مجموعه پادکست‌های کریپتوکست

اپیزود ششم کریپتوکست – بحران مالی آمریکا و تولد بیت کوین

بحران مالی ۲۰۰۸ آمریکا چگونه منجر به شکست پول و استقبال از بیت‌کوین شد؟

در اپیزود ششم کریپتوکست صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به بررسی بحران مالی آمریکا و تولد بیت کوین می‌پردازیم.

بعد از حمله به برج‌های دوقلو نیویورک در ۱۱ سپتامبر، بانک مرکزی آمریکا برای پیشگیری از وقوع رکود در اقتصاد، دست به کار شد و نرخ بهره بانکی را کاهش داد. یعنی افراد به راحتی می‌توانستند وام بگیرند و اکثر مردم وام خود را به خرید خانه اختصاص دادند.

افزایش تقاضا برای خرید خانه باعث شد تا دولت فدرال ساخت و ساز مسکن را افزایش دهد و قیمت مسکن نیز روز به روز بالاتر می‌رفت.

بعد از مدتی اقتصاد آمریکا به نقطه‌ای رسید که مسکن‌های ساخته شده زیادی داشت اما تقاضایی برای خرید آن‌ها وجود نداشت.

در نتیجه حباب قیمت خانه در امریکا ترکید و قیمت‌ها سقوط کردند. این اتفاق بانک‌ها و موسسه‌های مالی که به مردم وام مسکن داده بودند را درگیر ضررهای بزرگی کرد. مثلا بانک لمن برادرز با ۶۰۰ میلیارد دلار بدهی در تراز مالی خود روبه‌رو شد و اعلام ورشکستگی کرد.

این موضوع یک شکست بزرگ برای کل سیستم پولی و بانکداری امریکا بود. از آن‌جایی که اقتصاد آمریکا نقش بزرگی در اقتصاد کل دنیا داشت، ورشکستگی بانک‌های امریکایی یک فاجعه مالی بزرگ برای کل دنیا محسوب می‌شد.

در نتیجه کل دنیا اعتماد خود را نسبت به سیستم بانکداری سنتی که به صورت متمرکز بود و یک نهاد خاص مثل بانک مرکزی برای اقتصاد تصمیم میگرفت، از دست دادند.

در همین حوالی یعنی سال ۲۰۰۹ بود که بیت کوین به عنوان ناجی این بحران اقتصادی وارد بازی شد.

بیت کوین در مقایسه با سیستم بانکداری متمرکز دو مزیت مهم داشت. اول این که سیستم بیت کوین به طور کاملا غیرمتمرکز و بدون دخالت هیچ فرد یا سازمانی مثل بانک اداره می‌شد.

از طرف دیگه تعداد کل بیتکوین‌های جهان برابر ۲۱ میلیون واحد است یعنی برخلاف پول‌های فیات قابلیت چاپ کردن ندارند. این یعنی امکان دست کاری در عرضه و تقاضای بیت کوین وجود ندارد و دولت‌ها نمی‌توانند با ابزارهای پولی یا مالی که در اختیار دارند باعث تقویت یا تضعیف ارزش این رمزارز بشوند.

این دو مزیت می‌تواند بیت‌کوین را به یک سیستم پرداخت واحد در جهان تبدیل کند. یعنی شرایطی ایجاد شود که افراد بتوانند تنها از طریق یک کیف پول و بدون نیاز به نهادهای واسطه مثل بانک، تمام تراکنش‌های مالی خود را انجام بدهند.

بعد از گذشت ۱۴ سال از عمر بیتکوین، هنوز افراد بسیاری هستند که این دارایی را تنها یک روش سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند. درصورتی که بیت کوین و به صورت کلی ارزهای دیجیتال یک روش پرداخت بهینه در سطح بین‌الملل هستنند.

شاید جالب باشد که بدانید در حال حاضر شرکت‌های تجاری بزرگی مثل تسلا، مایکروسافت و BMW تراکنش‌های مالی خود را با استفاده از رمزارزها انجام می‌دهند.

تولد بیت کوین

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا