آموزش DeFiآموزش ارز دیجیتالآموزش استیکینگآموزش کسب درآمد از ارز‌های دیجیتال

لیکویید استیکینگ چیست؟ آموزش کسب درآمد از طریق Liquid Staking

با افزایش محبوبیت فضای رمزارزها، روزبه‌روز اصطلاحات جدیدی در این صنعت ظاهر می‌شوند. لیکویید استیکینگ (Liquid Staking) نیز اصطلاح جدیدی در این فضا است که به کسب درآمد از طریق سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال اشاره می‌کند. برخلاف استیکینگ سهام در مکانیزم PoS که کاربر باید ارزهای دیجیتال خود را در یک پلتفرم قفل کرده و سپس پاداش دریافت کند، در فرایند لیکویید استیکینگ کاربر به رمزارزهای خود دسترسی دارد و هم‌زمان می‌تواند سود کسب کند.

پادکست لیکویید استیکینگ

در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به معرفی کامل این اصطلاح می‌پردازیم. در واقع شما با مطالعه این متن متوجه خواهید شد که هدف لیکویید استیکینگ چیست و چه کاربردهایی در فضای ارزهای دیجیتال دارد؟ همچنین با بهترین پلتفرم‌های مناسب برای کسب درآمد از این روش آشنا خواهید شد.

لیکویید استیکینگ چیست؟

لیکویید استیکینگ، عمل واگذاری توکن‌های شما به سرویسی است که بدون از دست دادن دسترسی خود به آن‌ها، برای شما سپرده‌گذاری می‌شوند. بنابراین، وقتی قیمت ارز دیجیتال یک پروژه کریپتویی که با فرایند لیکویید استیکینگ سپرده‌گذاری شده، رشد کند، سرمایه‌گذار می‌تواند بدون نگرانی و در کمترین زمان رمزارز خود را بفروشد و سود آن را دریافت کند.

در واقع، لیکویید استیکینگ به شما این امکان را می‌دهد که به توکن‌های استیک شده خود دسترسی داشته باشید و آن‌ها را معامله کنید. با این روش، توکن‌ها استیک می‌شوند، اما «قفل‌شده» و غیرقابل دسترس نخواهند بود. در واقع، زمانی که اتریوم را با این روش سپرده‌گذاری کنید، علاوه بر کسب سود از سپرده خود، وقتی قیمت اتریوم نیز رشد کند، می‌توانید آن‌ را بفروشید. در حالی که در فرایند استیکنیگ با روش اثبات سهام، سپرده‌گذار دسترسی خود به توکن‌های استیک شده را تا پایان دوره سپرده‌گذاری از دست می‌دهد.

امروزه پروتکل‌هایی که خدمات لیکویید استیکینگ ارائه می‌دهند، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. زیرا نقدینگی بی‌سابقه‌ای به دارایی‌های بومی بلاک‌چین‌های محبوبی مانند اتریوم، سولانا، پولکادات، کازماس، کاسوما و پالیگان (متیک) اضافه کرده‌اند. با این وضعیت می‌توان گفت، سپرده‌گذاری با روش لیکویید استیکینگ قابلیت شکل دادن به آینده صنعت دیفای را دارد.

تاثیر سرمایه‌گذاری با لیکویید استیکینگ بر صنعت دیفای

دو دلیل اصلی وجود دارد که چرا این روش سرمایه‌گذاری در صنعت دیفای بسیار محبوب است. اولاً، این روش به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا از رمزارزهای خود در اکوسیستم‌های دیفای برای وام دادن، تجارت و به عنوان وثیقه استفاده کنند، بدون اینکه مجبور شوند رمزارزهای خود را قفل کنند. ثانیاً انعطاف‌پذیری را در پلتفرم‌های صنعت دیفای افزایش می‌دهد.

لیکویید استیکینگ

در مورد اتریوم، پلتفرمی که بازپرداخت در استیکینگ آن هنوز با رمزارز بومی ETH فعال نشده است، سرمایه‌گذاران با استیکینگ از طریق پلتفرم‌های لیدو (Lido) و Rocket Pool، می‌توانند به ترتیب توکن‌های معادل stETH و rETH دریافت کنند و آن‌ها را در هر زمان که می‌خواهند، بفروشند و عملاً با این کار فرایند قفل شدن کامل کوین را دور بزنند.

در واقع، این روش استیکینگ به این صورت است که یک قرارداد هوشمند، توکن‌های نقدی را که به رمزارزهای قابل استیک سرمایه‌گذار وابسته‌اند، در نسبت یک به یک ایجاد می‌کند. حال توکن‌های اصلی استیک می‌شوند و پاداش می‌گیرند و از طرف دیگر، توکن‌های جدید ایجاد شده در تناظر یک به یک برای استفاده در پلتفرم دیفای در دسترس کاربر قرار می‌گیرند و می‌توان آن‌ها را خریدوفروش کرد. همچنین در این نوع سرمایه‌گذاری، این امکان وجود دارد که سرمایه‌گذار هر مقدار که بخواهد از رمزارزهای خود در یک استخر استیکینگ، سپرده‌گذاری کند و متناسب با میزان مشارکت خود در استخر، پاداش سپرده‌گذاری توکن‌های خود را دریافت کند.

پلتفرم‌های کسب درآمد با لیکویید استیکینگ

اگر قصد دارید با این روش کسب درآمد کنید، در ادامه این مقاله بهترین پلتفرم‌های مناسب برای این نوع سرمایه‌گذاری را به شما معرفی خواهیم کرد. همانطور که بالاتر ذکر شد لیکویید استیکینگ یکی از دلایل اصلی رشد صنعت دیفای است. طبق آخرین داده‌ها ار پلتفرم تحلیلی دیفای لاما (Defilama)، در میان پروتکل‌های مناسب برای کسب درآمد از لیکویید استیکینگ در شبکه اتریوم، لیدو ۶۹ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. کوین‌بیس در جایگاه دوم قرار دارد و استخر Rocket Pool که توجه جامعه اتریوم را به خود جلب کرده، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

در مجموع این روش سپرده‌گذاری ۴۱٫۹ درصد از کل کوین‌های اتریوم را به خود اختصاص داده است که نشان‌دهنده بیش از ۱۱ میلیارد دلار نقدینگی در پروتکل‌های حوزه DeFi است. در دنیای اثبات سهام پس از آپدیت مرج، سرمایه‌گذاران بیش از هر زمان دیگری به استحکام و پذیرش روبه‌رشد اتریوم اطمینان دارند. در زمان نگارش این مقاله، لیدو دومین پلتفرم محبوب DeFi در کل صنعت و در تمام دسته‌ها بیش از ۷ میلیارد دلار ارزش قفل شده (TVL) دارد.

استیکینگ در پروتکل لیدو

پلتفرم لیدو با انتشار توکن‌های «stETH» که به نام Staked ETH نیز شناخته می‌شوند، تناظر یک به یک را برای  ETHهای استیک‌شده ارائه می‌دهد. این پلتفرم، ETHهای کاربران را در شبکه بیکن چین (Beacon Chain)، بستری برای ایمن‌سازی و اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاکچین اتریوم، قفل می‌کند. سپس پاداش حاصل شده را دریافت کرده و به نسبت بین کاربرانی که اتریوم‌های خود را در این پلتفرم قرار داده‌اند، اهدا می‌کند. البته در پروتکل لیدو تمام جوایزی که به کاربران پرداخت می‌شوند، مشمول ۱۰ درصد کارمزد خواهند بود.

لیکویید استیکینگ

بخش بزرگی از موفقیت و تسلط پلتفرم لیدو در بخش خدمات استیکینگ دیفای، رویکرد چند شبکه‌ای آن است که خدمات استیکینگ را برای توکن‌های بومی بلاکچین‌های سولانا، کاسوما (Kasuma)، پولکادات و پالیگان نیز ارائه می‌دهد. این درحالی است که Rocket Pool تنها روی شبکه اتریوم تمرکز دارد و فقط خدمات استیکینگ مبتنی بر بلاکچین اتریوم را ارائه می‌دهد.

کاربران Lido و Rocket Pool می‌توانند انتظار داشته باشند که نرخ بازدهی سالانه (APR) تقریباً ۸ درصدی برای استیکینگ خود کسب کنند. لازم به ذکر است که کاربران حرفه‌ای معمولاً دارایی‌های وابسته به رمزارزهای استیک شده خود را در سایر پلتفرم‌های DeFi سپرده‌گذاری می‌کنند تا بازده خالص خود را افزایش دهند.

افزودن نقدینگی و امنیت به بلاکچینها با فرایند لیکویید استیکینگ

برای استیکر‌های باتجربه، سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال در یک پلتفرم لیکویید استیکینگ تنها یک گام در فرایند کسب درآمد از این روش است. به عنوان مثال، آن‌ها پس از تبادل ETH با stETH در لیدو، می‌توانند از stETH به دست آمده در پروتکل‌های دیگر DeFi مانند آوه (Aave)، کرو دائو (Curve DAO) و یا یرن فایننس (Yearn) استفاده کنند و نقدینگی را به پلتفرم‌های دیفای گسترش دهند، سپس برای خود درآمد کسب کنند.

در واقع این پلتفرم‌های دیفای بستر استخر‌های نقدینگی مانند USDC/stETH ،DAI/stETH ارائه‌ می‌دهند که فرصت‌ قفل کردن توکن‌های stETH را برای کاربران فراهم می‌کنند تا بازده ناخالص کل خود را از کسب درآمد با لیکویید استیکینگ، ترکیب و افزایش دهند. به طور کلی، راه‌حل‌های این روش سرمایه‌‎گذاری، کارایی ارزهای دیجیتال را افزایش می‌دهد و با افزایش نقدینگی کلی بازار به تسهیل در رشد و توسعه بازارهای دیفای در حال ظهور کمک می‌کنند، همچنین امنیت بلاک‌چین پروژه‌ها را افزایش می‌دهند.

مطالعه بیشتر: معرفی لیست ارزهای دیفای برتر در دنیای رمز ارزها

استیکینگ، تحولی در آینده دیفای

به دلیل سهولت استفاده و مزایای امنیت بلاکچین، پلتفرم‌های مناسب استیکینگ که توسط TVL اندازه‌گیری می‌شود، احتمالاً به رشد خود ادامه خواهند داد. به گفته جاستین دریک (Justin Drake)، محقق و توسعه‌دهنده بنیاد اتریوم، تخمین زده می‌شود که ۸۰ درصد از ETH های عرضه شده در آینده در معرض استیکینگ قرار گیرند. به عنوان یک مزیت اضافی، همه این موارد رشد و توسعه سازگار با محیط زیست و فضای اجتماعی (ESG) هستند؛ زیرا اثبات سهام یک مکانیسم توافقی بسیار کارآمد نسبت به اثبات کار است.

لیکویید استیکینگ اتریوم

اساساً پیامد‌های این وضعیت، اتریوم را به عنوان یک ذخیره ارزش برای میلیاردها دلار وثیقه در پروتکل‌های DeFi تثبیت می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت، راه‌حل‌های این نوع استیکینگ احتمالاً عصر جدیدی در صنعت DeFi را رقم می‌زنند، چراکه این سبک از سرمایه‌گذاری کارایی دارایی‌های ارز دیجیتال را افزایش می‌دهند و این موضوع نیز منجر به افزایش فرصت‌های تولید بازده و درآمد می‌شود. در نتیجه می‌توان احتمال داد که توکن‌های مشتقه‌ مانند stETH به طور فزاینده‌ای جایگزین ETH به عنوان وثیقه در پروتکل‌های دیفای شوند.

در واقع، این موضوع شبیه به آن است که در فضای سنتی سرمایه‌گذاران بزرگ و دولت‌های ملی اکثریت دارایی‌های دلاری خود را در خزانه‌های دولت نگه می‌دارند و آن‌ها را به عنوان وجه نقد واقعی تلقی می‌کنند، همچنین همزمان بازدهی سالانه کسب می‌کنند.

سوالات متداول کسب درآمد با لیکویید استیکینگ

لیکویید استیکینگ چیست؟

لیکویید استیکینگ، در واقع یک نوع استیکینگ در فضای ارزهای دیجیتال است که طبق آن عمل واگذاری توکن‌های شما به طریقی انجام می‌شود که بدون از دست دادن دسترسی خود به آن‌ها، برای شما سپرده‌گذاری می‌شوند.

پلتفرم‌های کسب درآمد با لیکویید استیکینگ کدامند؟

پلتفرم‌های زیادی برای استفاده از این روش کسب درآمد وجود دارند. اما به طور خاص در اتریوم، پروتکل‌های مناسب برای لیکویید استیکینگ در شبکه اتریوم، لیدو با ۶۹ درصد از سهم بازار، برترین پلتفرم محسوب می‌شود. کوین‌بیس در جایگاه دوم و استخر Rocket Pool نیز در جایگاه سوم قرار دارند.

استیکینگ، چگونه آینده دیفای را متحول می‌کند؟

با توجه به سهولت استفاده و مزایای امنیت بلاکچین، برخی پلتفرم‌های دیفای که مناسب استیکینگ هستند و با معیار TVL اندازه‌گیری می‌شوند، احتمالاً به رشد خود ادامه خواهند داد. همین امر منجر به ورود نقدینگی زیادی به صنعت دیفای خواهد شد.

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا