آموزش ارز دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

استیبل کوین چیست؟ آشنایی با کاربرد استیبل‌ کوین‌‌ها در ۲۰۲۳

استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که قیمت آن‌ها با دارایی دیگری مانند دلار آمریکا، یورو یا طلا در تناظر یک‌به‌یک است. از آنجایی که ارزهای دیجیتال نوسان بسیاری بالایی دارند، استیبل کوین‌ها با قیمتی ثابت، از دارایی سرمایه‌گذاران در برابر نوسانات بازار محافظت می‌کند. برای مثال اگر به‌عنوان یک معامله‌گر در این لحظه از زمان اقدام به خرید بیت‌ کوین یا رمزارز دیگری کنید، به‌احتمال زیاد ۲۴ ساعت بعد به میزان قابل‌توجهی سود یا ضرر کرده‌اید. این سود و ضرر در برخی مواقع حتی ممکن است به ۲۰ درصد و بیشتر هم برسد. دلیل این امر نوسانی بودن قیمت رمزارزهاست؛ در نتیجه، استیبل کوین‌ها با وعده در امان نگه داشتن معامله‌گران از این تغییرات قیمتی پا به عرصه گذاشته‌‎اند.

پادکست استیبل کوین چیست؟

البته استیبل کوین‌ها علاوه بر غیرنوسانی بودن، کاربرد‌های دیگری نیز دارند که در ادامه این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او‌ ام پی فینکس به آن‌ها خواهیم پرداخت:

استیبل کوین چیست؟

اگر سابقه فعالیت در بازار رمزارزها را داشته باشید، حتما با چگونگی عملکرد استیبل کوین‌ها آشنا هستید. اما اگر در زمینه ارزهای دیجیتال تازه کار باشید، ممکن است با دیدن نمودار قیمت استیبل کوین‌ تتر تعجب کنید؛ زیرا وقتی آن را با قیمت دیگر رمزارزها مانند قیمت اتریوم مقایسه می‌کنید، به نسبت ثبات و پایداری بیشتری را مشاهده خواهید کرد و احتمالا از خود می‌پرسید که این نوع رمزارزها چه کاربردی دارند؟ وقتی روند قیمتی آن‌ها ثابت است، به چه درد می‌خورند؟ و خرید و فروش آن‌ها چه معنایی دارد؟

آلت‌کوین‌ها یا حتی بیت‌کوین می‌توانند بسیار پر‌نوسان به نظر برسند. ارزش آن‌ها می‌تواند به دلیل ورود و خروج عظیم پول و سرمایه به‌شدت متغیر باشد. در نتیجه اگر به دنبال استفاده از فناوری رمزنگاری و رمزارزها به‌عنوان یک وسیله مبادله و روش پرداخت هستید، استفاده از این نوع دارایی‌های نوسانی، می‌تواند مشکل‌ساز باشد. خوشبختانه، با استیبل کوین‌ها، ارزش دارایی‌های شما حفظ می‌شود؛ زیرا اساس آن‌ها حفظ ارزش دلاری است. این امر باعث می‌شود سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بتوانند فیات خود را افزایش دهند و آن را به ارز دیجیتال تبدیل کنند؛ زیرا این مبادله می‌تواند با حداقل نوسان قیمت انجام شود.

مطالعه بیشتر: نحوه رفتار یک سرمایه‌گذار در مواجهه با نوسانات بازار ارزهای دیجیتال

استیبل‌ کوین ها علاوه بر اینکه یک ابزار قوی برای تبادل هستند، علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال نیز می‌توانند از آن‌ها برای شرکت در پروژه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) که شامل وام‌دادن یا قرض گرفتن ارز دیجیتال می‌شود، استفاده کنند. انجام این کار به سرمایه‌گذاران بازدهی منفعل و کم‌خطر می‌دهد؛ زیرا به پلتفرم نقدینگی می‌دهند و در عوض بازدهی ثابت دریافت می‌کنند. این سبک استفاده از استیبل‌ کوین‌ها گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاران در دوره‌های نوسانات بالا و یا احساسات نزولی بازار ارزهای دیجیتال است. اکنون که تا حدی به اصول اولیه چیستی استیبل‌ کوین‌ها و برخی موارد استفاده مختلف این نوع ارزهای دیجیتال آشنا شدید، اجازه دهید به انواع مختلف آن‌ها در فضای کریپتو بپردازیم.

انواع استیبل کوین

همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، این نوع دارایی‌ها معمولا به یک ارز یا کالایی مانند طلا متصل می‌شوند و از مکانیسم‌های مختلفی برای حفظ قیمت خود استفاده می‌کنند. دو روش رایج برای حفظ پایداری استیبل‌کوین‌ها عبارتند از:

  • نگهداری مجموعه‌ای از دارایی‌های ذخیره به‌عنوان وثیقه
  • استفاده از یک فرمول الگوریتمی برای کنترل عرضه
استیبل کوین ها

در ادامه به معرفی هر کدام از انواع روش‌ها به‌صورت جداگانه می‌پردازیم:

استیبل‌‌کوین‌های وثیقه شده

استیبل‌کوین‌‌های وثیقه شده، از مجموعه‌ای از دارایی‌ به‌عنوان پشتوانه برای حفظ ارزش ارز دیجیتال خود استفاده می‌کنند. در واقع، هر زمان که دارنده یک استیبل کوین بخواهد توکن‌های خود را نقد کند، مقداری برابر میزان برداشت شده با دارایی‌های وثیقه از ذخایر برداشت می‌شود. این نوع استیبل‌کوین‌های وثیقه شده از نظر پشتوانه خود به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

استیبل‌کوین‌های با پشتوانه فیات

همان‌طور که از نام آن‌ها پیدا است، استیبل‌کوین‌های پشتوانه فیات به یک ارز فیات متصل هستند. ارز فیات اساسا توسط یک کالای با ارزش مانند طلا پشتیبانی نمی‌شود و توسط یک دولت صادر، توزیع و معتبر می‌شود. این نوع از استیبل‌کوین‌ها معمولاًدارای مقدار مساوی ارز فیات هستند که به آن مرتبط می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، یو اس دی کوین (USDC) یک استیبل‌کوین برتر است که تا حد زیادی توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. از نظر برخی کارشناسان، استیبل کوین‌های دارای پشتوانه فیات قابل‌اعتمادتر هستند.

مطالعه بیشتر: از کجا تتر بخریم؟ خرید تتر با بهترین قیمت از صرافی‌ ایرانی

استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه کریپتو

استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه ارزهای دیجیتال، آن‌هایی هستند که توسط سایر رمزارزها پشتیبانی می‌شوند. این نوع استیبل‌کوین‌ها می‌توانند برای ردیابی قیمت ارزهای رمزپایه پشتیبان آن‌ها یا ردیابی قیمت یک ارز فیات مورد استفاده قرار گیرند. یک استیبل‌کوین با پشتوانه کریپتویی می‌تواند برای راه‌اندازی یک دارایی در یک بلاکچین متفاوت صادر شود.

از طرف دیگر، استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه ارزهای دیجیتال می‌توانند ارزش یک ارز فیات را از طریق مکانیسم‌های معادل‌سازی روی بلاکچین، ردیابی کنند. در این موارد، استیبل کوین‌ها بیش از حد وثیقه می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که می‌توانند حتی در دوره‌های نوسانات زیاد در بازار، تناظر یک‌به‌یک خود را حفظ کنند. وثیقه بیش از حد به این معنی است که دارایی‌های پشتوانه بیشتر از ارزش تعداد توکن‌های در گردش آن استیبل‌کوین است. به‌عنوان‌مثال، ممکن است ۱۰۰۰ دلار اتریوم در ذخیره نگه داشته شود تا ارزش ۵۰۰ دلاری یک استیبل‌کوین با پشتوانه این ارز دیجیتال را وثیقه کند.

استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه ارزهای دیجیتال خود می‌توانند نسخه غیرمتمرکزتری از استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه فیات باشند؛ زیرا ممکن است با استفاده از قراردادهای هوشمند خودکار بدون هیچ نهاد مرکزی که آنها را کنترل کند، ایجاد شوند. استیبل کوین دای یک نمونه از این دسته است که توسط پلتفرم غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین اتریوم یعنی میکر دائو (MakeDAO) صادر و کنترل می‌شود.

استیبل‌کوین‌های با پشتوانه کامودیتی

مانند استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه فیات، این نوع ارزهای دیجیتال نیز توسط دارایی‌های خارجی (به‌جز رمزارز) پشتیبانی می‌شوند. در این حالت، استیبل‎‌کوین‌‎های دارای پشتوانه کالا به فلزات گران‌بهایی مانند طلا متصل می‌شوند. درحالی‌که کالاها نیز در قیمت نوسان دارند، تمایل دارند ارزش خود را در زمان تورم اقتصادی بهتر از سایر اشکال دارایی حفظ کنند. استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه کالا برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی مفید هستند که تهیه آن‌ها همیشه آسان نیست. به‌عنوان‌مثال، خرید و ذخیره فیزیکی طلا می‌تواند گران و غیرقابل‌دسترس باشد. بااین‌حال، با خرید استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه طلا از جمله پکس گلد (PAXG) یا تتر گلد (XAUT)، سرمایه‌گذاران می‌توانند به شکل توکن شده فلزات کمیاب دسترسی پیدا کنند.

مطالعه بیشتر: معرفی استیبل کوین های برتر بازار در سال ۲۰۲۲

استیبل کوین های الگوریتمی

استیبل‌کوین‌های الگوریتمی یا ترکیبی، به ارزهای دیجیتالی اطلاق می‌شود که برای ثابت نگه‌داشتن تناظر یک‌به‌یک قیمت خود به الگوریتم‌های پیچیده متکی بوده و به طور مؤثر وابسته به میزان عرضه و تقاضا وجوهی هستند که در بلاکچین از طریق قراردادهای هوشمند برای حفظ ثبات قیمت آن‌ها، در نظر گرفته شده‌اند. استیبل‌کوین‌های الگوریتمی به‌عنوان بانک‌های مرکزی واقعی عمل می‌کنند و از ثبات ارز خود در بازار محافظت می‌کنند. هنگامی که قیمت استیبل کوین به بالای سطح ثبات می‌رسد، عرضه ایجاد می‌کنند تا قیمت به آن سطح کاهش یابد و زمانی که قیمت به زیر حد ثبات می‌رسد، آن‌ را می‌خرند تا قیمت به سطح ثبات افزایش یابد. لازم به ذکر است که این فرایند به‌صورت کاملا خودکار و آنی انجام می‌شود.

رمزارزهای استیبل کوین

برخی از استیبل‌کوین‌های الگوریتمی به دلیل ازدست‌دادن سطح ثبات خود در جریان قو سیاه یا رویدادهای غیرمنتظره شناخته می‌شوند؛ ترا کلاسیک یو اس دی (USTC) بزرگترین استیبل‌کوین الگوریتمی بود که در ۵ می ۲۰۲۲ به بیش از ۱۸.۷ میلیارد دلار ارزش بازار رسید، اما بعدتر با سقوط شدیدی مواجه شد و ثبات خود را از دست داد.

کاربرد استیبل کوین

ارزش استیبل‌کوین‌ها به‌عنوان یک دارایی دیجیتال همواره در برابر یک کلاس دارایی سنتی خارجی ثابت باقی می‌ماند. در نتیجه این دارایی‌ها برای حمایت از ارزش خود در برابر دارایی متناظر پشتوانه، نوسانات قیمت را به حداقل می‌رسانند. در واقع با این کار، هدف اصلی استیبل‌کوین‌ها که ایجاد یک محیط پایدار و قابل‌اعتماد برای افزایش‌پذیرش ارزهای دیجیتال و نفی ماهیت سفته‌بازانه دارایی‌های دیجیتال است، به ثمر می‌نشیند. به‌عبارتی دیگر، هدف این نوع دارایی‌ها ارائه بهترین‌های هر دو جهان (متمرکز و غیرمتمرکز) یعنی امنیت و تمرکززدایی ارزهای دیجیتال در کنار ثبات ارزهای فیات است.

مطالعه بیشتر: بهترین موارد استفاده رمزارزها؛ معرفی ۱۰ کاربرد ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳!

نیاز به استیبل کوین

با ادامه تکامل ارزهای دیجیتال، استیبل‌کوین‌ها به بخش مهمی از چشم‌انداز بازار رمزارزها تبدیل می‌شوند. اما استیبل کوین‌ها دقیقا برای چه چیزی استفاده می‌شوند؟ در این بخش به معرفی فهرستی از کاربرد‌ها و موارد استفاده این نوع رمزارزها می‌پردازیم:

ذخیره ارزش روی شبکه بلاکچین

برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال، استیبل‌کوین‌ها یک پناهگاه امن در نگهداری وجوه و سرمایه‌ خود ارائه می‌دهند. این قابلیت به‌ویژه در دوره‌های پر نوسان بازار کریپتو که قیمت دارایی‌های دیجیتال می‌تواند به‌سرعت افزایش و کاهش یابد، مفید است. همچنین تعداد قابل‌توجهی از کاربران فضای کریپتو مایلند ناشناس بمانند. برای این کاربران، برداشت وجه از حساب‌های بانکی سنتی‌شان مستلزم آن است که ارز دیجیتال خود را به فیات تبدیل کرده و هویت خود را برای سوابق دولتی آشکار کنند. بااین‌حال، استیبل‌کوین‌ها به این کاربران اجازه می‌دهند تا از ثبات ارزهای فیات بدون خارج‌شدن از زنجیره و آشکارکردن هویت خود، استفاده کنند.

پرداخت‌های بین‌المللی

یکی از موانع عمده در پرداخت‌های بین‌المللی (حواله) نیاز به استفاده از ارزهای فیات و بانک‌ها، سپس پرداختن مالیات‌ها و هزینه‌های مختلف است. این فرایند می‌تواند پر هزینه و زمان‌بر باشد. با استیبل‌کوین‌ها، کاربران می‌توانند به‌سرعت بدون تبدیل به فیات، ارزش را در سراسر جهان انتقال دهند. این موضوع باعث می‌شود روند پرداخت‌های بین‌المللی بسیار سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر شود.

علاوه بر این، ازآنجایی‌که استفاده از استیبل‌کوین‌ها در بستر بلاکچین‌ها انجام می‌گیرد؛ مهم است که در نظر داشته باشید شفافیت و امنیت بلاکچین‌های عمومی مانند اتریوم به این معنی است که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران نیازی به اعتماد به اشخاص ثالث در مورد پرداخت‌های بین‌المللی یا دیگر تراکنش‌های مالی خود ندارند.

وثیقه برای وام و اعتبار

با ظهور پلتفرم‌های دیفای، دارایی‌های رمزارزی اغلب به‌عنوان وثیقه‌ای برای وام و اعتبار استفاده می‌شوند. بااین‌حال، ماهیت نوسانی رمزارزهایی مانند بیت‌کوین، اتریوم و… می‌تواند برای وام‌دهندگان خطراتی را به همراه داشته باشد. از‌این‌‎رو، با استیبل کوین‌ها، وام‌دهندگان می‌توانند مطمئن‌تر باشند که بدون توجه به شرایط بازار و نوسانات، همان مقدار ارزشی را که وام داده شده، دریافت خواهند کرد. این مورداستفاده در حال حاضر با برخی از استیبل‌کوین‌های پیشرو از جمله تتر، دای و یو اس دی کوین امکان‌پذیر است.

تجارت کالا

تجارت کالاها فرایندی پیچیده و گران است. از انبارکردن کالای فیزیکی گرفته تا حمل‌ونقل آن، موانع لجستیکی متعددی وجود دارد. بااین‌حال، با استیبل‌کوین‌ها، کاربران می‌توانند کالاها را بدون نگرانی در مورد پیچیدگی‌های ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل آن‌ها معامله کنند. حمل یک فایل دیجیتال بدون شک آسان‌تر از حمل یک شمش طلا در عصر امروز است.

مطالعه بیشتر: الگوریتم اجماع چیست؟ آشنایی با انواع و نحوه عملکرد آن ها

محافظت در برابر تورم شدید

استیبل‌کوین‌ها به هر کسی در جهان این امکان را می‌دهند که بدون توجه به جایی که زندگی می‌کند، یک ارز باارزش پایدار داشته باشد. این کاربرد به‌ویژه در صورتی مفید است که فردی از کشوری باشد که با تورم شدید مواجه است. شهروندان کشورهایی مانند آرژانتین، ونزوئلا و زیمبابوه می‌توانند از استیبل‌کوین‌ها به‌عنوان راهی برای ذخیره ارزش در برابر تورم و پرداخت‌های بین‌المللی استفاده کنند.

نحوه کار استیبل کوین‌ها

راه‌های مختلفی وجود دارد که استیبل‌کوین‌ها به ثبات و حفظ تناظر یک‌به‌یک خود دست می‌یابند، اما همان‌طور که در بخش انواع استیبل‌کوین‌ها اشاره شد، رایج‌ترین روش این است که قیمت استیبل‌کوین را به دارایی دیگری مانند دلار آمریکا، طلا یا حتی دیگر رمزارزها مرتبط کنند. به‌این‌ترتیب، حتی اگر ارزش بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال به میزان قابل‌توجهی نوسان کند، استیبل‌کوین‌ها همچنان ثبات قیمت نسبی خود را حفظ خواهند کرد. این امر آنها را برای استفاده در معاملات ایده‌آل می‌کند، زیرا نیازی نیست نگران افزایش یا کاهش قیمت بازار باشید.

استیبل کوین

مزایا و معایب استیبل کوین

دولت‌ها همیشه علاقه زیادی به متقاعدکردن مردم داشته‌اند که حق انتشار پول منحصرا متعلق به آن‌ها است و انحصار پول قدرت دولت را تقویت کرده است. ازاین‌رو، هیچ‌کس نمی‌تواند وانمود کند که آینده ارزهای دیجیتال را می‌داند؛ اما آنچه بدیهی به نظر می‌رسد این است که استیبل‌کوین‌ها در مسیر درست هستند. در واقع، با ظهور این دارایی‌ها گامی به‌سوی آینده‌ای که در آن انحصار دولت در انتشار پول توسط بازارهای منصفانه از طریق رقابت واقعی از بین برود، برداشته شده است. این نوع ارزهای دیجیتال با ارزش ثابت باتوجه‌به کاربرد و موارد استفاده‌ خود، ویژگی‌های خاصی دارند. در جدول زیر مزایا و معایب استیبل کوین‌ها به تفکیک انواع آن‌ها آورده شده است.

نوع مزایامعایب
استیبل‌کوین‌‎های با پشتوانه فیات+ساختار ساده‌ای دارند
+ارزهای فیات پایدارترند، در نتیجه نوسانات کم را تضمین می‌کنند
-ساختار متمرکز، فضا را برای هک و ورشکستگی ممکن می‌کند
-باید به مرکز صادر‌کننده و سازمان متمرکزی که ذخایر را در اختیار دارد، اعتماد کرد
-نیاز به مقررات و ممیزی دارند
استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه کریپتو+غیرمتمرکزترند، زیرا صفر تا صد مبتنی بر بلاکچین هستند
+به متصدی یا ناظر نیاز ندارند
+به هیچ مقررات یا ممیزی نیاز نیست  
-به دلیل ارتباط با دیگر رمزارزها، ساختار پیچیده دارند
-بیش از حد به فضای ارزهای دیجیتال وابسته هستند
استیبل‌کوین‌های با پشتوانه کامودیتی+دارایی‌های واقعی و فیزیکی به‌عنوان پشتوانه قابل‌اعتمادترند
+قیمت کالا نسبت به رمزارزها، ثابت‌تر است
+توکن‌سازی کالاها نقدینگی بیشتری را به بازار می‌آورد
-متمرکز بودن، خطر هک‌های احتمالی را افزایش می‌دهد
-نسبت به ارزهای فیات ثبات قیمت کمتری دارند
-برای اطمینان از صحت آن‌ها، باید فرایند حسابرسی انجام شود
استیبلکوین‌های الگوریتمی+بسیار غیرمتمرکزند؛ چون علاوه مبنی بر بلاکچین، نیازی به وثیقه ندارند
+صدور مستقل پول

+استفاده از قراردادهای هوشمند
برای ایجاد یک سیستم قابل‌اعتمادتر و شفاف‌تر
-مکانیزم پیچیده‌تری نسبت به دیگر انواع استیبل‌کوین‌ها دارند
-پاسخگویی به تقاضای بالا همیشه تضمین شده نیست
-آسیب‌پذیری ثبات در بازارهای نزولی و سقوط ناگهانی
-سابقه بد، به دلیل فروپاشی استیبل‌کوین ترا یو اس دی کلاسیک (USTC)

سؤالات پرتکرار درباره استیبل کوین ها

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که قیمت آن‌ها با دارایی دیگری مانند دلار آمریکا، یورو یا طلا در تناظر یک‌به‌یک است.

هدف استیبل کوین چیست؟

کاربرد‌ زیادی برای ارزهای استیبل کوین می‌توان در نظر گرفت. اما به طور کلی، هدف این نوع رمزارزها ارائه جایگزینی برای نوسانات بالای ارزهای رمزپایه محبوب، از جمله بیت‌کوین است که می‌تواند ارز دیجیتال را برای تراکنش‌های معمولی مناسب‌تر کند.

بهترین استیبل کوین‌ها کدامند؟

تتر (USDT)، بایننس یو اس دی (BUSD)، یو اس دی کوین (USDC)، دای (DAI)، پکس گلد (PAXG) و تتر گلد (XAUT) بهترین استیبل‌کوین‌ها هستند.

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا