تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۱۵ اسفند | او ام پی فینکس

بازار سهام ایالات متحده در هفته گذشته عملکرد خوبی از خود به‌جا گذاشت؛ اما بیت کوین نتوانست از روند این بازار پیروی کند. این یعنی که سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال از بازار فاصله گرفته که احتمالاً به‌دلیل نگرانی‌‌ها پیرامون مشکلات بانک سیلورگیت (Silvergate) باشد. این ترس‌ها ممکن است عوامل اصلی کاهش مارکت کپ (ارزش بازار / Market Capitalization) کل بازار کریپتو و رسیدن به نزدیکی مرز ۱ تریلیون دلار باشند.

پادکست واچ لیست هفتگی ۱۵ اسفند


به گزارش تیم تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس و به‌نقل از پلتفرم تحلیل‌گر سنتیمنت (Santiment)، مقایسه عبارات صعودی (Bullish) و نزولی (Bearish) در نمودار ترندهای شبکه‌های اجتماعی، نشان از افزایش چشم‌گیر ذهنیت و تمایلات نزولی بین جامعه رمزارزها دارد. البته سنتیمنت در گزارش خود افزود که این شدت از تمایلات نزولی ممکن است جهت پاسخ به منتقدان، به یک جهش صعودی در بازار تبدیل شوند.


یکی دیگر از عوامل مثبت در کوتاه‌مدت برای بازارهای ارز دیجیتال، تضعیف شاخص دلار (DXY) و کاهش ۰.۷۰ واحدی آن طی هفت روز گذشته است. این می‌تواند به این معنی باشد که بازارهای ارز دیجیتال در روزهای آتی برای بازیابی قیمت‌ها تلاش خواهند کرد. مادامی که قیمت بیت کوین بالاتر از سطح ۲۰,۰۰۰ دلار قرار دارد، برخی آلت کوین‌ها (Altcoin) می‌توانند عملکرد بهتری نسبت به رقبا در بازارها داشته باشند.

مطالب بیشتر: شاخص دلار در تریدینگ ویو و کاربردهای آن در بازار ارز دیجیتال


به این ترتیب و طبق روال هر هفته در صرافی او ام پی فینکس، واچ لیست هفتگی ۱۵ اسفند را با تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC) و آلت کوین‌های ایاس (EOS) و میکر (MKR) پیش می‌بریم.

مطالب بیشتر: آشنایی با واچ لیست ارزهای دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۱۵ اسفند | بیت کوین (BTC)

قیمت بیت کوین در سوم مارس (۱۲ اسفند) پایین‌تر از حمایت ۲۲,۸۰۰ دلاری رسید. خریداران در ۵ مارس (۱۴ اسفند) برای بازیابی قیمت بالاتر از سطح شکسته‌شده تلاش کردند، اما شَدو (Shadow / Wick) بلند کندل این رمزارز نشان داد که فروشندگان مشغول تبدیل ۲۲,۸۰۰ دلار به یک سطح مقاومتی هستند.

چارت 1 روزه بیت کوین
نمودار ۱ روزه قیمت بیت کوین – TradingView

شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰D EMA) در ۲۳,۱۵۹ دلار در حال نزولی‌شدن و شاخص قدرت نسبی (RSI) بیت کوین پایین‌تر از ۴۴ قرار گرفته است که نشان می‌دهند فروشندگان مشغول تقویت موقعیت‌های معاملاتی خود هستند. این دسته از فعالان بازار اکنون تلاش خواهند کرد تا قیمت بیت کوین را پایین‌تر از حمایت ۲۱,۴۸۰ دلاری بکشانند. در صورت موفقیت، بیت کوین ممکن است حمایت حیاتی خود در ۲۰,۰۰۰ دلار را مجدداً تست کند.


چنانچه خریداران قصد جلوگیری از کاهش قیمت BTC را دارند، باید هرچه سریع‌تر قیمت این رمزارز را از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه عبور دهند. چنین حرکتی نیازمند خرید سنگین در سطوح پایین قیمتی است. در این صورت، قیمت بیتکوین ممکن است در ابتدا به ۲۴,۰۰۰ دلار برسد و سپس تا ۲۵,۲۵۰ دلار حرکت صعودی خود را ادامه دهد. شکست این سطح قیمت نشان‌دهنده پتانسیل بالا برای تغییر روند خواهد بود.

چارت 4 ساعته بیت کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین – TradingView

شیب خطوط میانگین متحرک‌ها در نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین نیز به‌سمت پایین در حرکت هستند و شاخص RSI نزدیک به عدد ۳۹ رسیده است. مجموع این موارد کنترل شرایط فعلی به‌دست فروشندگان را نشان می‌دهد. چنانچه قیمت BTC از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه کاهش داشته باشد و سطح ۲۱,۹۷۱ دلار را بشکند، امکان رسیدن به حمایت در ۲۱,۴۸۰ دلار وجود دارد.


اما در غیر این صورت، اگر خریداران قیمت را بالاتر از میانگین متحرک نمایی هدایت کنند، نشان‌دهنده تضعیف سلطه فروشندگان خواهد بود. به این ترتیب، قیمت می‌تواند تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰D SMA) رشد داشته باشد. این سطح برای فروشندگان اهمیت زیادی دارد، چرا که شکست صعودی از آن می‌تواند رشد قیمت بیت کوین تا ۲۴,۰۰۰ دلار را به‌همراه داشته باشد.

واچ لیست هفتگی ۱۵ اسفند | ایاس (EOS)

ارز دیجیتال ایاس نیز در تاریخ ۳ مارس (۱۲ اسفند) توانست در مقاومت مهم خود در سطح ۱.۲۶ دلار یک شکست صعودی تشکیل دهد، اما در ادامه خریداران موفق به حفظ سطوح بالاتر نشدند. با این حال، نکته مثبت این‌جا است که قیمت ایاس از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود در ۱.۱۷ دلار پایین‌تر نرسیده است. به این ترتیب، ایاس به‌عنوان یکی از آلت کوین‌های مستعد رشد در واچ لیست هفتگی ۱۵ اسفند مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

چارت 1 روزه ایاس
نمودار ۱ روزه قیمت ایاس – TradingView

شیب صعودی میانگین متحرک‌ها و قرارگرفتن شاخص قدرت نسبی ایاس در محدوده مثبت به معنی تغییر شرایط به‌سود خریداران است. در حال حاضر ایاس یک الگوی کف گرد (Rounding Bottom) تشکیل داده که در صورت شکست صعودی و بسته‌شدن کندل بالاتر از محدوده مقاومتی ۱.۲۶ دلار تا ۱.۳۴ دلار تایید خواهد شد. هدف قیمت در این الگوی بازگشتی، سطح ۱.۷۴ دلار است.

مطالب بیشتر: بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال


اما در سناریوی نزولی برای رمزارز EOS، حمایت مهم در میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه و سطح ۱.۱۰ دلار قرار دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. خریداران این رمزارز از تاریخ ۸ ژانویه (۱۸ دی) تاکنون اجازه نداده‌اند که قیمت ایاس از این سطح پایین‌تر بیاید، به این ترتیب شکست نزولی از این سطح می‌تواند فشار فروش را تقویت کند. سطوح حمایتی مهم ایاس در ادامه راه، ابتدا ۱ دلار و سپس ۰.۹۳ دلار خواهند بود.

چارت 4 ساعته ایاس
نمودار ۴ ساعته قیمت ایاس – TradingView

در نمودار ۴ ساعته قیمت ایاس، فروشندگان موفق به کاهش قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه شدند؛ اما نکته مثبت این‌جا است که خریداران قیمت را بالاتر از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه حفظ کرده‌اند. این یعنی که سطوح پایین‌تر قیمت همچنان با جذب خریدار همراهند. چنانچه قیمت EOS از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه بالاتر رود، خریداران جهت عبور از مقاومت ۱.۲۶ دلار مجدداً تلاش خواهند کرد. در صورت موفقیت، قیمت ایاس می‌تواند تا سطح ۱.۳۴ دلار رشد داشته باشد.


اما این سناریو صعودی کوتاه‌مدت زمانی نامعتبر می‌شود که قیمت کاهش یابد و به زیر میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه برسد. در این صورت، قیمت ایاس ممکن است روند کاهشی خود را تا ۱.۱۱ دلار ادامه دهد.

واچ لیست هفتگی ۱۵ اسفند | میکر (MKR)

رمزارز میکر در روزهای اخیر شاهد یک پول‌بک (Pullback) کوتاه‌مدت بود و حالا در تلاش برای ازسرگیری حرکت صعودی خود است. این مسئله به این معنی است که تمایلات سرمایه‌گذاران در مورد این رمزارز همچنان مثبت باقی مانده و کف‌های قیمتی را موقعیت مناسبی برای خرید می‌بینند. از این رو، ارز دیجیتال میکر را در واچ لیست هفتگی ۱۵ اسفند مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم.

چارت 1 روزه میکر
نمودار ۱ روزه قیمت میکر – TradingView

شیب صعودی میانگین متحرک‌ها و محدوده مثبت برای شاخص قدرت نسبی ارز میکر، نشان‌دهنده شرایط مطلوب جهت رشد قیمت است. چنانچه خریداران قیمت میکر را بالاتر از سطح ۹۶۳ دلار حفظ کنند، این رمزارز می‌تواند یک حرکت صعودی را تا محدوده مقاومتی ۱,۱۵۰ دلار تا ۱,۱۷۰ دلار تشکیل دهد.


فروشندگان جهت آغاز یک روند نزولی باید قیمت را پایین‌تر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در سطح ۸۰۷ دلار بکشانند. در صورت موفقیت آن‌ها، حد ضرر بسیاری از معامله‌گران کوتاه‌مدت فعال خواهد شد و در ادامه، قیمت ارز دیجیتال میکر ممکن است تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه خود یعنی ۷۳۱ دلار کاهش یابد.

چارت 4 ساعته میکر
نمودار ۴ ساعته قیمت میکر – TradingView

رمزارز MKR مدتی است که در محدوده معاملاتی ۸۳۲ دلار و ۹۶۳ دلار معامله می‌شود؛ اما اکنون خریداران در تلاش برای هدایت قیمت به بالاتر از این رنج (Range) هستند. شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه صعودی شده و شاخص RSI به محدوده مثبت رسیده که شرایط را تحت کنترل خریداران قرار داده‌اند.


چنانچه میکر قیمت سطح ۹۶۳ دلار را حفظ کند، این پتانسیل را خواهد داشت که یک حرکت صعودی با هدف ۱,۰۹۴ دلار آغاز کند. اما در آن روی سکه، اگر قیمت میکر از ۹۶۳ دلار ریزش شدید داشته باشد، به این معنی است که شکست صعودی تنها یک تله گاوی (Bull Trap) بوده است که نتیجه آن، یک روند تثبیت قیمت (Consolidation) برای مدتی طولانی خواهد بود.

مهم‌ترین سوالات معامله‌گران درباره واچ لیست هفتگی ۱۵ اسفند

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک (Moving Average / MA) یک اندیکاتور تحلیل تکنیکال است که تغییرات قیمتی را به‌صورت اصلاح‌شده نمایش می‌دهد و مسیر حرکت قیمت را مشخص می‌کند.

شاخص قدرت نسبی چیست؟

شاخص قدرت نسبی یا RSI برای نشان دادن مومنتوم قیمت یک دارایی است و مشخص می‌کند که یک دارایی بیش از حد خریداری شده و یا بیش از حد فروخته شده است.

الگوی قیمت کف گرد چیست؟

کف گرد (Rounding Bottom) یک الگوی قیمت بازگشتی و صعودی است که عموماً در پایان یک روند نزولی تشکیل شده و پس از یک دوره خنثی، روند قیمت را به صعودی تغییر می‌دهد.

سلب_مسئولیت

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا