آموزش ارز دیجیتالآموزش استخراج ارز دیجیتال

استخراج خورشیدی چیست؟ اهمیت استفاده از سولار ماینینگ برای استخراج بیت کوین

مصرف برق زیاد یکی از مشکلات اساسی برای استخراج بیت کوین به حساب می‌آید؛ در پی حل این مشکل استخراج خورشیدی یا سولار ماینینگ به عنوان یک راهکار جدید مطرح می‌شود که توجه زیادی را به خود جلب کرده است. جهان امروزی استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر برای استخراج بیت‌کوین را به دلیل افزایش تورم و هزینه بالای مصرف برق یک مسئله اساسی می‌شناسند. سولار ماینینگ به عنوان یک راهکار موثر و پایدار برای تامین نیازهای انرژی در فرایند استخراج عمل می‌کند. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به پرسش استخراج خورشیدی یا سولار ماینینگ چیست، پاسخ می‌دهیم و نحوه عملکرد، نقاط قوت و نقاط ضعف آن را بررسی می‌کنیم.

پادکست سولار ماینینگ یا استخراج خورشیدی

استخراج خورشیدی چیست؟

استخراج ارز دیجیتال به فرایند تایید تراکنش‌ها در شبکه زنجیره بلاک و افزودن آن‌ها به دفتر کل گفته می‌شود که نیاز به توان محاسباتی سنگین دارد. انرژی مورد نیاز برای انجام صحیح عملیات محاسباتی از طریق دکل‌های استخراج فراهم شده که این دکل‌ها برق زیادی مصرف می‌کنند. استخراج خورشیدی ارز دیجیتال که نام دیگر آن سولار ماینینگ (Solar Mining) است، به اضافه کردن بلاک‌ها در بلاک چین با استفاده از انرژی خورشیدی می‌گویند.

در این روش، پنل‌های خورشیدی نقش مبدل انرژی خورشیدی به برق را دارند که برای کارکرد سخت‌افزارهای ماینینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب، با بهره‌گیری از انرژی خورشیدی به جای منابع انرژی سنتی مانند سوخت‌های فسیلی، می‌توان هزینه‌های مرتبط با ماینینگ را کاهش داد و در عین حال اثرات مخرب زیست‌محیطی را کم کرد.

مشاهده لیست قیمت ارز دیجیتال در صرافی او ام پی فینکس

تجهیزات مورد نیاز در استخراج خورشیدی

تجهیزات مورد نیاز استخراج خورشیدی

دکل ماینینگ انرژی خورشیدی مجموعه‌ای است که از طریق آن افزودن بلاک به بلاک چین انجام می‌شود. این دکل شامل تجهیزات مختلفی است که در ادامه می‌بینید:

  1. کارت‌های پردازش گرافیکی (GPU) برای حفظ سرعت دستگاه‌های استخراج
  2. مدار مجتمع ویژه برنامه‌ها (ASIC)
  3. رایزر که به شما امکان می‌دهد اسلات PCIe را روی مادربرد خود گسترش دهید
  4. مادربورد و واحد پردازش مرکزی (CPU)
  5. ماژول‌های خورشیدی همراه با باتری‌های خورشیدی
  6. سیستم خنک‌کننده برای جلوگیری از تولید گرمای دستگاه‌های استخراج
  7. نرم‌افزار استخراج بیت کوین
  8. مبدل برق برای فراهم کردن وات کافی به تمامی قسمت‌های دستگاه‌های استخراج
  9. تنظیم‌کننده برق برای حفظ تامین پایدار برق به سخت‌افزار دستگاه‌های استخراج
  10. یک سیستم مدیریت آفلاین برای نظارت بر عملکرد بهینه سیستم ماینینگ در طول شبانه‌روز
  11. دو کارت شبکه، یکی برای اتصال به اینترنت و دیگری برای اتصال به سایر سیستم‌های کامپیوتری هنگام استخراج بلاک‌
  12. یک قاب محافظ برای حفاظت سخت‌افزارهای دستگاه‌های استخراج از آب، باد، خاک و سایر موارد مشابه

چقدر انرژی خورشیدی برای استخراج بیت کوین لازم است؟

میزان انرژی خورشیدی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین به عواملی مانند اندازه عملیات استخراج، کارایی سخت‌افزار استخراج و میزان نور مستقیم خورشید در منطقه بستگی دارد. با این حال محاسبات نشان می‌دهد که یک دستگاه استخراج بیت کوین می‌تواند از ۵۰۰ وات تا ۱.۵ کیلووات انرژی مصرف کند. با فرض میانگین ۱ کیلووات مصرف برای هر دستگاه استخراج، تقریبا ۱۰ پنل خورشیدی با ظرفیت متوسط ۳۰۰ وات لازم است تا انرژی کافی برای تامین نیاز یک دستگاه استخراج بیت‌کوین را تولید کنند. به این معنا که یک عملیات استخراج کوچک با ۱۰ دستگاه حدودا به ۱۰۰ پنل خورشیدی با ظرفیت کل ۳۰ کیلووات برای تامین انرژی نیاز دارد.

مصرف انرژی یک دستگاه استخراج معمولا با وات (W) یا کیلووات (kW) اندازه‌گیری می‌شود. این میزان می‌تواند از چند صد وات تا چند کیلووات یا حتی مگاوات برای عملیات‌های بزرگ استخراج افزایش یابد. مصرف انرژی یک دستگاه ماینینگ بسته به عواملی مانند الگوریتم استخراج و سطح استفاده، متغیر خواهد بود؛ برخی الگوریتم‌ها مانند ایتی‌هش (Ethash) اتریوم، کم‌مصرف‌تر از دیگر الگوریتم‌ها هستند.

عوامل تاثیرگذار بر انرژی مورد نیاز استخراج خورشیدی

مقدار انرژی مورد نیاز solar mining

 تقاضای انرژی برای دکل‌های استخراج خورشیدی به طور مستقیم با تعداد واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) مرتبط است. یک دکل ماینینگ خورشیدی استاندارد به ۴۰۰ تا ۵۰۰ وات برق در روز نیاز دارد. اگر از پردازنده‌های گرافیکی بیشتری در ریگ ماینینگ استفاده کنیم، این عدد می‌تواند بین ۹۰۰ تا ۱۵۰۰ وات افزایش یابد.

علاوه بر این، میزان تابش نور خورشید در محل نصب پنل‌ها روی انرژی خورشیدی مورد نیاز برای استخراج ارز دیجیتال تاثیر می‌گذارد. هر چه منطقه‌ای که پنل‌های خورشیدی در آن قرار دارند، آفتابی‌تر باشد، تولید انرژی توسط پنل‌های خورشیدی بیشتر خواهد بود. بنابراین، تعداد پنل‌های خورشیدی در منطقه مورد نظر کاهش می‌یابد. یک روز آفتابی معمولی در ایالات متحده حدود ۵۵۰۰ وات برق تولید می‌کند که به معنای ۲۲۹ وات برق در روز است. بنابراین، برای راه اندازی یک دکل، به سه متر مربع پنل خورشیدی نیاز دارید.

در یک روز متوسط، خورشید در ایالات متحده حدود ۱۱ ساعت می‌تابد و ۱۳ ساعت از روز بدون نور خورشید باقی می‌ماند. بنابراین، برای راه اندازی یک دکل ماینینگ تنها با انرژی خورشیدی، باید یک واحد ذخیره‌سازی جایگزین مانند باتری‌های خورشیدی داشته باشید. برای شارژ این باتری‌ها باید تعداد پنل‌های خورشیدی را دو برابر کنید. بنابراین، به جای سه تا شش متر مربع، اکنون به شش تا دوازده متر نیاز دارید تا انرژی مورد نیاز یک دکل استخراج را تامین کنید.

روند کار پنل‌های خورشیدی چگونه است؟

پنل‌های خورشیدی نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند، این فرایند در طی چند مرحله اتفاق می‌افتد. روند کار پنل‌های خورشیدی را در ادامه می‌بینیم:

۱. نور خورشید به پنل می‌تابد و میدان الکتریکی ایجاد می‌شود.

۲. الکتریسیته تولید شده از طریق حاشیه‌های پنل به سیم رسانا انتقال پیدا می‌کنند.

۳. این الکتریسیته به وسیله سیم رسانا به اینورتر منتقل شده و از جریان مستقیم (DC) به جریان متناوب (AC) یا برق شهری تبدیل می‌شود.

۴. در مرحله بعد، جریان برق متناوب از اینورتر به پنل برق داخلی یا صفحه توزیع منتقل شده و سپس به ساختمان یا دستگاه مورد نظر انتقال می‌یابد.

شاردینگ چیست؟ راهنمای عملکرد شاردینگ در بلاک چین

اهمیت استفاده از استخراج خورشیدی برای استخراج بیت کوین

اهمیت استفاده از استخراج خورشیدی برای استخراج بیت کوین

یکی از مشکلات بزرگی که دستگاه‌های استخراج بیت کوین با آن مواجه هستند هزینه برق است که سولار ماینینگ به خوبی این مشکل را رفع می‌کند. اهمیت استفاده از استخراج خورشیدی برای استخراج بیت کوین تنها به عدم نیاز به مصرف برق، ختم نمی‌شود و مزایای دیگری دارد که می‌توان در ادامه مقاله آن‌ها را مشاهده کرد:

پایداری محیط زیست‌

استخراج بیت‌کوین فرایندی است که انرژی زیادی مصرف می‌کند. بر اساس یک محاسبات استخراج بلاک چین نیاز به ۶۰ تا ۱۲۵ تراوات‌ساعت (TWh) انرژی در سال دارد. این عدد معادل مصرف انرژی کشورهای اتریش (۷۵ گیگاوات‌ساعت) و نروژ (۱۲۵ گیگاوات‌ساعت) می‌شود. یک تراکنش واحد در حال حاضر به نیروی الکتریکی کافی نیاز دارد که می‌تواند نیاز انرژی یک خانواده متوسط ​​آلمانی را برای هفته‌ها یا در برخی موارد برای ماه‌ها برآورده کند. بنابراین، برای کاهش مصرف انرژی سوخت فسیلی، استخراج خورشیدی مناسب‌ترین گزینه برای حفظ محیط‌ زیست است.

مقیاس پذیری

یکی دیگر از مزایای استخراج خورشیدی، مقیاس پذیری آن‌ها است. بسته به نیاز ماینر، سیستم‌های انرژی خورشیدی را می‌توان به راحتی افزایش یا کاهش داد. این موضوع می‌تواند برای ماینرهایی که به دنبال گسترش عملیات خود هستند یا کسانی که در مکان‌های دورافتاده نیاز به یک راه حل سفارشی قدرت‌مند دارند، مفید باشد.

مقاومت در برابر قطعی برق

در مورد تامین برق از شبکه، شما با مشکلاتی مانند انتقال ناپایدار انرژی الکتریکی و قطعی‌های متناوب روبه‌رو خواهید شد. این موضوع در نهایت موانعی را در مسیر استخراج بلاک چین در آینده ایجاد خواهد کرد. زیرا در ماینینگ، تامین پایدار و منظم جریان الکتریسیته بسیار حیاتی است. بنابراین، سامانه‌های پنل خورشیدی می‌توانند یک منبع ثابت از الکتریسیته برای استخراج بیت کوین و دیگر ارزها فراهم کنند.

هزینه‌ی مقرون‌ به‌ صرفه

استخراج خورشیدی ارز دیجیتال را می‌توان یک نوع سرمایه‌گذاری معرفی کرد. پنل‌های خورشیدی بعد از نصب حدود ۲۵ تا ۳۰ سال دوام و ماندگاری دارند. اگر ماژول‌های خورشیدی برق اضافی تولید کنند، می‌توانید آن را به ایستگاه تولید برق شبکه متصل کرده و به ازای آن امتیازهای مختلف یا وجه نقدی دریافت کنید. بنابراین، استخراج خورشیدی ارز دیجیتال از نظر قیمت بسیار مقرون ‌به ‌صرفه است.

دوره بازگشت سرمایه سریع‌تر

با بهره‌مندی از استخراج خورشیدی در ماینینگ ارزهای دیجیتال سود سرمایه‌گذاری شما به سرعت باز می‌گردد. از طریق ماینینگ ارزهای دیجیتال شما به صورت بیت‌کوین درآمد کسب می‌کنید. این موضوع باعث می‌شود سولار ماینینگ به عنوان یک سرمایه‌گذاری بهتر در دوران طولانی‌تر محسوب شود.

معایب استفاده از سولار ماینینگ

چالش‌های استخراج بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال با استفاده از انرژی خورشیدی چیست؟ اگرچه استخراج بیت کوین با پنل خورشیدی یا دیگر ارزهای دیجیتال محبوبیت فراوانی دارد اما این راهکار می‌تواند چالش‌هایی را نیز به همراه داشته باشد. از جمله معایبی که سولار ماینینگ برای استخراج‌کنندگان به وجود می‌آورد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طبیعت نامنظم خورشید

یکی از چالش‌های اصلی استخراج خورشیدی، نامنظم بودن انرژی خورشید است. پنل‌های خورشیدی تنها زمانی می‌توانند برق تولید کنند که خورشید در آسمان باشد. این بدان معناست که عملیات استخراج در دوره‌های کمبود نور خورشید، مانند روزهای ابری و فصل زمستان، صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل معمولا از یک منبع جایگزین برای تامین انرژی مورد نیاز استخراج استفاده می‌شود. بیشتر استخراج‌کنندگان برای جایگزینی انرژی خورشیدی یک باتری با ولتاژ ۵۰ آمپر ساعت به همراه پنل‌های خورشیدی نصب می‌کنند که هزینه‌های نصب اولیه پنل‌های خورشیدی را افزایش می‌دهد.

هزینه اولیه برای نصب سیستم پنل خورشیدی

اگرچه به کارگیری از انرژی خورشیدی می‌تواند در طولانی مدت اقتصادی باشد، اما هزینه سرمایه‌گذاری اولیه کمی سنگین به نظر می‌رسد. این موضوع یک مانع بزرگ برای ماینرها در مقیاس کوچک‌تر و افراد با بودجه مالی کم به حساب می‌آید. برای مقابله با چنین شرایطی، شرکت‌هایی مانند سولار اس‌ام‌ای (Solar SME) ماژول‌های خورشیدی را با صفر درصد هزینه اولیه ارائه می‌دهند اما این موضوع می‌تواند چالش‌های دیگر را به همراه داشته باشد.

عدم داشتن فضای کافی برای نصب پنل‌های خورشیدی

استخراج ارز دیجیتال با هر روشی نیازمند مصرف انرژی زیاد است در روش Solar Mining برای این که بتوانید این انرژی را تامین کنید و سود خوبی به دست آورید باید تعداد بیشتری پنل خورشیدی نصب کنید که نیاز به فضای فیزیکی بزرگ‌تر دارید. در نتیجه اگر نتوانید این فضا را آماده کنید استخراج ارز دیجیتال به کمک سولار ماینینگ با محدودیت روبه‌رو خواهد بود.

محدودیت‌های جغرافیایی

اثربخشی ماژول‌های خورشیدی می‌تواند بسته به مکان جغرافیایی متغیر باشد. در مناطق جغرافیایی که در طول سال روزاهای سرد بیشتری را تجربه می‌کنند، استفاده از استخراج خورشیدی کارامد نخواهد بود. در برخی مناطق، ممکن است محدودیت‌هایی برای اندازه یا ظرفیت سیستم پنل‌های خورشیدی وجود داشته باشد که منجر به محدود کردن مقدار انرژی، می‌شود. در برخی از کشورها، ماینرها با مشکلات دریافت مجوز برای نصب ماژول‌های خورشیدی روبه‌رو هستند.

چگونه استخراج خورشیدی را بهینه کنیم؟

برای بهینه سازی استخراج کریپتو از طریق انرژی خورشیدی، ماینرها می‌توانند چندین گام برای به حداکثر رساندن کارایی عملیات خود بردارند. یکی از راه‌ها استفاده از سخت‌افزار استخراج با انرژی کارامد است که برای کارکردن به انرژی کمتری نیاز دارد. علاوه بر این، ماینرها می‌توانند از باتری یا خازن‌ برای ذخیره انرژی اضافی تولید شده در دوره‌هایی که خورشید بیشتر می‌تابد، کمک بگیرند و زمانی که خورشید تابش زیادی ندارد آن را مصرف کنند.

یکی دیگر از راه‌های بهینه‌سازی استفاده از الگوریتم‌های هوشمند استخراج است که می‌توانند سختی استخراج را بر اساس در دسترس بودن انرژی خورشیدی تنظیم کنند. این موضوع در نهایت به کاهش میزان انرژی مورد نیاز برای استخراج یک بلاک کمک می‌کند و همچنین تضمین می‌کند عملیات ماینینگ در دوره‌هایی که نور خورشید کم است، به‌طور صحیح انجام می‌شود.

پرسش‌های متداول درباره سولار ماینینگ

  • سولار ماینینگ چیست؟

    سولار ماینینگ به استفاده از پنل‌های خورشیدی برای تامین انرژی مورد نیاز ماینرها در استخراج رمز ارز اطلاق می‌شود.

  • استخراج خورشیدی می‌تواند سودآور باشد؟

    هنگامی که سرمایه گذاری اولیه در زیرساخت‌های خورشیدی پوشش داده شود، هزینه‌های جاری به حداقل می‌رسد. این بدان معنی است که حتی با کاهش پاداش استخراج، حاشیه سود قابل توجهی به دلیل کاهش مصرف انرژی، باقی خواهد ماند.

  • آیا استخراج خورشیدی در ایران کار درستی است؟

    شما باید قیمت پنل‌های خورشیدی موجود در بازار داخلی و میزان انرژی تولید شده توسط آن‌ها را بررسی کنید. اما این نوع استخراج خورشیدی در برخی مناطق فوق‌العاده گرمسیری ایران می‌تواند مقرون به صرفه و سودده باشد.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا