آموزش NFTآموزش ارز دیجیتال

آشنایی با کاربرد NFT در دنیای واقعی و مجازی

مسترکارت کارت مسافرتی

ان اف تی (NFT) یا توکن‌های غیرقابل تعویض بر پایه فناوری بلاک ‌چین به وجود آمده‌اند و نقش مهمی در نمایش مالکیت دیجیتال دارند. این فناوری به طور گسترده‌ می‌تواند روی زندگی انسان تاثیر بگذارد. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به کاربرد NFT در دنیای واقعی و مجازی می‌پردازیم.

به‌عنوان مثال توکن‌ غیرقابل تعویض می‌تواند فرایندهای معمول مانند خرید خانه، دریافت بیمه یا وام‌گرفتن را تغییر دهند. به دلیل قابلیت برنامه‌ریزی و کاربردهای گسترده‌ای که دارد، NFT‌ها از جمع‌آوری هنر دیجیتال فراتر رفته و به عنوان یک ابزار برای بسیاری از کارهای مفید و عملی در زندگی مدرن شناخته می‌شوند. این توکن‌ها می‌توانند بخشی از زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه را نیز تغییر دهند، از جمله ایجاد تغییرات مثبت در حوزه‌های مختلف از فعالیت‌های تجاری گرفته تا حمایت از هنرمندان و خیریه‌ها.

پادکست NFT چه کاربردهایی دارد؟

۱۰ مورد از بهترین کاربردهای NFT

NFTها دارایی‌های دیجیتال هستند که قابل کپی‌برداری یا جایگزینی نیستند و رکوردی از مالکیت را به صورت امن و غیرمتمرکز فراهم می‌کنند. از آنجایی که امکان کپی یا تغییر آن‌ها وجود ندارد، مالکیت اموال چه فیزیکی و چه دیجیتالی را نشان می‌دهند. اما واقعیت این است که آن‌ها با ثبت مالکیت روی یک هنر دیجیتال محبوبیت زیادی پیدا کردند؛ در واقع می‌توان گفت کاربرد NFT در ابتدا همین مورد بود.

کاربران می‌توانستند در بازارهای آنلاین اوپن‌سی (OpenSea) و رریبل (Rarible) به خرید و فروش NFT بپردازند. در آن زمان عاملی مانند قیمت ارز دیجیتال روی قیمت NFT تاثیرگذار بود؛ اما اکنون قیمت آن‌ها از کارایی در دنیای واقعی و مجازی تاثیر می‌پذیرد. در این بخش از مقاله به معرفی ۱۰ مورد از کاربردهای NFT می‌پردازیم؛ اگرچه بدون شک کاربرد NFT در آینده بیشتر خواهد شد.

کاربرد NFT در موسیقی

کاربرد NFT در موسیقی

تعداد زیادی از موسیقیدان‌ها به فناوری بلاک چین و به طور خاص NFTها روی آورده‌اند و آن را به عنوان یک راه برای ایجاد و حفظ هر چیز از موسیقی دیجیتال مانند آلبوم و یادگاری‌ها می‌دانند.

با استفاده از NFTها، هنرمندان می‌توانند آهنگ‌ها و آلبوم‌های خود را به شکل توکن عرضه کنند، به تهیه‌کنندگان حقوق مالکیت ارائه دهند و اگر بخواهند موسیقی‌های دیجیتال خود را به عنوان یک منبع درآمد دیگر به فروش برسانند. این فناوری توسط افرادی همچون جان لجند، گرایمز و کینگز آف لیون استفاده می‌شود؛ اعضای گروه کینگز آف لیون به قدری به این فناوری مشتاق بودند که یک اجرای منتشر نشده از آهنگ گروه خود را به نام “Time in Disguise” به یک NFT تبدیل کردند، گزارش‌ها نشان می‌دهند این آهنگ، اولین موزیک ساخته شده به شکل NFT است.

به طور سنتی، از مجموع درآمدی که از یک آهنگ به دست می‌آید، سهم هنرمند تنها ۱۰ درصد و سهم سایر ذی‌نفعان ۹۰ درصد است. با راهیابی NFT به دنیای موسیقی سهم هنرمند به ۹۰ درصد و سهم پلتفرم‌ها به ۱۰ درصد تغییر پیدا می‌کند.

برای دهه‌ها، هنرمندان احساس می‌کردند که توسط قراردادهای حق‌الامتیاز و عدم پتانسیل پول‌سازی در پلتفرم‌های استریم فریب خورده‌اند. اما NFT‌ها راهی برای حذف افراد واسط و ارائه سهم بیشتر از نظر مالی به هنرمندان شناخته می‌شوند. جاش کاتز، مدیرعامل و بنیانگذار بازار NFT YellowHeart، این قانون را «قانون ۹۰/۱۰» می نامد.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید بانک در صرافی آنلاین ارز دیجیتال

نقش NFT  در خرید بلیط کنسرت

بلیط‌های رویدادهای محبوب مانند کنسرت، همایش، نمایش و تئاترهای بازیگران معروف به سرعت فروخته می‌شوند. ظهور ربات‌های خرید بلیط وضعیت را برای علاقه‌مندان به این رویدادها ناخوشایند کرده است. بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۹ توسط Distil Networks منتشر شد، حدود ۳۹ درصد از ترافیک فروش بلیط را این ربات‌ها تشکیل می‌دهند که تعداد زیادی بلیط را خریداری می‌کنند و سپس آن‌ها را با قیمت‌های بسیار بالاتر در بازارهای ثانویه می‌فروشند. این پدیده نه تنها برای مصرف کنندگان ناامید کننده و پرهزینه است، بلکه می‌تواند برای اجراکنندگان رویداد‌ها زیان‌آور باشد و بخشی از درآمد آن‌ها را سلب کند و منجر به خرید بلیط‌های تقلبی شوند.

خرید بلیط به شکل NFT یک راه حل جایگزین است. بلیت‌هایی به شکل NFT که روی یک بلاک چین وجود دارند، می‌توانند به عنوان مجوز ورود و دسترسی به هر رویداد زنده یا مجازی عمل کنند و جایگزینی امن‌تر و راحت‌تر برای خرید بلیط سنتی ارائه کنند. خرید بلیط NFT به طور مستقیم از هنرمند، نیاز به فروشندگان شخص ثالث را از بین می‌برد و احتمالا به دلیل شفافیت و تأیید صحت بیشتر، کلاهبرداری و هزینه‌های ناشی از وجود واسط‌ها را کاهش می‌دهد. به علاوه، به دلیل ماهیت عمومی فناوری بلاک چین، برگزارکنندگان رویداد می‌توانند تاریخچه تراکنش‌ها را برای جلوگیری از تقلب بررسی کنند.

تهیه بلیط یک رویداد با استفاده از NFTها می‌تواند به طور بالقوه به مجریان رویداد کمک کند تا به روشی جدید با مشتریان تعامل داشته باشند و مزایایی مانند هدایای غافلگیرکننده، سایت‌ها و خدمات دارای توکن، دسترسی به تجربیات انحصاری و کلوپ‌های طرفداران را به سادگی با جمع آوری داده‌های مرتبط ارائه دهند. آن‌ها می‌توانند با یک بلیط NFT خاص مشتریان خود را سورپرایز کنند.

اگرچه زیرساخت‌های بلیط NFT وجود دارد، اما هنوز کاملا راه اندازی نشده است. اما برخی از هنرمندان از جمله رپر آمریکایی لیل پیپ (Lil peep) و موسیقی‌دان اهل آمریکا استیو آئوکی (Steve Aoki) شروع به کار در این فناوری کرده‌اند. هم‌چنین تعداد روبه رشدی از استارت‌آپ‌ها در حال تلاش هستند تا آن را به طور گسترده‌ در دسترس قرار دهند.

خرید املاک مجازی با NFT

خرید املاک مجازی را می‌توان یک کاربرد NFT معرفی کرد. برای درک مالکیت مجازی، ابتدا باید به مفهوم متاورس پی ببرید؛ متاورس یک شبکه از جهان‌های مجازی فراگیر و مشترک است که در آن افراد می‌توانند فعالیت‌هایی مشابه دنیای واقعی مانند ساختن، بازی کردن، خرید کردن و حتی کار داشته باشند. در حال حاضر، ایده متاورس به صورت کامل اجرایی نشده اما بسیاری از شرکت‌های فناوری در حال کار روی آن هستند و به ایجاداملاکی مانند کلینیک‌های بهداشت روانی مجازی، فضاهای اداری، زمین‌های کشاورزی و مراکز خرید می‌پردازند.

زمین مجازی در متاورس چیست؟

خرید املاک مجازی با NFT

زمین مجازی در متاورس به معنای املاک مجازی کخ بسیار پرطرفدار هستند، اشاره دارد. امروزه، در دنیاهای مجازی مانند سندباکس (Sandbox)، دسنترالند (Decentraland) و روبلاکس (Roblox) مشابه دنیای واقعی، تعدادی زمین‌ به تعداد محدود وجود دارد که برای معامله آن‌ها به جای پول نقد از NFT استفاده می‌شود. برندهای معتبری مثل iHeartMedia و Gucci، همچنین افراد مشهور مانند پاریس هیلتون و اسنوپ داگ، زمین‌های دیجیتال خود را خریداری کرده‌اند.

زمانی که شخص یک قطعه از این زمین‌های مجازی را خریداری می‌کند، NFT که نشان دهنده مالکیت آن است، به کیف پول رمزنگاری شده او انتقال پیدا می‌کند. از این نقطه به بعد، فرد می‌تواند اقدامات مختلفی از جمله برگزاری کنسرت مجازی تا ساخت خانه و دریافت اجاره از سایر بازیکنان، انجام دهد.

برخی از جهان‌های مجازی به کاربران اجازه می‌دهند NFT‌های خود را در قالب لباس، مبلمان و ابزار به اشتراک بگذارند و کسب درآمد کنند. برای مثال، کاربران Roblox می‌توانند از ساخته‌های خود کسب درآمد کنند و آن‌ها را با پول واقعی به کاربران دیگر بفروشند. به گفته دیپاک چاندراسکارا، معاون سابق مدیریت محصول در Roblox، اکثر کاربران این پول را به پلتفرم برمی‌گردانند و آن را برای بازی‌ها یا کارهای دیگر خرج می‌کنند.

کاربرد NFT در دنیای بازی‌ ها

در این بخش به کاربرد NFT در دنیای بازی می‌پردازیم. بازی‌های “play to earn” در چند سال اخیر محبوبیت فراوانی کسب کرده‌اند و انگیزه‌های اقتصادی واقعی برای علاقه‌مندان به بازی ایجاد می‌کند. گیمرها با فعالیت درون بازی مانند نبرد با بازیکنان دیگر و بالا رفتن  سطح آن‌ها در بازی می‌توانند دارایی‌های درون بازی مانند سرزمین مجازی، آواتارها، سلاح‌ها، لباس‌ها و سایر NFT‌ها، پاداش دریافت ‌کنند و آن‌ها را از بازی خارج کرده و در marketplacها معامله و ترید کنند.

محبوب ترین بازی های NFT

امروزه تعداد زیادی بازی مبتنی بر بلاک چین در بازار وجود دارد و بازی‌هایی مانند The Sandbox ،Splinterlands و Gods Unchained در بین کاربران محبوب هستند؛ Axie Infinity تاثیرگذارترین بازی NFT شناخته شده است؛ یک بازی دو بعدی که از موجوداتی به نام اکسی‌ (Axie) در آن حضور دارند. این اکسی‌ها در واقع NFT هستند که می‌توان آن‌ها را پرورش داد تا با سایر اکسی‌ها به جنگ بپردازند و فرصتی برای برنده شدن در مقابل توکن‌های رمزنگاری شده به نام “smooth love potions” یا SLPs را به دست آورند.

گیمرهای Axie Infinity در سراسر جهان برای چند ساعت بازی در روز هزاران دلار در ماه به دست می‌آوردند و به گفته DappRadar، این بازی در سال ۲۰۲۱ علیرغم اینکه این که هرگز در برنامه‌های محبوب فروشگاهی در دسترس نبود به شماره ۱ کلکسیون‌های NFT تبدیل شد. اما به دلیل مواجهه با مشکلات اساسی، محبوبیت آن به شدت کاهش یافت و در پی آن بازار کلی GameFi که در آن  بازی‌های P to E وجود دارند، نیز کاهش یافته است. اما گفته می‌شود که GameFi به دلیل داده‌های جدید مبنی بر تأمین سرمایه گذاری قرار است از اولین بازارهایی باشد که بعد از این نزول دوباره رشد کند.

کاربرد NFT در صنعت غذا و نوشیدنی

در این بخش در مورد کاربرد NFT در صنعت غذا و نوشیدنی صحبت می‌کنیم. این صنعت در حال ساخت دنیایی تحت عنوان فودورس (Foodverse) زیر مجموعه ای از متاورس، است. در Foodverse می‌توان دستور العمل‌ها و مواد اولیه و کل غذاها به عنوان NFT خرید و فروخت. زنجیره‌های غذایی بزرگ مانند مک‌دونالدز، وندی، نان پانرا و چیپوتل در حال حاضر پیشرفت‌هایی را در این زمینه آغاز کرده‌اند و امیدوار هستند از فرصت‌های برندسازی و پول‌سازی آن استفاده کنند.

NFT‌ها می‌توانند مانند مجوز دسترسی به تجربه‌ها و غذاهای منحصر به فرد در دنیای واقعی عمل کنند. به عنوان مثال، Flyfish Club یک کارت عضویت NFT است که امکان دسترسی نامحدود به مکانی به مساحت ۱۰۰۰۰ فوت مربع در شهر نیویورک را فراهم می‌کند که شامل یک کوکتل لانژ، رستوران، و فضای باز و همچنین رویدادهای مختلف آشپزی، فرهنگی و اجتماعی است که در آنجا میزبانی می‌شود. Crypto Baristas NFT وجود دارد که تخفیف‌هایی را برای برند انحصاری قهوه خود و بلیط‌های جشنواره سالانه قهوه نیویورک را ارائه می‌دهد.

نقش NFT در زنجیره تامین

در چند سال اخیر، زنجیره تامین جهانی شاهد نوآوری‌های زیادی بوده است، از جمله استفاده از فناوری بلاک‌ چین به منظور ارتقا کنترل و شفافیت در پرداخت‌ها. اجرای NFTها اگر به طور اختصاصی صورت بگیرد، می‌تواند تایید و ردیابی اقلام از مواد خام تا محصولات نهایی در طول زنجیره تامین را آسان تر کند.

یک محصول متوسط در طول مسیر به دست مصرف‌کننده، از طریق چندین نقطه مختلف عبور می‌کند. یک توکن غیرقابل تعویض می‌تواند به عنوان یک نسخه دیجیتالی مشابه در این مسیر استفاده شود، جایی که می‌تواند با یک محصول خاص همراه شود به عنوان یک وسیله برای ثبت و تأیید هر نقطه تماس کارایی داشته باشد.

مالکیت آن NFT سپس با تغییر دست‌ها در طول زنجیره تامین انتقال داده می‌شود تا در نهایت به دست خریدار برسد، که این امکان را فراهم می‌کند تا تولیدکنندگان، خرده‌فروشان و حتی مصرف‌کنندگان، همگی بتوانند مسیر محصول را بهتر درک و بهبود بخشند.

نقش NFT در وام‌های مالی غیرمتمرکز

NFT به عنوان یک دارایی با ارزش می‌تواند به عنوان وثیقه استفاده شود؛ به این معنا که یک فرد می‌تواند NFT‌ خود را برای گرفتن وام از پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز به کار گیرد. البته، مانند هر تصمیم مالی، قرار دادن NFT به عنوان وثیقه با خطراتی همراه است. به عنوان مثال، بازار NFT بسیار ثبات ندارد و می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر میزان ارزش‌گذاری یک NFT معین در فرایند وام داشته باشد.

اگر وام گیرنده نتواند وام خود را در زمان تعیین شده بازپرداخت کند، به طور خودکار NFT خود را از دست می‌دهد. از آنجایی که برای وام‌دهندگان معمول است که پول کمتری نسبت به ارزش یک دارایی خاص قرض دهند، وام‌گیرندگان در درازمدت با خطر از دست دادن پول مواجه می‌شوند. پلتفرم‌های مختلفی وجود دارد که این کار را انجام می‌دهند، قبل از هر اقدامی برای دریافت وام شما باید به دنبال بهترین پلتفرم وام NFT با توجه به شرایط خود باشید.

نحوه وام‌دهی به کمک NFT

ابتدا، وام‌دهنده و وام‌گیرنده باید در مورد ارزش دارایی داده شده، مدت زمان بازپرداخت وام و میزان سودی که باید بیش از مبلغ اصلی وام بازپرداخت شود، توافق کنند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، NFT در یک قرارداد هوشمند قفل می‌شود. بعد از به اتمام رسیدن مدت زمان از پیش تعیین شده با توجه شرایط بازپرداخت یا عدم بازپرداخت وام، قرارداد اجرا می‌شود.

تا زمانی که شرایط تعیین شده در قرارداد به پایان برسد یا برآورده نشود مالک انحصاری دارایی، قرارداد هوشمند خواهد بود. اگر وام‌گیرنده از پرداخت وام فرار کند، NFT به طور خودکار به کیف پول وام‌دهنده به عنوان وثیقه برای مانده وام ارسال شده و مالک جدید دارایی شناخته می‌شود.

هنر و کلکسیون اولین کاربرد NFT

اولین کاربرد NFT بعد از روی کار آمدن این توکن‌های غیر قابل تعویض گران، عجیب و جذاب داشتن کلکسیون‌های دیجیتالی بود. جمع‌آوری NFT به عنوان یک فعالیت انحصاری برای افراد ثروت‌مند و علاقه‌مند به کلکسیون آغاز شده بود، اما به سرعت به صورت گسترده‌ در بین مردم محبوبیت پیدا کرد. از جمله موفق‌ترین مجموعه‌های هنری NFT می‌توان CryptoPunks و Bored Ape Yacht Club نام برد.

این روزها، جمع آوری NFTها به عنوان آثار هنری نه تنها یک حرکت بالقوه سودآور است، بلکه فرصت‌های جدیدی را برای هنرمندان دیجیتال باز می‌کند. بازارهای NFT امکان فروش مستقیم بین هنرمندان و خریداران را فراهم می‌کنند و توکن‌سازی به هنرمندان اجازه می‌دهد از فروش‌های آتی حق امتیاز کسب کنند. پس از خرید، NFTها را می‌توان مانند هر دارایی دیگری معامله کرد، در مجموعه یک فرد ثابت ساخت یا حتی به عنوان تصویر نمایه در رسانه‌های اجتماعی و در نهایت، متاورس استفاده کرد.

فشن

NFT در دنیای مد

NFTهای به شکل لباس نه تنها به عنوان کلکسیون، بلکه به عنوان پوششی که آواتارها می‌توانند هنگام معاشرت با دوستان، شرکت در یک کنسرت یا شرکت در یک جلسه در دنیای مجازی استفاده کنند، محبوبیت پیدا کرده‌اند.

برندهای بزرگ در حال حاضر در حال جهش هستند. برند گوچی NFT یک کیف را در Roblox به قیمت بیش از ۴۰۰۰ دلار و بیش از قیمت فیزیکی آن فروخت. دولچه و گابانا سال گذشته یک مجموعه ۹ عددی از NFTها را به قیمت ۵.۶ میلیون دلار فروختند که هر کدام با اقلام لباس فیزیکی جفت شده بودند. در اوایل ۲۰۲۳، خرده‌فروشی فست فشن فوراور ۲۱ یک فروشگاه مجازی در دسنترالند افتتاح کرد، جایی که اقلام مد NFT را با الهام از وسایل موجود در فروشگاه‌های فیزیکی و وب‌سایت خود عرضه کرد.

طراحان مد، هنرمندان، خالقان و اینفلوئنسرها قادر خواهند بود به سطحی دست پیدا کنند که پیشتر هرگز دیده نشده است. لباس‌های یک طراح نه تنها در یک پست تبلیغاتی تصادفی در رسانه‌های اجتماعی، بلکه توسط مشتریان و اینفلوئنسرهایی که تصاویر دیجیتالی را خریداری می‌کنند و بر تن آواتارها می‌پوشانند در سطح جهانی به نمایش گذاشته می‌شود.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید رکت در صرافی آنلاین ارز دیجیتال

شناسایی Web3

کاربرد NFT در WEB 3

کنترل کامل بر هویت آنلاین فرد، یکی از نقاط قوت منحصر به فرد تکنولوژی بلاک‌ چین بوده است. فضای کلی وب۳ با نسل بعدی اینترنت به آن کمک می‌کنند و قول می‌دهد مالکیت را به فرد بازگرداند. NFTهای کاربردی دارایی‌های دیجیتال منحصر به فردی هستند که در بلاک چین ذخیره می‌شوند، بخش مهمی از این فرایند هستند. ارزش آن‌ها بر اساس تقاضای بازار تعریف نمی‌شود، هدف آن‌ها ارائه مدرکی است که شما مالک چیزی مانند دیپلم دانشگاه، سند خانه یا بلیط هواپیما هستید.

NFTهای کاربردی راهی مفید برای دسترسی به رویدادهای انحصاری، محتوای ممتاز، تبلیغات یا معاملات ویژه و موارد دیگر هستند. اگر فردی بتواند یک توکن غیرقابل تعویض با قدرت‌ حاکمیتی ایجاد کند، بخشی یا تمام کنترل در یک پروژه معین به یک جامعه مشارکتی واگذار می‌شود که از طریق مکانیسمی مبتنی بر نشانه شبیه به روش DAOها یا سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز، فعالیت می‌کند. NFTهای کاربردی مفهوم دارایی‌های دیجیتال را تقویت می‌کنند و باعث می‌شوند مالکان، دارایی و هویت خود را در محیط رو به رشد Web3 حفظ کنند.

محبوبیت و کارایی NFT

در سال ۲۰۲۱، هنرمندی به نام بیپل یکی از آثار خود را با قیمت ۶۹ میلیون دلار در خانه حراجی اختصاصی کریستی به فروش رساند که یک شگفتی محسوب می‌شد. زیرا این اثر یک شی فیزیکی نبود، بلکه تنها چند خط کد روی یک بلاک چین بود که به عنوان NFT شناخته می‌شود. از آن زمان به بعد زمان برندها، سلبریتی‌ها و مردم معمولی به دنیای NFT پیوستند و آن را از یک سرگرمی به یک صنعت چند میلیاردی تبدیل کردند.با از بین رفتن هیجان اولیه NFTها، نوآوری و کاربردهای زیادی می‌توان از آن‌ها مشاهده کرد.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا