آموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش تحلیل تکنیکالآموزش تحلیل فاندامنتال

شاخص دلار در تریدینگ ویو چیست و چه کاربردی دارد؟

شاخص دلار در تریدینگ ویو معیاری برای محاسبه ارزش دلار در مقابل سبدی از ۶ ارز بزرگ و تاثیرگذار دنیا مانند یورو، پوند، دلار کانادا، کرون سوئد، فرانک سوئیس و ین ژاپن است. این شاخص کاربردی و مهم برای ارزیابی و تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال و به طور کلی دارایی‌هایی که با دلار در ارتباط هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به این که ارزهای دیجیتال طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و قیمت آن‌ها ارتباط نزدیکی با شاخص فوق دارد، تحلیل شاخص دلار در تریدینگ ویو از کاربردی‌ترین ابزار ارزیابی آینده قیمت ارزهای دیجیتال و یک دارایی محسوب می‌شود. 

در همین راستا، در این مطلب از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به معرفی و بررسی کامل شاخص دلار در تریدینگ ویو پرداخته‌ایم. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید. 

پادکست شاخص دلار در تریدینگ ویو

شاخص دلار در تریدینگ ویو چیست؟

شاخص دلار در سال ۱۹۷۳ بعد از کنار گذاشتن توافق‌نامه برتون وودز (Bretton Woods) و بر پایه عدد ۱۰۰ فعالیت خود را آغاز کرد. ارزش شاخص دلار آمریکا بر اساس مبادله آن نسبت به سبدی از ۶ ارز بزرگ دنیا که بیشترین مبادلات اقتصادی را با آمریکا دارند و پیش‌تر بیان شد، محاسبه می‌شود.

بیشترین سهم را در این سبد یورو با ۵۷.۶ درصد در اختیار دارد. بر اساس این توافق‌نامه، دلار آمریکا وابسته به قیمت طلا که ۳۵ دلار به ازای هر اونس بود، پایه‌گذاری شد و سایر کشورهای حاضر در توافق‌نامه برتون وودز، ارزهای خود را بر اساس قیمت دلار، ارزش‌گذاری کردند. اما پس از مدتی، در سال ۱۹۷۳، به دلیل ارزش‌گذاری فراتر از واقعیتی که برای دلار آمریکا اتفاق افتاد، با توافق تمام کشورهای حاضر، این توافق‌نامه منقضی و شاخص دلار کار خود را آغاز کرد.

همچنین در آینده، کشورهای چین و مکزیک قصد اضافه شدن به این سبد را دارند. این دو کشور قصد دارند یوان و پِزو را در این لیست قرار داده تا از اقتصاد قوی‌تری برخوردار شوند. 

شاخص دلار در تریدینگ ویو چیست؟

شاخص دلار بر پایه عدد ۱۰۰ بنا شد و هرگونه فراز و فرود نسبت به این عدد، نشان‌دهنده تغییرات شاخص دلار خواهد بود. برای مثال، در حال حاضر نمودار شاخص دلار در تریدینگ ویو عدد ۱۰۴ را نشان می‌دهد و این به معنای صعودی شدن این شاخص در مقیاس ۴ درصد است. نماد شاخص دلار در تریدینگ ویو DXY است که به راحتی از طریق قسمت جستجو در این پلتفرم معاملاتی قابل دسترسی خواهد بود. 

مطالعه بیشتر: معرفی بهترین سایت تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

عوامل تاثیرگذار در نمودار شاخص دلار در تریدینگ ویو

همانطور که گفته شد شاخص دلار نماینده ارزش دلار در بازارهای جهانی است. عوامل مختلفی در روند این شاخص تاثیرگذار هستند و موجب تغییر آن می‌شوند. این شاخص با تمام مفاهیم وابسته به خود رابطه عکس دارد (در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت). یکی از مهم‌ترین عوامل در تغییر شاخص دلار، تصمیماتی است که بانک مرکزی آمریکا و اروپا اخذ می‌کنند. برای مثال، تغییر در نرخ بهره می‌تواند نوعی از این تصمیمات باشد.

یکی دیگر از عوامل مهم در نمودار شاخص دلار در تریدینگ ویو، رکود یا رشد اقتصادی در آمریکا یا کشورهایی که شاخص دلار با آن‌ها ارتباط دارد، خواهد بود. البته یکی دیگر از تاثیرگذارترین عوامل در تغییرات شاخص دلار، صادرات و واردات کشور آمریکا است؛ زیرا در این صورت، تقاضا برای دلار بیشتر بوده و در نتیجه ارزش این شاخص به مراتب افزایش پیدا می‌کند. به طور کلی، ارزش بسیاری از ارزهای جهان، ارزهای دیجیتال، فلزات گرانبها مانند طلا و مواد خام مانند نفت و گاز با این شاخص گره خورده است. 

عوامل تاثیرگذار در نمودار شاخص دلار در تریدینگ ویو

بیشترین عددی که تا به حال شاخص دلار تجربه کرده، عدد ۱۶۵ در سال ۱۹۸۴ بوده و بدترین آن هم به زمان رکود اقتصادی شدید آمریکا در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ برمی‌گردد که این شاخص تا عدد ۷۰ کاهش پیدا کرد. البته در چند سال اخیر شاخص نمودار دلار در تریدینگ ویو بین ۹۰ تا ۱۱۰ حرکت نموده است. 

تحلیل شاخص دلار در تریدینگ ویو

همانطور که گفته شد، شاخص دلار رابطه مستقیمی با قیمت ارزهای دیجیتال به خصوص قیمت بیت کوین دارد. برای مثال، هنگامی که قصد اعلام قیمت بیت‌کوین را دارید، آن را بر اساس دلار بیان می‌کنید؛ یعنی خواهید گفت که ۱ بیت‌کوین برابر با ۲۲ هزار دلار آمریکا است. از آنجایی که قیمت ارزهای دیجیتال به طور کلی بر اساس دلار محاسبه می‌شود، هرگونه تغییر در این شاخص می‌تواند منجر به تغییر در قیمت ارزهای دیجیتال نیز شود.

شاخص دلار با قیمت ارزهای دیجیتال رابطه عکس دارد. به این معنا که صعود در این شاخص، افت را برای ارزهای دیجیتال به همراه خواهد داشت؛ به همین منظور، تحلیل نمودار شاخص دلار در تریدینگ ویو برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، امری حیاتی محسوب خواهد شد. به همین منظور، تریدرها در کنار تحلیل قیمت ارز دیجیتال مورد نظر خود، چارت دلار در تریدینگ ویو را نیز زیر نظر می‌گیرند تا ارزیابی دقیق‌تری از آینده قیمت داشته باشند.

برای تحلیل چارت دلار در تریدینگ ویو، کار دشوار و پیچیده‌ای در پیش‌رو نیست و کافی است با جستجوی نماد آن و با استفاده از استراتژی تحلیل شخصی خود، مانند هر دارایی دیگر، این نمودار را تحلیل و ارزیابی کنید. 

مطالعه بیشتر: قیمت بیت کوین به دلار چگونه تعیین می شود؟

کاربرد نمودار شاخص دلار در تریدینگ ویو

شاخص دلار در تریدینگ ویو مانند تمام نمودارهای دیگر قابلیت بررسی و تحلیل دارد. همانطور که بیان شد، این شاخص با قیمت‌های وابسته به خود رابطه عکس دارد. برای مثال، بیت کوین در تریدینگ ویو با نماد BTC/USD نمایش داده می‌شود. این نماد خود نشان از رابطه عکس میان دلار و بیت کوین دارد. حال هرگاه شاخص دلار صعودی باشد، قیمت بیت کوین نزولی خواهد بود و خلاف آن نیز صادق است.

کاربرد نمودار شاخص دلار در تریدینگ ویو

به همین دلیل، معامله‌گران بازارهای مالی به خصوص بازار ارز دیجیتال، برای پیش‌بینی صحیح‌تر از روند حرکتی آینده ارز دیجیتال مورد نظر خود، به تحلیل چارت دلار در تریدینگ ویو نیز می‌پردازند. نوسان این چارت نسبت به سایر نمودارها به مراتب کمتر است و عوامل بنیادی تاثیر بیشتری نسبت به عوامل فنی یا تکنیکال (Technical) خواهند داشت. اما تحلیل فنی چارت دلار در تریدینگ ویو بی‌تاثیر نخواهد بود. لازم است که تریدرها برای پیش‌بینی دقیق‌تر از وضعیت آینده قیمت‌ها، در بازه‌های زمانی بالاتر که داده‌های دقیق‌تری ارائه می‌دهند، شاخص دلار را در تریدینگ ویو تحلیل کنند. 

ارتباط چارت دلار با ریال ایران

همانطور که گفته شد، دلار به عنوان ارزی بین‌المللی شناخته شده و مورد استفاده کشورهای زیادی برای مبادلات ارزی قرار می‌گیرد. از آنجایی که در کشور ما، ایران، نیز صادرات و واردات بر مبنای دلار صورت می‌پذیرد، مانند تمام ارزهای دنیا، تغییرات شاخص دلار بر ریال ایران نیز تاثیرگذار خواهد بود.

دقیقا مشابه مثال تاثیر شاخص دلار بر قیمت بیت کوین که بالاتر زده شد، صعود شاخص دلار، از ارزش ریال ایران خواهد کاست. به همین دلیل، بسیاری از معامله‌گران داخلی برای داشتن معامله‌ای سودده بر کالاهایی که با ریال مبادله می‌شوند، به تحلیل شاخص دلار به ریال در تریدینگ ویو می‌‎پردازند. اما عدم به‌روزرسانی چارت دلار به ریال در تریدینگ ویو اتفاق بدی بوده که طی ۴ سال اخیر برای تریدرهای ایرانی رخ داده است. 

شاخص دلار در تریدینگ ویو چیست؟

شاخص دلار معیاری است که برای نمایش ارزش دلار در مقابل سبدی از ارزهای بزرگ دنیا استفاده می‌شود.

نماد شاخص دلار در تریدینگ ویو چیست؟

نماد شاخص دلار در تریدینگ ویو DXY است که از طریق جستجو قابل دسترسی است. 

تحلیل شاخص دلار در تریدینگ ویو چه اهمیتی دارد؟ 

از آنجایی که شاخص دلار رابطه معکوسی با مفاهیم وابسته خود دارد، تغییرات در آن نیز در پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال حائز اهمیت است. 

اشکان ریاحی

اشکان ریاحی هستم با 6 سال سابقه تحلیل و معامله در بازارهای مالی و ارز دیجیتال و نگارش مقالات مختلف در این زمینه‌.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا