آموزش ارز دیجیتال

بررسی تفاوت بیت کوین با بیت کوین کش در بازار ارز دیجیتال

مسترکارت کارت مسافرتی

شاید نام بیت کوین و بیت کوین کش را در دنیای ارز دیجیتال شنیده باشید و در ذهن شما سوال ایجاد شود که تفاوت بیت کوین با بیت کوین کش چیست. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به بررسی تفاوت این دو می‌پردازیم. بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که به آگاهی عمومی دست یافت. این به عنوان یک روش پرداخت خارج از کنترل نهادهای حاکم یا سایر اشخاص ثالث آغاز شد.

بیت‌کوین کش یک ارز دیجیتال است که از یک فورک بلاک‌چین بیت‌کوین ایجاد می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران در برابر تغییر یا برنامه‌ریزی مجدد یک بلاک چین برای عملکرد آن‌طور که می‌خواهند رخ می‌دهد. بیت کوین کش در سال ۲۰۱۷ پس از اختلاف نظر توسعه‌دهندگان در مورد مسیر بیت کوین فورک شد.

پادکست بررسی تفاوت بیت کوین با بیت کوین کش در بازار ارز دیجیتال

نگاهی به تغییرات بیت کوین

در جولای ۲۰۱۷، استخرهای ماینینگ و شرکت‌هایی که تقریبا ۸۰ تا ۹۰ درصد از قدرت محاسباتی بیت‌کوین را نمایندگی می‌کنند، به فناوری سگویت بیت کوین (SegWit) رای دادند.این اصلاح باعث شد که میزان داده‌هایی که نیاز به تایید در هر بلاک دارند. با حذف داده‌های امضا از بلاک که باید در هر تراکنش پردازش شوند و قرار دادن آن‌ها در قسمت تراکنش صرافی، کاهش یابد. تخمین زده شده بود که داده‌های امضای تراکنش بخش بزرگی از داده‌های پردازش‌شده در هر بلاک را تشکیل می‌دهند، بنابراین این تغییر فناوری کم‌اهمیت نبود.

کد بیت کوین به دلیل این پیشرفت تغییر کرد، در حالی که در همان زمان، به گونه‌ای تغییر کرد که بلاک‌های بیت کوین دیگر به ۱ مگابایت محدود نمی‌شد. بلاک‌ها تغییری به نام وزن بلاک به دست آوردند که می‌تواند تا ۴M در مقیاس باشد.

آغاز کار بیت کوین کش

بیت‌کوین کش داستان متفاوتی دارد. بیت‌کوین کش توسط ماینرها و توسعه‌دهندگان بیت‌کوین آغاز شد، افرادی که به یک میزان نگران آینده ارز دیجیتال و قابلیت آن برای مقیاس‌پذیری به شکل موثر بودند. با این حال، این افراد اعتراضات خود را نسبت به ویژگی SegWit داشتند. آن‌ها احساس کردند که SegWit به طور معنادار به مسئله اساسی مقیاس‌پذیری نپرداخته است.

در ماه اوت ۲۰۱۷، برخی از ماینرها و توسعه‌دهندگان یک هاردفورک را آغاز کردند که به طور موثر یک بلاکچین و ارز جدید به نام بیت‌کوین کش (BCH) را ایجاد کرد. ارز بیت کوین کش دارای بلاکچین و مشخصات خود است، تفاوت بیت کوین با بیت کوین کش اندازه بلاک آن بود که به ۸ مگابایت افزایش یافت تا فرآیند تأیید تراکنش‌ها را سرعت دهد. این اندازه بلاک دارای یک سطح تنظیم‌پذیر است که اطمینان می‌دهد سرعت تایید تراکنش‌ها بدون توجه به تعداد ماینر‌هایی که آن را پشتیبانی می‌کنند، حفظ شود. اندازه بلاک حداکثر تا ۳۲ مگابایت در سال ۲۰۱۸ افزایش یافت.

مشاهده لیست قیمت ارز دیجیتال در صرافی او ام پی فینکس

۴ تفاوت بیت کوین با بیت کوین کش

تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش

اساسی‌ترین تفاوت بیت کوین با بیت کوین کش را می‌توان در مقیاس پذیری معرفی کرد. اما موارد بیشتری وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

الگوریتم‌های تنظیم سختی

الگوریتم‌های تنظیم سختی اولین مورد در تفاوت بیت کوین با بیت کوین کش است که به بررسی آن می‌پردازیم. در روزهای اولیه بیت کوین، ماینیگ ارز دیجیتال به قدری آسان بود که هر کسی با دسکتاپ می‌توانست شروع به استخراج کند و توکن‌های بیت کوین را جمع‌آوری کند. از آنجایی که بیت‌کوین یک ارز دیجیتال با بهره‌مندی از الگوریتم اثبات کار (POW) است، استخراج‌کنندگان بیت‌کوین با هش ریت بیشتر تمایل دارند در رقابت شدید برای تولید بلاک بعدی شرکت کنند.

پرسش مهمی که مطرح می‌شود این است اگر فردی به دستگاهی با قدرت پردازشی بسیار بالا دسترسی پیدا کند و بتواند همه بیت‌کوین‌ها را به‌طور ناگهانی استخراج کند، چه خواهد شد؟ ساتوشی ناکاموتو این وضعیت را پیش‌بینی کرد و مکانیسمی به نام «تنظیم سختی» را به وجود آورد.

تنظیم سختی تضمین می‌کند که عرضه یک ارز دیجیتال توسط توکنومیک که در کد منبع تعبیه شده، کنترل می‌شود و هیچ نهادی نمی‌تواند آن را خراب کند. هنگامی که قدرت هش افزایش پیدا می‌کند، سطح دشواری بلاک‌های استخراج افزایش می‌یابد و برعکس، وقتی قدرت هش کاهش می‌یابد، سطح دشواری نیز کمتر می‌شود.

هر دو بیت کوین و بیت‌کوین کش به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که زمان بلاک حدود ۱۰ دقیقه داشته باشند و سختی آن به صورت دوره‌ای بر اساس زمان استخراج بلاک‌های قبلی تنظیم می‌شود.

بیت کوین از الگوریتم تنظیم سختی (DAA) استفاده می‌کند، که در آن سختی هر بلاک ۲۰۱۶ تنظیم می‌شود. اگر بلاک‌های قبلی ۲۰۱۶ با سرعتی بیشتر از ۱۰ دقیقه در هر بلاک استخراج شوند، سختی افزایش پیدا کرده و اگر کمتر از ۱۰ دقیقه در هر بلاک استخراج شوند، سختی کمتر می‌شود. بیت کوین کش از الگوریتم تنظیم سختی اضطراری (EDA) استفاده می‌کند، این الگوریتم می‌گوید اگر اختلاف زمانی بین ۶ بلاک قبلی بیش از ۱۲ ساعت باشد، دشواری باید ۲۰ درصد کاهش یابد.

تفاوت‌های اندازه بلاک

مورد بعدی تفاوت بیت کوین با بیت کوین کش، تفاوت‌ در اندازه بلاک است. در بیت‌کوین، اندازه بلاک به ۱ مگابایت محدود شده در حالی که بیت‌کوین کش اندازه بلاک را به ۳۲ مگابایت افزایش داده، این امر امکان پردازش تعداد بیشتری تراکنش در هر بلاک و در نتیجه، افزایش توان شبکه را فراهم می‌کند. اندازه‌های بزرگتر بلاک نیز به معنای ذخیره‌سازی بیشتر داده‌ها در بلاکچین است. این موضوع می‌تواند باعث مشکلاتی در زمینه ذخیره‌سازی شود، به ویژه برای نودهایی که تراکنش‌ها و بلاک‌ها را اعتبارسنجی می‌کنند. افزایش محدودیت بلاک یک مسئله پیچیده است که شامل موازنه بین عوامل مختلفی مانند امنیت، غیرمتمرکز بودن و مقیاس‌پذیری می‌شود.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید سولانا در صرافی آنلاین ارز دیجیتال

قابلیت قرارداد هوشمند

قراردادهای هوشمند نوآوری هستند که توسط توسعه‌دهندگان اتریوم چند سال بعد از پیدایش بیت‌کوین ایجاد شدند پس می‌توان آن را یک تفاوت بیت کوین با بیت کوین کش معرفی کرد. به همین دلیل می‌توان گفت معماری بیت‌کوین به صورت ذاتی از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند. این مسئله منجر به یک مشکل شد، نبود قابلیت قرارداد هوشمند به این معنی بود که بیت‌کوین نمی‌تواند در پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) استفاده شود. برای حل این مشکل، به‌روزرسانی تپ روت (Taproot) معرفی شد.

به روزرسانی تپ روت باعث شد بیت‌کوین، محبوب‌ترین ارز دیجیتال، شروع به پشتیبانی از قراردادهای هوشمند کند. این کار با مخفی کردن تراکنش‌های قرارداد هوشمند به عنوان تراکنش‌های عادی بیت‌کوین انجام می‌شود که راه را برای بیت‌کوین Ordinals یا همان NFTهای روی بلاکچین بیت‌کوین هموار کرد.

علاوه بر این، یک راه‌حل پیشنهادی دیگر برای مقیاس‌پذیری صحیح بلاکچین بیت‌کوین، شبکه لایتنینگ بیت‌کوین نام دارد. شبکه لایتنینگ یک راه‌حل لایه ۲ است که روی شبکه بیت‌کوین ساخته شده و با استفاده از قابلیت قرارداد هوشمند، تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر را امکان‌پذیر می‌کند.

از طرف دیگر، بیت‌کوین کش به طور ذاتی از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد پروتکل‌های دیفای پیچیده‌تری را با استفاده از کش‌ اسکریپت (CashScript) زبان برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند بیت کوین کش، پیاده‌سازی کنند.

صدور توکن

هر دو شبکه بیت‌کوین و بیت‌کوین کش از صدور توکن شامل توکن‌های کاربردی سفارشی، استیبل‌کوین‌ها، NFTها و موارد دیگر پشتیبانی می‌کنند اما در نحوه انجام این کار تفاوت دارند.

برای صدور توکن‌ها روی بلاکچین بیت‌کوین، نیاز به استفاده از یک پلتفرم دیگر به نام اومنی (Omni Layer) وجود دارد. Omni Layer به عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز و بدون نیاز به اعتماد طراحی شده که به هر کسی اجازه می‌دهد تا توکن‌های سفارشی خود را ایجاد و صادر کند. این پروتکل از یک سری انواع تراکنش‌های خاص به نام ویژگی‌های هوشمند برای نمایش توکن‌ها روی بلاکچین بیت‌کوین استفاده می‌کند.

دارایی‌های دیجیتال سفارشی در بیت‌کوین کش به صورت ذاتی با استفاده از پروتکل اس ال پی (SLP) پیاده‌سازی می‌شوند، که یک استاندارد برای صدور و مدیریت توکن روی شبکه بیت‌کوین کش است. از ویژگی‌های کلیدی SLP می‌توان به استفاده و درک ساده آن اشاره کرد که باعث می‌شود برای کاربران گسترده‌تری قابل دسترسی باشد.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید بیبی دوج در صرافی آنلاین ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاری روی بیت‌ کوین یا بیت‌ کوین کش، کدام بهتر است؟

سرمایه‌گذاری روی بیت‌ کوین یا بیت‌ کوین کش، کدام بهتر است؟

به صورت بنیادی، هر دو بیت‌کوین و بیت‌کوین کش ارزهای دیجیتالی هستند که می‌توانند برای پرداخت کالاها و خدمات مانند پول‌های فیات استفاده شوند، با این حال تفاوت بیت کوین با بیت کوین کش حائز اهمیت است. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان مواردی مانند اهداف، فلسفه توسعه، اندازه بلاک‌ها، کارمزدهای تراکنش، مقیاس‌پذیری و غیره را نام برد. از نظر اهداف، بیت‌کوین بر تبدیل شدن به یک دارایی دیجیتال جهانی و ارز متمرکز است، در حالی که بیت‌کوین کش بر تبدیل شدن به یک سیستم پرداخت همتا به همتا تمرکز دارد.

پاسخ روشنی به این که بیت کوین بهتر است یا بیت کوین کش، وجود ندارد. بیت‌کوین کش به طور قطع بهبودهایی را معرفی کرده که بیت‌کوین فاقد آن‌ها است، اما در این فرآیند برخی توازن‌های مهم را از دست داده که بسیاری از طرفداران بیت‌کوین با آن موافق نیستند. مثل هر سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، این انتخاب به ترجیح شخصی شما برمی‌گردد.

پرسش‌های متداول در مورد مقایسه بیت کوین با بیت کوین کش

  • آیا بیت کوین کش امن است؟

    بیت کوین کش دارای شبکه کوچکتر، ارزش بازار و حجم معاملات روزانه کمتری است. یک شبکه کوچکتر امنیت کمتری دارد و معاملات کمتر ریسک نقدینگی را به وجود می‌آورند، زیرا ممکن است نتوانید به سرعت وارد و خارج شوید. در ۱۲ می ۲۰۲۴، بیت کوین کش حدود ۲۳۰۰۰ آدرس فعال داشت در حالی که بیت کوین بیش از ۵۲۱۰۰۰ آدرس داشت.

  • نقطه ضعف بیت‌کوین کش چیست؟

    بیت‌کوین کش نتوانست توجه و مشارکت مورد نیاز از سوی جامعه ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. زیرا بیت‌کوین از مزیت اولین بودن برخوردار است که موجب تثبیت تسلط آن می‌شود.

  • بیت کوین با بیت کوین کش چه فرقی دارد؟

    مهم‌ترین تفاوت بیت کوین با بیت کوین کش در مقیایس‌پذیری است، اگرچه تفاوت‌های دیگری نیز دارند.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا