آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

راهنمای کامل وام دهی بلاک چین و مراحل دریافت وام ارز دیجیتال

وام دهی بلاک چین به فرآیندی اشاره دارد که طبق آن، یک هولدر ارز دیجیتال سرمایه خود را در یک پلتفرم بلاک چینی و رمزارزی نظیر صرافی ارز دیجیتال متمرکز یا غیرمتمرکز واریز کرده و از این سرمایه، به کاربران متقاضی وام ارز دیجیتال داده می‌شود و آن هولدر نیز، بهره وام و سود سپرده خود را دریافت خواهد کرد.

پادکست راهنمای وام دهی بلاک چین


وام های بلاک چینی در واقع ابزاری مبتکرانه برای دریافت وام فوری ارز دیجیتال هستند و به شما اجازه داده تا با وثیقه و ضمانت قراردادن رمزارزهای خود، وام دریافت کنید. در این شیوه از وام دهی بلاک چین که وام دارای وثیقه (Collateralized Loan) نامیده می‌شود، کاربر با قراردادن رمزارزهای خود می‌تواند وام استیبل کوین (Stablecoin) یا ارز فیات (Fiat) بگیرد. وام دهی بلاک چین به شما این قابلیت را داده که بدون نیاز به فروش دارایی‌ها، به سرمایه‌ای مازاد برای انجام سایر امور مالی، معامله‌گری یا سرمایه‌گذاری خود دسترسی پیدا کنید و در عین حال، از نوسانات قیمت ارز دیجیتال وثیقه‌گذاشته خود نیز بهره ببرید.


اگر به تاریخچه قیمت بیت کوین (BTC) نگاه کنید، می‌بینید که قیمت این رمزارز در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۵۰۰ دلار بود و در سال ۲۰۲۲ از ۴۴,۰۰۰ دلار نیز عبور کرده است. این رشد ۷,۸۰۰ درصدی برای هولدرهای بیت کوین بدون شک سود زیادی را به‌همراه داشته، اما می‌توانستند صرفاً به‌جای هولد ارز دیجیتال، سرمایه خود را در یک پلتفرم وام دهی بلاک چین قرار داده و مقیاس سرمایه‌گذاری و حاشیه سود خود را بالاتر ببرند.


در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، به توضیح فرآیندهای وام دهی بلاک چین، مراحل دریافت وام ارز دیجیتال، پلتفرم‌ها و معایب و مزایای وام دهی کریپتو نیز می‌پردازیم.

وام دهی بلاک چین یا کریپتو چیست؟

وام دهی بلاک چین

زمانی که شما در یک بانک برای دریافت وام اقدام می‌کنید، بانک قدرت مالی و درصد احتمال عدم توانایی شما در پرداخت قسط‌های وام را ارزیابی می‌کند که این ارزیابی بر مقدار وام و کارمزدهای آن نیز تاثیرگذار خواهد بود. اما این سیستم‌‌های سنتی ممکن است به ضرر کاربر کار کنند و تمرکز اطلاعات محرمانه مشتریان در آن‌ها، نقطه ضعف بزرگی را برای بانک‌ها ایجاد کرده است.


اما فناوری بلاک چین، تحولات خارق‌العاده‌ای را در این زمینه رقم زده و فرآیند دریافت وام و سایر امور را بهینه‌تر و امن‌تر ساخته است. امروزه متقاضیان در پلتفرم های وام دهی کریپتو به کمک رمزنگاری در دفتر کل توزیع‌شده (DLT)، می‌توانند بدون ترس از افشاشدن اطلاعات محرمانه یا کمبود اعتبار، وام در قالب ارز دیجیتال دریافت کنند. وام دهی بلاک چین نسبت به وام‌های بانک‌های سنتی ارزان‌تر، مطمئن‌تر، سریع‌تر و راحت‌تر است.

دفتر کل توزیع شده یا DLT چیست؟


تاریخچه امور مالی و اعتبار یک کاربر در یک شبکه بلاک چین به‌صورت غیرمتمرکز و امن، رمزنگاری و ثبت می‌شود و پلتفرم‌های ارائه‌دهنده وام ارز دیجیتال، می‌توانند از آن برای ارزیابی اعتبار متقاضی استفاده کنند. وام دهی بلاک چین روشی امن‌تر برای ارائه وام به مجموعه گسترده‌تری از مشتریان است و فرآیندهای آن نسبت به وام‌های سنتی، فوق‌العاده بهینه‌تر هستند.


پلتفرم های وام دهی کریپتو برای سرمایه‌گذاران موقعیتی را ایجاد کرده که بتوانند در ازای واریز ارز دیجیتال، وام دریافت کنند یا سرمایه واریزی را در اختیار سایر متقاضیان وام قرار داده و بهره وام و سود سرمایه خود را دریافت کنند. وام دهی بلاک چین از سال ۲۰۲۰ محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرد و تا به امروز، میلیاردها دلار سرمایه کاربران در پلتفرم‌های وام دهی کریپتو در جریان است.


وام دهی بلاک چین دارای دو بخش کلی است: واریز ارز دیجیتال در یک پلتفرم و دریافت سود یا اقدام برای دریافت وام ارز دیجیتال؛ واریز ارز دیجیتال در واقع شبیه به بازکردن حساب سپرده در یک بانک است و پلتفرم مربوطه، به کاربر در ازای سپرده او سود می‌دهد و با استفاده از سرمایه کاربر، به سایر کاربران وام داده یا از آن برای امور پلتفرم خود استفاده می‌کند.


کاربران در پلتفرم های وام دهی کریپتو معمولاً نسبت به مبلغ وام دریافتی، ۱۰۰ درصد تا ۱۵۰ درصد معادل آن ارز دیجیتال واریز کرده که به‌عنوان وثیقه در نظر گرفته می‌شود و می‌توانند وام ارز فیات یا رمزارز دریافت کنند. این وام‌ها مشابه با نمونه‌های سنتی دارای نرخ بهره (Interest Rate) بوده که میزان آن و اقساط وام، در هر پلتفرم متفاوت است. اما برخلاف وام‌های بانکی، مدت‌زمان پرداخت وام ارز دیجیتال می‌تواند بین چند روز تا چندماه متغیر باشد و برخی پلتفرم های وام دهی بلاک چین نظیر نکسو (Nexo)، جهت ارائه وام، حداقل یا حداکثری برای اعتبار کاربر در نظر نمی‌گیرند.


در پلتفرم های وام دهی کریپتو متمرکز (Centralized)، کاربران در واقع به کمپانی یا نهاد مربوطه اعتماد کرده تا فرآیند وام‌گیری یا استقراض آن‌ها را تسهیل و مدیریت کند. افراد در این پلتفرم‌ها یک حساب کاربری ایجاد کرده و می‌توانند در نقش ارائه‌دهنده وام (Lender) یا متقاضی وام (Borrower) فعالیت داشته باشند. در پلتفرم‌های غیرمتمرکز (Decentralized) وام ارز دیجیتال، کاربران کیف پول ارز دیجیتال خود را به پروتکل پلتفرم متصل کرده و فرآیندهای وام‌دهی یا وام‌گیری، به‌صورت خودکار و از طریق یک قرارداد هوشمند (Smart Contract) انجام می‌شوند.

مراحل دریافت وام ارز دیجیتال


به‌طور کل، مراحل دریافت وام ارز دیجیتال شامل مراحل زیر می‌شود:

  • کاربر متقاضی، یک پلفترم وام دهی بلاک چین را انتخاب کرده و برای دریافت وام درخواست ثبت می‌کند که این مرحله برخلاف بانک‌های سنتی، زمان‌بر و پیچیده نیست.
  • پلتفرم مربوطه بر اساس مبلغ وام دریافتی، مقدار لازم برای وثیقه ارز دیجیتال را محاسبه کرده که بر اساس شاخص نسبت وام به ارزش دریافتی (LTV Ratio) نشان داده می‌شود.
  • متقاضی وام وثیقه مد نظر را از طریق کیف پول خود در پلتفرم واریز می‌کند.
  • دیگر سرمایه‌گذران در این پلتفرم‌ها، سرمایه موجود برای ارائه وام به متقاضیان را تامین کرده و در عین حال، اطلاعات یا نقشی در فرآیندهای مربوطه ندارند.
  • کاربر متقاضی وام ارز دیجیتال، بر اساس مدت‌زمان، اقساط و بهره مربوطه، هزینه وام را پرداخت می‌کند.
  • سرمایه‌گذارانی که اقدام به تامین نقدینگی کرده نیز، سهم بهره خود را از وام دریافت می‌کنند.
  • متقاضی وام در نهایت با پرداخت مبلغ کامل وام، وثیقه خود را برداشت می‌کند.

پلتفرم های وام دهی کریپتو هرکدام رویه‌ها و مقررات ویژه خود را دارند، اما روال کلی دریافت وام ارز دیجیتال در تمامی پلتفرم‌ها، مشابه با مراحل مذکور است.

آشنایی با انواع وام دهی بلاک چین

وام دهی کریپتو چیست

پلتفرم های وام دهی کریپتو محوریت اصلی دریافت وام ارز دیجیتال را تشکیل می‌دهند. برخی از این پلتفرم‌ها تا ۵۰ درصد از میزان سرمایه شما را وام داده و برخی دیگر شاید، نسبت بیشتری از سرمایه واریزی را به کاربر تسهیلات دهند. در حوزه وام دهی بلاک چین، پلتفرم‌ها معمولاً رویه‌هایی نظیر استهلاک وام یا اقساط ماهانه معادل (EMI) ندارند و وام‌گیرنده می‌تواند قبل از پایان دوره وام، مبلغ را به‌طور کامل پرداخت و وام را بدون جریمه یا کارمزد اضافی تسویه کند.


وام وثیقه‌ای (Collateralized Loan): وام‌های دارای وثیقه رایج‌ترین و محبوب‌ترین نوع وام کریپتویی بوده که کاربر برای دریافت وام، ارز دیجیتال خود را به‌عنوان وثیقه و ضمانت در پلتفرم مربوطه قرار می‌دهد. اکثر پلتفرم های وام دهی کریپتو مبلغ بیشتری نسبت به وام را برای وثیقه دریافت می‌کنند (Overcollateralized) که یعنی، متقاضیان معمولاً معادل درصدی از وثیقه قرارداده شده را می‌توانند وام دریافت کنند. در این‌جا، هرچه نسبت وام به ارزش (LTV) کمتر باشد، وام مربوطه بهره کمتری خواهد داشت و همچنین، ریسک لیکویید‌شدن و از دست‌رفتن وثیقه شما کمتر می‌شود.


وام دارای حد یا خط اعتبار (Credit Line): برخی پلتفرم‌ها به‌جای ارائه وام به شیوه سنتی با مدت‌زمان و بهره مشخص، برای متقاضی یک حد اعتبار بر اساس سرمایه رمزارز او و مبلغ وام تعیین می‌کنند؛ به این صورت که کاربر بر اساس درصدی از وثیقه قرارداده شده وام دریافت می‌کند، اما شرایط مشخصی برای بازپرداخت وام نداشته و تنها بهره وام را پرداخت می‌کند.


وام بدون وثیقه (Uncollateralized Loan): وام‌های بدون وثیقه محبوبیت چندانی نداشته و شبیه به وام‌های خصوصی هستند. متقاضیان فرم مربوطه را پر کرده، اطلاعات شناسایی ارائه داده و سطح اعتبار آن‌ها سنجیده می‌شود. این نوع وام دهی بلاک چین برای افرادی که سرمایه خود را جهت ارائه وام به دیگران در پلتفرم قرار داده ریسک بالایی دارد، چرا که وثیقه‌ای برای آن‌ها قرار داده نشده و در صورت عدم پرداخت وام، وثیقه‌ای وجود ندارد که به تامین‌کننده مربوطه پرداخت شود.


وام فوری (Flash Loan): وام‌های فوری ارز دیجیتال معمولاً در صرافی‌های رمزارزی ارائه می‌شوند که در قالب یک تراکنش، وام دریافت و پرداخت می‌شود. این نوع وام‌ها ریسک بالایی دارند و اغلب برای استفاده از استراتژی آربیتراژ (Arbitrage) در دوره‌هایی خاص از بازار کاربرد دارند. مثلاً کاربری که وام فوری دریافت کرده، در یک پلتفرم برای خرید فلوکی (FLOKI) اقدام می‌کند و این رمزارز را با قیمتی بالاتر در پلتفرمی دیگر، طی یک تراکنش می‌فروشد و سود دریافت می‌کند. سپس مبلغ وام دریافتی را پرداخت و تسویه می‌کند.


وام ترکیبی (Hybrid Loan): وام ترکیبی همان‌طور که از نامش پیدا است، هر دو ویژگی وام‌های وثیقه‌ای و بدون وثیقه را دارد؛ به این صورت که متقاضی وام وثیقه مربوطه را واریز کرده، اما کاربر یا پلتفرم تامین‌کننده وام ممکن است از وثیقه قرارداده شده استفاده نکند. در صورتی که متقاضی نتواند وام خود را تسویه کند، تامین‌کننده نقدینگی اختیار برداشت وثیقه متقاضی را خواهد داشت.

مزایا و معایب وام دهی کریپتو

معایب و مزایای وام دهی کریپتو

دریافت وام ارز دیجیتال به‌طور کل یک سرمایه‌گذاری پرریسک به‌شمار می‌آید، زیرا رمزرازها در ذات خود، نوسانات زیادی را نسبت به ارزهای فیات تجربه می‌کنند. اما کاربران در پلتفرم های وام دهی بلاک چین که امنیت و اعتبار بالایی دارند، می‌توانند از طریق وام کریپتویی، در کارنامه مالی خود اتفاقات مثبتی را رقم زنند.


در وحله اول، متقاضی وام ارز دیجیتال باید بتوانند وضعیت پشتوانه دارایی‌های موجود در یک پلتفرم را مورد تایید قرار دهد و هیچ‌یک از دارایی‌ها نباید در وضعیت واگذاری مجدد (ارائه وام از طریق وثیقه سایر وام‌ها / Rehypothecation) باشند. پلتفرم‌هایی که نرخ بهره کمی را برای وام‌ها در نظر می‌گیرند، پتانسل بیشتری برای استفاده مجدد از سرمایه وثیقه کاربران دارند. همچنین، ارائه یک محصول سودده جدید (Yield Product)، ممکن است از طریق واگذاری مجدد سرمایه کاربران از طریق پلتفرم مربوطه صورت گیرد تا پلتفرم بتواند سهم بهره کاربران تامین‌کننده نقدینگی خود را پرداخت کند.


در این بین کاربران باید بتوانند برای تامین مجدد وثیقه خود، از چند شیوه و دارایی مختلف استفاده کنند تا وام آن‌ها در معرض لیکوییدی قرار نگیرد. به‌علاوه، تمام شرایط دریافت وام ارز دیجیتال از جمله نرخ‌های بهره و کارمزدهای مربوطه، باید به‌صورت شفاف و قبل از دریافت وام به کاربر نمایش داده شوند. در ادامه به بررسی معایب و مزایای وام دهی کریپتو می‌پردازیم.

مزایای وام دهی کریپتو


دسترسی سریع به نقدینگی: در زمینه وام دهی بلاک چین، کاربر می‌تواند حتی در کمتر از چند دقیقه وام ارز دیجیتال خود را دریافت کند که برای افرادی که به چالش مالی برخورد کرده‌اند، گزینه‌ای فوق‌العاده کارآمد محسوب می‌شود.


عدم ارزیابی اعتبار حساب: پلتفرم های وام‌ دهی کریپتو برخلاف وام‌های سنتی، معمولاً نیازی به بررسی اعتبار مالی متقاضی ندارند و واجد شرایط بودن کاربر برای دریافت وام، بر اساس مقدار و کیفیت وثیقه او تعیین می‌شود.


دسترسی آزاد: وام دهی بلاک چین محدود به هیچ منطقه یا کشوری نیست و کاربران و پلتفرم‌های تامین‌کننده وام و متقاضیان وام، از نقاط مختلف جهان می‌توانند بدون هیچ واسطه‌ای با یکدیگر تعامل داشته باشند.


کسب درآمد به‌صورت غیرفعال: شما می‌توانید در پلتفرم های وام دهی بلاک چین، رمزارزهای خود را به پلتفرم و کاربران آن قرض داده و بهره وام‌ها و سود سرمایه خود را دریافت کنید.


استفاده از دارایی‌های مختلف: اکثر پلتفرم های وام دهی کریپتو از رمزارزهای مختلفی پشتیبانی می‌کنند و برای شما در انتخاب ارز دیجیتال دریافتی یا وثیقه وام، انتخاب‌های متنوع داده و انعطاف ایجاد می‌کنند.


معایب وام دهی کریپتو


نوسانات قیمت: بازار ارز دیجیتال نوسانات زیادی را تجربه می‌کند و استفاده از این دارایی‌ها برای وثیقه یک وام، ممکن است با کاهش قیمت رمزارز مربوطه منجر به لیکوییدی وام شما شود.


قراردادهای هوشمند: پلتفرم های غیرمتمرکز در زمینه وام دهی بلاک چین، فرآیندهای خود را از طریق قراردادهای هوشمند پیش می‌برند که وجود نقطه نفوذ در آن‌ها، پتانسیل حمله سایبری و هک قرارداد هوشمند را بالا برده و احتمال به‌سرقت رفتن سرمایه‌های موجود در آن به‌وجود می‌آید.


عدم کنترل دارایی‌ها: هنگامی که شما ارزهای دیجیتال خود را برای وثیقه وام قرار می‌دهید، این سرمایه در پلتفرم مربوطه قفل و غیر قابل برداشت می‌شود که یعنی به این سرمایه دسترسی ندارید و نمی‌توانید با آن معامله یا خرید و فروش ارز دیجیتال انجام دهید.


نرخ‌های بهره: نرخ بهره در پلتفرم های وام دهی کریپتو، ممکن است بالاتر از بانک‌های سنتی باشد که وام‌گرفتن را گران کرده و باید به‌نسبت فعالیت خود، ابتدا نرخ بهره وام را بررسی و ارزیابی کنید.


اقدامات نظارتی: چهارچوب مقرراتی و نظارتی وام های ارز دیجیتال و به‌طور کل صنعت رمزارزها، دائماً در حال تغییر و تحول است که ممکن است پیامدهایی منفی برای پلتفرم‌ها و کاربران این حوزه داشته باشد.

معرفی بهترین پلتفرم های وام دهی کریپتو

پلتفرم های وام دهی بلاک چین

پاسخ به این سوال که « بهترین پلتفرم وام دهی بلاک چین یا کریپتو کدام است » کار دشواری است، چرا که این پلتفرم‌ها هرکدام ساز و کار ویژه خود را در ارائه وام ارز دیجیتال دارند. اما برخی از آن‌ها توانسته‌اند با عملکرد خوب خود، توجه و اطمینان سرمایه‌گذاران زیادی را جلب کنند. از این رو، پیش از انتخاب یکی از این پلتفرم‌ها، بهتر است موارد زیر را مورد بررسی و مقایسه قرار دهید:

  • گزینه‌های وثیقه: انتخاب دارایی وثیقه برای وام ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارد؛ بهتر است دارایی را وثیقه قرار دهید که نوسانات کمتری را تجربه می‌کند تا خیالتان از عدم لیکوییدشدن وام دریافتی راحت‌تر شود.
  • نرخ بهره: نرخ بهره پلتفرم‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. نرخ‌های بهره پلتفرم های وام دهی بلاک چین ممکن است اختلاف زیادی با یکدیگر داشته باشند و پلتفرمی را انتخاب کنید که نرخ بهره وام آن، برای سرمایه‌گذاری شما مناسب‌تر است.
  • شرایط وام: شرایط و ضوابط وام ارز دیجیتال خود را به‌خوبی مطالعه و درک کنید تا در رابطه با مواردی نظیر مدت‌زمان وام یا اقساط آن، دچار ابهام یا اشتباه نشوید.
  • امنیت پلتفرم: پلفترم‌هایی که امنیت و اعتبار بالاتری دارند را در اولویت قرار دهید و پلتفرم‌هایی را انتخاب کنید که خدمات بیمه ارائه کرده و از سایر تمهیدات برای امنیت دارایی کاربران استفاده می‌کنند.
  • پیروی از قوانین: آگاهی از قوانین و مقررات کشوری مرتبط با رمزارزها و وام‌های آن‌ها یک ضرورت است. از این رو، مطمئن شوید که وام ارز دیجیتال خود را از پلتفرمی می‌گیرید که تابع قوانین منطقه مربوطه است.


بایننس (Binance)


از جایی که بایننس بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا است، تعجبی ندارد که در زمینه وام دهی کریپتو نیز، جزء برترین پلتفرم‌های متمرکز باشد. این پلتفرم از رمزارزهای زیادی پشتیبانی می‌کند و توکن بومی بلاک چین خود یعنی بایننس کوین (Binance Coin / BNB) را دارد. بایننس کارمزدهای کمی را برای وام‌های ارز دیجیتال خود دریافت کرده و مزایای ویژه‌ای را در اختیار کاربران فعال قرار می‌دهد. البته اگر ساکن ایران هستید، احراز هویت در این پلتفرم برای شما امکان‌پذیر نخواهد بود.


کوین‌لون (CoinLoan)


کوین‌لون یکی از پلتفرم‌های متمرکز پیشرو در زمینه وام دهی بلاک چین به‌شمار می‌آید و امروزه از رمزارزها و دارایی‌های مختلفی برای وام و ارائه وثیقه پشتیبانی می‌کند. کاربران در این پلتفرم می‌توانند چندین وام را به‌صورت همزمان دریافت کنند و می‌توانند از این طریق، تنوع دارایی‌های خود را بیشتر و در صورت کاهش قیمت یکی از دارایی‌ها، پوششی نسبی در برابر ضررهای آن داشته باشند. کوین‌لون در زمینه وام دهی کریپتو، امنیتی بالا و انعطاف قابل توجهی را برای فعالیت کاربران خود ارائه می‌کند.


آوه (Aave)


پلتفرم غیرمتمرکز آوه یکی از بهترین گزینه‌ها برای دریافت وام فوری ارز دیجیتال است و از جایی که نسبت وام به ارزش (LTV) آوه بالا است، نرخ بهره کمی را برای وام‌ها اعمال می‌کند. آوه از دیگر پلتفرم های وام دهی بلاک چین که در شبکه‌های آوالانچ (Avalanche)، اتریوم (Ethereum)، هارمونی (Harmony) و آربیتروم (Arbitrum) ساخته‌ شده‌اند نیز پشتیبانی می‌کند. معامله‌گران آربیتراژ می‌توانند با وام‌های آوه، مقیاس فعالیت‌های خود را تا حد زیادی ارتقا دهند.

پلتفرم های وام دهی کریپتو


کوین ربیت (CoinRabbit)


پلتفرم وام دهی متمرکز کوین ربیت، نیازی به احراز هویت و ارزیابی اعتبار کاربران خود نداشته و وام ارز دیجیتال را به‌سرعت در اختیار متقاضی مربوطه قرار می‌دهد. این پلتفرم از ۱۳۰ ارز دیجیتال مختلف برای ارائه وام و وثیقه‌گذاری پشتیبانی می‌کند و حداقل دریافت وام آن، ۱۰۰ دلار است. فعالان بازار رمزارزها می‌توانند بدون نیاز به فروش دارایی‌ها، از طریق کوین ربیت در کمترین زمان ممکن به سرمایه مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.


کامپوند (Compound)


کامپوند یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های غیرمتمرکز وام دهی بلاک چین است که نقش مهمی را در شکل‌گیری حوزه دیفای (DeFi) رمزارزها نیز ایفا کرده است. کاربران در این پلتفرم، در ازای فعالیت‌های مختلف خود در قالب ارز دیجیتال COMP پاداش دریافت می‌کنند. متقاضیان وام ارز دیجیتال در کامپوند، باید بیشتر از مبلغ وام خود وثیقه قرار دهند و از رمزارزهای مختلفی برای انجام فرآیندهای وام می‌توانند استفاده کنند. محاسبه مبلغ وام قابل دریافت و وثیقه مورد نیاز آن، از طریق یک ماشین‌حساب خودکار در پلتفرم کامپوند صورت می‌گیرد.


کریپتو دات‌کام (Crypto.com)


صرافی ارز دیجیتال کریپتو دات‌کام یکی از برجسته‌ترین فعالان در بازار رمزارزها و پلتفرم های وام دهی کریپتو به‌صورت متمرکز است. شما می‌توانید تا ۵۰ درصد از معادل وثیقه خود را در این صرافی وام بگیرید و از طریق ماشین‌حساب ویژه این بخش، شرایط دلخواه خود را برای وام تعیین کنید. در صورتی که شما در بخش استیکینگ (Staking) این صرافی فعالیت داشته باشید، می‌توانید نرخ بهره کمتری را برای وام‌های دریافتی پرداخت کنید. کریپتو دات‌کام بیش از ۲۰ رمزارز مختلف را برای وثیقه‌گذاری می‌پذیرد و یکی از بهترین پلتفرم های وام برای استیبل کوین‌ها بدون نیاز به بررسی اعتبار حساب کاربر است.

یونی سواپ (Uniswap)


معامله‌گران حرفه‌ای رمزارزها می‌توانند در بخش فلش سواپ (Flash Swap) صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ، وام فوری بدون وثیقه برای آربیتراژ دریافت کنند. این فرآیندها از طریق قراردادهای هوشمند صورت گرفته و نیاز به تجربه دانش فنی در حوزه دیفای دارد. فلش سواپ صرافی یونی سواپ شبیه به پلتفرم آوه و وام‌های فوری آن است و سرمایه‌گذاران می‌توانند در کمترین زمان ممکن، به نقدینگی بیشتری دسترسی پیدا کنند.


نکسو (Nexo)


کاربران در پلتفرم متمرکز نکسو، هنگام واریز ارز دیجیتال یک حد اعتبار می‌گیرند که بر اساس آن، برای دریافت وام در قالب استیبل کوین یا ارزهای فیات واجد شرایط می‌شوند. این پلتفرم در مقایسه با مبلغ وام وثیقه بیشتری را از کاربر می‌گیرد، شرایط وام را به‌طور شفاف به کاربر نشان داده و شیوه‌های متنوعی را برای پرداخت اقساط وام در اختیار کاربر قرار می‌دهد. حداقل و حداکثر دریافت وام ارز دیجیتال از نکسو، ۵۰ دلار تا ۲ میلیون دلار است.


او ام پی فینکس (OMPFinex)


صرافی دانش بنیان او ام پی فینکس، قابلیتی را فراهم کرده تا کاربران بتوانند بدون نیاز به چک و سفته و تنها از طریق ضمانت رمزارزی، از طریق سپرده‌گذاری بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، تتر (USDT) و یواس‌دی کوین (USDC)، به صورت آنی تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان و با بازپرداخت منعطف بین ۳ ماه تا ۹ ماه اعتبار آنی دریافت کنند . برای دریافت اعتبار از صرافی او ام پی فینکس، ابتدا باید از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن او ام پی فینکس حساب کاربری ایجاد کرده و احراز هویت خود را تکمیل کنید.


آموزش دریافت اعتبار آنی با ارز دیجیتال

وام دهی بلاک چین و ارز دیجیتال، یکی از راه‌کارهای نوآورانه در اکوسیستم رمزارزها است که برای متقاضیان وام و تامین‌کنندگان نقدینگی، موقعیت‌های خوبی را برای ارتقای سطح سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است. مزایای وام دهی کریپتو شاید نیازی به توضیح نداشته باشند، اما به‌همان میزان، آگاهی از خطرات و مدیریت ریسک در این زمینه حائز اهمیت است. پیش از آن‌که برای دریافت وام ارز دیجیتال اقدام کنید، ابتدا روش‌های وثیقه‌گذاری، نرخ بهره، شرایط و ضوابط وام، امنیت و قانون‌مداری پلتفرم مربوطه را بررسی کنید.


در نهایت باید گفت که اگر به فعالیت در حوزه وام دهی بلاک چین علاقه دارید، ابتدا تحقیقات خود را به‌صورت شخصی تکمیل کنید و در پلتفرم‌هایی فعالیت داشته باشید که تاریخچه عملکرد معتبر، امنیت و شفافیت دارند. اطلاعات خود در زمینه وام‌های ارز دیجیتال به‌روز نگه دارید و بر اساس تحولات بازار رمزارزها، استراتژی سرمایه‌گذاری خود را تنظیم کنید. در صورتی که تمامی جوانب را بررسی کرده باشید و تصمیمات خود را حساب‌شده و از روی منطق بگیرید، وام‌های کریپتویی می‌توانند عملکرد و سرمایه شما در بازار رمزارزها را تا حد زیادی بهبود ببخشند.


در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، به بررسی جامعی از وام دهی بلاک چین، پلتفرم‌های این حوزه و مزایا و معایب وام دهی کریپتو پرداختیم. چنانچه در رابطه با موارد فوق سوال، پیشنهاد و یا انتقادی داشتید، خواهشمندیم با ثبت نظر خود، با ما در ارتباط باشید.

سوالات پرتکرار در مورد وام دهی بلاک چین

وام دهی غیر متمرکز چیست؟

وام دهی غیر متمرکز به فرآیند دریافت وام ارز دیجیتال از یک پلتفرم غیرمتمرکز در حوزه دیفای رمزارزها اشاره دارد که با ارائه وثیقه رمزارزی، وام رمزارزی دریافت می‌کنید.

وام ارز دیجیتال بدون وثیقه چیست؟

در وام ارز دیجیتال بدون وثیقه، کاربر متقاضی نیازی به ارائه ضمانت و وثیقه نداشته و کاربر یا پلتفرم تامین‌کننده، بر اساس اعتبار و کارنامه مالی متقاضی به او وام می‌دهند.

سایت های وام دهی کدام‌اند؟

چند نمونه از بهترین پلتفرم وام آنلاین ارز دیجیتال بایننس، کوین‌لون، آوه، کامپوند و . . . هستند که در بالا به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم.

سلب-مسئولیت-وام-دهی-بلاک-چین

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا