تحلیل ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۲۰ فروردین؛ او ام پی فینکس

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بیت کوین هفته میلادی گذشته را با تقریباً ۲ درصد کاهش به پایان رساند، اما نکته مثبت برای خریداران این‌جا است که قیمت از کف هفتگی خود در سطح ۶۴,۴۹۳ دلاری فاصله دارد. اکنون برخی کارشناسان معتقدند که حرکت بعدی قیمت با اجرای هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) صورت خواهد گرفت. گرچه صرافی کوین‌بیس (Coinbase) در گزارشات خود نوشته که قیمت بیت کوین ممکن است پس از اجرای هاوینگ به موانع و چالش‌هایی برخورد کند، چرا که این رویداد در دوره‌ای از سال اجرا می‌شود که معمولاً برای بازار ارزهای دیجیتال و دیگر دارایی‌های پرریسک، ضعیف بوده است.

پادکست واچ لیست هفتگی ۲۰ فروردین


با توجه به شرایط فعلی، مسیر صعودی برای بیت کوین هموار دیده می‌شود و کاهش قیمت این رمزارز، ممکن است خیلی شدید نباشد. دیلان لُکِلِر، تحلیل‌گر ارشد پلفترم “UTXO Management”، معتقد است حتی در صورت ریزش بیت کوین، بعید است که قیمت تا ۵۰,۰۰۰ دلار پایین بیاید و مجموعه‌ای بزرگ از موقعیت‌های خرید و لانگ (پیش‌بینی صعود قیمت / Long) را لیکویید کند. البته این تحلیل‌گر به سرمایه‌گذاران هشدار داد که هیچ سناریویی در بازار ارزهای دیجیتال غیرممکن نیست.


اما با وجود این‌که بیت کوین به رهبری خود و رشد بازار رمزارزها ادامه می‌دهد، برخی آلت کوین‌ها هم هستند که عملکرد بهتری نسبت به سایر رقبا داشته‌اند. نشریه بلومبرگ پس از نگاهی به پیام ویژه کمپانی پنترا کپیتال (Pantera Capital) به سهام‌داران خود در صندوق سرمایه‌گذاری شناور این کمپانی، عنوان کرد که در این صندوق سرمایه‌گذاری از موجودی بیت کوین و اتریوم کاسته شده و توکن‌های بیشتری از حوزه دیفای (DeFi) به آن اضافه شده‌اند که این عملکرد، بیش از ۶۶ درصد رشد را در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۴ به‌همراه داشته است.


به این ترتیب، در واچ لیست هفتگی ۲۰ فروردین ماه، مثل همیشه ابتدا به تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC) و سپس آلت کوین‌های تن کوین (TON) و میکر (MKR) در تایم فریم‌های ۱ روزه و ۴ ساعته می‌پردازیم که می‌توانند در روزها و هفته‌های آتی عملکرد بهتری نسبت به سایر ارزها داشته باشند.


مطالعه بیشتر: آشنایی با آلت سیزن (Altseason) و نحوه شناسایی آن

واچ لیست هفتگی ۲۰ فروردین؛ تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)

بیت کوین در نمودار ۱ رزوه، طی چند روز اخیر در یک الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) معامله شده که نشان‌گر عدم قطعیت معامله‌گران در مورد مسیر آینده قیمت این رمزارز است. بیت کوین طبق برنامه هر هفته، نخستین رمزارز مورد تحلیل در واچ لیست هفتگی ۲۰ فروردین ماه است.

تحلیل بیت کوین در نمودار 1 روزه
تحلیل بیت کوین در نمودار ۱ روزه – TradingView

خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰D EMA) در سطح ۶۸,۰۴۹ دلار، به‌تدریج در حال حرکت رو به بالا است و شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index / RSI) نیز در محدوده مثبت خود قرار دارد که وضعیت فعلی بازار را، تا حدی به سود خریداران نشان می‌دهند. حال در صورتی که قیمت بیت کوین در الگوی مثلث مذکور یک شکست صعودی را رقم زند و کندل ۱ روزه را بالاتر از آن ببندد، به این معنی خواهد بود که عدم قطعیت معامله‌گران به‌نفع خریداران به نتیجه رسیده است. در این صورت، قیمت BTC ممکن است ابتدا تا سقف تاریخی ۷۳,۷۷۷ دلار و در نهایت تا مرز ۸۰,۰۰۰ دلار رشد داشته باشد.


اما چنانچه قیمت از خط روند نزولی (Downtrend Line) مشخص‌شده در تصویر دچار کاهش شود و در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه یک شکست نزولی را رقم زند، به این معنی است که قیمت احتمالاً مدت بیشتری را درون الگوی مثلث خود باقی خواهد ماند. این شرایط به سود فروشندگان خواهد بود و به آن‌ها فرصت کاهش قیمت به زیر الگوی مثلث را می‌دهد. این مسئله ممکن است منجر به کاهش قیمت بیتکوین، ابتدا تا سطح ۵۹,۰۰۰ دلار و سپس تا سطح ۶۱.۸ درصدی فیبوناچی بازگشتی در ۵۴,۲۸۹ دلار شود.

تحلیل بیت کوین در نمودار 4 ساعته
تحلیل بیت کوین در نمودار ۴ ساعته – TradingView

در نمودار ۴ ساعته بیت کوین نیز، خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه شروع به حرکت رو بالا کرده و شاخص RSI در ناحیه مثبت قرار دارد که یعنی، شرایط تحت کنترل خریداران است. انتظار می‌رود حرکت صعودی بیت کوین با رسیدن به خط روند نزولی با مقاومتی جدی روبرو شود که در صورت غلبه بر آن، دوره تثبیت قیمت (Consolidation) به پایان خواهد رسید. به این ترتیب، قیمت بیت کوین می‌تواند ابتدا تا ۷۲,۰۰۰ دلار و سپس تا ۷۳,۷۷۷ دلار رشد داشته باشد.


اما در آن روی سکه، چنانچه قیمت دچار کاهش شود و در میانگین متحرک‌ها شکست نزولی داشته باشد، به این معنی است که فروشندگان قصد تسلیم‌شدن ندارند. طی این حرکت، قیمت ممکن است تا خط حمایت الگوی مثلث دچار کاهش شود. این دسته از فعالان بازار جهت آغاز یک روند نزولی به‌سمت حمایت ۵۹,۰۰۰ دلاری، باید قیمت بیت کوین را به زیر خط حمایت مذکور در الگوی مثلث پایین بکشانند.


مطالعه بیشتر: آموزش استفاده از ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو

واچ لیست هفتگی ۲۰ فروردین؛ تحلیل تکنیکال تن کوین (TON)

ارز دیجیتال تن کوین در نمودار ۱ روزه، به‌مرور در حال حرکت به‌سمت مقاومت پیش رو در سطح ۵.۶۹ دلاری است و نشان می‌دهد که خریداران قصد کنترل این بازار را دارند. در ادامه به تحلیل تن کوین در واچ لیست هفتگی ۲۰ فروردین ماه می‌پردازیم.

تحلیل تن کوین در نمودار 1 روزه
تحلیل تن کوین در نمودار ۱ روزه – TradingView

با وجود این‌که حرکت صعودی میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در سطح ۴.۸۶ دلار به‌سود خریداران تن کوین دیده می‌شود، واگرایی نزولی (Negative Divergence) در شاخص قدرت نسبی این رمزارز، از یک دوره اصلاح یا تثبیت قیمت خبر می‌دهد. حال چنانچه قیمت تن کوین از سطوح فعلی یا سطح ۵.۶۹ دلار دچار کاهش شود، به این معنی است که فروشندگان از مقاومت‌های پیش رو به‌شدت دفاع می‌کنند. این مسئله می‌تواند منجر به کاهش قیمت TON تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه شود.


اما از طرفی دیگر، در صورتی که خریداران موفق به هدایت قیمت بالاتر از مقاومت ۵.۶۹ دلاری شوند، تن کوین پتانسیل آغاز مرحله دوم روند صعودی خود را با هدف رشد تا سطح ۷.۰۹ دلاری به‌دست خواهد آورد.

تحلیل تن کوین در نمودار 4 ساعته
تحلیل تن کوین در نمودار ۴ ساعته – TradingView

نمودار ۴ ساعته تن کوین، نشان می‌دهد که قیمت مدتی است بین سطوح ۵.۶۰ دلار و ۴.۷۲ دلار در حال نوسان است. خطوط میانگین متحرک ارز TON، شروع به حرکت رو بالا کرده‌اند که یعنی شرایط تا حدی تحت کنترل خریداران در این بازار قرار دارد. این شرایط احتمال شکست صعودی از مقاومت ۵.۶۹ دلاری را بیشتر می‌کند که در صورت تشکیل این حرکت، قیمت TON ممکن است تا ۶.۴۸ دلار رشد داشته باشد.


اما چنانچه قیمت کاهش شدیدی را تجربه کند و به زیر میانگین متحرک‌ها برسد، به این معنی است که تن کوین احتمالاً مدت بیشتری را به رنج‌زنی مشغول شود. در این شرایط در صورتی که فروشندگان قصد کنترل این بازار را داشته باشند، باید قیمت تن کوین را به زیر سطح ۴.۷۲ دلاری پایین بکشانند.


مطالعه بیشتر: معرفی بهترین اندیکاتورها برای تحلیل ارز دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۲۰ فروردین؛ تحلیل تکنیکال میکر (MKR)

رمز ارز میکر در نمودار ۱ روزه، شاهد تلاش نه‌چندان موفق خریداران در حفظ مرز ۴,۰۰۰ دلاری است که برداشت سود این دسته از فعالان بازار را در پی دارد. میکر آخرین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۲۰ فروردین، به تحلیل آن می‌پردازیم.

تحلیل میکر در نمودار 1 روزه
تحلیل میکر در نمودار ۱ روزه – TradingView

با توجه به شرایط مذکور، قیمت میکر ممکن است تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۳,۴۸۱ دلار اصلاح داشته باشد که این سطح اهمیت زیادی دارد. در صورتی که قیمت ارز MKR از این سطح حمایتی یک بازگشت صعودی را رقم زند، به این معنی است که ذهنیت و تمایلات (Sentiment) سرمایه‌گذاران در این بازار همچنان مثبت باقی مانده و کف‌های قیمتی خریداری می‌شوند. به این ترتیب، میکر می‌تواند مقاومت پیش رو در سطح ۴,۰۷۴ دلار را مجدداً تست کند که در صورت عبور از آن، قیمت احتمالاً شاهد شتاب مومنتوم (قدرت عملکرد / Momentum) و جهش تا ۵,۲۸۰ دلار خواهد بود.


اما خلاف این سناریو زمانی است که قیمت در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه یک شکست نزولی را رقم زند که نشان‌گر خروج سریع خریداران از این بازار است. در این صورت، قیمت میکر ممکن است تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰D SMA) خود در سطح ۲,۷۹۴ دلار دچار کاهش شود.

تحلیل میکر در نمودار 4 ساعته
تحلیل میکر در نمودار ۴ ساعته – TradingView

قیمت ارز دیجیتال میکر در نمودار ۴ ساعته، به زیر میانگین متحرک‌ها کاهش داشته است که نشان می‌‌دهد فروشندگان این رمزارز در تلاش برای کنترل وضعیت بازار هستند. در این سناریو، قیمت ممکن است ابتدا تا ۳,۵۶۱ دلار و سپس تا ۳,۴۵۳ دلار کاهش داشته باشد. انتظار می‌رود خریداران از این سطوح قیمتی حمایت کنند که در صورت بازگشت قیمت از این حمایت‌ها، احتمالاً ارز میکر مدت بیشتری را مشغول تثبیت شود.


اما در صورتی که قیمت در سطح ۳,۴۵۳ دلاری یک شکست نزولی را رقم زند، این احتمال وجود دارد که یک حرکت اصلاحی ابتدا تا مرز ۳,۰۰۰ دلار و سپس تا سطح ۲,۷۰۰ دلار آغاز شود. روند صعودی قیمت میکر زمانی ادامه پیدا خواهد کرد که این رمزارز کندل‌های خود را بالاتر از مقاومت ۴,۰۷۴ دلاری ببندد.


در واچ لیست هفتگی ۲۰ فروردین ماه، ارزهای دیجیتال بیت کوین، تن کوین و میکر را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم. به نظر شما این رمزارزها چه سناریوهایی را تایید می‌کنند؟ شما می‌توانید در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

سوالات پرتکرار از واچ لیست هفتگی ۲۰ فروردین

واچ لیست ارز دیجیتال چیست؟

واچ لیست ارزهای دیجیتال، به لیستی از رمزارزها می‌گویند که یک سرمایه‌گذار به‌طور دقیق آن‌ها را زیر نظر گرفته تا در صورت کاهش قیمت، یک موقعیت سرمایه‌گذاری سودآور برای خود ایجاد کند.

برای واچ لیست امروز چه ارزهایی انتخاب کنیم؟

پنج ارز دیجیتال این هفته که پتانسیل رشد خوبی نشان داده‌اند، رمزارزهای بیت کوین (BTC)، تن کوین (TON)، استکس (STX)، منتل (MNT) و میکر (MKR) هستند.

الگوی مثلث متقارن چیست؟

مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) به دوره‌ای خنثی از روند قیمت می‌گویند که در نهایت شکست صعودی یا نزولی قیمت را در پی دارد و آغازگر یک روند جدید در جهت همان شکست است.

سلب-مسئولیت-واچلیست-هفتگی-20-فروردین

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا