آموزش ارز دیجیتال

ETF چیست؟ همه چیز درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله

ETF به معنای صندوق‌ سرمایه‌گذاری قابل معامله است و از عبارت Exchange Traded Fund گرفته شده و یک ابزار برای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود. صندوق‌ سرمایه‌گذاری قابل معامله علاوه بر بازار کریپتو در بازار بورس و سهام نیز کارایی دارد. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجتال او ام پی فینکس به پرسش ETF چیست و چگونه کار می‌کند، پاسخ می‌دهیم و به بررسی مزایا و معایب آن در بازار کریپتو می‌پردازیم.

پادکست ETF چیست؟ همه چیز درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله

صندوق ETF چیست؟

در پاسخ به سوال ETF چیست باید بگوییم ETF به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا بدون نیاز به مالکیت مستقیم یا مدیریت ارز دیجیتال از نوسانات قیمت سود کسب کنند یا متحمل ضرر شوند. به عبارت دیگر، با خرید و فروش این ETF، سرمایه‌گذاران با تغییرات قیمت روبه‌رو هستند بدون اینکه نیاز به داشتن و نگهداری مستقیم از ارز دیجیتال داشته باشند یا با پیچیدگی‌های مرتبط با ترید در صرافی‌ها مواجه شوند.

ETF‌های ارز دیجیتال می‌توانند ارزش ارزهای دیجیتال را با سرمایه‌گذاری در قراردادهای آتی یا با سرمایه‌گذاری مستقیم در دنبال کنند. ETF این امکان را فراهم می‌کند که بدون نیاز به انجام معامله در یک صرافی، خرید و فروش مستقیم و روبه‌رو شدن با هزینه‌ها و پیچیدگی‌های مربوط به مالکیت مستقیم دارایی‌های دیجیتال، با قیمت‌ ارزهای دیجیتال سر و کار داشته باشند. با این حال، ETF‌های کریپتو ممکن است گران‌تر از سایر ETF‌ها باشند.

فهرست رو به رشد ETF‌ها به سرمایه‌گذاران فرصت می‌دهد تا در بخش‌های بازار و کالاهای در حال گسترش شرکت کنند. پس از حدود یک دهه کشمکش نظارتی، کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) اولین ETFهای نقدی را در اوایل سال ۲۰۲۴ تایید کرد. این ابزار سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران خرد امکان می‌دهند تا بدون نیاز به مالکیت مستقیم دارایی‌ها، از نوسانات قیمت‌ سود کسب کنند یا ضرری را متحمل شوند.

چگونه یک ETF ارز دیجیتال کار می‌کند؟

بعد از اینکه پاسخ سوال ETF چیست را دریافت کردیم به نحوه کارکرد آن می‌پردازیم. در حالی که بیشتر ETFها با نگه داشتن سبدی از دارایی‌های اساسی، کارکرد شاخص‌ها را تکرار می‌کنند، اما ETF‌های ارز دیجیتال چندین روش برای پیگیری عملکرد یک رمزارز دارند. ETF‌های معاملاتی (Spot) مستقیما یک رمزارز را نگه می‌دارند و یک پرتفوی ایجاد می‌کنند که به طور طبیعی عملکرد دارایی‌های دیجیتال موجود در آن را تکرار می‌کند. سایر ETFهای رمزنگاری در قراردادهای آتی (Futures)، قراردادهای خرید یا فروش کریپتو در تاریخ و قیمت از پیش تعیین شده سرمایه‌گذاری می‌کنند.

با توجه به ساختار پرتفوی ETFها باید بگوییم آن‌ها دارای قیمت سهام هستند که به جای خود ارزهای دیجیتال، تغییرات در قیمت مشتقات را دنبال می‌کنند. بنابراین، قیمت سهام در یک ETF ارز دیجیتال مشخص مطابق با قیمت قراردادهای آتی کریپتو افزایش و کاهش می‌یابد. مانند سایر مشتقات، ETFهای رمزنگاری ریسک‌هایی را به همراه دارند زیرا عملکردهای آن‌ها همیشه شفاف نیستند.

در حالی که رگولاتورهای ایالات متحده برای چندین سال از تأیید ETF‌های ارز دیجیتال امتناع کردند، آن‌ها برای سرمایه‌گذاران در اروپا و کانادا به راحتی در دسترس بودند. کمیته بورس و اوراق بهادار اولین ETF‌های آتی کریپتو را برای بازار ایالات متحده را در اکتبر ۲۰۲۱ و اولین ETF‌های معاملاتی (Spot) را در ژانویه ۲۰۲۴ تصویب کرد.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید بیت کوین در صرافی آنلاین ارز دیجیتال

انواع مختلف ETF چیست؟

انواع ETF ارز دیجیتال

انواع مختلفی از ETF‌های ارز دیجیتال هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود وجود دارد. در ادامه یک بررسی مختصر از برخی از متداو‌ترین ETF‌های کریپتو آورده شده است:

ETF‌های بیت‌کوین: تمام ETF‌های بیت‌کوین قیمت بیت‌کوین، بزرگترین رمزارز جهان را دنبال می‌کنند. یک مثال از ETF بیت‌کوین، می‌توان ProShares Bitcoin Strategy را نام برد که به اختصار BITO گفته می‌شود. BIOT یک صندوق قابل معامله در مبادلات است که قیمت بیت‌کوین (BTC-USD) را با هزینه‌های کمتر از صندوق دنبال می‌کند.

ETF‌های اتریوم: در حال حاضر هیچ ETF اتری در بازار وجود ندارد اما Grayscale Ethereum Trust که به آن ETHE می‌گویند، یک صندوق سرمایه‌گذاری باز است که مشابه روش ETF کار می‌کند.

ETF‌های بلاکچین: بلاکچین تکنولوژی است که بیت‌کوین و اتریوم را هدایت می‌کند، اما کاربرد آن فراتر است. ETF‌های بلاکچین باعث ایجاد دسترسی گسترده‌ به شرکت‌هایی که استراتژی‌های مبتنی بر بلاکچین را دنبال می‌کنند، می‌شوند. یک مثال از ETF بلاکچین، ETF به اشتراک‌گذاری داده‌های تحول آفرین (BLOK) است.

ETF‌های استخراج بیت‌کوین: استخراج‌کنندگان بیت‌کوین از سخت‌افزار کامپیوتر و نرم‌افزارهای تخصصی برای اعتبارسنجی و ثبت تراکنش ها در بلاک چین بیت‌کوین استفاده می‌کنند و در ازای آن، پاداش‌هایی به شکل بیت کوین‌های تازه ایجاد شده و کارمزد تراکنش‌ها به دست می‌آورند. نمونه‌ای از ETF استخراج بیت کوین، Valkyrie Bitcoin Miners نام دارد که به اختصار به آن WGMI گفته می‌شود.

چرا ETF‌ها اهمیت دارند؟

ETF‌ها بسیار محبوب هستند. در سال ۲۰۲۰، مجموعا ۷.۷۴ تریلیون دلار از دارایی‌ها در سراسر جهان در ETF‌ها سرمایه‌گذاری شدند، تقریبا شش برابر بیشتر از یک دهه قبل. به لطف افزایش علاقه به سرمایه‌گذاری در شاخص‌های با کارمزد پایین، ETF‌ها یک نوع جدید از شرکت‌های مالی معروف مانند Betterment و Wealthfront را به وجود آوردند که به طور اختصاصی در ETF‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مزایای ETF چیست؟

ETF ارزهای دیجیتال یک کلاس دارایی در حال توسعه هستند و با توجه به عدم قطعیت نظارتی، بازار ممکن است در آینده متفاوت به نظر برسد. با این وجود، داشتن سهام در ETF ارزهای دیجیتال دارای مزایایی است که در ادامه آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

دسترسی بدون مالکیت

بزرگ‌ترین مزیت ETF‌های کریپتو این است که امکان دسترسی به ارز دیجیتال بدون هزینه‌ها و ریسک‌های مرتبط با مالکیت مستقیم را فراهم می‌کنند. به عنوان مثال، برای ارزهای دیجیتال هزینه‌های نگهداری وجود دارد و برخی از امن‌ترین کیف‌پول‌های ارز دیجیتال هزینه سالانه دریافت می‌کنند که این هزینه‌ها می‌توانند به سرعت افزایش یابند. مالکیت ارزهای دیجیتال همچنین هزینه‌های پنهان دیگری مانند هزینه‌های تراکنش و شبکه که توسط ارائه‌دهندگان ETF مدیریت می‌شوند، حتی اگر به‌طور غیرمستقیم از طریق کارمزد خود پرداخت کنید، دارد.

عدم نیاز به یادگیری تخصصی

اصطلاحات تخصصی ارزهای دیجیتال، که بیشتر از ساختار فنی آن‌ نشات می‌گیرد، هنوز یک مانع برای پذیرش ارزهای دیجیتال است. درک مفهوم و عملکرد ارزهای دیجیتال اغلب برای سرمایه‌گذاران متوسط کار سختی محسوب می‌شود. علاوه بر این، این سرمایه‌گذاران ممکن است با فناوری شبکه آشنا نباشند، که باعث می‌شود صحبت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال، مانند هاوینگ و بلاکچین، برای آن‌ها خوشایند نباشد. سرمایه‌گذاری در یک ETF ارز دیجیتال باعث می‌شود یادگیری کافی برای ورود به کریپتو بسیار قابل مدیریت باشد.

امنیت بیشتر برای سرمایه‌گذاران

صرافی‌های ارزهای دیجیتال، دستگاه‌های ذخیره‌سازی، کیف‌پول‌ها و برخی از بلاک‌چین‌های با طراحی ضعیف از زمان راه‌اندازی هک شده‌اند که منجر به ایجاد نگرانی‌ در دنیای رمزارز می‌شود. تامین امنیت ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران فردی ممکن است کار سختی باشد اما ETF می‌تواند نگرانی‌های سرمایه‌گذار در مورد امنیت را از بین ببرد.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید فگ در صرافی آنلاین ارز دیجیتال

معایب ETF چیست؟

معایب  ETF کریپتو

برای ETF ارزهای دیجیتال به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری علاوه بر مزایایی که دارد باید مشکلات احتمالی را در نظر گرفت که در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم:

خطر خطای ردیابی

ETF‌های کریپتو همیشه حرکات قیمت توکن دیجیتالی را به طور کامل تکرار نمی‌کنند. این امر به ویژه برای ETF‌هایی که برای ردیابی ارزهای دیجیتالی که به قراردادهای آتی وابسته هستند صادق است، که باید با پایان یافتن قراردادها، موقعیت خود را تغییر دهند.

کارمزد تراکش بالاتر ETF

هرچند ETFهای کریپتو به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا از برخی هزینه‌های مربوط به مالکیت مستقیم ارزهای دیجیتال اجتناب کنند اما آن‌ها کارمزدهای خاص خود را دارند. از آنجایی که اغلب این ETF‌ها به صورت فعال مدیریت می‌شوند، ETFهای کریپتو می‌توانند نرخ هزینه‌های بالاتری نسبت به سایر ETF‌ها داشته باشند.

نوسانات

هرچند ETF‌های رمزارز برخی از موارد مرتبط با معامله ارزهای دیجیتال را ساده‌تر می‌کنند، اما در زمان‌هایی که بازار نوسانات قیمتی شدید دارند بسیار آسیب‌پذیر هستند، این موضوع به معنی ریسک بیشتر برای سرمایه‌گذار است.

عدم مالکیت مستقیم

سرمایه‌گذاران در ETF‌های کریپتو صاحب دارایی‌های دیجیتال نیستند. در حالی که ETF‌های رمزارز بسیاری از مشکلات مالکیت دارایی ارز دیجیتال را از بین می‌برند اما سرمایه‌گذاران کنترل یا دسترسی به خود ارز دیجیتال ندارند و ناشناس و غیرمتمرکز بودن مرتبط با کریپتو برای سهامداران ETF معنی ندارد.

سرمایه‌گذاری در ETF ارز دیجیتال

 ETF‌های ارز دیجیتال برای پیروی دارایی‌ها طراحی شده‌اند تا سرمایه‌گذاران بتوانند از نوسانات مهم قیمت استفاده کنند. اما به دلیل اینکه قیمت‌ها در حوزه کریپتو نوسانات شدیدی دارد، سرمایه‌گذاری در ETF‌ ریسک بیشتری دارد. اگر شما به عنوان یک سرمایه‌گذار در نظر دارید یک ETF ارز دیجیتال را به پرتفوی خود اضافه کنید توصیه می‌شود قبل از خرید، مزایا و معایب آن را به درستی بررسی کنید.

پرسش‌های پر تکرار در مورد صندوق ETF در کریپتو

  • آیا می‌توان پوزیشن شرت در ETFهای کریپتو داشت؟

    بله، شما می‌توانید یک پوزیشن شرت در ETF کریپتو داشته باشید و از کاهش قیمت دارایی سود ببرید.

  • چگونه ETF در کریپتو کار می‌کند؟

    صندوق‌های ETF راهی برای بهره از ارزهای دیجیتال بدون خرید و نگهداری آن‌ها است. یک ETF آتی با سرمایه‌گذاری در قراردادهای آتی، به جای خود ارز دیجیتال، قیمت‌های ارزهای دیجیتال را دنبال می‌کند.

  • چگونه یک ETF باعث کسب درآمد می‌شود؟

    بیشتر درآمد ETF از طریق دارایی‌های اساسی صندوق ایجاد می‌شود.  به طور معمول، این به معنای سودهای حاصل از سهام یا بهره‌های اوراق بهادار است. سود سهام به بخشی از سود شرکت می‌گویند که به صورت نقدی یا سهام به سهامداران به ازای هر سهم پرداخت می‌شود.

  • ETF چیست؟

    ETF به معنای صندوق‌ سرمایه‌گذاری قابل معامله است و به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا