مجموعه پادکست‌های کریپتوکست

اپیزود بیستم کریپتوکست – مروری بر سیر تکامل اندیشه‌های اقتصادی

سیر تکامل اندیشه‌های اقتصادی

در اپیزود بیستم از کریپتوکست صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس با چهارمین قسمت از تاریخچه  اندیشه‌های اقتصادی همراه شما هستیم. در این پادکست در مورد سوسیالیست‌ها و دنیای رویایی‌ آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

در این پادکست کهکشان کریپتویی او ام پی فینکس رو برای شما معرفی کردیم که می‌توانید با واریز رمزارز، معامله یا هر دو، روزانه کش بک دریافت کنید.

در این پادکستمان به بحث در مورد دنیای رویایی سوسیالیسم برمی‌گردیم. در قسمت اول، درباره تاریخچه ظهور اقتصادی انسان صحبت کردیم. در قسمت دوم، به دوران آدام اسمیت پرداختیم که مخالف مرکانتیلیسم بود و بر اهمیت تولید و بازار آزاد تأکید داشت. در قسمت سوم، به تئوری‌های توماس مالتوس و دیوید ریکاردو پرداختیم. مالتوس بر اهمیت کنترل جمعیت تأکید کرد و اما ریکاردو به مشکلاتی چون شکاف طبقاتی در اثر رقابت اشاره کرد. در پایان، بحثی هم درباره نقش صنعتگری و جنگ غذا در قرن ۱۹ و ۲۰ داشتیم که منجر به ظهور جنبش سوسیالیسم شد. سوسیالیسم به دنبال تأمین منافع جامعه بود و بر اصول جامعه‌محوری تاکید داشت.

در این اپیزود در مورد دو نفر از پایه‌گذارهای سوسیالیسم، رابرت اووِن و سَن سیمون صحبت می‌کنیم. رابرت اووِن، شخصیت اصلاح‌طلب انگلیسی بود که تغییرات مهمی در بازار کار بریتانیا به وجود آورد. او با ایجاد اولین کودکستان و شرکت‌های تعاونی، برای بهبود وضعیت کارگران و تعادل در جامعه مبارزه کرد. ایده‌های اووِن منجر به تأسیس اولین اتحادیه‌های کارگری در انگلستان شد و نقش مهمی در شکل‌گیری حزب کارگر انگلیس ایفا کرد.
جامعه انگلستان آمادگی کافی برای پذیرش تغییراتی که اتحادیه گرند ناسیونال راه‌اندازی کرده بود نداشت و به همان سرعتی که این اتحادیه رشد کرده بود، سقوط کرد. اما تفکرات این اتحادیه، پایه‌های مبارزات کارگری در بریتانیا را برای همیشه تغییر داد. سپس نوبت به سن سیمون، یک کنت فرانسوی، رسید که به تدریج مسیر مکتب سوسیالیسم را پیش گرفت. او می‌گفت که هر کسی که می‌خواهد از منافع جامعه استفاده کند، باید کار کند، و ارزش افراد بر اساس تلاش و مشارکت آن‌ها در تحقق اهداف اقتصادی جامعه مشخص شود.

دیدگاه‌های او و رابرت اووِن در جامعه انگلستان آن زمان به نظر بسیار خنده‌دار و آرمان‌گرا می‌رسید، اما تلاش‌های آن‌ها برای تحقق این آرمان‌ها ارزشمند و خستگی‌ناپذیر بود. اواخر قرن ۱۹، سال‌های آخر سوسیالیسم بود و بعد از آن نوبت به مانی فِستِ کمونیست و کتب کمونیسم رسید که در اپیزود بعدی مفصل در مورد آن صحبت می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا