آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

همبستگی دلار و بیت کوین؛ آنچه معامله گران باید در مورد این رابطه بدانند

آیا روند حرکتی دلار و بیت کوین با یکدیگر همبستگی دارد؟ یکی از مهمترین پرسش‌هایی که اغلب معامله‌گران در بازارهای مالی با آن مواجه می‌شوند، چگونگی ارتباط میان شاخص دلار و بیت کوین است. در پاسخ به این پرسش باید گفت به لحاظ تاریخی، بین قیمت بیت کوین و ارزش دلار آمریکا همبستگی منفی وجود داشته است. این بدان معنی است که وقتی دلار قوی است، قیمت بیت کوین تمایل به کاهش دارد و بالعکس زمانی که قدرت دلار در نقطه ضعف قرار دارد، بیت کوین روند صعودی را در پیش می‌گیرد. یکی از دلایل همبستگی منفی دلار و بیت کوین این است که بیت کوین اغلب به عنوان پوششی در برابر تورم دیده می‌شود. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس چگونگی تاثیر شاخص دلار بر حرکات بازار کریپتو و آنچه سرمایه‌گذاران باید درمورد این رابطه بدانند را بررسی خواهیم کرد.

پادکست همبستگی دلار و بیت کوین

آشنایی با شاخص دلار

همبستگی دلار و بیت کوین
نمودار شاخص DXY در تریدینگ ویو

شاخص دلار یا DXY، میانگین وزنی ارزش دلار آمریکا نسبت به سبدی از ارزهای دیجیتال است. ارزهای موجود در این سبد عبارتند از: یورو، ین ژاپن، پوند انگلیس، دلار کانادا، کرون سوئد و فرانک سوئیس. DXY با در نظر گرفتن میانگین هندسی ارزش این ارزها محاسبه می‌شود.

DXY یک معیار پرکاربرد برای اندازه‌گیری قدرت دلار در برابر سایر ارزهای اصلی است. DXY وقتی در حال افزایش است، به این معنی است که دلار نسبت به سایر ارزها قوی‌تر می‌شود و وقتی DXY در حال سقوط است، بدان معناست که دلار در حال ضعیف‌تر شدن در قبال این ارزها است.

رابطه بین شاخص دلار و بیت کوین

رابطه بین شاخص دلار و بیت کوین
این نمودار نشان می‌دهد دلار قوی‌تر با بیت کوین ضعیف‌تر همبستگی دارد

اما نمودار DXY چگونه بر بازار ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد؟ پاسخ در این واقعیت نهفته است که دلار آمریکا، ارز ذخیره جهانی است. به زبان ساده‌تر یعنی اینکه بیشتر معاملات جهانی به دلار انجام می‌شود و بسیاری از کشورها مقادیر قابل توجهی از دلار آمریکا را ذخیره می‌کنند.

پل بلاکچین چیست و چگونه کار می‌کند؟

در نتیجه، تغییرات در ارزش دلار می‌تواند اثر موجی در سراسر اقتصاد جهانی از جمله بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد. وقتی دلار قوی است، سرمایه‌گذاران تمایل دارند به سمت دارایی‌های ایالات متحده مانند سهام و اوراق قرضه و همچنین خود دلار هجوم ببرند. این موضوع می‌تواند منجر به کاهش تقاضا برای دارایی‌های جایگزین، از جمله ارزهای دیجیتال شود.

برعکس زمانی که دلار ضعیف است، سرمایه‌گذاران ممکن است تمایل بیشتری به جستجوی دارایی‌های جایگزینی داشته باشند که بازدهی بالاتری ارائه می‌دهند. این روند منجر به افزایش تقاضا برای ارزهای دیجیتال می‌شود، زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال فرصت‌هایی برای تنوع بخشیدن به پرتفوی خود هستند.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید بیت کوین از صرافی ارز دیجیتال

ارتباط میان بیت کوین و بازار سهام آمریکا

نمودار بالا همچنین ارتباط میان بیت کوین و بازار سهام آمریکا را نشان می‌دهد. همبستگی بین بازار ارز دیجیتال و بورس به معنی حرکت قیمت آنها همزمان باهم است. همبستگی مثبت دو بازار با هم زمانی رخ می‌دهد که قیمت هر دو، همزمان در جهت مشترکی حرکت کنند و همبستگی منفی حالتی است که آن‌ها، در یک زمان در جهت خلاف یکدیگر حرکت کنند.

تاثیر نمودار DXY بر بیت‌ کوین

بیت کوین اغلب به‌عنوان معمای بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود، زیرا این ارز دیجیتال پرمعامله‌ترین و شناخته شده‌ترین ارز دیجیتال است. در نتیجه، قیمت بیت کوین اغلب به عنوان یک فشارسنج برای کل بازارارزهای دیجیتال در نظر گرفته می‌شود.

از لحاظ تاریخی، رابطه‌ایی منفی بین قیمت بیت کوین و ارزش دلار آمریکا وجود داشته است. این بدان معناست که وقتی دلار قوی است، قیمت بیت کوین تمایل به کاهش دارد و بالعکس.

یکی از مهمترین دلایل این همبستگی منفی این است که بیت کوین اغلب به عنوان پوششی در برابر تورم دیده می‌شود. زمانی که ارزش دلار به دلیل فشارهای تورمی در حال کاهش است، سرمایه‌گذاران ممکن است به بیت کوین به عنوان راهی برای محافظت از دارایی‌های خود روی آورند.

عامل دیگر، نقش دلار در اقتصاد جهانی است. به عنوان ارز ذخیره جهان، تغییرات در ارزش دلار می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد جهانی از جمله بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد.

عوامل موثر بر بازار کریپتو

در حالی که بررسی نمودار DXY عامل مهمی است که باید هنگام تجزیه و تحلیل بازار ارزهای دیجیتال در نظر گرفت، اما به هیچ‌وجه تنها عامل حائز اهمیت نیست. عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند بر قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر بگذارند از جمله:

  • عرضه و تقاضا: درست مانند هر دارایی دیگری، عرضه و تقاضا بر قیمت ارزهای دیجیتال حاکم است. زمانی که تقاضا برای یک ارز دیجیتال خاص زیاد باشد و عرضه محدود باشد، قیمت آن افزایش می‌یابد. برعکس، زمانی که تقاضا کم و عرضه زیاد باشد، قیمت تمایل به کاهش دارد.
  • تحولات نظارتی: مقررات و سیاست‌های دولتی می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر بازار ارزهای دیجیتال داشته باشند. به عنوان مثال، سرکوب‌های نظارتی در صرافی‌های ارزهای دیجیتال یا ICOها می‌تواند منجر به کاهش تقاضا برای ارزهای دیجیتال شود.
  • احساسات سرمایه‌گذار: روانشناسی سرمایه‌گذاران نیز می‌تواند در قیمت ارزهای دیجیتال نقش داشته باشد. زمانی که سرمایه‌گذاران نسبت به آینده یک ارز دیجیتال خاص خوشبین هستند، قیمت آن افزایش می‌یابد. برعکس، زمانی که سرمایه‌گذاران بدبین یا نامطمئن هستند، قیمت تمایل به کاهش دارد.
  • تحولات فناوری: توسعه فناوری‌های جدید یا بهبود فناوری‌های موجود می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد. به عنوان مثال، پذیرش فناوری بلاک چین می‌تواند ارزش ارزهای دیجیتالی را که از آن استفاده می‌کنند، افزایش دهد.

چه ارزهایی با بیت کوین همبستگی ندارند؟

قیمت بیت کوین ارتباط تنگاتنگی با چندین دارایی مالی دارد، اما دلایل مختلفی برای ارتباط آن با برخی فلزات گرانبها و سهام وجود دارد.

گزارشی که در اکتبر ۲۰۲۲ توسط موسسه انتشارات دیجیتال چندرشته‌ای منتشر شد به چندین نتیجه کلیدی درمورد همبستگی بیت کوین با دارایی‌های مالی سنتی رسید از جمله:

  • نوسان شدید بازار بیت کوین به این معنی است که همبستگی‌های بلندمدت قوی‌تر از همبستگی‌های کوتاه‌مدت است.
  • ارتباط مثبت بین بیت کوین و دارایی‌های ریسکی در طول شوک‌های شدید مانند دوران کووید-۱۹ افزایش می‌یابد.
  • بیت کوین به طور مثبت با دارایی‌های ریسکی همگرایی دارد و با دلار آمریکا می‌تواند رابطه منفی داشته باشد.

این در حالی است که طبق ارزیابی‌ها، تنها جفت ارزهای فیات که هیچ همبستگی معنی‌داری با بیت کوین نشان نداده‌اند، ین ژاپن و پوند بریتانیا بوده‌اند. همچنین این سه دارایی رمزنگاری، کمترین ارتباط را با بیت کوین دارند: دوج کوین، اتریوم و کاردانو.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید تتر در صرافی ارز دیجیتال

رابطه بیت کوین و طلا

وقتی صحبت از همبستگی بیت کوین با کالاها و فلزات گرانبها به میان می‌آید، نقره در بازتاب حرکت قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۹ بر طلا پیشی می‌گیرد. گزارش نوامبر ۲۰۲۲ که توسط جردن دویل و اوراو سونی از موسسه CFA با عنوان «چگونه ارزهای دیجیتال با طبقات دارایی سنتی ارتباط دارند؟» ارائه شد، ارتباط برخی از دارایی‌ها با بیت کوین را روشن می‌کند.

براساس این گزارش، نقره از اکتبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۲ با ضریب همبستگی ۰.۲۶ نزدیکترین کالا به بیت کوین بوده است. در مقایسه، همبستگی طلا فقط ۰.۱۵ بوده که شاید به دلیل نوسانات بیشتر نقره بوده است. بنابراین با وجود اینکه بیت کوین در اصطلاح به «طلای دیجیتال» معروف است، ضعیف‌ترین همبستگی با این فلز گرانبها را داشته است.

به طور کلی باید این موضوع را در نظر داشت که همبستگی‌های بیت کوین یک توپ کریستالی نیست. این بدان معناست که به دلیل نوسانات زیاد قیمت بیت کوین، همه همبستگی‌ها می‌توانند در یک لحظه تغییر کنند. با این حال، داده‌های مورد استفاده در اینجا تصویر دقیقی از دارایی‌هایی ارائه می‌دهد که نزدیکترین همبستگی با بیت کوین را داشته‌اند.

به طور خلاصه چند نکته وجود دارد:

  • دارایی که در طول عمر خود بیش از ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ درصد افزایش یابد، ممکن است با چیزهای دیگری مرتبط نباشد.
  • همبستگی بین بیت کوین، طلا و سهام فناوری اغلب در بازه‌های زمانی بیش از یک یا دو سال قابل مشاهده نیست.
  • تا حد زیادی به دلیل دو نکته قبلی، همبستگی‌ها اهمیت چندانی ندارد.

سرمایه‌گذاران بهتر است این را در هنگام تفسیر بازارها در نظر داشته باشند. بانکداری بر روی هر همبستگی خاص به عنوان بخشی از یک استراتژی می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد، زیرا این همبستگی می تواند هر لحظه از بین برود.

راز موفقیت

رابطه بین نمودار DXY و بازارهای ارزهای دیجیتال، رابطه‌ای چندوجهی است. در حالی که تغییرات در ارزش دلار می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر تقاضای ارزهای دیجیتال داشته باشد، عوامل دیگری نیز وجود دارد که سرمایه‌گذاران باید در هنگام تجزیه و تحلیل بازار در نظر بگیرند.

برای موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران باید از همه این عوامل مطلع باشند و برای انطباق با شرایط متغییر بازار آماده باشند. سرمایه‌گذاان با زیر نظر گرفتن نمودار DXY و سایر شاخص‌ها، می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌ای اتخاذ کنند که به آنها در دستیابی به اهداف سرمایه‌گذاری خود کمک کند.

به طور کلی، بازار کریپتوکارنسی فضایی هیجان‌انگیز و به سرعت در حال تحول است، با فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذارانی که مایل به انجام تکالیف خود و ریسک‌های حساب شده هستند.

پرسش های متداول درمورد ارتباط بین دلار و بیت کوین

  • آیا روند دلار و بیت کوین با یکدیگر همبستگی دارد؟

    به لحاظ تاریخی، بین قیمت بیت کوین و ارزش دلار آمریکا همبستگی منفی وجود داشته است. این بدان معنی است که وقتی دلار قوی است، قیمت بیت کوین تمایل به کاهش دارد و بالعکس زمانی که قدرت دلار در نقطه ضعف قرار دارد، بیت کوین روند صعودی را در پیش می‌گیرد

  • چه عواملی بر بازار کریپتو تاثیرگذار هستند؟

    عرضه و تقاضا، تحولات نظارتی، احساسات سرمایه‌گذار و تحولات فناوری

  • چه ارزهایی با بیت کوین همبستگی دارند؟

    بیت کوین به طور مثبت با دارایی‌های ریسکی همگرایی دارد و با دلار آمریکا می‌تواند رابطه منفی داشته باشد

  • بیت کوین و طلا چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

    با وجود اینکه بیت کوین در اصطلاح به «طلای دیجیتال» معروف است، ضعیف‌ترین همبستگی با این فلز گرانبها را داشته است

بهاره چراغی

من بهاره چراغی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری از دانشگاه خبر تهران مرکز هستم. حدود 12 سال است که در زمینه تولید محتوا با مهم‌ترین رسانه‌های مکتوب و آنلاین ایران همکاری دارم. از سال 1398 با بالا گرفتن تب سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو به این بازار علاقه‌مند و با گذراندن دوره‌های مختلف وارد دنیای جدیدی از بازارهای مالی شدم. من اینجا کنار شما او‌ام‌پی فینکسی‌های عزیز هستم تا بتوانم تحلیل‌ها، مفاهیم اقتصادی و خبرهای روز دنیای ارزهای دیجیتال را با زبان ساده با شما به اشتراک بگذارم. امیدوارم بتوانیم در کنار هم مسیر امنی برای سرمایه‌گذاری و ترید را تجربه و طی کنیم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا