آموزش Web3بازی های ارز دیجیتال

بازی ابری (Cloud Gaming) چیست؟ راهنمای کامل کلود گیمینگ

بازی ابری (Cloud Gaming) با استفاده از سرورهای ارتباط از راه دور، فرآیند پردازش بازی‌های ویدیویی را انجام داده و آن‌ها را برای کاربران اجرا می‌کند. این فناوری نوظهور همراه با بازی‌های پول‌ساز (P2E) کریپتویی، طی چند سال اخیر شاهد شکوفایی بوده و نیاز به خرید و استفاده از سخت‌افزارهای جدید و گران‌قیمت را از بین برده‌اند. این دو عصر جدید در حوزه گیمینگ، اکنون پتانسیل تحولی اساسی و کنارگذاشتن صنعت فعلی بازی‌های ویدیویی اعم از بازی‌های موبایلی، ایکس‌باکس (Xbox)، کامپیوتر (PC) و پلی‌استیشن (PlayStation) را پیدا کرده‌اند.

پادکست مقاله بازی ابری


گزارشات نشان می‌دهند گیمرها طی سال ۲۰۲۳، بیش از ۱۸۸ میلیارد دلار سرمایه را خرج بازی‌های ویدیویی کرده‌اند که از این آمار، ۳۰ درصد آن متعلق به بازی‌های موبایلی، ۲۰ درصد بازی‌های کامپیتور و ۵۰ درصد باقیمانده متعلق به بازی‌ها در کنسول‌های ایکس باکس و پلی استیشن بوده است. اما بازی ابری با رسیدن به مرحله بلوغ، می‌تواند این حجم از سرمایه را برای کاربران حوزه گیمینگ تا حد زیادی پایین بیاورد.


امروزه گیمرها دو انتخاب دارند که یکی خرید دیسک فیزیکی بازی‌ها و دیگری، خرید اشتراک‌هایی نظیر گیم‌پس (Game Pass) مایکروسافت یا پلاس پلی استیشن (PS Plus) هستند. اما این وضعیت به‌زودی با توسعه بازی ابری دچار تحول خواهد شد و ممکن است برای کمپانی‌های نظیر سونی و مایکروسافت دردسرساز شود.


در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، ابتدا می‌پردازیم که بازی ابری (Cloud Gaming) چیست و چگونه کار می کند و سپس برترین پلتفرم‌های حال حاضر در این حوزه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بازی ابری (Cloud Gaming) چیست؟

بازی ابری (Cloud Gaming) چیست

بازی‌های ویدیویی از دوره کنسول‌های بازی میکرو و سگا تا بازی‌های فلاپی‌دیسک کامپیوتری، تا کنون راه درازی را طی کرده‌اند. امروزه به‌جای استفاده از کنسول‌ و کامپیوترها و هزینه برای خرید بازی‌ها، می‌توانید از طریق فناوری بازی ابری و از طریق اتصال به اینترنت، بازی‌های ویدیویی خود را اجرا کنید. این ویژگی باعث شده زمان و هزینه مورد نیاز برای دانلود و نصب بازی از بین برود و همچنین، فضای ذخیره بیشتری را بر روی دستگاه‌های خود داشته باشید.


کلود گیمینگ یا بازی ابری، شیوه‌ای جدید در دنیای گیمینگ بوده که طبق آن با اتصال به سرورهای راه دور در پایگاه داده‌های مربوطه، می‌توانید بازی‌های مد نظر خود را اجرا کنید. در بازی ابری به‌جای هزینه‌های مذکور، به یک اتصال قوی و مطمئن اینترنتی نیاز دارید تا اطلاعات بازی شما را به اپلیکیشن یا مرورگر دستگاه شما بفرستد و بازی را برای شما اجرا کند. فرآیند رندر (Render) و اجرای بازی در سرورهای آن انجام شده و شما به‌صورت مستقیم روی دستگاه خود به بازی می‌پردازید.


به این شیوه گیمینگ بازی ابری گفته می‌شود، چرا که برای اجرای آن نیازی به نصب نرم‌افزار بازی و سخت‌افزارهای مربوطه ندارید و سرور راه دور و اینترنتی بازی است که کل تجهیزات مورد نیاز را فراهم کرده است. این نوع بازی‌ها شبیه به پلتفرم‌های سینمایی آنلاین نظیر نت‌فلیکس (NetFlix) هستند، با این تفاوت که سرور اجراکننده بازی، نسبت به داده‌های ورودی توسط شما واکنش نشان می‌دهد. این یعنی که حتی برای اجرای یک بازی ابری، نیازی به کنسول جدید یا خرید کارت گرافیک نداشته و تنها وسیله مورد نیاز، یک ارتباط اینترنتی قوی است.


به این ترتیب، شما موقعیت‌های زیادی با بازی های ابری در اختیار دارید و می‌توانید جدیدترین بازی‌های منتشرشده را در گوشی موبایل، کامپیوتر و یا کنسول بازی خود به‌سرعت اجرا کنید. بازی ابری به همین دلیل محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده، اما این فناوری هنوز به مرحله بلوغ و تکامل نرسیده است.


کلود گیمینگ نشان داده که ارتباطات آنلاین تا چه اندازه پیشرفت داشته‌اند که می‌توان بدون داشتن سخت‌افزارهای رایج برای انجام بازی‌ها، جدیدترین و سنگین‌ترین بازی‌های ویدیویی را در یک پلتفرم به‌صورت آنلاین اجرا کرد. به‌لطف فناوری ابری، هر بازی ابری پیشرفت‌ها و دستاوردهای شما در بازی را به‌راحتی ذخیره کرده و شما می‌توانید در هر مکانی که باشید، فقط با اتصال به پلتفرم مربوطه بازی خود را ادامه دهید. یکی از محبوب‌ترین دستاوردهای فناوری کلود گیمینگ، بازی‌های چندنفره مانند فورت‌نایت (Fortnite) بوده که در آن شما همراه با تعداد زیادی بازیکن دیگر از سراسر دنیا به رقابت می‌پردازید.


شاید اصلی‌ترین مزیت بازی ابری، عدم نیاز به خرید سخت‌افزار یا کنسول بازی است که یعنی، می‌توانید با یک کامپیوتر معمولی یا گوشی موبایل، جدیدترین بازی‌های منتشرشده را به‌صورت اینترنتی بازی کنید. همچنین، بازی ابری برای توسعه‌دهندگان این قابلیت را به‌وجود آورده که بازی‌های خود را در قالب یک سرویس و خدمات به فروش برسانند و دچار چالش‌های تولید دیسک‌های فیزیکی یا ارائه بستر دانلود برای آن‌ها نشوند.


فناوری بازی ابری از سال ۲۰۰۰ ظهور پیدا کرده، اما فناوری‌های وقت و سرعت اینترنت به‌قدری قدرتمند نبوده که پتانسیل کامل این فناوری را اجرایی کنند. نخستین و شناخته‌شدن ترین بازی ابری دنیا، آن‌لایو (OnLive) نام داشت که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد.

بازی ابری چگونه کار می کند؟

بازی ابری چگونه کار می کند

برای انجام بازی ابری در اکثر مواقع، باید یک اشتراک ماهانه یا سالانه را از پلتفرم مربوطه خریداری کنید تا بتوانید به محتوای آن دسترسی داشته باشید. برخی بازی‌های ابری در این پلتفرم‌ها رایگان بوده و برخی دیگر را باید خرید. در بعضی پلتفرم‌ها نظیر جی‌فورس (GeForce Now)، می‌توانید بازی ابری خود را از فروشگاه‌های استیم (Steam) و بتل‌نت (Battle.net) خریداری کنید و در صورتی که سخت‌افزار لازمه را روی دستگاه خود داشته باشید، می‌توانید بازی ابری را به‌صورت لوکال (Local) و آفلاین نیز اجرا کنید. نکته‌ای که وجود دارد این است که مدت‌زمان انتظار برای اجرای بازی و مقدار زمانی که می‌توانید آن را بازی کنید، بر اساس مدل اشتراک شما متفاوت خواهد بود.


این شرایط در پلتفرم‌هایی نظیر استدیا گوگل (Google Stadia) فرق می‌کند. شما می‌توانید در این پلتفرم، بازی ابری خود را خریده و با کیفیت بالا در دستگاه‌های پشتیبانی‌شده و بدون هیچ زمان انتظاری بازی کنید. مادامی که اشتراک شما فعال باشد، می‌توانید بازی‌ها را به‌صورت رایگان و با کیفیت ۴K درست مانند اشتراک گیم‌پس ایکس باکس بازی کنید. اما در این‌جا، امکان اجرای بازی به‌صورت لوکال و آفلاین وجود ندارد.


پلتفرم‌هایی که خدمات بازی ابری ارائه می‌کنند، اغلب یک اپلیکیشن تحت وب داشته که بازی‌‌ها از طریق آن اجرا می‌شوند. مثلاً در گوگل استدیا، یک اپلیکیشن تحت وب بر روی کامپیوتر شما نصب می‌شود که البته، یک نسخه ویژه برای اجرا در مرورگر سافاری (Safari) دستگاه‌های اپل نیز منتشر کرده است. نسخه اندروید این پلتفرم در فروشگاه گوگل (Google Play Store) نیز وجود دارد و کاربر پس از تهیه اشتراک، بازی ابری خود را تنها با کلیک بر روی گزینه “Play” اجرا می‌کند.


اساساً در یک بازی ابری، شما به یک کامپیوتر ویژه گیمینگ در یک پایگاه داده متصل می‌شوید و پلتفرم‌های مختلف برای انجام این فرآیند، شیوه خاص خود را دارند؛ مثلا در پلتفرم شدو (Shadow PC)، شما به یک کامپیوتر با سیستم عامل ویندوز ۱۰ در سرور مربوطه متصل می‌شوید و در گیم‌پس ایکس باکس، اجرای بازی از طریق اتصال به یک کنسول بازی ایکس باکس وان (Xbox One) انجام می‌شود. در هر صورت شما در اجرای بازی ابری خود، به‌نوعی مقداری از قدرت کامپیوتری یک سرور را قرض گرفته که جزئی از یک ابَرکامپیوتر محسوب می‌شود.


سرور فرآیند رندرکردن بازی را انجام داده و شما نتیجه آن را به‌صورت ویدیویی مشاهده می‌کنید. چالش کار در این‌جا، دستورهای ورودی از سوی بازیکن است؛ بازی های ابری بر اساس فعالیت کاربر دائماً در حال اجرا و به‌روزرسانی هستند و به همین خاطر، اتصال اینترنتی در این‌جا یک مسیر دوطرفه را دارد. داده‌های ورودی بازیکن که همان زدن دکمه‌های روی دسته یا کیبورد هستند، به سرور فرستاده شده و سرور واکنش مربوطه در بازی را رندر کرده و تصویر را برای بازیکن می‌فرستد. این فرآیند در صورت ضعیفی اینترنت دچار اختلال خواهد شد و روند بازی شما را خراب می‌کند.


تجهیزات مورد نیاز برای بازی ابری را در مطالب فوق عنوان کرده‌ایم، اما موارد ضروری جهت اجرای یک بازی ابری به این شرح هستند:

  • خرید اشتراک و بازکردن حساب در پلتفرم مورد نظر
  • کنسول بازی ویدیویی، کامپیوتر، موبایل یا تبلت
  • دسته بازی یا کیبورد برای اجرا در کامپیوتر یا کنسول
  • اینترنت پرسرعت با پهنای باند کافی

مزایا و معایب بازی ابری چیست؟

مزایا و معایب بازی ابری چیست

بازی ابری به‌نوعی تصویری از دنیای آینده را به ما نشان می‌دهد و با این حال، مزایا و معایب ویژه خود را دارد. اگر قصد انجام این نوع بازی‌های ویدیویی را دارید، بهتر است با این موارد آشنا شوید که از بازی خود در حد معقول لذت ببرید و سطح انتظارات خود را بهتر دریابید.


مزایای بازی ابری:

  • در بازی ابری پس از تهیه اشتراک مربوطه، شما به‌سرعت جدیدترین بازی‌ها را اجرا کرده و لازم نیست صبر کنید تا محتوای بازی دانلود و نصب شود.
  • بازی ابری فضای ذخیره آفلاین و دستگاه شما را اشغال نکرده و از این لحاظ، آزادی عمل بیشتری دارید و برای نصب آن هزینه‌ای پرداخت نخواهید کرد. به این ترتیب، در زمان، فضای ذخیره و پول صرفه‌جویی کرده‌اید.
  • برای اجرای یک بازی ابری نیازی به تهیه سخت‌افزار جدید و گران‌قیمت ندارید و اکثر بازی‌ها با حداقل سخت‌افزار موجود در دستگاه‌ها اجرا می‌‌شوند.
  • مادامی که به اینترنت متصل هستید، می‌توانید بازی محبوب خود را در چندین دستگاه مختلف اجرا کنید و آن را ادامه دهید و محدودیتی برای موقعیت مکانی نیز نخواهید داشت.

معایب بازی ابری:

  • اصلی‌ترین نقطه ضعف یک بازی ابری، تاخیر یا لیتنسی (Latency) و از دست‌دادن یک فریم یا لحظه حین بازی است. در صورتی که اینترنت شما مختل شود، ممکن است پس از زدن یک دکمه، عملکرد مورد نظر در بازی را دریافت نکنید و در آن شکست بخورید یا مجبور به خروج از بازی شوید.
  • پیداکردن بهترین پلتفرم بازی ابری که بازی‌های مورد نظر شما را داشته باشد، شاید کمی زمان‌بر باشد که این مسئله در ادامه و با افزایش تعداد انتخاب‌های شما، چالش‌برانگیز خواهد شد.
  • تجربه شما و عملکرد بازی ابری کاملاً به اتصال اینترنتی شما وابسته هستند که این مسئله در اجرای آفلاین بازی‌ها وجود ندارد.

معرفی بهترین پلتفرم‌های بازی ابری

پلتفرم‌های بازی ابری

بازی ابری در دنیای بازی‌های ویدیویی جدیدترین نوآوری ظهورکرده محسوب می‌شود که کاربران را قادر ساخته در کمترین زمان ممکن و با از بین‌بردن دردسرهایی بزرگ، بازی‌های محبوب خود را اجرا کنند. در حال حاضر چندین پلتفرم وجود دارند که با خرید اشتراک‌ آن‌ها، به‌راحتی و بدون هزینه‌های اضافی می‌توانید بازی‌های مورد نظر خود را به‌صورت آنلاین و ابری اجرا کنید.


گیم پس اولتیمیت ایکس باکس (Xbox Game Pass Ultimate): این کتابخانه بازی ابری، بیش از ۱۰۰ بازی ویدیویی از جمله جدیدترین نسخه منتشرشده بازی‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین، هزینه تهیه این اشتراک ایکس باکس نسبت به نمونه‌های مشابه کمتر است. اکثر بازی‌های ایکس باکس را می‌توان در این پلتفرم به‌صورت ابری اجرا کرد و در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شده است.


پلی استیشن پلاس پریمیوم (PlayStation Plus Premium): بازی های ابری پلی استیشن کمی محدودتر نسبت به بقیه پلتفرم‌ها بوده و فقط در کنسول‌های PS4، PS5 و کامپیوتر قابل اجرا هستند. قابلیت استریم این بازی‌ها محدود به بازی‌های پلی استیشن ۱ تا پلی استیشن ۴ بوده و قرار است نسخه‌های PS5 نیز در آینده عرضه شوند. به هر حال، شما بیش از ۳۰۰ بازی پلی استیشن را می‌توانید به‌صورت ابری بازی کنید.


آمازون لونا (Amazon Luna): آمازون لونا مشابه با ایکس باکس، ۱۰۰ بازی ویدیوی را از پلتفرم‌های مختلف در اختیار شما قرار داده، اما از بازی‌های جدید و تازه منتشرشده پشتیبانی نمی‌کند. بازی های ابری آمازون لونا از طریق مرورگر اجرا می‌شوند و در موبایل کیفیت بهتری دارند؛ البته که تمامی بازی‌ها را نمی‌توان با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه (FPS) اجرا کرد.


جی‌فورس نو (GeForce Now): خدمات بازی ابری انویدیا (Nvidia)، بازی‌های ویدیویی را در اختیار شما قرار نداده و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای بازی را در مدت‌زمانی مشخص به شما می‌دهد که می‌توانید بازی‌های خود را با بهره‌گیری از قدرت کارت‌های گرافیک RTX اجرا کنید. این پلتفرم یک اشتراک رایگان داشته، اما با پرداخت هزینه برای اشتراک بهترین عملکرد را در بازی ابری خود تجربه خواهید کرد.


شدو پی‌سی (Shadow PC): شدو پی‌سی شاید گران‌ترین پلتفرم ارائه‌دهنده خدمات بازی ابری باشد و اشتراک‌های ماهانه استاندارد آن، از ۳۰ دلار شروع و تا حداکثر ۴۵ دلار عرضه می‌شوند. دلیل هم این‌جا است که شما با خرید اشتراک از پلتفرم شدو پی‌سی، صرفاً به بازی‌های ویدیویی دسترسی نداشته و یک کامپیوتر قدرتمند با تمام قابلیت‌های یک کامپیوتر خانگی را در اختیار خواهید داشت.


ان‌ور (Nware): این کمپانی اسپانیایی، به‌تازگی وارد بازار بازی‌های ابری شده و برای استفاده از خدمات آن و حضور در سرور بازی‌ها، در صف انتظار قرار می‌گیرید. اما زمانی که نوبت به شما می‌رسد، می‌توانید جدیدترین و قوی‌ترین بازی‌های ویدیویی فعلی را در دستگاه کامپیوتر و موبایل خود از طریق اپلیکیشن یا تحت وب اجرا کنید. همچنین یک اشتراک آزمایشی رایگان سه‌روزه را برای تجربه بازی ابری در این پلتفرم در دسترس دارید.


فناوری بازی ابری این قابلیت را به شما داده که از طریق اینترنت، بتوانید بازی‌های ویدیویی مورد علاقه خود را در کامپیوتر یا گوشی موبایل اجرا کنید. بازی ابری انتخاب مناسبی برای افرادی است که توانایی خرید کنسول یا کامپیوتری قوی را ندارند و می‌توانند از این طریق، با بهترین کیفیت بازی‌های مورد علاقه خود را انجام دهند.


مهم‌ترین ویژگی بازی های ابری انعطاف در اجرای آن‌ها است که محدودیت مکانی شما را از بین می‌برد و در هر جایی که بودید، می‌توانید با اتصال به اینترنت و ورود به اشتراک خود، به ادامه بازی بپردازید. همچنین در پلتفرم‌های بازی ابری، می‌توانید زودتر از بقیه به محتوای جدید بازی‌ها قبل از انتشار نسخه آفلاین آن‌ها دسترسی پیدا کنید. اکثر بازی‌های بلاک چینی و درآمدزای ارز دیجیتال نیز به‌صورت ابری اجرا می‌شوند که با تکامل این فناوری نوظهور، قابلیت کسب درآمد حین لذت بردن از جدیدترین بازی‌های منتشرده‌شده، به‌راحتی برای کاربران فراهم خواهد شد.


در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس مفهوم بازی ابری و نحوه عملکرد آن را برای شما شرح دادیم. در صورتی که درباره موارد فوق سوال، پیشنهاد و یا انتقادی داشتید، می‌توانید با ثبت نظر خود با ما مطرح کنید.

سوالات پرتکرار در مورد بازی ابری

بازی ابری (Cloud Gaming) چیست؟

بازی ابری یا کلود گیمینگ شیوه‌ای جدید در انجام بازی‌های ویدیویی است که در آن، نیازی به تهیه تجهیزات پیشرفته برای اجرای بازی ندارید و با اتصال به یک سرور، می‌توانید بازی مد نظر خود را انجام دهید.

آیا بازی ابری رایگان وجود دارد؟

شما با خرید اشتراک از پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات بازی ابری، می‌توانید برخی از بازی‌ها را به‌صورت رایگان اجرا کنید و برای انجام بعضی بازی‌ها نیز، باید آن‌ها را خریداری کنید.

سرویس بازی ابری PlayStation Now چیست؟

با خرید اشتراک PlayStation Now، می‌توانید با کلیک و انتخاب بازی مد نظر آن را در لحظه اجرا کنید و یا بر روی کنسول بازی خود دانلود کنید.

سلب-مسئولیت-بازی-ابری

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا