آموزش ارز دیجیتال

معرفی جامع ارز دیجیتال با پشتوانه دلار

ارز دیجیتال با پشتوانه دلار، به ارز دیجیتالی گفته می‌شود که ارزش آن به ارزش دلار آمریکا مرتبط یا برابر است. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به بررسی جامع این موضوع می‌پردازیم. این ارزها نه‌تنها امکان انتقال سریع و ارزان وجوه را از طریق مرزها فراهم می‌کنند، بلکه برای سرمایه‌گذاران غیر آمریکایی نیز فرصتی برای دسترسی به دلار آمریکا را فراهم می‌سازند. از طرف دیگر، این ارزها به عنوان یک وسیله برای حفظ ارزش سرمایه در برابر تورم ارز محلی و همچنین امکان جمع‌آوری سرمایه برای شرکت‌های نوپا و سازمان‌های غیرانتفاعی نیز استفاده می‌شوند.

پادکست معرفی جامع ارز دیجیتال با پشتوانه دلار

ارز دیجیتال با پشتوانه دلار چیست؟

ارز دیجیتال با پشتوانه دلار ارزهای دیجیتالی هستند که ارزش واقعی آن‌ها به ارزش دلار آمریکا مرتبط است. به عبارت دیگر، ارز دیجیتال با پشتوانه دلار یک نوع ارز دیجیتال است که هر واحد آن با یک واحد ارز دلار معادل است یا به دلار متصل می‌شود. این ارزها اغلب برای کاهش نوسانات قیمتی و ایجاد استحکام در بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند، زیرا ارزش آن‌ها به صورت مستقیم به ارزش استراتژیک دلار آمریکا مرتبط است از جمله این ارزها می‌توان به یواس‌دی‌ کوین، دای، جی‌پی‌مورگان و تتر اشاره کرد.

تتر ارز دیجیتال با پشتوانه دلار

تعدادی از توکن‌ها یا ارزهای دیجیتال ویژگی‌هایی دارند که باعث نوسانات قیمت در آن‌ها نمی‌شود. این دسته از توکن‌ها با عنوان استیبل کوین شناخته می‌شوند. به عبارت دیگر، قیمت تتر در بازار ارزهای دیجیتال همیشه ثابت و بدون تغییر است و با ۱ دلار آمریکا برابری می‌کند. از این رو خرید تتر در بین کاربران ایرانی برای جلوگیری از کاهش ارزش پول خود رایج است.

استیبل‌کوین‌ها انواع مختلفی دارند و دسته‌بندی آن‌ها در بازار بر اساس نوع پشتوانه فیزیکی‌ است که برای آن‌ها تعریف می‌شود. برخلاف ارزهای دیجیتال دیگری که هیچ پشتوانه فیزیکی برای آن‌ها وجود ندارد، برای استیبل‌کوین‌های معتبر شاهد استفاده از پشتوانه فیزیکی هستیم. به عنوان مثال، پشتوانه فیزیکی تتر، دلار آمریکاست و در نتیجه قیمت آن در بازار همیشه برابر با یک دلار است.

بنیان‌گذاران تتر به ازای هر یک واحد تتر، یک دلار پول فیات در بانک‌های آمریکا سپرده‌گذاری کرده‌اند. بنابراین در صورت وقوع هر گونه مشکل، امکان جبران خسارت از طریق این پشتوانه فیزیکی وجود خواهد داشت.

ارز دیجیتال یواس‌دی‌ کوین USDC

ارز دیجیتال یواس‌دی‌ کوین USDC

یو اس دی کوین (USDC) یک ارز دیجیتال است که به طور کامل از طریق دارایی‌های دلار امریکا پشتیبانی می‌شود. USDC یک دلار امریکا توکن‌سازی شده که ارزش یک کوین USDC به ارزش یک دلار امریکا نزدیک است. کوین USDC طراحی شده تا بتواند یک ارزش پایدار را ارائه بدهد و همین موضوع باعث می‌شود که به عنوان یک استیبل‌کوین شناخته شود.

پشتوانه استیبل‌کوین‌ها معمولا دارایی‌های انباشته مانند دلار و یورو است تا استحکام قیمت را به دست آورند. پایداری قیمت USDC به شدت با نوسانات قیمتی مشهور ارزهای دیجیتال دیگر مانند بیت‌کوین و اتریوم متفاوت است. یو اس دی کوین توسط صرافی ارزهای دیجیتال کوین‌بیس (Coinbase) و شرکت سیرکل (Circle)، یک شرکت فناوری مالی تاسیس شده و مدیریت می‌شود.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید تتر از صرافی ارز دیجیتال

ارز دیجیتال پکسوس USDP

پکسوس با نماد اختصاری USDP، یک ارز دیجیتال پایدار و یک نوع استیبل‌کوین است که ثبات قیمتی آن از طریق دلار ذخیره شده، تضمین می‌شود. ارزش USDP نسبت به سایر رمزارزها دارای ثبات بیشتری است و دارندگان آن در زمان نوسانات شدید بازار، به استیبل‌کوین‌ها پناه می‌برند تا ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند. توکن‌های USDP بر پایه استاندارد ERC20 شبکه اتریوم ایجاد می‌شوند و با استفاده از قرارداد هوشمند تولید می‌گردند.

هدف شرکت Paxos از توسعه توکن USDP، ایجاد ثبات و جلوگیری از نوسان در دلار با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین و تسهیل فرآیند نقل و انتقال دارایی‌های دیجیتال، کالاها و اوراق بهادار است. تولید توکن USDP به نسبت ۱:۱ با دلارهایی که در حساب‌های بانکی Paxos در ایالات متحده نگهداری می‌شود، صورت می‌گیرد یعنی هنگام ایجاد توکن‌های جدید USDP، معادل همان مقدار دلار در یک حساب بانکی ذخیره می‌شود. این ارتباط با دلار به USDP امکان می‌دهد تا از نوسانات قیمتی در امان باشد.

با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط شرکت، هدف اصلی ارز دیجیتال پکسوس ارتقا و گسترش اکوسیستم اقتصادی جهانی و ایجاد یک شبکه جهانی بدون محدودیت برای مبادلات آسان و آنی دارایی‌های دیجیتال است.

ارز دیجیتال جی‌پی‌مورگان JPM 

ارز دیجیتال جی‌پی‌مورگان با نماد JPM، که به نام JPM Coin نیز شناخته می‌شود، توسط بانک جی‌پی‌مورگان (JPMorgan) توسعه یافته است. این ارز دیجیتال بر پایه فناوری بلاک‌چین ایجاد شده و به منظور تسریع فرآیندهای مالی و انتقال وجوه بین بانک‌ها و مشتریان تجاری توسط جی پی مورگان استفاده می‌شود.

این ارز دیجیتال ارتباط مستقیم با دلار آمریکا دارد و هر یک از واحدهای آن به یک دلار آمریکا معادل شده و در حساب‌های بانکی متعلق به بانک جی‌پی‌مورگان نگهداری می‌شود. این ارز دیجیتال از قابلیت تصدیق تراکنش‌ها در زمان واقعی و کاهش هزینه‌های مالی برای مشتریان و بانک جی‌پی‌مورگان بهره می‌برد و یکی از نخستین ارزهای دیجیتالی است که از طریق یک بانک معتبر و بزرگ به بازار معرفی شد.

ارز دیجیتال دای

ارز دیجیتال دای

ارز دیجیتال دای با نماد DAI نسل جدید ارزهای دیجیتال است که به عنوان یک استیبل کوین نیز شناخته می‌شود. دای به طور خاص به دنبال حفظ ارزش خود نسبت به دلار آمریکا است، به طوری که هر واحد دای همیشه معادل یک دلار آمریکا باشد.

از جمله استیبل کوین‌های دیگری که احتمالا با آن‌ها آشنایی دارید، تتر است که از طریق دلارهایی که در حساب‌های بانکی نگهداری می‌شوند، پشتیبانی می‌شود. اما معایبی مانند وابستگی به سیستم بانکی و قابلیت مسدود شدن حساب‌ها وجود دارد. در مقابل، دای به عنوان یک ارز دیجیتال مستقل و مبتنی بر بلاک‌چین، این مشکلات را ندارد و امکان دسترسی مستقیم و بدون واسطه به دارایی‌ها را فراهم می‌کند.

با توجه به اینکه دای به طور مستقیم با دلار آمریکا مرتبط است، دارندگان آن از مزایایی مانند استحکام ارزش و ثبات در معاملات بین‌المللی بهره‌مند می‌شوند. همچنین، این ارز دیجیتال به دلیل پایه بلاک‌چین بودن، امکان اثبات وجود دارایی‌ها و انجام معاملات در محیطی امن و شفاف را فراهم می‌کند.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید دای از صرافی ارز دیجیتال

کاربرد ارز دیجیتال با پشتوانه دلار

ارز دیجیتال با پشتوانه دلار به‌عنوان یک دارایی دیجیتال با ثبات قیمت، می‌تواند به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد، برخی از کاربردهای مهم این نوع ارز را در ادامه بررسی می‌کنیم:

محافظت در برابر نوسانات: سرمای گذارانی که به معامله و سرمایه‌گذاری انواع ارزهای دیجیتال می‌پردازند، می‌توانند با خرید استراتژیک یک استیبل‌کوین نوسانات پرتفوی خود را کاهش دهند. داشتن ارز دیجیتال با پشتوانه دلار در زمان‌هایی که بازار نوسانات قابل توجهی را دارد، می‌تواند تثبیت ارزش پرتفوی را افزایش دهد.

ثبات قیمت: ثبات قیمت ارز دیجیتال با پشتوانه دلار، استیبل‌کوین را قادر می‌سازد تا مالکیت سهام یا سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌گذاری را نشان دهد. این نوع ارزها همچنین می‌تواند برای نشان دادن بدهی‌ها استفاده شود.

ارسال وجوه از طریق حواله‌ها: از ارز دیجیتال با پشتوانه دلار می‌توان برای ارسال وجوه در سراسر مرزها استفاده کرد. گیرندگان می‌توانند آن‌ها را بدون استفاده از حساب بانکی یا نگرانی در مورد نوسانات قیمت ذخیره کنند.

سرمایه‌گذاری روی دلار آمریکا: سرمایه‌گذاران غیر آمریکایی که می‌خواهند به دلار آمریکا دسترسی داشته باشند و روی آن سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند با خرید یکی ارزهای دیجیتال با پشتوانه دلار و نگهداری آن در پرتفوی‌های سرمایه‌گذاری به هدف خود برسند.

حفاظت در برابر تورم: به غیر از ایالات متحده، سرمایه‌گذارانی که نگران تورم پول محلی خود هستند، می‌توانند پول خود را به یکی از ارزهای دیجیتال با پشتوانه دلار تبدیل کرده تا از ارزش پول خود محافظت کنند.

سرمایه‌گذاری جمعی جهانی: شرکت‌های نوپا و سازمان‌های غیرانتفاعی می‌توانند با درخواست ارز دیجیتال از سرمایه‌گذاران و اهداکنندگان در سراسر جهان پول جمع‌آوری کنند. جمع‌آوری وجوه در قالب یک استیبل کوین این اطمینان را به همراه دارد که ارزش پول جمع‌آوری شده در طول زمان نوسان نخواهد داشت یا میزان نوسان آن بسیار کم خواهد بود.

مشاهده لیست قیمت ارز دیجیتال در صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس

مزایا ارز دیجیتال با پشتوانه دلار

ارز دیجیتال با پشتوانه دلار می‌تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

استحکام و پایداری قیمت: ارز دیجیتال با پشتوانه دلار دارای استحکام و پایداری قیمت است که در مقایسه با بسیاری از سایر ارزهای دیجیتال، نوسانات کمتری دارد. این ویژگی موجب اطمینان بیشتری برای کاربران و سرمایه‌گذاران می‌شود.

پشتوانه کامل از دارایی‌های رزرو شده تحت نظارت ایالات متحده: این نوع ارزها به صورت کامل توسط دارایی‌های رزرو شده که تحت نظارت و رویه‌های ایالات متحده قرار دارند، پشتیبانی می‌شود و اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران را به همراه دارد.

قابل استفاده به عنوان محافظ در برابر تورم: با توجه به اینکه ارز دیجیتال با پشتوانه دلار به طور مستقیم به دلار آمریکا مرتبط است، می‌تواند به عنوان یک محافظ موثر در برابر تورم و نوسانات ارزش پول ملی استفاده شود. این ویژگی ارزشمند به کاربران امکان می‌دهد تا از اتفاقات ناشی از تورم و تغییرات ناپایداری ارزش پول محلی خود محافظت کنند.

معایب ارز دیجیتال با پشتوانه دلار

دنیای ارزهای دیجیتال با تمام مزایایی که به همراه دارند می‌توانند مشکلاتی را نیز به وجود آورد، برای سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال با پشتوانه دلار بهتر است با مشکلات و معایب آن آشنا شوید که در ادامه چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

عدم ارزش‌افزایی قیمت: این معایب به این معناست که ارز دیجیتال با پشتوانه دلار قادر به رشد و افزایش قیمت نیست، بنابراین سرمایه‌گذاران امیدوار به کسب سود از این ارز نخواهند بود و ممکن است به جای آن به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال دیگر که قابلیت ارزش‌افزایی دارند، تمایل پیدا کنند.

ترکیب دارایی‌های انباشته کاملا افشا نشده: عدم افشای تمامی دارایی‌های موجود که پشتوانه‌ی این کوین‌ها را تشکیل می‌دهند، می‌تواند موجب اعتماد ناکافی به این ارزها شود و مشکلات مرتبط با عدم شفافیت در ارزهای دیجیتال را افزایش دهد.

مصونیت کامل از تورم قیمت دلار امریکا: این معایب به این معناست که ارز دیجیتال با پشتوانه دلار به صورت کامل مصون از تورم و افزایش قیمت دلار امریکا نیست، بنابراین ارزش آن ممکن است در مقابل تغییرات قیمت دلار متاثر شود و از پایداری کامل برخوردار نباشد. اگرچه باید ذکر کنیم این اتفاق ممکن است به ندرت و در شرایط خیلی خاص به وجود می‌آید.

سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال با پشتوانه دلار

سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال با پشتوانه دلار ممکن است برای برخی افراد مناسب باشد در صورتی که به دنبال حفظ ارزش سرمایه خود و کاهش ریسک‌های ناشی از نوسانات قیمتی باشند. این ارزها به عنوان یک گزینه محافظه‌کارانه و پایدار در مقایسه با ارزهای دیجیتال دیگر عمل می‌کنند؛ زیرا هر واحد از آنها به مقدار معینی از دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. با این حال، باید توجه داشت که همچنان ریسک‌هایی مانند عدم استحکام سیستم بلاک‌چین، تغییرات ناگهانی در قوانین و مقررات، و امکان مسدود شدن حساب‌های بانکی مرتبط با شرکت‌هایی که این ارزها را صادر می‌کنند، وجود دارد. سرمایه‌گذارانی که در بازار کریپتو قصد دریافت سود از نوسان‌ها را دارند به هیچ عنوان نمی‌توانند روی ارز دیجیتال با پشتوانه دلار به عنوان یک ارز سودده حساب باز کنند.

پرسش‌های پر تکرار در مورد ارز دیجیتال با پشتوانه دلار

  • یواس‌دی کوین (USDC) چیست؟

    یواس‌دی کوین یک استیبل‌کوین با وثیقه فیات است، به این معنی که توکن‌های USDC با پول فیات مانند دلار آمریکا وثیقه می‌شوند.

  • ارز دیجیتال با پشتوانه دلار چیست؟

    ارز دیجیتال با پشتوانه دلار نوعی ارز دیجیتال است که به ازای هر واحد آن، یک دلار آمریکا به صورت معین در اختیار قرار می‌گیرد.



الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا