آموزش ارز دیجیتالآموزش امنیت ارز دیجیتال

آدرس ونیتی چیست؟ آموزش ساخت آدرس سفارشی ارز دیجیتال

جشنواره تون پلاس

شاید شما هم عبارت آدرس ونیتی (Vanity address) را شنیده باشید، در پاسخ به سوال آدرس ونیتی چیست باید بگوییم آدرس‌های Vanity به آدرس‌های ارزهای دیجیتال شخصی‌سازی شده می‌گویند که با رعایت یک سری پارامترهای داده‌شده توسط کاربران ایجاد می‌شود. این کار با هدف شخصی‌تر کردن و شناسایی آسان‌تر آن‌ها، اما بدون از دست دادن امنیت ارائه شده، صورت می‌گیرد. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به بررسی نحوه ساخت ونیتی آدرس، ریسک‌های استفاده از ونیتی آدرس بیت کوین، آینده آدرس‌های ونیتی بیت کوین و دیگر موضوعات مربوط به آن می‌پردازیم.

معرفی آدرس ونیتی بیت کوین

در بیت‌ کوین می‌توانید انواع مختلفی از آدرس‌ها از جمله آدرس‌های سفارشی را پیدا کنید که به عنوان آدرس ونیتی نیز شناخته می‌شوند. آدرس‌ ونیتی بیت‌ کوین، آدرس‌های معمولی هستند که همان عملکرد سایر آدرس‌ها را دارند، اما شامل یک رشته الفبایی عددی سفارشی، یک پیام یا یک کلمه خاص برای صاحب آن هستند.

آدرس‌های استانداردی که در کیف‌پول‌ها ایجاد می‌شوند، از کاراکترهای الفبایی عددی به صورت تصادفی تشکیل شده‌اند، بدون هیچ ترتیب یا معنای خاصی. با این حال، امروزه امکان شخصی‌سازی این آدرس‌ها وجود دارد و می‌توانید با اضافه کردن یک نام، برند، کلمه خاص یا پیامی کوتاه، آن‌ها‌ را سفارشی‌تر کنید.

تاریخچه Vanity Addresses

این آدرس‌ها برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ ظاهر شد. انتشار دهنده اصلی آن سایتی به نام ونیتی گن (Vanitygen) بود. این سایت یک تولید ننده آدرس بیت کوین در خط فرمان است. اولین بار در سال ۲۰۱۱ در تالار گفتگوی بیت کوین تاک (Bitcointalk) ظاهر شد و قدمت آن را تقریبا به اندازه خود بیت کوین اعلام کرد.

این سرویس خدماتی برای جستجوی پیشوندهای دقیق یا تطابق با عبارات ارائه می‌داد. جستجو برای یک کلید عمومی منطبق آغاز می‌شد و از آنجایی که این فرآیند احتمالی است، هرچه نام مورد نظر طولانی‌تر باشد، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا کامپیوتر یک آدرس را که با معیارها مطابقت دارد هش کند.

ساختار آدرس ونیتی

با استفاده از روشی که آدرس‌های بیت‌کوین تولید می‌شوند و از آنجایی که آدرس‌ها می‌توانند حروف و اعداد تصادفی داشته باشند، پس از تلاش‌های فراوان می‌توان ترکیب‌هایی را پیدا کرد که معنی‌دار هستند.

فرآیند تولید یک آدرس سفارشی دقیقا همانند تولید یک آدرس عادی است؛ ابتدا یک کلید خصوصی تولید می‌شود که از آن کلید عمومی استخراج می‌شود. سپس از آن کلید عمومی یک آدرس بیت‌کوین تولید می‌شود سپس مورد بررسی قرار می‌گیرد تا ببینیم آیا الگوی مورد نظر برای آدرس ونیتی را دارد یا خیر. در صورت مطابقت، یک آدرس سفارشی که با الزامات ما همخوانی دارد به دست می‌آید. در غیر این صورت، باید تمام فرآیند را دوباره تکرار کرد. این فرآیند تا زمانی که آدرس مورد نظر یافت شود، تکرار خواهد شد.

به طور کلی، این فرآیند صدها یا میلیون‌ها بار تکرار می‌شود تا آدرس‌هایی با الگوی مطلوب پیدا شوند. پس از یافتن آدرس، کاربر یک آدرس ونیتی خواهد داشت و می‌تواند آن را به همان روشی که یک آدرس عادی بیت‌کوین را کنترل می‌کند، اداره کند.

ایجاد یک ونیتی آدرس چقدر طول می‌کشد؟

زمان لازم برای ایجاد یک آدرس ونیتی می‌تواند از چند ثانیه تا چند روز یا حتی چند هفته متغیر باشد. طبق گفته‌های Vanitygen، محاسبه یک آدرس ویژه که با کاراکترهای “۱Bitcoin” شروع شود حدود یک هفته طول می‌کشد، در حالی که آدرسی که با کاراکترهای “۱BitcoinEat” شروع شود تقریبا ۳۵۰۰ سال زمان نیاز دارد.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید فگ در صرافی آنلاین ارز دیجیتال

چطور آدرس ونیتی بسازیم؟

۲ روش وجود دارد که از طریق آن آدرس‌های Vanity ایجاد می‌شود. روش ایمن تولید آن‌ها به صورت شخصی و خصوصی با استفاده از تجهیزات کامپیوتری با برنامه‌های مناسب خواهد بود. اگرچه برای انجام این فرآیند، داشتن دانش کامپیوتر و برنامه‌نویسی در حد معینی ضروری است.

روش دوم بسیار ساده‌تر است که شامل استفاده از نوعی سرویس آنلاین برای تولید این آدرس‌ها می‌شود، این سرویس‌ها معمولا قدرت پردازش زیادی دارند و به راحتی می‌توانند آدرس مورد نظر را تولید کنند. اما در عین حال خطر نگهداری کلید‌های خصوصی تولید از طریق این سرویس‌ها وجود دارد. در نتیجه ما تنها کسانی نیستیم که به کلید خصوصی با آدرس Vanity دسترسی داریم که نشان‌دهنده یک نقض امنیتی بسیار جدی است.

خدمات آنلاین

برای ایجاد یک آدرس ونیتی می‌توانید از خدمات آنلاین خارجی استفاده کنید، یعنی خدمات شخص ثالثی که امکان تولید این آدرس‌ها را به صورت شخصی و متناسب با نیازهای ما ارائه می‌دهد. بسیاری از این خدمات به صورت رایگان و یا با هزینه بسیار کم آدرس سفارشی تولید می‌کنند.

با این حال اجازه دادن به شخص ثالث در ایجاد آدرس شما که قصد استفاده آن را دارید بسیار خطرناک است، به این معنی که کاربر مذکور کلیدهای خصوصی مرتبط با آدرس ایجاد شده را نیز نگه می‌دارد و تمام پول واریز شده را در اختیار می‌گیرد.

اسکریپت‌ها

برای ایجاد آدرس Vanity به روشی امن، خصوصی و شخصی، می‌توانید از VanityGen استفاده کنید. که یک منبع باز تولید کننده آدرس بیهوده است که در آن شما کنترل تولید را خواهید داشت. شما به حداقل دانش کامپیوتر نیاز دارید.

VanityGen به شما اجازه می‌دهد تا آدرس‌های Vanity را بدون اتصال به اینترنت ایجاد کنید، اگرچه روند آن می‌تواند بسیار کند باشد، اما امن‌ترین راه برای به دست آوردن این نوع آدرس است. از آنجایی که هیچ کس دیگری کلید خصوصی را نمی‌داند یا به آن دسترسی ندارد، امنیت وجوه سپرده‌شده تامین خواهد شد.

با توجه به الگوی آدرس مورد نظر فرآیند تولید دشوار خواهد بود و می‌تواند روزها یا حتی هفته‌ها طول بکشد. یعنی بسته به تعداد حروفی که می‌خواهید در آدرس به دست آورید، فرآیند تولید بسیار سریع یا با تاخیر انجام می‌شود. بنابراین، با هر کاراکتری که اضافه می‌شود، دشواری برای یافتن الگوی مورد نظر افزایش می‌یابد.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید آدرسی ایجاد کنید که حاوی کلمه ۱Bet باشد، این الگو در داده‌های ورودی VanityGen اضافه می‌شود. سپس مولد فرآیند یافتن آدرس معتبری را که با الگوی تعیین شده مطابقت دارد آغاز می‌کند. پس از یافتن، نتیجه‌ای مشابه تصویر زیر می‌بینید:

نحوه ایجاد Vanity address

به خاطر داشته باشید که علاوه بر سختی الگو، در تولید آدرس، قدرت و سرعت تجهیزات شما نیز تاثیر بسزایی دارد. بنابراین برای ایجاد این نوع آدرس‌ها توصیه می‌شود از تجهیزات پردازش گرافیکی (GPU) استفاده کنید، زیرا آن‌ها ظرفیت پردازشی بسیار بالاتری نسبت به CPU‌های معمولی دارند.

ریسک‌های استفاده از ونیتی آدرس بیت کوین

سفارشی‌سازی یک آدرس بیت‌کوین به این دلیل که امکان دریافت تراکنش‌ها به صورت ایمن و کاهش احتمال تغییر آدرس توسط یک شخص ثالث و جایگزینی آن با آدرس دیگر را فراهم می‌کند، مفید است. از طرف دیگر، این مسئله می‌تواند یک نقص امنیتی را به وجود آورد زیرا کاربر دیگری آدرسی بسیار مشابه با آدرس ما ایجاد کرده و در نتیجه کاربران گیج و گمراه شده و باعث می‌شود که آن‌ها وجوه خود را به آدرس دیگری ارسال کنند.

از طرف دیگر، اگر از یک سرویس آنلاین برای تولید آدرس کمک بگیریم، این امکان وجود دارد که سرویس مذکور کلید خصوصی آدرس را ذخیره کند که با آن می‌تواند به وجوه ما دسترسی داشته باشد و آن‌ها را به سرقت ببرد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که اگر به یک آدرس ونیتی نیاز دارید، آن را در یک فضای شخصی که توسط خود شما کنترل می‌شود ایجاد کنید. به این ترتیب، می‌توانید مطمئن باشید که کلید خصوصی فقط تحت کنترل شما است. در نهایت، استفاده از همان آدرس برای دریافت پرداخت‌ها توصیه نمی‌شود، زیرا در جهت مخالف حریم خصوصی شخصی است که بیت کوین ترویج می‌کند.

آینده آدرس‌های ونیتی بیت کوین

با وجود اینکه آدرس‌ ونیتی بیت کوین از سال ۲۰۱۱ به بعد محبوبیت خود را از دست دادند اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این آدرس‌ها در سال‌های اخیر استفاده نشده‌اند. یک گزارش اخیر به کار بردن یک آدرس ونیتی بیت کوین حاوی کلمات توهین‌آمیز که ظاهرا خطاب به رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین (President Vladimir Putin) بود را توصیف کرد. این آدرس در مجموع ۰.۲۹ بیت‌کوین (معادل ۷۵۹۵ دلار) در ۶۷ تراکنش بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ مبادله کرد و در نهایت موجودی آن به صفر رسید.

یکی از آخرین تراکنش‌های ثبت شده این آدرس شامل یک تراکنش ۰.۰۰۰۴ بیت‌کوینی (معادل ۱۰ دلار) به آدرس عمومی بیت‌کوین منتقد مشهور بیت‌کوین، وارن بافت، بوده است که از طرف جاستین سان (justin sun)، بنیان‌گذار ترون، یک آدرس بیت‌کوین و هدیه‌ای دریافت کرده بود.

در حالی که آدرس‌های سفارشی بیت‌کوین پرخطر و پرهزینه هستند، این آدرس‌ها ظاهرا برخی کاربردهای جدید و شاید عجیب ارزهای دیجیتال را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. با توجه به این موضوع، آینده آدرس‌های ویژه بیت‌کوین به تصمیم کاربران بیت‌کوین بستگی دارد که آیا این آینده روشن خواهد بود یا نه.

پرسش‌های متداول در مورد آدرس ونیتی و نحوه ساخت آدرس سفارشی ارز دیجیتال

  • آدرس ونیتی بیت کوین چیست؟

    آدرس ونیتی بیت کوین یک آدرس شخصی است که شامل یک الگو یا کلمه خاص در بخشی از کل رشته حروف و اعداد ۲۶-۳۵ کاراکتری آن است.

  • الگوریتم Vanity Address چگونه کار می‌کند؟

    این الگوریتم یک ورودی مانند یک کلید عمومی یا خصوصی را می‌گیرد و یک رشته خروجی منحصر به فرد از کاراکترهای الفبایی عددی تولید می‌کند که آدرس منحصر به فرد زنجیره بلاک است.

  • چگونه یک آدرس سفارشی بیت کوین دریافت کنیم؟

    VanityGen ابزاری است که می‌توانید از آن برای ایجاد آدرس‌های سفارشی استفاده کنید. VanityGen یک نرم‌افزار منبع باز است که به کاربران اجازه می‌دهد با تعیین یک الگو یا مجموعه‌ای از کاراکترهای دلخواه، آدرس‌های بیت‌کوین سفارشی ایجاد کنند.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا