آموزش ارز دیجیتال

پراپ تریدینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟ معرفی بهترین شرکت های پراپ تریدینگ

جشنواره تون پلاس

اگر در بازارهای مالی فعال هستید، احتمالا اصطلاح پراپ تریدینگ (prop trading) یا همان ترید اختصاصی را شنیده‌اید. این نوع ترید که در بازارهای مختلف از جمله فارکس، ارز دیجیتال و بورس کاربرد دارد به تریدرها امکان می‌دهد با استفاده از سرمایه‌ای که توسط شرکت‌ها یا بروکرها در اختیارشان قرار می‌گیرد، به معامله بپردازند.

ترید اختصاصی یا پراپ تریدینگ، یکی از روش‌های محبوب در بین تریدرها شناخته می‌شود که در کشور ما نیز به تازگی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این روش به تریدرهایی که سرمایه کافی برای ورود به بازارهای مالی ندارند، اجازه می‌دهد با بهره‌مندی از منابع مالی شرکت‌های دیگر معاملات خود را انجام دهند. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به صورت جامع در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

پادکست معرفی پراپ تریدینگ

معرفی پراپ تریدینگ

پراپ تریدینگ (Prop Trading) عملی را توصیف می‌کند که در آن معامله‌گران با استفاده از سرمایه یک شرکت یا موسسه مالی به جای سرمایه خود، به فعالیت‌های تجاری می‌پردازند. این معامله گران در طیف وسیعی از بازارهای مالی شرکت می‌کنند و ابزارهای مالی متنوعی از جمله سهام، اختیار معامله، قراردادهای آتی و قراردادهای مابه التفاوت (CFD) را به کار می‌گیرند. هدف اصلی این نوع ترید، ایجاد سود برای موسسه با کمک سرمایه تخصیص یافته توسط شرکت برای ترید است.

مشاهده لیست قیمت ارز دیجیتال در صرافی او ام پی فینکس

معامله‌گر پراپ کیست؟

معامله گر پراپ

فردی که به جای سرمایه خود با سرمایه شرکت معامله می‌کند، به عنوان معامله‌گر پراپ (Prop Trader) شناخته می‌شود. این افراد به منظور کسب درآمد برای شرکت، به طور معمول در معاملات معاملات کوتاه مدت و بلندمدت مشارکت می‌کنند و اغلب تمام یا بیشتر درآمدهای خود را از تقسیم سود در معامله‌های انجام شده با سرمایه شرکت، به دست می‌آورند.

آن‌ها با چالش‌های زیادی مشابه با سایر تریدرها روبرو هستند، اما از دسترسی به سرمایه، فناوری و تعامل با سایر تریدرهای ماهر بهره‌مند می‌شوند. معامله‌گران اختصاصی استراتژی‌های مختلفی مانند آربیتراژ ادغام، آربیتراژ شاخص، معاملات جهانی کلان و آربیتراژ نوسانات برای حداکثر کردن بازده پیاده‌سازی می‌کنند. معامله‌گران پراپ به نرم‌افزارهای پیشرفته و حجم زیادی از اطلاعات دسترسی دارند که به آن‌ها در اتخاذ تصمیمات کمک می‌کند.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید تتر در صرافی آنلاین ارز دیجیتال

مزایای پراپ تریدینگ

تریدرهای زیادی به پراپ تریدینگ علاقه‌مند هستد زیرا مزیت‌هایی را برای معامله‌گران فردی فراهم می‌کند؛ از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مطالعه بیشتر

حداکثر رساندن سود

امکان دارید تریدرهایی وجود داشته باشند که از دانش کافی بهره‌مند هستند اما بودجه لازم برای شروع معامله‌گری یا ارتقا را نداشته باشند. به عنوان مثال، برای یک معامله‌گر ایجاد بازده قابل توجهی از یک حساب ۲۰۰ دلاری دشوار خواهد بود، به خصوص اگر از انجام ریسک‌های بیش از حد خودداری کند. شرکت‌ها به این تریدرها با مهارت استثنایی فرصتی را فراهم می‌کنند که آن‌ها خود را به عنوان معامله‌گران حرفه‌ای تثبیت کنند و به طور بالقوه سودهای قابل توجهی برای شرکت و خودشان به وجود آورند.

استقلال

اگرچه هر شرکتی دستورالعمل‌های مدیریت ریسک خود را برای محافظت در برابر ضررهای بزرگ غیرقابل کنترل اعمال می‌کند، اما معامله‌گران در معاملات Prop معمولا از اختیار زیادی در استفاده از سرمایه‌های تخصیص داده شده بهره‌مند هستند. این استقلال مالی به آن‌ها امکان می‌دهد که به طور مستقل تصمیم‌های مالی و سرمایه‌گذاری خود را اتخاذ کنند و در صورت نیاز به ریسک‌پذیری بیشتر در بازارهای پویا و پرتلاطم ارز و سرمایه در معاملات خود بپردازند.

منحنی یادگیری

کار با سایر معامله‌گران با استعداد و متخصصان باتجربه می‌تواند فرصت یادگیری باورنکردنی و فرصتی برای ایجاد ارتباطات معنادار برای معامله‌گران فراهم کند. کار با سایر معامله‌گران با استعداد و متخصصان باتجربه در این حوزه، فرصتی بی‌نظیر برای یادگیری و ارتقاء مهارت‌ها به تریدرها می‌دهد. این تعاملات نه تنها به بهبود دانش و توانایی‌های معاملاتی کمک می‌کند، بلکه فرصتی برای ایجاد ارتباطات معنادار و شبکه‌سازی با افرادی است که تجربه و تخصص زیادی در بازارهای مالی دارند. این ارتباطات می‌توانند در آینده نیز بسیار مفید و تاثیرگذار باشند.

فناوری

دسترسی به فناوری می‌تواند پرهزینه باشد، زیرا هزینه‌های مربوط به فیدهای داده، نرم‌افزار حرفه‌ای ترسیم نمودار، اخبار زنده و بینش‌های متخصص به سرعت افزایش می‌یابد. ابزارهای پیشرفته مانند پایانه‌های بلومبرگ نیز سرمایه گذاری قابل توجهی هستند. شرکت‌های تجاری اختصاصی، تمام این منابع فن‌آوری را در اختیار معامله‌گران خود قرار می‌دهند و آن‌ها را قادر می‌سازد تا تصمیمات آگاهانه‌تری را بدون بار هزینه فردی اتخاذ کنند.

کاهش ریسک بالقوه

یکی از مزایای پراپ تریدینگ، کاهش ریسک بالقوه برای معامله‌گران است. در این روش، معامله‌گر به جای استفاده از سرمایه شخصی خود، از سرمایه‌ای که توسط شرکت پشتیبان تأمین می‌شود، استفاده می‌کند. این امر باعث می‌شود مدیریت ریسک مالی به طور قابل توجهی بهبود یابد، زیرا زیان‌های احتمالی از سرمایه شرکت پشتیبان تامین می‌شود و نه از دارایی‌های شخصی همین دلیل تریدرها می‌توانند با اطمینان بیشتری به انجام معاملات پرداخته و روی استراتژی‌های خود تمرکز کنند.

ریسک معاملات پراپ

ریسک معاملات پراپ

هر ابزاربا ویژگی در بازار مالی در کنار مزایای که ارائه می‌دهد، ریسک‌هایی را نیز به همراه دارد. پراپ تریدینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست و ریسک‌هایی را برای تریدر به وجود می‌آورند که به شرح زیر است:

افزایش فشار

در معاملات پراپ، معامله‌گران با فشارهای بسیاری مواجه می‌شوند که ناشی از استفاده از سرمایه شرکت پشتیبان است. با اینکه این روش به معامله‌گران امکان انجام معاملات با حجم بالا را می‌دهد، اما در عوض، شرکت پشتیبان انتظار دارد که معامله‌گران با بهره‌وری و در راستای اهداف شرکت عمل کنند. این موضوع می‌تواند باعث افزایش فشار و استرس برای معامله‌گران شود، زیرا آن‌ها می‌بایست در هر لحظه به عملکرد و نتایج خود گزارش دهند و تحت نظر و نظارت شرکت باشند.

فقدان ثبات

یکی از ریسک‌های قابل توجه معاملات پراپ، فقدان ثبات است. شرکت‌های پشتیبان، عموماً برای حفظ سودآوری و بهره‌وری، به سرعت تصمیم می‌گیرند که از معامله‌گرانی که عملکرد ضعیفی داشته باشند، جدا شوند و آن‌ها را از برنامه تخصیص سرمایه حذف کنند. این می‌تواند باعث ناپایداری و ناتوانی معامله‌گر در برنامه‌ریزی بلندمدت و استفاده از استراتژی‌های موثر شود، زیرا معامله‌گر باید با ناپایداری و تغییرات ناگهانی در شرایط کاری مواجه شود.

هزینه‌های اولیه

برخی از برنامه‌ها از تریدرها می‌خواهند که برای مشارکت، حق عضویت را بپردازند و تست‌های مورد نظر را پشت سر بگذارند. این موضوع می‌تواند یک بار مالی برای معامله‌گران و همچنین یک تجربه ناخوشایند باشد. این تکنیک‌های تجاری در حال حاضر توسط تنظیم‌کننده‌ها و ارائه‌دهندگان فناوری مورد بررسی قرار می‌گیرند، زیرا می‌توان از آن‌ها برای دستکاری معامله‌گران در وعده‌های دروغین سودهای آینده استفاده کرد. تریدرها هزینه ثبت نام می‌پردازند و سپس باید از مراحل متعدد عبور کنند تا واجد شرایط دریافت بودجه شوند، در بیشتر موارد، آن‌ها هرگز واجد شرایط نیستند.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید ترون در صرافی آنلاین ارز دیجیتال

قوانین و شرایط پراپ تریدینگ

شرکت‌ها و بروکرها هر کدام قوانین خاص خود را برای پراپ تریدینگ دارند که این قوانین با تریدرها به اشتراک گذاشته می‌شوند. این تفاوت‌ها به معنای این است که اصول کار شرکت‌های پراپ می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه، یک طرح کلی از این قوانین ارائه می‌دهیم.

دوره آزمایشی: تریدر ابتدا برای یک دوره آزمایشی استخدام می‌شود. در این مدت، مبلغ کمی به او پرداخت می‌شود و اگر عملکرد مناسبی داشته باشد، به صورت رسمی مشغول به کار شده و مقدار مشخصی سرمایه برای ترید در بازار در اختیارش قرار می‌گیرد. البته، برخی از شرکت‌ها در طول دوره آموزشی و آزمایشی هیچ دستمزدی پرداخت نمی‌کنند.

محدودیت‌های زیان: مدیران ریسک حد و حدودی برای زیان در هر معامله و زیان روزانه در نظر می‌گیرند تا از خسارات بزرگ جلوگیری شود.

دوره‌های آموزشی: برخی از شرکت‌ها دوره‌های آموزشی برای تریدرها ارائه می‌دهند، در حالی‌که برخی دیگر چنین دوره‌هایی ندارند.

الزام حد سود و حد ضرر: برخی شرکت‌ها از تریدرها می‌خواهند که حتما حد سود و حد ضرر را برای معاملات خود تعیین کنند.

نرم‌افزارهای معاملاتی: بعضی از شرکت‌ها نرم‌افزارهای پیشرفته در اختیار تریدرها قرار می‌دهند، در حالی‌که برخی دیگر فقط ابزارهای اولیه را فراهم می‌کنند.

ساختار شرکت‌های پراپ تریدینگ

بهترین شرکت های پراپ

شرکت‌های بزرگ مالی که دارای منابع و ابزارهای تحلیلی پیشرفته‌ای هستند، سرمایه خود را در اختیار تریدرهای مستقل قرار می‌دهند تا این تریدرها بتوانند در سطح بالاتری معامله‌گری را تجربه کنند و از نوسانات قیمتی سود ببرند. این نوع شرکت‌ها معمولا دارای یک ساختار تقریبا مشابه هستند. در این ساختار، مدیرانی وجود دارند که تصمیمات کلی را اتخاذ کرده و اغلب تریدرهایی هستند که در شرکت به معامله‌گری می‌پردازند.

همچنین معامله‌گران ارشدی در این شرکت‌ها فعالیت دارند که با ترید کردن خودشان نیز سود می‌برند. مدیران ریسک نیز بخشی از این ساختار هستند که مسئول تدوین قوانین مدیریت ریسک و کنترل عملکرد معامله‌گران می‌باشند. در کنار این‌ها، معامله‌گران مبتدی نیز حضور دارند که از معامله‌گران ارشد یاد می‌گیرند. آن‌ها ابتدا معاملات را شبیه‌سازی می‌کنند و سپس با حجم محدودی وارد معاملات واقعی می‌شوند. این بخش از شرکت جابجایی پرسنل زیادی دارد و تقاضا برای کار در این حوزه بسیار بالا است.

بهترین شرکت‌ها برای پراپ تریدینگ

در حوزه پراپ تریدینگ شرکت‌های زیادی در داخل و خارج از کشور مشغول به فعالیت هستند که برخی از آن‌ها به دلیل تجربه‌ی بلند مدت، عملکرد قابل توجه، پشتوانه‌ی مالی قوی و شرایط معقول برای تقسیم سود بین تریدر و شرکت، به عنوان بهترین‌ها شناخته می‌شوند. این شرکت‌ها ابزارها و منابع لازم را برای تریدران فراهم می‌آورند تا آن‌ها بتوانند به بهترین شکل از فرصت‌های بازار استفاده کنند.

در پاسخ به سوال چگونه بهترین پراپ را انتخاب کنیم؟ باید بگوییم هر فرد در دنیای بازارهای مالی باید خودش تحقیق کند و در نهایت تصمیم بگیرد، مفهوم DYOR به معنی خودتان تحقیق کنید با توجه به این موضوع به وجود آمده است. اما به صورت کلی شرکت‌هایی همچون FTMO، SurgeTrader، Fidelcrest و The Funded Trader شرکت‌های خارجی هستند که در این حوزه شناخته شده‌اند.

درآمد تریدر پراپ تریدینگ

افراد زیادی هستند که قصد ورود به بازار مالی از طریق پراپ تریدینگ را دارند و برای آن‌ها سوال پیش می‌آید که چگونه درآمد فردی که در حوزه پراپ تریدینگ فعالیت می‌کند، محاسبه می‌شود؟ در این حوزه، درآمد به دو شکل مختلف حقوق ثابت و درصدی از سودهای حاصل از معاملات قابل پرداخت است. یک توافق قبلی بین تریدر و شرکت برای درآمدی که معامله‌گر از فعالیت پراپ تریدینگ دریافت می‌کند، ثبت می‌شود.

در این توافقات، معمولا درصدی از سودهای حاصل از معاملات به تریدر پرداخت می‌شود که این درصد می‌تواند با توجه به سطح تریدر و شرایط شرکت مشخص می‌شود و می‌تواند از ۱۰ تا ۹۰ درصد نیز باشد. قبل از شروع هرگونه فعالیت با یک شرکت پراپ تریدینگ توصیه می‌شود که شرایط و قوانین مربوط به پرداخت سود را دقیق بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که با شرایط ارائه شده توافق دارید.

پرسش‌های پر تکرار در مورد معاملات پراپ تریدینگ

  • پراپ ترید چیست؟

    پراپ ترید عملی است که در آن معامله‌گران با استفاده از سرمایه یک شرکت یا موسسه مالی به جای سرمایه خود در فعالیت‌های تجاری شرکت می‌کنند.

  • شرکت پراپ چگونه کار می‌کند؟

    شرکت‌های پراپ متشکل از تریدرهایی هستند که با سرمایه شرکت معامله می‌کنند. معامله‌گران می‌توانند کارمندان تمام وقت یا فقط شرکت‌کنندگان در برنامه تخصیص بودجه باشند.

  • آیا معاملات پراپ تریدینگ حلال است؟

    پراپ تریدینگ حلال است، زیرا بسیاری از شرکت‌های پراپ شرایطی را برای چیزی که به عنوان حساب اسلامی شناخته می‌شود فراهم می‌کنند که با قوانین شریعت مطابقت دارد.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا