آموزش ارز دیجیتال

بررسی اهداف، امنیت و مزیت‌های ETF بیت کوین

صندوق‌های قابل معامله بیت‌کوین یا به اختصار ETF، مجموعه‌ای از دارایی‌های مرتبط با بیت‌کوین هستند که در صرافی‌های سنتی و توسط کارگزاری‌ها ارائه می‌شوند. هدف عرضه این نوع از ETFها، این است که خرده فروشان و سایر سرمایه گذاران را بدون اینکه به طور مستقیم در این رمزارز سرمایه‌گذاری کنند، با ارزهای رمزپایه ارتباط دهد تا از فرصت‌های معاملاتی آن منتفع شده و کسب سود کنند.  

پادکست بررسی اهداف، امنیت و مزیت‌های ETF بیت کوین

به گزارش صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، همانطور که اشاره شد، ETF بیت کوین یک صندوق قابل معامله در بورس است که از دارایی‌های مرتبط با قیمت بیت کوین تشکیل شده‌است. این دارایی‌ها به جای صرافی ارزهای دیجیتال در بازار سنتی معامله می‌شوند.

در حال حاضر، دارایی‌های اصلی در ETFهای بیت کوین، قراردادهای آتی بیت کوین هستند که در بورس کالای شیکاگو مورد معامله قرار می‌گیرند. برای توضیح بیشتر باید گفت که قرارداد آتی، یک قرارداد استاندارد است که در آن ۲ طرف توافق می‌کنند مقدار مشخصی از دارایی را در یک روز خاص با قیمتی خاص مبادله کنند.

این ETF‌ها با خرید قراردادهای آتی توسط گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو (CME) و جمع کردن آنها در یک صندوق ایجاد می‌شوند. سپس این شرکت صندوق را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد و به طور فعال قراردادهای آتی در صندوق‌ها را مدیریت می‌کند.

نگاهی به تاریخچه ETF بیت کوین

تاریخچه ETF بیت کوین

اولین مفهوم برای ETF بیت‌کوین مدت کوتاهی پس از اینکه سرمایه‌گذاران و کارگزاران متوجه شدند که قیمت بیت‌کوین روند صعودی دارد و محبوبیت آن در حال افزایش است، ظهور کرد. مهم‌تر از همه، به نظر می‌رسد که کارشناسان دریافتند که فرصت‌های مناسبی برای کسب سود از خرید و فروش بیت کوین وجود دارد. به این ترتیب به دنبال راهکاری برای استفاده از این موقعیت بودند.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید تتر در صرافی ارز دیجیتال

با افزایش قیمت بیت کوین به بالای چند هزار دلار، سرمایه‌گذاران خرد و متوسط فرصت سرمایه‌گذاری مستقیم در بیت کوین را از دست دادند. کارگزاری‌ها، در پاسخ به تقاضا برای دسترسی سرمایه گذاران به بیت‌کوین، شروع به طراحی صندوق‌های قابل معامله برای مبادلات بیت‌کوین کردند. اولین درخواست‌ها برای ETF بیت‌کوین از طرف برادران وینکلووس در سال ۲۰۲۳ به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) ارائه شد.

در یک صندوق قابل معامله در بورس که قیمت سهام را دنبال می‌کند، سهم‌هایی وجود دارد که دارایی‌های صندوق محسوب می‌شوند و شرکتی که آنها را خریداری کرده است، سهام تقسیم شده را در بورس ارائه می دهد. این سهم‌ها تقریبا ۲۴ ساعت در روز و هفت روز در هفته معامله می‌شود.

آیا در ETFهای بیت کوین، ارز دیجیتال وجود دارد؟

بسیاری از طرفداران کریپتو تصور می‌کنند که یک ETF بیت کوین شامل بیت کوین‌هایی است که توسط یک شرکت خریداری شده‌ و این شرکت آنها را به اوراق بهادار تبدیل و سهام را به سرمایه‌گذاران عرضه می‌کند. با این حال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده (SEC) این تصور را به طور قاطع رد می‌کند. طبق گفته این رگولاتور مالی، هیچ ETF ارز دیجیتالی وجود ندارد که مستقیما با یک کوین در ارتباط باشد.

ساتوشی چیست و چه تاثیری در خرید و فروش بیت کوین دارد؟

اولین ETF رسمی مرتبط با بیت کوین،  بیت کوین پروشیرز (BITO) بود که توسط SEC در اکتبر ۲۰۲۱ تایید و در بورس نیویورک فهرست شد. این صندوق که عنوان اولین ETF بیت کوین در آمریکا را یدک می‌کشد، توانست در روز نخست عرضه‌اش در بورس سهام نیویورک، حجم معاملات یک میلیارد دلاری را ثبت کند. در طول تاریخ، فقط یکی از ETFهای شرکت بلک‌راک با ۱.۱۶ میلیارد دلار در روز نخست، حجم معاملات بالاتری را نسبت به ETF پروشیرز ثبت کرده‌است.

اهداف ETF بیت کوین چیست؟

اهداف ETF بیت کوین

ETFهای بیت کوین در شکل فعلی که مدل مورد تایید بسیاری از سرمایه گذاران نیز هست، به گونه‌ای طراحی شده اند که به افراد بیشتری اجازه می‌دهد تا بدون صرف هزینه‌های زیاد و دردسرهای خرید، در بیت کوین سرمایه گذاری کنند. این صندوق‌ها نیازی به طی کردن رویه‌های امنیتی پیچیده ندارند و نیازی نیست که علاقه‌مندان حتما سرمایه زیادی برای ورود داشته‌باشند. در عین حال به کاربران امکان می‌دهد در بازاری که از قبل با آن آشنایی دارند، سرمایه‌گذاری کنند.

میزان امنیت صندوق‌های قابل معامله بیت کوین

یکی از ویژگی‌های این صندوق‌ها امنیت بالای آنها محسوب می‌شود. در حالی که شما از نظر فنی ارز دیجیتالی در کیف پول خود ندارید، اما کلیدهای امنیتی دارید که باید از آنها محافظت کنید. اگر ارز دیجیتال خود را از طریق صرافی خریداری می‌کنید، می‌توانید انتخاب کنید که کلیدهایتان را در صرافی در صورتی که آن سرویس را ارائه می‌دهد، ذخیره شود.

با این حال، کیف پول‌ها و صرافی‌ها را می‌توان هک کرد و کلیدها را دزدید که به این معنی است که ارز دیجیتال شما می‌تواند به سرقت برود. با استفاده از چندین روش می‌توانید کلیدهای خود را به صورت آفلاین ذخیره کنید، اما هیچ یک از این روش ها ۱۰۰ درصد ایمن یا تضمین شده نیستند. یک ETF شما را ملزم نمی‌کند که هیچ ارز دیجیتالی داشته باشید، کلیدها را با خیال راحت ذخیره کنید، یا کلیدها را بین انواع مختلف ذخیره‌سازی جابه‌جا کنید. در هر صورت شما سهام‌دار صندوقی هستید که صاحب هیچ ارز دیجیتالی در آن نیست. این مزیت امنیت دارایی شما را بالا می‌برد.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و فروش اتریوم در صرافی ارز دیجیتال

تسهیل سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین با ETF

یکی از مهمترین موانع برای سرمایه‌گذاران، قیمت بالای بیت کوین است. بیت کوین (BTC) اندکی پس از فهرست شدن ETF بیت کوین پروشیرز در NYSE، رکورد نزدیک به ۶۹۰۰۰ دلار در هر BTC را ثبت کرد. چند سال بعد، قیمت آن به زیر ۱۷۰۰۰ دلار کاهش یافت و اکنون بین ۲۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ دلار معامله می‌شود. بنابراین، حتی با کاهش قیمت‌ نیز سرمایه‌گذاران خرد ممکن است بودجه لازم برای خرید یک بیت کوین را نداشته‌باشند. یک ETF به شما این امکان را می‌دهد تا با توجه به بودجه، میزان تحمل ریسک و اهداف سرمایه‌گذاری، در BTC سرمایه‌گذاری کنید.

معامله‌گران سرمایه‌گذاری در ETFها را به خرید مستقیم BTC ترجیح می‌دهند

لازم به ذکر است که ETFها در سراسر جهان به‌عنوان سرمایه‌گذاری بسیار بهتری نسبت به ارزهای رمزنگاری شده شناخته می‌شوند. بنابراین، اگر شما نیز علاقه‌مند به مشارکت در سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال هستید، یک ETF به شما امکان می‌دهد به‌جای یادگیری در مورد بلاک چین، استخراج، صرافی‌های غیرمتمرکز، دفتر کل توزیع شده، ذخیره‌سازی کلید خصوصی و ارز دیجیتال، روی تجارت دارایی که از قبل با آن آشنایی دارید، تمرکز کنید.

تحلیل بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های تکنیکال BTC

چگونه در ETF بیت کوین سرمایه گذاری کنیم؟

اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در ETFهای بیت کوین هستید، می‌توانید از طریق کارگزاری آنها را خریداری کنید. چندین ETF بیت کوین وجود دارد که در صرافی‌هایی مانند بورس نیویورک ARCA و نزدک معامله می‌شوند، این ETFها عبارتند از پروشیرز (BITO)، والکری (BTF)، وان‌اک (XBTF) و ETF جهانی بلاک چین و استراتژی بیت کوین (BITS).

توجه به این نکته مهم است که این ETFها فقط از معاملات آتی بیت کوین تشکیل نشده‌اند. در بیشتر موارد، آنها در اوراق بهادار سنتی سرمایه‌گذاری می‌کنند و قراردادهای آتی بیت کوین را فقط زمانی که به نفع استراتژی صندوق باشد، نگه می‌دارند. به عنوان مثال، صندوق استراتژی بیت کوین پروشیرز به گونه‌ای طراحی شده‌است که قراردادهای آتی بیت کوین را تنها زمانی که موقعیت‌ها سودآور هستند، نگه می‌دارد. در غیر این صورت، می‌تواند اوراق بهادار شرکت‌های مرتبط با بیت کوین و ابزارهای بازار پول را نگه دارد.

آیا خرید ETF بیت کوین سرمایه‌گذاری پرریسکی است؟

همانطور که می‌دانید، ETF بیت کوین یک صندوق قابل معامله در بورس است که قیمت بیت کوین را از طریق بازارهای نقدی، مشتقات یا مالکیت بیت کوین ردیابی می‌کند. این یک سرمایه‌گذاری جزو سرمایه‌گذاری‌های پرریسک محسوب می‌شود، بنابراین بهتر است قبل از خرید با یک مشاور حرفه‌ای مشورت کنید.

بهترین ETF برای بیت کوین چیست؟

طبق موارد اشاره شده در بالا، چندین ETF بیت کوین از جمله پروشیرز (BITO)،  والکری (BTF)، وان‌اک (XBTF) و ETF جهانی بلاک چین و استراتژی بیت کوین (BITS) در دسترس هستند که همه آنها بر اساس قیمت قراردادهای آتی بیت کوین فعالیت می‌کنند. با این وجود برای انتخاب مناسب‌ترین صندوق بهتر است قبل از خرید ETF بیت کوین با یک مشاور حرفه‌ای مشورت کنید.

فرجام سخن

در نهایت باید گفت که ETFهای بیت کوین وجوهی هستند که قراردادهای آتی بیت کوین را ارائه می‌کنند. این صندوق‌ها به معامله‌گران اجازه می‌دهند که بدون سرمایه‌گذاری مستقیم در بیت کوین راهی برای خرید این دارایی‌های پر نوسان و گاه پرسود در داشته باشند. علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این نوع دارایی‌ها بعد از انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم در صرافی‌های رسمی اقدام به خرید این دارایی‌ها کنند.

سوالات پرتکرار درباره ETF بیت کوین

  • آیا در ETFهای بیت کوین، ارز دیجیتال وجود دارد؟

    خیر، طبق گفته SEC، هیچ ETF ارز دیجیتالی وجود ندارد که مستقیما با یک کوین در ارتباط باشد.

  • آیا صندوق‌های قابل معامله بیت کوین امن هستند؟

    یکی از ویژگی‌های این صندوق‌ها امنیت بالای آنها است. چون شما از نظر فنی، ارز دیجیتالی در کیف پول خود ندارید، اما کلیدهای امنیتی دارید که باید از آنها محافظت کنید.

  • چگونه در ETF بیت کوین سرمایه گذاری کنیم؟

    اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در ETFهای بیت کوین هستید، می‌توانید از طریق کارگزاری آنها را خریداری کنید. چندین ETF بیت کوین وجود دارد که در صرافی‌هایی مانند بورس نیویورک ARCA و نزدک معامله می‌شوند، این ETFها عبارتند از پروشیرز (BITO)، والکری (BTF)، وان‌اک (XBTF) و ETF جهانی بلاک چین و استراتژی بیت کوین (BITS).

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا