آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

چگونه در ایران بیت کوین بخریم؟ (راهنمای جامع)

پیش از خرید بیت کوین، باید اطلاعات لازم را درباره بیت کوین به‌دست آورید و آن را به صورت کامل بشناسید. سپس نوبت به مرحله خرید بیت کوین می‌رسد. اگر بخواهید در کشور خودمان این سرمایه‌گذاری را انجام دهید این سوال به ذهن شما می‌آید که چگونه در ایران بیت کوین بخریم؟ برای اینکه آموزش خرید بیت کوین را به بهترین شکل و به صورت اصولی یاد بگیرید، با OMPfinex همراه باشید.

به احتمال زیاد مطلع هستید که بیت کوین به صورت فیزیکی معامله نمی‌شود و به صورت آنلاین و دیجیتال معامله می‌شود. پس برای خرید آن احتیاجی به حضور فیزیکی نیست و باید با استفاده از اینترنت، بیت‌کوین خریداری کنید.

در ادامه به طورکامل نحوه خرید بیت کوین را توضیح می‌دهیم؛ لازم به ذکر است که برای هر قسمت از این آموزش به مقالات دیگری از بلاگ ompfinex ارجاع داده‌ایم که برای یادگیری کامل چگونگی خرید بیت کوین و شناخت تمام ابعاد آن، پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را هم مطالعه فرمایید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید مقاله آموزش خرید ارز دیجیتال را هم از بلاگ OMPfinex مطالعه کنید که محتوای جامع‌تری است.

برای خرید بیت کوین چقدر پول لازم است؟

خرید بیت کوین با کم‌ترین مقدار پول

کسانی که در این تجارت، مبتدی و تازه‌کار هستند و یا هنوز کار خود را شروع نکرده‌اند، حتما این سوال را در ذهن دارند که برای خرید یک واحد بیت کوین چقدر پول لازم است. نگران نباشید شما می‌توانید برای خرید بیت‌کوین با اندک پولی که دارید هم اقدام کنید. الزامی وجود ندارد که یک واحد کامل بیت کوین خریداری کنید. برای مثال در مورد طلا که چندین گرم آن هم قابل خرید است، بیت کوین را نیز می‌توانید به مقدار کمی مثلا ۵۰۰ هزار تومان خریداری کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر را مطالعه کنید.

البته شما می‌توانید بیت کوین را از طریق شیوه‌های دیگری مثل گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی (واتس‌اپ یا تلگرام) وجود دارند و یا از اشخاص حقیقی بخرید. مطمئن‌ترین و بهترین راه که بسیار امن است، خرید بیت کوین از یک سایت صرافی معتبر است. خریداری بیت کوین با توجه به تراکنش‌های نیمه‌ناشناس آن، از تلگرام یا واتس‌اپ و کسانی که آن‌ها را به خوبی نمی‌شناسید، از ریسک خیلی زیادی برخوردار است و اگر کلاهبرداری اتفاق بیفتد، برای اینکه به صورت قانونی بخواهید پی سرقت را بگیرید، شرایط خیلی سخت خواهد بود.

اگر در ایران زندگی می‌کنید، شما به‌ آسانی می‌توانید با استفاده از کارت بانکی که دارید، در یک وب‌سایت صرافی ایرانی، به‌صورت مستقیم بیت کوین خریداری کنید یا سایر ارزهای دیجیتال خود را تبدیل به بیت کوین کنید. اگر در ایران زندگی نمی‌کنید و قصد خرید بیت کوین را دارید هم با حساب بانکی یا کارت اعتباری خود می‌توانید از طریق صرافی‌های بیت کوین غیرایرانی بیت کوین بخرید.

آیا خرید بیت کوین در ایران قانونی است؟

یکی از سوالات مهم دیگر برای فعالیت در این حوزه، درباره قانونی بودن آن در ایران است که قبل از پاسخ به سوال چگونه در ایران بیت کوین بخریم، لازم است آن‌را بررسی کنیم. نکات گوناگونی در رابطه با استفاده از این ارز دیجیتال در کشور ما وجود دارد. متاسفانه در حال حاضر قوانین واضح و مشخصی در رابطه با ارزهای دیجیتال در کشور ما وجود ندارد، اما برخی قوانین هستند که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. برای نمونه در صورتی که کسی از طریق بیت کوین دست به کلاه‌برداری یا پول‌شویی بزند، قانونی نیست و جرم محسوب می‌شود. اگر کسی با استفاده از بیت کوین به کارهای غیرقانونی بپردازد، پلیس و قوه قضاییه اعمال او را بررسی کرده و او را مجازات می‌کنند.

برای این‌که قوانین مربوط به بیت کوین و همچنین سایر ارزهای دیجیتال را در ایران بشناسید، پیشنهاد می‌شود مقاله زیر را مطالعه فرمایید.

جدیدترین قوانین ارز دیجیتال در ایران

مراحل خرید بیت کوین در ایران

حالا به‌صورت دقیق به جواب این پرسش می‌پردازیم که چگونه در ایران بیت کوین بخریم؟ نحوه خرید بیت کوین در ایران به ۴ مرحله تقسیم می‌شود. برای اینکه از یک صرافی این ارز را بخریم باید این ۴ مرحله را انجام دهیم.

  • نصب کیف پول
  • پیدا کردن صرافی معتبر
  • احراز هویت 
  • خرید بیت کوین

۱- یک کیف پول بیت کوین نصب کنید

کیف پول ارز دیجیتال

اولین قدم در آموزش خرید بیت کوین، نصب کیف پول (والت) بیت کوین است. شما باید کیف پولی برای بیت کوین فراهم کنید. این کیف جایی برای حفاظت و نگه ‌داشتن بیت کوین و ارزهای دیجیتالی شما است که با استفاده از آن به انجام تمام معامله‌های خود می‌پردازید.

در حقیقت، تمام چیزهایی که برای خرید و فروش بیت کوین لازم است مثل آدرس عمومی و کلید خصوصی، داخل آن کیف است. این کیف پول‌ها که برای معاملات بیت کوین می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید به چند شکل ارائه می‌شوند. برای این‌که اطلاعات کاملی در مورد کیف پول بدست بیاورید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله کیف پول ارز دیجیتال را از بلاگ او ام پی فینکس مطالعه فرمایید، اما در ادامه اطلاعاتی کلی را در این ارتباط برای شما ذکر می‌کنیم.

انواع کیف پول

  • کیف پول نرم‌افزاری:این کیف پول‌ها رایگان هستند و خیلی آسان بر روی موبایل‌ها (با سیستم عامل‌های اندروید و ios) یا رایانه‌های شخصی (با سیستم عامل‌های لینوکس، ویندوز و مک) قابل نصب هستند.
  • کیف پول سخت‌افزاری: این کیف‌ها از امنیت بالایی برخوردارند و به صورت فیزیکی قابل استفاده هستند و باید آن‌ها را بخرید. این کیف پول‌ها به شکل فلش مموری هستند.
  • کیف پول کاغذی: این کیف پول همان کلید خصوصی و آدرس بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال است که روی کاغذ چاپ می‌شود. چاپ کلیدها روی کاغذ به شکل کد QR انجام می‌گیرد و قابلیت فرستادن و دریافت بیت کوین را برای کاربر ایجاد می‌کنند. نکته مهمی که در مورد این کیف‌ها وجود دارد این است که در صورت نابودی و یا گم شدن کیف به هر علتی، کاربر دیگر نمی‌تواند به حساب ارز دیجیتالی خود دسترسی داشته باشد.

اگر بخواهیم درباره یکی از بهترین کیف پول‌های بیت کوین صحبت کنیم، برای شروع کار می‌توانید برنامه تراست والت (Trust Wallet) را نصب کنید که یک انتخاب بسیار خوب و مطمئن است. این نرم‌افزار که نسبت به همۀ کیف پول‌ها، بالاترین میزان نصب و استفاده را دارد، تنها برای گوشی‌های تلفن همراه قابل دسترس است.

شما برای خریداری بیت کوین لازم است در زمان خرید، آدرس کیف پول بیت‌کوین خود را ارائه دهید. این آدرس، یک نوشته مانند شماره حساب بانکی است که از بخش Receive (دریافت) درون کیف پول می‌توانید آن را ببینید.

۲- پیدا کردن فروشنده و صرافی معتبر

صرافی ارز دیجیتال

دومین مرحله از آموزش خرید بیت کوین پیدا کردن صرافی معتبر است. در این مرحله نیاز است مقداری که می‌خواهید بیت کوین بخرید را مشخص و ثبت کنید. ولی این کار برای افرادی است که معاملات‌شان را از طریق سایت و به صورت اینترنتی انجام می‌دهند. وقتی فروشنده‌ای با مقدار بیت کوینی که می‌خواهید بخرید توافق کرد، خریداری این ارز انجام می‌شود.

در صورتی که قصد خریداری بیت کوین به صورت حضوری را دارید، با ثبت نام در صرافی‌های اینترنتی که امکان خرید حضوری را ایجاد کرده‌اند، می‌توانید شهری که در آن زندگی می‌کنید را تعیین کنید و درخواست خریداری بیت کوین را ثبت کنید. فورا آگهی‌های مرتبط با فروش این ارز در شهر شما نشان داده می‌شوند.

سپس به شماره تلفنی که فرد فروشنده، آن را داخل وب‌سایت گذاشته است، زنگ می‌زنید، یک قرار حضوری گذاشته و ارز را معامله می‌کنید. یکی از موارد بسیار مهم، خرید از فروشنده معتبر است. عموما در کنار اسم فروشنده‌ها، دفعاتی که مبادله ارز انجام داده‌اند را می‌توانید ببینید. توصیه می‌شود با کسی معامله کنید که تعداد معاملات بیشتری انجام داده است و همچنین شیوه پرداختی که او با آن موافق است با شیوه پرداختی که برای شما آسان‌تر است مشابه باشد. نظرات سایر کاربران درباره او را ببینید و اطمینان کسب کنید که از زمان باز کردن حساب کاربری او حداقل بیش از یک سال رد شده باشد.   

بهترین صرافی‌های خرید بیت کوین

صرافی‌های داخلی (ایرانی)

به‌خاطر وجود تحریم‌های مالی و فراهم نبودن شرایط منتقل کردن بیت کوین و سایر ارزها از ایران به سایر کشورها، پیشنهاد می‌شود برای معاملات بیت کوین، از صرافی‌های موجود در داخل کشور استفاده کنید. به‌خاطر درصد بالای کلاهبرداری در خرید و فروش ارز رمزی و عدم وجود بررسی قانونی بر روی معامله‌های بیت کوین در کشور ما، در گزینش صرافی خیلی دقت کنید تا سرتان کلاه نرود.

یکی از معتبرترین صرافی‌های ایرانی، او ام ‌پی فینکس (Ompfinex) نام دارد که برای خرید و فروش بیت کوین می‌توانید از آن استفاده کنید. شما در کارگزاری ارز دیجیتال Ompfinex که پلتفرمی ملی در فضای بلاکچین است، با خیال راحت و به دور از تحریم‌های بین‌المللی می‌توانید به خرید فوری ارز دیجیتال بپردازید.

معتبرترین صرافی های مجاز ارز دیجیتال در ایران

در او ام پی فینکس، افراد می‌توانند با قیمتی که می‌خواهند به خرید و فروش ارز بپردازند. یکی از اصلی‌ترین مزایای این پلتفرم در کنار در دسترس بودن شبانه‌ روزی بازار، برخورداری از پشتیبانی شبانه روزی اینترنتی است. این صرافی نخستین و تنها پلتفرم با امکان بازار معامله‌های تستی (دمو) در کشور ما است. اگر قصد دارید تا صرافی‌های داخلی معتبر بیشتری را بشناسید، پیشنهاد می‌شود حتما مقاله زیر را مطالعه فرمایید.

شما برای خرید بیت کوین می‌توانید به صفحه خرید آنی بیت کوین در او ام پی فینکس مراجعه کنید.

صرافی‌های خارجی

شما به عنوان یک فرد ایرانی، تنها موقعی می‌توانید در صرافی‌های غیرایرانی بیت‌کوین معامله کنید که در سیستم‌های (WebMoney) و (Perfect Money) حساب داشته باشید. البته باید بگوییم که تعداد صرافی‌هایی که به این‌گونه حساب‌ها، خدمات می‌دهند بالا نیست.

این نکته را فراموش نکنید که در صورتی که مستر کارت یا ویزا کارت دارید، مشکلی برای گزینش صرافی نخواهید داشت و می‌توانید با هر صرافی کار کنید. هم‌اکنون وب‌سایت (LocalBitcoins)، تنها صرافی موجود است که شما به‌عنوان یک ایرانی، بدون محدودیت می‌توانید از آن استفاده کنید و حتی با استفاده از کارت شتاب نیز قادر به معاملات بیت کوین در این سایت هستید. در ادامه به تعدادی از بهترین و معتبرترین صرافی‌های خارجی را معرفی می‌کنیم.

  • صرافیLocalBitcoins
  • صرافی بایننس
  • صرافی Currency
  • صرافی Kraken
  • صرافی Coinbas Pro
  • صرافی کوکوین Kucoin

برای این‌که اطلاعات کامل‌تری را در مورد صرافی‌های خارجی بدست بیاورید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله بهترین صرافی ارز دیجیتال را مطالعه کنید.

برای اینکه به صورت دقیق و کامل بدانیم چگونه در ایران بیت کوین بخریم؟ باید ۴ مرحله را دنبال کنیم که تا اینجا دو مرحله گفته شد، پس همچنان با ما همراه باشید.

۳- احراز هویت

در تعداد زیادی از صرافی‌های ارز دیجیتال، به‌ویژه نمونه‌های ایرانی، بعد از اینکه ثبت نام کردید، باید عکس مدارک هویت‌تان را برای احراز هویت بفرستید. این کار به این دلیل انجام می‌شود که صرافی اطمینان کسب کند کسی که بیت کوین خریده است خود شمایید. احراز هویت برای اینکه کلاهبرداری و سرقت احتمالی اتفاق نیفتد صورت می‌گیرد.

در بیشتر صرافی‌های داخلی، باید عکس مدارک شناسایی خود (مانند کارت شناسایی و کارت بانکی) را برای صرافی ارسال کنید تا حساب شما را تایید کنند. برخی صرافی‌ها نیز برای کسب اطمینان بیشتر، از شما می‌خواهند عکس سلفی بگیرید و برای آن‌ها بفرستید.

اغلب صرافی‌های خارجی برای مبلغ‌های کم، درخواست احراز هویت نمی‌کنند. ولی اگر مشکوک شوند امکان دارد این کار را انجام دهند. احراز هویت در این وب‌سایت‌ها به صورت معمول با استفاده از پاسپورت انجام می‌گیرد. به خاطر وجود تحریم‌ها، این کار با پاسپورت ایرانی قابل قبول نیست. شما هر سایتی را که برای معاملات بیت کوین انتخاب کنید می‌توانید چگونگی احراز هویت کردن در آن سایت را که همان‌جا به صورت دقیق بیان شده است، مطالعه کنید. در ویدیوی زیر می‌توانید آموزش احراز هویت در صرافی OMPfinex را مشاهده کنید.

۴- واریز پول به صرافی و خرید بیت کوین

خریداران و فروشندگان در اغلب صرافی‌های داخلی، اشخاص حقیقی هستند و صرافی تنها به‌عنوان واسطه عمل می‌کند و از هر معامله درصد کمی برای سرویس‌های خود برمی‌دارد. در برخی دیگر از صرافی‌ها، افراد به صورت مستقیم با خود صرافی خرید و فروش ارز را انجام می‌دهند.

بعد از اینکه در صرافی مورد نظر احراز هویت کردید، از طریق کارت بانکی‌تان می‌توانید به حساب خود به شکل اینترنتی پول واریز کنید. سپس سفارش خرید خود را ثبت و بیت کوین یا ارز مورد نظرتان را خریداری کنید.

بعد از اینکه خرید ارز انجام شد، برخی از وب‌سایت‌ها، بیت کوین یا ارز را روی والت‌هایی (کیف پول‌ها) که بر روی سایت موجود هستند ذخیره می‌کنند؛ ولی برای اینکه خیال‌تان راحت باشد و همچنین امنیت بالاتری داشته باشید، می‌توانید ارز خود را به کیف پول شخصی واریز کنید. در مقاله زیر می‌توانید آموزش کامل واریز و برداشت ارز دیجیتال را مشاهده کنید.

آموزش صفر تا صد واریز و برداشت ارز دیجیتال

در این مقاله سعی کردیم تا آموزش خرید بیت کوین را در ۴ مرحله و به صورت جامع و کامل توضیح بدهیم. حالا جواب این سوال را می‌دانیم که چگونه در ایران بیت کوین بخریم. هم‌اکنون به تعدادی از سوالات رایج در مورد خرید بیت کوین که ممکن است برای خریداران پیش بیاید پاسخ می‌دهیم.

آیا بدون انجام احراز هویت می‌توان بیت کوین خریداری کرد؟

ممکن است بدون احراز هویت، بتوان با افراد حقیقی در شبکه‌های اجتماعی، بیت کوین و ارزهای دیگر را معامله کرد ولی خطرات بسیاری دارد و احتمال دارد آن شخص مجرم یا سارق باشد.

آیا حتما، لازم است یک بیت کوین کامل خریداری کنیم؟

خیر، این ارز به واحدهای کمتری هم تبدیل می‌شود. برای نمونه می‌توانید ۰.۰۰۱ از یک بیت کوین را خریداری کنید.

کمترین میزان خرید بیت کوین چقدر باید باشد؟

شما به‌عنوان یک خریدار با ۱۰۰ هزار تومان هم قادر به خرید این ارز هستید. ولی شاید بعضی از صرافی‌ها، حداقل مقدار پولی را برای خرید مشخص کنند؛ ولی روی کاغذ با هر مقداری که بتواند درصد سهم شبکه بیت کوین و صرافی را بدهد، خریداری بیت کوین امکان پذیر است.

بهترین راه خریداری بیت کوین در ایران کدام است؟ 

این موضوع کاملا به خودتان بستگی دارد و هر فرد با توجه به وضعیت خود، روشی را برای خریداری این ارز برمی‌گزیند. ولی به‌ صورت کلی اغلب کسانی که در ایران هستند، برای خریداری بیت کوین،  سایت‌های داخلی را مورد استفاده قرار می‌دهند.

ارزان‌ترین راه برای خریداری بیت کوین کدام است؟

جواب دادن به این پرسش نسبی است، ولی بعضی افراد به شکل مستقیم و بدون واسطه از ماینرها یا همان استخراج کنندگان، بیت کوین خریداری می‌کنند که با این کار لازم نیست به صرافی‌ها، درصد و هزینه‌های بیشتری داده شود.

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا