نومی

 البته وی تنها بنیانگذار این پروژه نیست، بلکه دو شخصیت دیگر به نام sushiswap و 0xMaki نیز به عنوان دیگر بنیانگذاران این پروژه فرایند کد نويسی، توسعه محصول و عمليات تجاري سوشی سواپ را مديريت می‌کنند. سرآشپر نومی و همکاران وی، کد منبع باز را از یونی سواپ کپی یا به بیان درست‌تر «فورک» کردند، اما یک تغییر کلیدی نیز در آن ایجاد شد. افزودن یک توکن حاکمیتی به نام سوشی (SUSHI)، که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا بعد از خریداری آن درباره آینده سوشی سواپ اظهار نظر کنند.

این تغییرات نسبت به پروژه اولیه موجب شد تا نقدینگی از یونی سواپ به سمت پروژه سوشی سواپ سرازیر شود. شایان ذکر است که پس از راه‌اندازی این صرافی غیر متمرکز سوشی سواپ در ماه سپتامبر ۲۰۲۰، این پروتکل فقط سه استخر نقدینگی شامل SUSHI/ETH ،USDC/ETH و USDT/ETH را داشت.

یکی از نقات قوت این پلتفرم که باعث شده بود تا به سرعت به یک پلتفرم محبوب بین سرمایه‌گذاران تبدیل شود، این بود که سوشی سواپ از همان آغاز به کار خود با ارائه ویژگی‌های اصلی دیفای موفق شد با سرعت بسیار بالاتری نسبت به یونی سواپ نقدینگی شایان توجهی را جذب کند. این در حالی بود که سایر صرافی‌ها در انجام این کار ناکام بودند. همانطور که اشاره شد، عمده‌ترین دلیل این موفقیت، مدل حاکمیت معرفی شده توسط سوشی سواپ و توکن بومی آن یعنی سوشی بود که توانست چنین موفقیت چشمگیری را به نام این پلتفرم ثبت کند.

سم بنکمن فرید؛ از شهرت تا ورشکستگی

همه موفقیت‌ها و چشم‌انداز روشن این پروژه موجب شد تا به تدریج معامله‌گران مشغول به استخراج و برداشت سود در استخرهایی شدند که کارمزد پایینی از کاربر دریافت می‌کردند. در توضیح بیشتر باید گفت که سوشی سواپ ۰.۲۵ درصد کارمزد دریافت می‌کرد در حالی که کارمزد یونی سواپ ۰.۳۰ درصد بود. افزون بر این، سوشی سواپ مشوق‌های دیگری را نیز برای تامین نقدینگی در استخرهای این پلتفرم به کاربران ارائه می‌داد. به عنوان مثال، تمام استخراج کنندگان ۰.۰۵ درصد نیز پاداش به صورت توکن سوشی دریافت می‌کردند.

کناره‌گیری سرآشپز نومی از سوشی سواپ

در حدود سپتامبر ۲۰۲۰، مشخص شد که سرآشپز نومی به حدود ۲۷ میلیون دلار توکن سوشی، مربوط به پلتفرم سوشی سواپ به صورت مستقیم دسترسی دارد. مبلغی که وی در دارایی خود نگه داشته بود باعث نگرانی بسیاری در فضای مالی غیرمتمرکز یا  DeFi شد، زیرا بسیاری تعجب می‌کردند که چرا سازنده این پلتفرم به چنین مبلغ کلانی دسترسی داشته‌است.

در روزهای بعد، رمزارز سوشی (SUSHI) با کاهش قیمت در هر توکن مواجه شد، زیرا سرآشپز نومی حدود ۱۴ میلیون دلار از دارایی‌های قفل شده در صندوق توسعه سوشی سواپ را فروخته بود. بسیاری می‌ترسیدند که این بخشی از یک کلاهبرداری خروج  یا راگ پول باشد.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید فگ در صرافی ارز دیجیتال

پس از اینکه سرآشپز نومی، بنیانگذار سوشی سواپ با انتقاد غیرمعمول بخش دیفای مواجه شد، با واگذاری کنترل پلتفرم به سم بنکمن فرید مدیر عامل FTX، پروژه را ترک کرد. علاوه بر این، بسیاری از افراد در صنعت از اقدامات رهبران انتقاد داشتند. آرتور هیز، مدیرعامل صرافی بیت مکس (Bit MEX)، اظهار داشت: لطفا مرا از یک سرمایه گذاری بد که توسط سم بنکمن فرید در سوشی صورت می‌گیرد، نجات دهید. او سرآشپز جدید ماست.  

در ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۰، در موردی که بسیاری تعجب برانگیز به نظر می‌رسید، سرآشپز نومی ۱۴ میلیون دلار وجوه برداشت شده را به جامعه سوشی سواپ بازگرداند. وی علاوه بر بازگشت، از جامعه عذرخواهی کرد و در بیانیه‌ای توضیح داد: من تمام ۱۴ میلیون دلار اتریوم را به خزانه برگردانده‌ام. و من به جامعه اجازه خواهم داد تصمیم بگیرد که من به عنوان خالق اصلی سوشی سواپ چقدر لیاقت دارم.

الیزابت استارک کیست؟

نومی در توییتی نوشت: «امیدوارم سوشی سواپ بدون من خوب عمل کند. باز هم تکرار می‌کنم که من قصد نداشتم هیچ آسیبی به این پلتفرم برسانم. متاسفم اگر تصمیم من مطابق آنچه شما انتظار داشتید نبود». توسعه دهندگان افزودند که به کار روی پروژه در پشت صحنه ادامه خواهند داد.

شایان ذکر است که سوشی سواپ به عنوان پروژه موفق سرآشپز نومی، يک بازار گردان خودکار است که برای دارايی‌های ديجيتال نقدينگی فراهم می‌کند. همچنین، پروژه‌های ديفای و نهادهای وابسته به آن از جمله کاربران اصلی سوشی سواپ محسوب می‌شوند که  برای کسب درآمد از توکن‌های خود در این پلتفرم فعالیت می‌کنند. سوشی سواپ با وجود اشتباه بزرگ سرآشپز نومی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و قصد دارد با بهبود خدمات خود و افزايش شراکت کاربران، عملکرد بهتری نسبت به يونی سواپ از خود نشان دهد.

سوالات متداول درباره سرآشپز نومی

  • سرآشپز نومی کیست؟

    نام سرآشپز نومی با پلتفرم سوشی سواپ گره خورده است زیرا طبق اطلاعات موجود، راه‌اندازی اولیه این پلتفرم توسط وی صورت گرفته است.

  • آیا سرآشپز نومی تنها توسعه‌دهنده سوشی سواپ است؟

    وی تنها بنیانگذار این پروژه نیست، بلکه دو شخصیت دیگر به نام sushiswap و 0xMaki نیز به عنوان دیگر بنیانگذاران این پروژه فرایند کد نويسی، توسعه محصول و عمليات تجاری سوشی سواپ را مديريت می‌کنند.

  • آیا سرآشپز نومی کلاهبردار بود؟

    نومی حدود ۱۴ میلیون دلار از دارایی‌های قفل شده در صندوق توسعه سوشی سواپ را فروخت اما بعدا دوباره این مبلغ را به جامعه بازگرداند و از سمت خود کناره‌گیری کرد.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا