آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش روانشناسی بازار

شاخص ترس و طمع بیت کوین چیست؟ ۳ استراتژی‌ مبتنی بر شاخص ترس و طمع

مقدار شاخص ترس و طمع بیت کوین همواره عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است که احساسات سرمایه‌ گذاران ارز دیجیتال را از ترس تا طمع شدید طبقه‌بندی می‌کند. بسیاری از معامله‌گران بازار رمزارزها از این شاخص برای پیدا کردن زمان مناسب ورود به بازار و خروج از آن استفاده می‌کنند. این شاخص توسط پلتفرم آلترناتیو به صورت روزانه و با استفاده از طیف وسیعی از منابع از جمله نوسانات، حجم و قدرت روند بازار، احساسات در رسانه‌های اجتماعی و ترندها در گوگل محاسبه می‌شود.

پادکست شاخص ترس و طمع بیتکوین

در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، به همه چیز، از نحوه عملکرد گرفته تا نحوه استفاده از شاخص ترس و طمع بیتکوین با هدف بهبود معاملات، می‌پردازیم.

شاخص ترس و طمع بیتکوین چیست؟

شاخص ترس و طمع در بازار ارزهای دیجیتال از سیگنال‌های اجتماعی و روندهای بازار برای تعیین احساسات حاکم بر فضای کریپتو استفاده می‌کند. شاخص ترس و طمع بیتکوین احساسات بازار را نشان داده و قیمت ارز دیجیتال بیت‌کوین و دیگر رمزارزها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این معیار از آنجایی به عنوان یک شاخص شناخته می‌شود که چندین منبع داده را گرفته، ترکیب کرده و در یک شکل واحد نمایش می‌دهد. به طور کلی، مقدار بین ۰ تا ۱۰۰ شاخص ترس و طمع به چهار محدوده زیر تقسیم می‌شود که هر محدوده بیانگر احساسات غالب بر بازار رمزارزها در آن دوره خاص خواهد بود.

  • ۰ تا ۲۴: ترس شدید (محدوده نارنجی رنگ)
  • ۲۵ تا ۴۹: ترس (محدوده زرد رنگ)
  • ۵۰ تا ۷۴: طمع (محدوده سبز کم‌ رنگ)
  • ۷۵ تا ۱۰۰: طمع شدید (محدوده سبز رنگ)
شاخص ترس و طمع بیتکوین

چگونه از شاخص ترس و طمع بیتکوین استفاده کنیم؟

اگر حتی برای مدت کوتاهی در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشید، احتمالا به خوبی می‌دانید که این بازار اغلب اوقات نوسانات زیادی دارد؛ این موضوع تا حد زیادی به دلیل واکنش سرمایه‌گذاران هیجانی به بازار است. مردم زمانی که قیمت بیت کوین در حال افزایش است، FOMO (ترس از دست دادن) را احساس می‌کنند و حریص می‌شوند. آن‌ها همچنین در هنگام سقوط بازار می‌ترسند و سریع اقدام به فروش می‌کنند.

بسیاری از معامله‌گران از شاخص ترس و طمع بیتکوین به عنوان یک شاخص کاربردی برای معاملات خود استفاده می‌کنند؛ ابزاری که به آن‌ها اطلاعاتی در مورد بازار می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند معاملات هوشمندانه‌تری داشته باشند. تجزیه و تحلیل احساسات کلی و احساسات محرک بازار به بسیاری از معامله‌گران کمک کرده تا در این بازار پرنوسان بهتر عمل کنند. در ادامه، چگونگی استفاده از شاخص ترس و طمع بیتکوین به نقل از سازندگان این شاخص ارائه شده است:

  • محدوه ترس شدید می‌تواند یک فرصت خرید باشد؛ زیرا سرمایه‌گذاران بیش از حد نگران هستند.
  • محدوده طمع شدید می‌تواند به این معنی باشد که سرمایه‌گذاران بیش از حد حریص هستند و بازار به زودی باید اصلاح کند؛ پس این موقعیت می‌تواند فرصتی برای فروش باشد.
  • محدوده زرد و سبز کم‌رنگ به معنی دوره خنثی بازار است که خریداران و فروشندگان قدرت تقریبا برابری در کنترل بازار دارند.

۳ شاخص مهم جهت سرمایه گذاری در بیت کوین

شاخص ترس و طمع چگونه محاسبه می‌شود؟

این شاخص توسط پلتفرم Alternative.me به صورت روزانه و با استفاده از طیف وسیعی از منابع از جمله؛ نوسانات، حجم و قدرت روند بازار، احساسات در رسانه‌های اجتماعی، تسلط و ترندها در گوگل محاسبه می‌شود. در گذشته نیز از یک نظرسنجی در تعیین مقدار این شاخص استفاده می‌شد؛ اما در حال حاضر این متغیر متوقف شده است. به طور خاص، در شاخص ترس و طمع بازار کریپتو، فعلا سیگنال‌ها مبتنی بر بیت‌کوین هستند؛ اما رمزارزهای بزرگ دیگری مانند اتریوم ممکن است به زودی در این شاخص گنجانده شوند. در ادامه با نگاهی دقیق‌‎تر به جزئیات محاسبه شاخص ترس و طمع بیتکوین می‌پردازیم.

  • نوسانات: افزایش نوسانات به عنوان نشانه‌ای از احتمال وجود یک بازار ترسناک تلقی می‌شود.
  • قدرت روند بازار یا حجم بازار: قدرت روند فعلی بازار با حجم فعلی مقایسه می‌شود. وقتی حجم خرید از شتاب بلندمدت بیشتر می‌شود، حاکی از آن خواهد بود که بازار بیش از حد حریص شده است.
  • رسانه‌های اجتماعی: تجزیه و تحلیل احساسات فعالان کریپتو در توییتر با استفاده از ابزارهای خاص نیز در مقدار شاخص ترس و طمع بیتکوین موثر است. مثلا نرخ بالای تعامل غیرمعمول در توییتر برای شناسایی رفتار حریصانه بازار استفاده می‌شود.
  • تسلط بیت‌کوین: افزایش تسلط بیت‌کوین “Bitcoin Dominance” نشانه حرکت بازار به سمت این دارایی ایمن‌تر است؛ در حالی که کاهش تسلط بیت‌کوین به عنوان نشانه‌ای در نظر گرفته می‌شود که بازار بیش از حد حریص شده و به سمت آلت‌کوین‌های سوداگرانه‌تر حرکت می‌کند.
  • ترند‌ها: در این شاخص، از داده‌های Google Trends برای مشاهده تعداد افرادی که در حال جستجوی اطلاعات درباره بیت‌کوین هستند، استفاده می‌شود. افزایش جستجو در برخی از عبارات مانند «دست‌کاری قیمت بیت‎کوین» یک سیگنال منفی و نزولی در نظر گرفته می‌شود؛ در حالی که «پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین» سیگنالی سبز تلقی می‌شود.
شاخص ترس و طمع بیت کوین

شاخص ترس و طمع بیتکوین کوتاه‌مدت است یا بلندمدت؟

با توجه به گذشته بازار ارزهای دیجیتال و روند معیار شاخص ترس و طمع بیتکوین، می‌توان گفت این شاخص دوره‌های بلندمدت مطابقت زیادی ندارد؛ بلکه بیشتر به رویدادهای خبری و تغییرات کوتاه مدت در بازار ارزهای دیجیتال واکنش نشان می‌دهد. به این دلایل، بسیاری از معامله‌گران عمدتا از این شاخص به عنوان یک شاخص کوتاه‌مدت استفاده می‌کنند. در نتیجه، این شاخص به ویژه در بین معامله‌گران روزانه ارزهای دیجیتال از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و افراد اغلب به صورت روزانه آن را بررسی و تحلیل می‌کنند.

مشاهده قیمت لحظه ای اتریوم، فروش و خرید اتریوم

استراتژی‌های مبتنی بر شاخص ترس و طمع بیت کوین

با نگاهی به شاخص ترس و طمع بیت کوین، می‌توان دید که بازار در کوتاه‌مدت چگونه رفتار می‌کند. به عنوان یک سرمایه‌گذار، شما باید از خود بپرسید که چگونه می‌توانم احساساتم را کنترل کنم و اجازه ندهم که طمع یا ترس تصمیماتم را هدایت کند.

در ادامه به استراتژی‌هایی می‌پردازیم که بسیاری از معامله‌گران برای مدیریت احساسات خود حین تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند:

  • بترسید وقتی دیگران حریص هستند، حریص باشید وقتی دیگران می‌ترسند

بسیاری از معامله‌گران از شاخص ترس و طمع بیتکوین به‌عنوان یک روش برای پیروی از گفته مشهور وارن بافت مبنی بر «حریص بودن وقتی دیگران می‌ترسند و ترسیدن وقتی دیگران حریص هستند» استفاده می‌کنند؛ بنابراین به شاخص ترس و طمع بیتکوین توجه کنید تا دریابید که آیا درگیر احساسات بازار ارزهای دیجیتال هستید یا خیر. در این باره، شرکت برتر خدمات مالی آمریکایی، مورگان استنلی نیز همواره به معامله‌گران توصیه می‌کند:

«هر نوع اطلاعات و اخبار نامربوط را (در بازارهای مالی) دنبال کنید؛ اما در برابر اصرار به دنبال کردن عموم جمعیت مقاومت کنید

  • از استراتژی سرمایه‌گذاری DCA استفاده کنید

استراتژی میانگین هزینه دلاری (Dollar Cost Averaging) یک استراتژی سرمایه‌گذاری محبوب در صنعت ارزهای دیجیتال است؛ زیرا به حذف احساسات معامله‌گر در سرمایه‌گذاری‌های او کمک می‌کند. این استراتژی به جای تلاش در تعیین یک زمان خاص برای ورود سرمایه‌ای زیاد در یک دارایی، پیشنهاد می‌کند که به صورت مداوم (مثلاً انتهای هر هفته، هر ماه یا هر فصل) مقداری از پس‌انداز خود را صرف خرید دارایی منتخب خود مثلا بیت‌کوین کنید.

مشاهده قیمت لحظه ای تتر، فروش و خرید تتر

  • به سبد سرمایه‌گذاری خود تنوع دهید

تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند که: «یک استراتژی‌ ایجاد کنند که سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها را در طبقات مختلف دارایی و ابزارهای سرمایه‌گذاری متنوع کند تا ریسک سیستماتیک و خاص یک دارایی را به حداقل برساند.» در واقع، تحلیلگران این راه‌حل را روشی برای کمک به مدیریت واکنش احساسی شما در طول نوسانات بازار می‌دانند.

احساسات معامله‌گران و شاخص ترس و طمع بیت کوین

از کجا می‌توانم به نمودار شاخص ترس و طمع بیت کوین دسترسی داشته باشم؟

بسیاری از معامله‌گران روزانه این شاخص را بررسی می‌کنند؛ زیرا به آن‌ها درک سریعی از احساسات حاکم بر بازار ارزهای دیجیتال می‌دهد. هنگامی که به حرص و طمع زیاد یا ترس شدید برخورد می‌کنند، کارشناسان اغلب آن را به عنوان ابزاری برای نگاه دقیق‌تر به همه ابزارها و اخبار معاملاتی دیگر در نظر می‌گیرند. آن‌ها اکثر معیارهای مالی مانند عرضه و تقاضا یا ارزش بازار را بررسی می‌کنند و گاهی اوقات با بررسی شاخص‌های آنچین، به طور عمیق‌تری بازار را تحلیل می‌کنند.

در ادامه، فهرستی از پلتفرم‌هایی آمده است که به صورت روزانه مقدار شاخص ترس و طمع را در اختیار معامله‌گران رمزارزها قرار می‌دهند:

  • سایت اصلی شاخص ترس و طمع بیتکوین Alternate.me هر روز مقدار این شاخص را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که این سایت مقادیر این شاخص را با روز، هفته و ماه گذشته نیز مقایسه می‌کند.
  • برای مشاهده شاخص ترس و طمع، می‌توانید حساب توییتر ترس و طمع بیت‌کوین را به آدرس https://twitter.com/BitcoinFear نیز دنبال کنید.
  • معامله‌گران ایرانی همچنین برای بررسی شاخص ترس و طمع به صورت روزانه می‌توانند، شبکه‌های اجتماعی صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس را دنبال کرده و هر روز صبح، مقادیر شاخص ترس و طمع را در روز جاری، روز قبل، هفته و ماه گذشته را بررسی کنند.

سوالات متداول درباره شاخص ترس و طمع بیتکوین

شاخص ترس و طمع بیتکوین چیست؟

شاخص ترس و طمع بیتکوین همواره عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است که احساسات سرمایه‌ گذاران ارز دیجیتال را از ترس تا طمع شدید طبقه‌بندی می‌کند.

شاخص ترس و طمع چگونه محاسبه می‌شود؟

شاخص ترس و طمع توسط پلتفرم آلترناتیو به صورت روزانه و با استفاده از طیف وسیعی از منابع از جمله نوسانات، حجم و قدرت روند بازار، احساسات در رسانه‌های اجتماعی و ترندهای گوگل محاسبه می‌شود.

از کجا شاخص ترس و طمع را دنبال کنیم؟

پلتفرم‌ها و سایت‌های تحلیلی زیادی از جمله Alternate.me به صورت روزانه مقدار این شاخص را گزارش می‌کنند. همچنین شما می‌توانید به صورت روزانه از طریق شبکه‌های اجتماعی او ام پی فینکس به مقدار شاخص ترس و طمع دسترسی داشته باشید.

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. میشه فومو .و فاد رو توضیح بدین؟
    فومو بمعنی ترس از دست دادن سرمایه است؟ یاترس ازدست دادن فرصت؟
    اگر بمعنی ترس ازدست دادن سرمایه باشه ینی سرمایه گذاران وقتی شاخص ترس بسمت ۰ میره میفروشن . ولی اگ بمعنی ترس ازدست دادن فرصت باشه وقتی شاخص بالامیره میخرن!

    1. ضمن وقت بخیر کاربر گرامی؛
      به طور کلی فومو یعنی ترس از دست دادن که این هم میتونه به ترس از دست دادن سرمایه و هم ترس از دست دادن فرصت اشاره کنه. در واقع زمانی که شاخص در محدوده طمع و اعداد بالا قرار داره، یعنی برخی معامله‌گران دچار فومو شده‌ان که اینجا به ترس از دست دادن فرصت و اینکه از رشد بیشتر بازار جا نماند (طمع‌کارها) اشاره داره. در حالت دیگه وقتی شاخص در محدوده اعداد پایین قرار داره، یعنی برخی معامله‌گران دچار ترس از دست دادن سرمایه شده‌ان و احتمالاً اقدام به نقد کردن دارایی خود کرده‌ان. فاد هم به معنی سه ویژگی، ترس، عدم اطمینان و ابهام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا