اخبار ارز دیجیتال

ارز دیجیتال با پشتوانه یورو چیست؟ معرفی EURT و EURC

استیبل کوین‌ها نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که ارزش آن‌‌ها به دارایی دیگری مانند ارز فیات وابسته‌ است. این نوع از ارزهای دیجیتال امکان اتصال اکوسیستم مالی کریپتو به دنیای مالی سنتی را فراهم می‌کنند و می‌توان از آن‌ها در خدمات مالی مختلف مبتنی بر بلاک چین و پرداخت‌ها استفاده کرد. یورو تتر (EURt) و یورو کوین (EURC) از معروف‌ترین استیبل کوین‌ها با پشتوانه یورو هستند. قیمت این ارزها هم راستا با قیمت یورو حرکت می‌کند و در بازار رمزارزها خرید و فروش می‌شود. برای اینکه با ارز دیجیتال با پشتوانه یورو بیشتر آشنا شوید، در ادامه این مقاله با صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس همراه باشید.

پادکست ارز دیجیتال با پشتوانه یورو

استیبل کوین (Stablecoin) چیست؟ 

تمامی رمزارزها در بازار کریپتو بر اساس استیبل کوین‌ها ارزش گذاری می‌شوند. هدف اصلی از انتشار استیبل کوین‌ها کنترل نوسانات ذاتی بازار و حفظ دارایی سرمایه گذاران است. استیبل کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال به تامین نقدینگی و حفظ ثبات کمک می‌کنند و انجام معاملات بر اساس یک پایه مالی دیجیتال را ممکن می‌سازند. استیبل کوین‌ها به صورت جفت‌های معاملاتی با سایر ارزهای دیجیتال پرنوسان، در صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز قابل معامله هستند. دو مورد از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال با پشتوانه یورو، EURT و EURC هستند. 

ویژگی‌های استیبل کوین ها

ارز دیجیتال با پشتوانه یورو ویژگی‌هایی مانند سایر استیبل کوین‌ها را دارا است؛ با این تفاوت که ارزش ذاتی آن متصل به ارز فیات یورو است. از مهم‌ترین ویژگی‌های ارز یورو تتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پشتوانه قوی: استیبل کوین‌ها معمولاً دارای پشتوانه مالی هستند، که می‌تواند شامل پول فیات، سهام، دارایی‌های فیزیکی و موارد دیگر باشد.
  2. شفافیت بالا: بسیاری از استیبل کوین‌ها اطلاعاتی درباره پشتوانه و روند صدور آن‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا شفافیت را افزایش دهند. کاربران می‌توانند عرضه در گردش توکن‌ها و ذخایر یوروی مربوطه را مشاهده کنند. بدین ترتیب، حرکت وجوه در زمان واقعی و بدون تکیه بر واسطه‌های متمرکز قابل پیگیری است.
  3. ثبات قیمت: پیوند با یورو باعث می‌شود که ارزش استیبل کوین‌های EURC و EURT در مقایسه با سایر دارایی‌‎های دیجیتال نسبتاً ثابت باقی می‌ماند. بنابراین ارز دیجیتال با پشتوانه یورو به گزینه‌ای جذاب برای کاربرانی تبدیل می‌شود که به دنبال ذخیره ارزش دارایی‌های خود و کاهش ریسک ناشی از نوسانات هستند. 
ارز دیجیتال با پشتوانه یورو چیست؟ معرفی EURT و EURC صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس

ارز دیجیتال یورو تتر (EURt) چیست؟

EURt مخفف یورو تتر، یک ارز دیجیتال است که با نسبت ۱:۱ به ارزش یورو متصل شده‌است. این بدان معناست که به ازای هر توکن EURt در گردش، معادل یک یورو در ذخیره وجود دارد که این مکانیسم موجب ثبات قیمت EURt می‌شود. استیبل کوین با پشتوانه یورو توسط شرکت تتر ایجاد و توسط صرافی رمز ارز بیت فینکس (Bitfinex) اداره می‌‌شود. شرکت تتر منحصرا به انتشار ارزهایی با پشتوانه فیات و یا دارایی‌های ارزشمند می‌پردازد. ارز USDT با پایه دلار ایالات متحده و XAUT با پایه انس طلا از سایر استیبل کوین‌های ارائه شده توسط این شرکت است. توکن‌ یورو تتر مبتنی بر استاندارد ERC-20 بوده و عمدتا روی بلاکچین اتریوم (ETH) و سایر بلاک چین‌ها مانند سولانا (Solana) و بایننس چین (Smart Chain) صادر می‌شوند.

نمادEURtشبکهERC-20
عرضه در گردش۳۶,۳۸۷,۳۴۰ EURt صرافی OKX
مارکت کپ$۳۸,۵۸۰,۹۵۲لینک وب‌سایتhttps://tether.to/en/
توسعه دهندهبنیاد تترلینک وایت پیپرhttps://tether.to/en/transparency/

استیبل کوین یورو تتر(EURT) چگونه کار می‌کند؟

تتر لیمیتد (Tether Limited) واریز و برداشت فیات را از طرف کاربران می‌پذیرد. این شرکت مسئول مینت کردن و سوزاندن ارز دیجیتال یورو تتر مطابق با ذخایر تحت مدیریت است. نحوه کارکرد یورو تتر مانند سایر استیبل کوین‌ها است. یک سرمایه‌گذار خصوصی یا یک موسسه با هدف درخواست برای صدور EURT ثبت نام می‌کند. برای انجام این کار، متقاضی یک روند KYC در شرکت تتر انجام می‌دهد. در مرحله بعد، متقاضی مقدار مشخصی یورو را به حساب بانکی شرکت تتر واریز می‌کند. این وثیقه مورد استفاده برای صدور EURT خواهد بود. پس از انجام سپرده، Tether Limited توکن های EURT را ایجاد کرده و به حساب کاربر اعتبار می‌دهد. ارز یورو تتر با توجه به سپرده در نسبت ۱ به ۱ ایجاد می‌شود. سپس، متقاضی می‌تواند از آن‌ها مانند هر توکن ERC-20 دیگری استفاده کند. لازم به ذکر است که EURT از قوانین عملیاتی توکن‌های ERC-20 پیروی می‌کند، بنابراین اگر توکن‌های EURT دریافت می‌کنید، باید یک کیف پول سازگار با ERC-20 داشته باشید.

ارز دیجیتال یورو کوین (EURC) چیست؟

یورو کوین یک توکن ERC-20 است که در ژوئن ۲۰۲۲ توسط شرکت سیرکل (Circle) روی بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شد. سیرکل (Circle)  یک شرکت فناوری پرداخت است که در سال ۲۰۱۳ توسط جرمی الیر و  شان نویل تاسیس شد. تمام EURC در گردش به‌صورت ۱:۱ توسط یورو پشتیبانی می‌شوند؛ این بدان معناست که هر EURC همیشه در ازای یک یورو قابل بازخرید است. EURC به سرعت مورد توجه قرار گرفت و تا ژانویه ۲۰۲۳ مارکت کپ آن به بیش از ۲۵ میلیون یورو رسید.

نمادEURCشبکهERC-20
عرضه در گردش۴۰,۸۷۶,۷۵۷ EURCصرافیCoinbase
مارکت کپ$۴۳,۲۹۷,۱۹۸لینک وب‌سایتhttps://www.circle.com/
توسعه دهندهCircle financialلینک وایت پیپر

استیبل کوین یورو کوین EURC چگونه کار می‌کند؟

یورو کوین یک استیبل کوین با وثیقه نقدی است، به این معنی که سیرکل (Circle) ارزشی معادل توکن را از دارایی‌های واقعی یورو به عنوان وثیقه در اختیار موسسات مالی می‌گذارد. دارایی‌های این شرکت نیز ماهانه توسط Grant Thornton LLP (یک شرکت حسابداری شخص ثالث) بررسی می‌شود تا کاربران اطمینان حاصل کنند که EURC به طور کامل توسط یورو فیات پشتیبانی شده‌است. یورو کوین یک توکن ERC-20 است که در ابتدا روی شبکه اتریوم ساخته و سپس به پالیگان منتقل شد. این ارز دیجیتال با پشتوانه یورو را می‌توان در صرافی‌های متمرکز مانند Coinbase و همچنین صرافی‌های غیرمتمرکز مانند Curve و Uniswap خرید و فروش کرد.

ارز دیجیتال با پشتوانه یورو چیست؟ معرفی EURT و EURC صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس

تفاوت‌های ارز دیجیتال با پشتوانه یورو نسبت به ارز فیات

خرید و سرمایه گذاری در استیبل کوین‌ها مزایای زیادی نسبت به ارزهای فیات برای معامله گران به وجود می‌آورند که در این بخش به ذکر مهم‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم:

  • تراکنش‌های بین المللی با کارمزد پایین: از طریق ارزهای دیجیتال با پشتوانه یورو، افراد این امکان را دارند که بدون نیاز به واسطه‌هایی مانند بانک‌ها و به صورت آنی ارسال و پرداخت داشته باشند. بدین گونه، هزینه‌های تراکنش کاهش یافته و تاخیرهای مرتبط با سیستم‌های بانکداری سنتی از بین می‌رود.
  • دسترسی۲۴/۷: به لطف سیستم بلاکچین و قراردادهای هوشمند، کاربران می‌توانند از طریق صرافی‌ها و پلتفرم‌های مختلف، ارزهای دیجیتال با پشتوانه یورو را در تمام ساعات شبانه روز و با نقدشوندگی لحظه‌ای مبادله کنند. این در حالیست که برای معامله یورو فیزیکی می‌بایست در ساعات خاصی از روز به صرافی‌های مستقر مراجعه کرده و درگیر مسائل مالی پیچیده شوند. 
  • حریم خصوصی و تمرکز زدایی: یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های بازار کریپتو نسبت به سایر بازارهای مالی تمرکز زدایی و حفظ حریم خصوصی است. در صورت خرید ارز فیات، تمام معاملات شما تحت نظر دولت و بانک مرکزی انجام می‌شود؛ اما فناوری کریپتو درجات مختلفی از حریم خصوصی را به کاربران ارائه می‌دهند و بهترین گزینه برای کسانی هستند که به دنبال سرمایه گذاری امن و خارج از فضای نظارتی و متمرکز هستند.

چالش‌ها و ریسک‌های ارز دیجیتال با پشتوانه یورو

قیمت ارز دیجیتال با پشتوانه یورو، مانند هر استیبل کوین دیگری به یک ارز فیات متصل است؛ بنابراین با چالش‌ها و ریسک‌های متعددی روبرو است. در این بخش به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • قوانین نظارتی: یکی از چالش‌های اصلی ارزهای دیجیتال با پشتوانه یورو، پیچیدگی‌های نظارتی است. نهادهای نظارتی ممکن است به دلیل نگرانی در مورد پولشویی، ثبات مالی و حمایت از پول‌های فیات، مقررات سختگیرانه‌ای را روی استیبل کوین ها وضع کنند.
  • خطر هک یا سرقت: استیبل کوین‌های با پشتوانه یورو به فناوری بلاک چین و قراردادهای هوشمند متکی هستند. آسیب پذیری در قراردادهای هوشمند یا شبکه های بلاک چین می تواند استیبل کوین را در معرض هک، سرقت یا نقص فنی قرار دهد.
  • ذخایر پشتوانه: اگر صادرکننده استیبل کوین با پشتوانه یورو ذخایر کافی برای پشتیبانی از این ارز را در اختیار نداشته باشد، احتمال عدم پایداری و یا از بین رفتن پروژه افزایش می‌یابد. بنابراین کاربران باید نسبت به توانایی صادرکننده برای بازخرید ارزش اسمی آن توکن اطمینان داشته باشند. 
  • ریسک نرخ مبادله: اگرچه هدف استیبل کوین‌ها حفظ پیوند ۱:۱ با یورو است، اما نوسانات شدید و اخبار مهم می‌توانند سبب برهم زدن این توازن شده و شکاف قابل توجهی در نرخ مبادله ایجاد کنند. 

آینده ارز دیجیتال با پشتوانه یورو چگونه خواهد بود؟

با وجود چالش‌هایی که به آن‌ها پرداختیم، آینده ارز دیجیتال با پشتوانه یورو بسیار امیدوار کننده است. از آنجایی که پذیرش ارزهای دیجیتال در حال گسترش است، احتمالاً استیبل کوین‌ها نقش مهمی در اقتصاد کریپتو و پر کردن شکاف بین امور مالی سنتی و دیجیتال ایفا خواهند کرد. بنابراین این بدیهی است که تمایل سرمایه گذاران به خرید ارز دیجیتال با پشتوانه یورو بیشتر از خرید یورو فیزیکی باشد. همچنین تبدیل کردن این استیبل کوین‌ها به سایر ارزهای دیجیتال برای نوسان گیری بسیار ساده بوده و نگهداری آن در کیف پول‌های ارز دیجیتال امکان‌پذیر است. 

سخن پایانی

در این مقاله با مفهوم استیبل کوین و دو ارز دیجیتال با پشتوانه یورو آشنا شدید؛ حالا دیگر می‌دانید که نحوه عملکرد این ارزها چگونه است و چرا می‌توانند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشند. در انتهای مقاله بنوسید که شما معمولا کدام استیبل کوین رو خرید و فروش می‌کنید و آیا خرید ارز دیجیتال با پشتوانه یورو را به خرید یورو فیزیکی ترجیح می‌دهید یا خیر؟

بهترین ارز دیجیتال با پشتوانه یورو کدام است؟

همانطور که در این مقاله توضیح داده شد، معروف ترین رمزارزها با پشتوانه یورو EURT و EURC هستند.

کاربرد ارز دیجیتال با پشتوانه یورو چیست؟

افرادی که قصد سرمایه گذاری در ارزهای خارجی مانند یورو را دارند اما می‌خواهند از مزایای سرمایه گذاری در بازار کریپتو بهره‌مند شوند، می‌توانند رمزارزهای اشاره شده در این مقاله را خریداری کنند.

نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال با پشتوانه یورو چگونه است؟

با مراجعه به صرافی‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم، مانند Coinbase و Uniswap می‌توانید ارز دیجیتال با پشتوانه یورو را خریداری کرده و در کیف پول دیجیتال خود نگهداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا