سلبریتی‌های کریپتو

زندگینامه برایان آرمسترانگ موسس و مدیرعامل صرافی کوین‌بیس

برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong) مدیرعامل و موسس صرافی ارز دیجیتال کوین‌بیس (Coinbase) است. او در ۲۵ ژانویه ۱۹۸۳ در شهر سن خوزه ایالت کالیفرنیا در یک خانواده متوسط به دنیا آمد؛ پدر و مادر او هر دو مهندس بودند. وی از همان سال‌های نوجوانی رویای کارآفرینی را در سر داشت. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به معرفی برایان آرمسترانگ و چگونگی تاسیس صرافی ارز دیجیتال کوین‌بیس می‌پردازیم.

پادکست زندگینامه برایان آرمسترانگ موسس صرافی کوین‌بس

برایان آرمسترانگ کیست؟

برایان آرمسترانگ موسس و مدیر عامل کوین‌بیس، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در ایالات متحده شناخته می‌شود. او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین افراد در حوزه کریپتو نقش مهمی در تسریع پذیرش انبوه ارزهای دیجیتال، استفاده از فناوری بلاک چین برای خدمات مالی و حمایت از ارزهای دیجیتال در ایالات متحده ایفا کرده است.

برایان آرمسترانگ کوین‌بیس را به عنوان یک صرافی متمرکز ارزهای دیجیتال (CEX) در سال ۲۰۱۲ تاسیس کرد و بعد از سال‌ها تلاش این صرافی به یکی از برجسته‌ترین پلتفرم‌ها برای خرید، فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم تبدیل شد. روزانه کاربران زیادی برای خرید و مشاهده قیمت ارز دیجیتال و هم‌چنین نگهداری رمزارزهای خود از این صرافی استفاده می‌کنند.

زیر نظر رهبری برایان آرمسترانگ، کوین‌بیس نقش قابل توجهی در ترویج رمزارزها داشته و آن‌ها را برای عموم مردم قابل دسترس‌ کرده است. این صرافی خدمات رمزارزی و دارایی‌های دیجیتال خود را از طریق معرفی کیف پول کوین‌بیس و پلتفرم کوین‌بیس پرو گسترش می‌دهد. کوین‌بیس پرو که در گذشته به آن جی‌دکس (GDAX) گفته می‌شد پلتفرمی است مخصوص تریدرهای ماهر در حوزه رمزارزها.

سوابق تحصیلی و حرفه‌ای

برایان آرمسترانگ در سال ۲۰۰۶ مدرک کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر را از دانشگاه رایس اخذ کرد. وی در دوران تحصیلی در رایس به عنوان کارآموز در شرکت آی‌بی‌ام (IBM) فعالیت داشت و سپس  فعالیت کاری خود را در بخش مدیریت ریسک شرکت دیلویت (Deloitte) ادامه داد.

او در دوران تحصیلش در دانشگاه رایس در سال ۲۰۰۳ جسارت به خرج داد و اولین وب‌سایت خود یعنی یونیورسیتی توتر (UniversityTutor) را راه‌اندازی کرد. این وب‌سایت واسطه‌ای بود برای ارتباط بین والدین، دانش‌آموزان و مربیان مستقل در سراسر جهان. برایان آرمسترانگ تا سال ۲۰۱۲ به عنوان مدیرعامل در این وب‌سایت مشغول بود. در نهایت یک شرکت مشاوره‌ آموزشی پیشرو به نام جانسون اجوکیشنال (Johnson Educational) این وب‌سایت را در سال ۲۰۱۴ خریداری کرد.

او به عنوان یک کارآفرین وب‌سایت بعدی خود را با نام گیو کریپتو (GiveCrypto) که یک پلتفرم بشردوستانه است را با هدف ارائه رمزارز به افراد کم‌بضاعت و بهبود وضعیت مالی محرومان، تاسیس کرد. برایان آرمسترانگ مهارت‌های کارآفرینی خود را در حین کار به عنوان یک توسعه‌دهنده، مشاور و سایر نقش‌ها در شرکت‌هایی مانند آی‌بی‌ام، ایر بی‌ان‌بی (Airbnb) و دیلویت تقویت کرد. در نهایت در سال ۲۰۱۲، آرمسترانگ از شغل خود در شرکت ایر بی‌ان‌بی استعفا داد و با فرد ارسام (Fred Ehrsam)، وب‌سایت کوین‌بیس (Coinbase) را تأسیس کرد که دسترسی به معاملات رمزارزی را برای میلیون‌ها آمریکایی و علاقه‌مند به کریپتو فراهم می‌سازد.

تاسیس صرافی کوین‌بیس توسط برایان آرمسترانگ

آرمسترانگ برای شرکت در وای کامبینیتر (Y Combinator) یک استارتاپ شتاب‌دهنده ایده آمریکایی؛ درخواست داد. اما به او گفته شد برای ادامه کار، باید یک بنیانگذار به عنوان هم‌تیمی پیدا کند و برای این کار تنها سه روز فرصت دارد. او در هکر نیوز (Hacker News) یک آگهی برای یافتن هم‌تیمی منتشر کرد و ایده خود را توضیح داد که توجه زیادی را به خود جلب کرد و با استقبال گسترده‌ای از سوی کاربران پلتفرم ردیت (Reddit) همراه بود.

در همین زمان، آرمسترانگ با فرد ارسام، یک معامله‌گر گلدمن ساکس (Goldman Sachs) بزرگ‌ترین بانک سرمایه‌گذاری جهان، در یک ساب‌ردیت (Subreddit) که آرمسترانگ اغلب نظرات خود را در مورد رمزارزها منتشر می‌کرد، آشنا شدند و دیدگاه مثبتی در مورد بیت‌کوین و فضای رمزارز به اشتراک گذاشتند. این دو دست به دست هم دادند و  موفق به دریافت ۱۵۰۰۰۰ دلار کمک مالی از وای کامبینیتر برای تامین سرمایه پروژه کوین‌بیس شدند.

کوین‌بیس کار خود را با معرفی خدمات خرید بیت کوین و سایر معاملات ارزهای دیجیتال با استفاده از حواله بانکی در اکتبر ۲۰۱۲ از یک آپارتمان مشترک دو خوابه شروع کرد.

ارزش‌گذاری و تامین مالی کوین‌بیس

آرمسترانگ همراه با تیم خود شروع به جمع‌آوری سرمایه برای ساخت کوین‌بیس کردند و در می ۲۰۱۳، سرمایه ۵ میلیون دلاری را از شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر یونیون اسکوئر ونچرز (Union Square Ventures) در نیویورک به دست آوردند و فرد ویلسون به عنوان سرمایه‌گذار اصلی فعالیت می‌کرد.

ویلسون، یکی از بنیانگذاران Union Square Ventures، به دلیل سرمایه‌گذاری‌های قبلی خود در شرکت‌های موفق از جمله اتسی (Etsy)، فوراسکوئر (Foursquare)، زینگا (Zynga)، تامبلر (Tumblr) و توییتر (Twitter) شناخته می‌شود.

در حال حاضر، کوین بیس ۷۶ سرمایه‌گذار را با مجموع ۴۹۸.۷ میلیون دلار سرمایه در ۱۸ دور جذب کرده است. اهرسام در سال ۲۰۱۷ شرکت را با ۶ درصد سهام ترک کرد اما همچنان در هیئت مدیره فعالیت دارد و قبل از عرضه عمومی در آوریل ۲۰۲۱ بخشی از کمیته حسابرسی شرکت بود.

کوین‌بیس، تحت رهبری برایان آرمسترانگ، در سرمایه‌گذاری شرکت‌های دیگر فعال بوده و ۲۳ سرمایه‌گذاری انجام داده است. جدیدترین سرمایه‌گذاری در ۱۵ فوریه ۲۰۲۳ در صندوق شاخص بازار ارز دیجیتال (Alongside) بود که در مجموع ۱۱ میلیون دلار در این دور جمع‌آوری کرد.

در ۱۴ آوریل ۲۰۲۱، کوین بیس از طریق یک فهرست مستقیم سهام، وارد بورس شد و با قیمت ۳۸۱ دلار به ازای هر سهم افتتاح شد. شرکت در آن زمان ۹۹.۶ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد و برای مدتی ارزش بازار ۱۰۰ میلیارد دلار را لمس کرد که ۱۰ برابر بیشتر از آخرین ارزش‌گذاری خصوصی کوین‌بیس بود. هنگام ارزش‌گذاری، کوین‌بیس با شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک (Facebook) و ایر بی‌ان‌بی رقابت می‌کرد.

برایان آرمسترانگ ۱۹ درصد از سهام کوین‌بیس را در اختیار دارد. بر اساس گزارش فوربس (Forbes) دارایی خالص آرمسترانگ نزدیک به ۲.۴ میلیارد دلار در نوسان است و او را به یک مدیر عامل میلیاردر آمریکایی تبدیل می‌کند.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید فگ در صرافی ارز دیجیتال

مسیر رشد کوین‌بیس تحت رهبری برایان آرمسترانگ

مسیر رشد کوین‌بیس تحت رهبری برایان آرمسترانگ

صرافی ارز دیجیتال کوین‌بیس از یک پلتفرم ساده برای خرید و فروش بیت کوین آغاز شد و اکنون در بیش از ۱۰۰ کشور فعالیت می‌کند و طیف وسیعی از محصولات و خدمات را برای معامله‌گران، سرمایه گذاران نهادی، توسعه‌دهندگان و مشاغل در بازار ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد. محصولات ارائه شده صرافی کوین‌بیس را می‌توان به سه دسته برای تریدرهای کوچک، سرمایه‌گذاران نهادی و توسعه دهندگان تقسیم کرد که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم.

تریدرهای کوچک

کوین‌بیس اپلیکیشن خود را برای معامله و  ذخیره ارزهای دیجیتال مختلف و کیف پول کوین‌بیس را برای امکان دسترسی به برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) ارائه می‌دهد. سهولت استفاده از اپلیکیشن و کیف پول این صرافی پذیرش انبوه از سوی مردم را سرعت بخشیده است. علاوه بر این کوین‌بیس پرو که در سال ۲۰۱۵ راه اندازی‌شد، به عنوان یک صرافی رمزنگاری برای فقط معامله‌گران حرفه‌ای کریپتو با حجم زیاد و ارائه نمودار و معاملات پیشرفته عمل می‌کند و کنترل بیشتری را به تریدر برای انجام معاملات می‌دهد.

سرمایه‌گذاران نهادی

یک پلتفرم معاملاتی به نام کوین‌بیس پرایم (Coinbase Prime)، مبادلات متعدد، گزینه‌های تامین مالی و ذخیره‌سازی امن را برای نگهداری دارایی‌های دیجیتال با استفاده از خدمات کوین‌بیس کاستدی (Coinbase Custody) ارائه می‌دهد. این به طور خاص برای مشتریان سازمانی و نهادهای شرکتی ایجاد شده است.

توسعه دهندگان

پلتفرم کوین‌بیس کلود (Coinbase Cloud) توسط کوین‌بیس مخصوص توسعه‌دهندگان طراحی شده است. این پلتفرم با ارائه کیت‌های توسعه نرم‌افزار فیات به کریپتو، کیف پول و APIهای زیرساخت کیف پول به توسعه‌دهندگان DAPP کمک می‌کند تا DAppهای خود را برای پذیرش پرداخت با ارزهای دیجیتال ایجاد کنند.

محیط نظارتی کوین‌بیس

برای برایان آرمسترانگ، حمایت از رمزارزها به منظور تحریک رشد اقتصادی و حفاظت از حقوق مصرف‌کنندگان اهمیت زیادی دارد. او اغلب بر اهمیت شفافیت تنظیمات و نگرش متعادل نسبت به نظارت دولتی تاکید کرده است تا نوآوری در صنعت رمزارزها را ترویج دهد. با این حال، رابطه کوین‌بیس و کمیسیون اوراق بهادار و مبادلات (SEC) با سطح قابل توجهی از ناپایداری و عدم اطمینان روبه‌رو است.

در مارس ۲۰۲۳، SEC هشداری به کوین‌بیس صادر کرد که نشان می‌دهد احتمال اتهاماتی وجود دارد. قبل از این، SEC هشدار داده بود که کوین‌بیس و صرافی‌های دیگر رمزارزها، با انکار قوانین اوراق بهادار، ادعا می‌کردند که رمزارزها به عنوان اوراق بهادار طبقه‌بندی نمی‌شوند و از این رو، ثبت به عنوان کارگذار لازم نیست.

برایان آرمسترانگ چندین بار و در انجمن‌های عمومی برای SEC توضیحات خود را ارائه کرده بود. با این حال، در ۶ ژوئن ۲۰۲۳، SEC به کوین‌بیس دادخواست داد و ادعا کرد که این شرکت در معامله حداقل ۱۳ دارایی رمزارزی که می‌توانند به عنوان اوراق بهادار محسوب شوند، درگیر بوده و باید مطابق با این مقررات ثبت می‌شدند.

آینده Coinbase در میان ادعاهای SEC

اتهامات و شکایت های مطرح شده توسط SEC نگرانی ها را در مورد آینده کوین‌بیس افزایش داده است. نتیجه شکایت ممکن است به طور بالقوه بر فعالیت و گسترش خدمات کوین‌بیس در ایالات متحده و حتی در سطح بین‌المللی تأثیر بگذارد. یک نتیجه نامطلوب ممکن است منجر به جریمه‌های سنگین و محدودیت‌هایی شود که رشد و شهرت کوین‌بیس را تهدید کند.

با این حال کوین‌بیس سابقه مدیریت موفقیت‌آمیز مشکلات نظارتی را دارد. این شرکت تعهد خود را به انطباق نشان داده است و مشارکت قوی با نهادهای نظارتی ایجاد کرده است. با این وجود، آینده کوین‌بیس به نتیجه اتهامات SEC بستگی دارد. در نهایت، توانایی این شرکت برای مدیریت صحیح نگرانی‌های نظارتی، محافظت از شهرت خود و انطباق با قوانین در حال تغییر، در تصمیم‌گیری برای ماندگاری طولانی‌مدت در اکوسیستم کریپتو حائز اهمیت است.

  • ثروت برایان آرمسترانگ چقدر است؟

    بر اساس گزارش فوربس، از ماه می ۲۰۲۲، دارایی خالص آرمسترانگ نزدیک به ۲.۴ میلیارد دلار در نوسان است.

  • بزرگترین سرمایه‌گذار در کوین بیس کیست؟

    برایان آرمسترانگ، مدیرعامل صرافی با ۱۶ درصد سهام، بزرگترین سهامدار است. در مقایسه، دومین و سومین سهامدار بزرگ حدود ۵.۸ درصد و ۴.۶ درصد از سهام را در اختیار دارند.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا