تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۵ تیر؛ او ام پی فینکس

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بیت کوین موفق شد در تاریخ ۲۳ ژوئن (۲ تیر) به سقف جدید ۵۲ هفته‌ای خود برسد که نشان از فعالیت سنگین خریداران دارد. خریداران بیت کوین حتی در ادامه رشدهای قیمت رمزارز برتر، اقدام به برداشت سود نکرده و موقعیت‌های خود را حفظ کرده‌اند. قیمت بیت کوین در هفته‌ای که گذشت با رشد ۱۶ درصدی، عملکرد بهتری را در مقایسه با شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500) با ۱.۳۹ درصد کاهش به ثبت رساند.

پادکست واچ لیست هفتگی ۵ تیر


اما نه تنها بیت کوین، بلکه اتریوم نیز علائمی مبنی بر آغاز یک حرکت صعودی را نشان می‌دهد. داده‌های پلتفرم تحلیل‌گر گلس‌نود (Glassnode) نشان می‌دهند که موجودی اتریوم در صرافی‌ها، طی ۳۰ روز اخیر به‌شدت کاهش یافته و به کف ۱۲.۶ درصدی رسیده است. مشابه با همین شرایط در نوامبر سال ۲۰۲۲ (آذر ۱۴۰۱) اتفاق افتاد که در پی آن، قیمت اتریوم یک رالی (حرکت صعودی / Rally) ۳۳ درصدی را تجربه کرد.

در هر صورت با وجود احتمال رشد قیمت اتریوم، ممکن است کاهش موجودی این رمزارز در صرافی‌ها به‌دلیل اقدامات اجرایی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) علیه صرافی‌های بایننس (Binance) و کوین‌بیس (Coinbase) باشد؛ از این رو، معامله‌گران باید با هشیاری بیشتری استراتژی معاملاتی خود را پیاده‌سازی کنند.


البته روند بهبود قیمت ارزهای دیجیتال تنها به بیت کوین و اتریوم محدود نمی‌شود؛ برخی آلت کوین‌ها نیز از کف‌های قیمتی خود رشد قابل توجهی پیدا کرده‌اند که نشان از خرید فعالان بازار در سطوح پایین قیمت‌ها دارد. این مسئله می‌تواند به معنی کمرنگ‌شدن ذهنیت و تمایلات (Sentiment) نزولی در بازار باشد. به این ترتیب و طبق برنامه هر هفته از واچ لیست ارزهای دیجیتال، رمزارزهایی را مورد بررسی قرار می‌دهیم که ممکن است طی هفته جاری عملکرد بهتری نسبت به سایر همتاهای خود در بازار داشته باشند.

در واچ لیست هفتگی ۵ تیر ماه، به تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC) و آلت کوین‌های اتریوم (ETH) و آربیتروم (ARB) در تایم فریم‌های ۱ روزه و ۴ ساعته می‌پردازیم.


دسترسی سریع: خرید تتر

واچ لیست هفتگی ۵ تیر؛ تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)

قیمت بیت کوین طی ۴ روز اخیر در یک محدوده معاملاتی در نزدیکی سطح ۳۱,۰۰۰ دلار نوسان داشته است. این یعنی که فروشندگان بازار از سطح مذکور دفاع کرده اما در عین حال، خریداران نیز قصد تسلیم‌شدن ندارند. عموماً یک روند تثبیت (Consolidation) فشرده در نزدیکی یک سطح مقامتی مهم، منجر به ادامه رشد قیمت می‌شود. بیت کوین نخستین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۵ تیر ماه، مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

نمودار 1 روزه قیمت بیت کوین
نمودار ۱ روزه قیمت بیت کوین – TradingView


در نمودار ۱ روزه قیمت بیتکوین، خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰D EMA) رو به بالا شروع به حرکت کرده و شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index / RSI) این رمزارز به ناحیه اشباع خرید (Overbought) رسیده است؛ مجموع این موارد، شرایط فعلی بازار بیت کوین را به سود خریداران نشان می‌دهد. در صورتی که خریداران قیمت را از ۳۱,۰۰۰ دلار عبور دهند و این سطح را حفظ کنند، بیت کوین می‌تواند مرحله بعدی روند صعودی خود را آغاز کند. رمزارز شماره یک در این مسیر یک مقاومت در سطح ۳۲,۴۰۰ دلار دارد که بعید است برای غلبه بر آن، دچار مشکل شود. به این ترتیب، قیمت BTC ممکن است تا ۴۰,۰۰۰ دلار رشد داشته باشد.


اما نخستین نشانه ضعف عملکرد قیمت BTC، شکست نزولی در سطح ۲۹,۵۰۰ دلار و بسته‌شدن کندل ۱ روزه پایین‌تر از آن است. در این صورت، قیمت ممکن است تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه کاهش پیدا کند. این سطح از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه از دست‌رفتن آن می‌تواند منجر به ادامه کاهش قیمت بیت کوین تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰D SMA) در سطح ۲۷,۱۹۹ دلار شود.

نمودار 4 ساعته قیمت بیت کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین – TradingView


قیمت بیت کوین در نمودار ۴ ساعته، بین میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و ۳۱,۰۰۰ دلار مشغول رنج‌زدن (Range) است، اما این محدوده معاملاتی فشرده مدت زیادی پایدار باقی نمی‌ماند. شکست صعودی از این محدوده به ۳۱,۰۰۰ دلار تا ۳۱,۵۰۰ دلار، می‌تواند مرحله بعدی روند افزایشی بیت کوین را در پی داشته باشد.


اما در آن روی سکه، چنانچه قیمت کاهش پیدا کند و به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد، احتمالاً حد ضررهای معامله‌گران کوتاه‌مدت را فعال کند که پیامد آن، ممکن است کاهش قیمت تا ۲۹,۵۰۰ دلار باشد. انتظار می‌رود خریداران از این سطح به‌خوبی دفاع کنند، زیرا شکست آن مسیر کاهش قیمت بیت کوین تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه را هموار می‌سازد.


مطالعه بیشتر: معرفی بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۵ تیر؛ تحلیل تکنیکال اتریوم (ETH)

اتریوم طی سه روز گذشته با رسیدن به سطح ۱,۹۲۸ دلار با فروش از سوی معامله‌گران مواجه شد، اما خریداران نیز قصد ترک میدان در برابر رقبای خود را ندارند. این یعنی که خریداران پیش‌بینی می‌کنند این سطح مقاومتی شکسته خواهد شد. اتریوم دومین رمزارز مورد تحلیل در واچ لیست هفتگی ۵ تیر ماه است.

نمودار 1 روزه قیمت اتریوم
نمودار ۱ روزه قیمت اتریوم – TradingView


میانگین متحرک‌های اتریوم در نمودار ۱ روزه، در آستانه یک تقاطع صعودی (Bullish Crossover) قرار دارند و شاخص RSI این رمزارز نیز به محدوده مثبت رسیده است که یعنی، شرایط تحت کنترل خریداران قرار دارد. چنانچه خریداران از مانع ۱,۹۲۸ دلار عبور کنند، احتمالاً شاهد رشد قیمت اتریوم تا محدوده بین ۲,۱۴۸ دلار تا ۲,۲۰۰ دلار باشند.


اگر فروشندگان قصد توقف این رالی را دارند، باید هرچه سریع‌تر قیمت را به زیر میانگین متحرک‌ها بکشانند. این حرکت می‌تواند حد ضررهای خریداران بی‌پروا را فعال و قیمت ETH را دچار اصلاح تا حمایت قوی ۱,۷۰۰ دلاری کند.

نمودار 4 ساعته قیمت اتریوم
نمودار ۴ ساعته قیمت اتریوم – TradingView


نمودار ۴ ساعته اتریوم نشان می‌دهد که قیمت در یک محدوده فشرده با سقف ۱,۹۳۶ دلار و کف ۱,۸۶۱ دلاری مشغول رنج‌زدن است. خطوط متمایل به بالای میانگین متحرک‌ها و قرارگرفتن شاخص قدرت نسبی در محدوده مثبت، نشان می‌دهند که ادامه مسیر قیمت به‌سوی مقاومت پیش رو خواهد بود. در صورتی که خریداران موفق به هدایت قیمت بالاتر از این محدوده شوند، این حرکت می‌تواند تا سطح روانی (Psychological Level) ۲,۰۰۰ دلاری ادامه پیدا کند.


اما چنانچه قیمت کاهش داشته باشد و حمایت ۱,۸۶۱ دلاری را بشکند، شرایط به نفع فروشندگان کوتاه‌مدت تغییر پیدا می‌کند؛ به این ترتیب، قیمت اتریوم ممکن است ابتدا تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه و سپس تا سطح ۱,۷۵۰ دلار پایین بیاید.


مطالعه بیشتر: بهترین اندیکاتور تریدینگ ویو کدام است؟

واچ لیست هفتگی ۵ تیر؛ تحلیل تکنیکال آربیتروم (ARB)

ارز دیجیتال آربیتروم در تاریخ ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) موفق شد از سطح شکسته‌شده ۱ دلاری خود عبور کند و یک رالی فوق‌العاده را رقم زند. این مسئله شکست نزولی ارز ARB را خنثی و رد کرد. آربیتروم آخرین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۵ تیر ماه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نمودار 1 روزه قیمت آربیتروم
نمودار ۱ روزه قیمت آربیتروم – TradingView


در نمودار ۱ روزه، فروشندگان در تلاشند تا روند بهبود قیمت آربیتروم را در میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۱.۱۲ دلار) متوقف کنند؛ اما نکته مثبت این‌جا است که خریداران در دفاع از حمایت ۱.۰۷ دلاری در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه موفق ظاهر شدند. این محدوده معاملاتی فشرده ظاهراً خیلی دوام نمی‌آورد و شکست آن قریب‌الوقوع است.


در صورتی که آربیتروم سطح ۱.۱۸ دلار را بشکند و کندل ۱ روزه را بالاتر از آن ببندد، ممکن است یک حرکت صعودی جدید را آغاز کند. به این ترتیب، قیمت آربیتروم پتانسیل رشد ابتدا تا ۱.۲۸ دلار و سپس ۱.۵۴ دلار را پیدا خواهد کرد. این سناریوی صعودی زمانی نامعتبر می‌شود که قیمت دچار کاهش تا محدوده حمایتی ۱ دلار تا ۰.۹۰ دلار شود.

نمودار 4 ساعته قیمت آربیتروم
نمودار ۴ ساعته قیمت آربیتروم – TradingView


در نمودار ۴ ساعته قیمت آربیتروم، دیده می‌شود که خریداران در تلاش برای غلبه بر مقاومت ۱.۱۸ دلاری هستند که نشان از فعالیت شدید فروشندگان در سطوح بالاتر قیمت دارد. فروشندگان آربیتروم با فعالیت خود موفق به کاهش قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه شدند؛ اما در شکست میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه ناکام ماندند.


خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در حال از دست‌دادن شیب خود است و شاخص RSI نیز در محدوده میانی قرار دارد که تعادل بین عرضه و تقاضای این رمزارز را نشان می‌دهد. چنانچه خریداران قیمت را از ۱.۱۸ دلار عبور دهند، نشانه‌ای مبنی بر آغاز یک روند بهبود قوی خواهد بود. اما در غیر این صورت، شکست میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه و بسته‌شدن کندل پایین‌تر از آن، ممکن است منجر به کاهش قیمت آربیتروم تا مرز ۱ دلار شود.


در این پست از واچ لیست هفتگی ۵ تیر، ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم و آربیتروم را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم. به نظر شما این رمزارزها چه سناریوهایی را تایید می‌کنند؟ شما می‌توانید در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

سوالات مهم شما از واچ لیست هفتگی ۵ تیر

تثبیت قیمت یا Consolidation چیست؟

تثبیت قیمت به رویدادی اشاره دارد که طی آن قیمت یک ارز دیجیتال در چند سطح معاملاتی مشخص نوسان دارد و به‌طور کل، نشان‌دهنده عدم قطعیت در مسیر قیمت دارایی است.

سطح روانی قیمت چیست؟

در بازارهای مالی، سطح روانی (Psychological Level) قیمت یک دارایی از لحاظ تکنیکال اهمیت بسیار بالایی دارد و عموماً یک عدد رند بوده که بر ذهنیت سرمایه‌گذاران تاثیر زیادی می‌گذارد.

سلب-مسئولیت-واچ-لیست-هفتگی-5-تیر

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا