آموزش ارز دیجیتال

گیت کوین، پلتفرمی حامی رمزگذارها و توسعه‌دهندگان

گیت کوین (Gitcoin) یک بستر غیرمتمرکز و منبع باز است که در آن رمزگذارها و توسعه‌دهندگان می‌توانند با هم در زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی همکاری کرده و طبق این فعالیت‌ها کسب درآمد کنند. هدف این پلتفرم همکاری با پروژه‌های مختلف متن باز است. گیت کوین فرصت این همکاری را از طریق ترغیب توسعه‌دهندگان برای انجام پروژه‌ها به‌دست می‌آورد. این پلتفرم قصد دارد جامعه‌ای ایجاد کند که در آن افراد متخصص برای توسعه زیرساخت‌های جدید وب ۳ شامل ابزارها، فناوری‌ها و شبکه‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند و به این ترتیب پیشرفت در زمینه پروژه‌های متن باز را نیز تضمین می‌کنند.

پادکست گیت کوین، پلتفرمی حامی رمزگذارها و توسعه‌دهندگان

به عبارت دیگر، گیت کوین یک پلتفرم انقلابی است که برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان طراحی شده تا از طریق کار روی نرم‌افزار منبع باز از طریق طرح‌هایی مانند تامین مالی درجه دوم و کمک‌های مالی، درآمد کسب کنند. شایان ذکر است که درباره تامین مالی درجه دوم و کمک‌های مالی در ادامه این مطلب توضیحاتی ارائه خواهد شد. همچنین، در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، به مفهوم، کاربرد، نحوه عملکرد و آینده گیت کوین در صنعت بلاکچین و ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت.

نگاهی به مفهوم و عملکرد گیت کوین

گیت کوین در نوامبر ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد. این پلتفرم از این باور نشات گرفته که پروژه‌ای منبع باز و بستری برای انجام محاسبات مدرن باشد. همچنین، گیت کوین روشی مناسب برای قدردانی مالی از توسعه‌دهندگانی محسوب می‌شود که در ازای فعالیت خود دستمزدی دریافت نمی‌کردند.

از طریق گیت‌کوین، توسعه‌دهندگان می‌توانند پروژه‌های خود را معرفی کنند، مستقیما از مشارکت‌کنندگان برای تامین مالی جمعی پول بگیرند و از سیستم نوآورانه‌ای همچون تامین مالی درجه دوم، سود ببرند.

این پلتفرم روی تامین مالی پروژه‌های کالاهای عمومی غیررقابتی و غیرقابل حذف مانند پروژه‌های مربوط به هوای پاک، زیرساخت و حریم خصوصی تمرکز دارد. گیت کوین تنها پروژه‌هایی را تامین مالی می‌کند که به بلاک چین و اکوسیستم اتریوم مرتبط هستند. پلتفرم یاد شده همچنین هکاتون‌ها و جایزه‌هایی را به منظور تشویق توسعه‌دهندگان برای پیوستن به این پلتفرم، ارائه می‌دهد.

شایان ذکر است که در رویداد هاکتون، پروژه‌هایی هدفمند توسط گروهی از برنامه‌نویسان با اهداف اجتماعی و آموزشی نگاشته می‌شود. همچنین، در این رویداد ایده‌پردازی صورت می‌گیرد و راه‌حل‌هایی از سمت تیم‌های فنی به منظور حل مشکلات مطرح می‌گردد. افزون بر آن، کدنویسی سایت‌ها، ربات‌ها و نرم افزار گوشی‌های هوشمند در رویداد هکاتون صورت می‌پذیرد. نکته بعدی که باید به آن اشاره کنیم این است که رویدادهای هکاتون‌ به طور معمول بین یک روز تا یک هفته طول می‌انجامند. همانطور که اشاره شد، برخی از هکاتون‌ها فقط با اهداف اجتماعی و آموزشی آغاز می‌شوند اما بیشتر اوقات هدف از برگزاری آنها، ایجاد نرم‌افزارهای مفید و کاربردی است.

قبل از بررسی عمقی و دقیق گیت کوین، در گام نخست بهتر است که درباره مسائل عمومی مرتبط با این پلتفرم اطلاعاتی ارائه شود. که در ادامه به توضیحی کوتاه درباره گیت کوین می‌پردازیم و سپس برخی از موارد را با جزئیات بیشتر باز خواهیم کرد. به طور کلی، این پروتکل روی بلاکچین اتریوم کار می‌کند. توکن بومی آن GTC است و از الگوریتم اجماع اثبات سهام بهره می‌برد.

اثبات سهام در کریپتو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بنیانگذاران گیت کوین چه کسانی هستند؟

گیت کوین توسط کوین اووکی(Kevin Owocki) و اسکات مور(Scott Moore) راه‌اندازی شد. کوین، یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه دلاور بود و در حال حاضر مدیر عامل گیت کوین است. قبل از این، او به عنوان مهندس مشغول فعالیت بود و چندین پروژه منبع باز را نیز تاسیس کرد. علاوه بر این، اسکات مور رسیدگی به امور مالی بلاک چین را شروع کرد و سپس شیفتگی او روز به روز به اتریوم بیشتر شد. به این ترتیب، بنیانگذاران گیت کوین از پیشینه دیجیتالی خود استفاده کردند و به سرعت متحدان بیشتری را در این فضا ایجاد کردند، از جمله ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم.

گیت کوین چگونه کار می‌کند؟

گیت کوین چگونه کار می‌کند؟

برنامه‌های مربوط به کمک‌های مالی گیت کوین یا Gitcoin Grant، طرح‌هایی محسوب می‌شوند که به وسیله گیت کوین به صورت فصلی برگزار می‌شوند. این طرح‌ها، به علاقه‌مندان صنعت وب ۳ اجازه می‌دهد تا بودجه‌های مالی را به طرف پروژه‌هایی که به نظرشان مهم‌تر از دیگران است، هدایت کنند.

ماموریت گیت کوین برای حمایت و تامین مالی توسعه‌دهندگان نرم‌افزار‌های منبع باز، اولین بار در سال ۲۰۱۷ مطرح شد و سپس این هدف به سمت ساخت و حفظ کالاهای عمومی دیجیتال سوق پیدا کرد. اولین دوره از رویداد کمک‌های مالی گیت کوین (GR1) در سال ۲۰۱۹ برگزار گردید که با مشارکت ۲۰۰ سرمایه‌گذار و جمع‌آوری ۳۸ هزار دلار سرمایه همراه شد. البته تا کنون ۱۹ دوره جذب کمک مالی توسط این پلتفرم برگزار شده و آخرین دوره آن از تاریخ ۱۵ نوامبر آغاز و تا ۲۹ نوامبر ۲۰۲۳ ادامه داشت. شایان توجه است که حجم منابع مالی جذب شده در ۱۵ دور اول این طرح، مبلغی بالغ بر ۵۰.۸۲ میلیون دلار بود.

به نظر می‌رسد که تاثیر کمک‌های مالی فردی ارائه شده از طریق مکانیسم تامین مالی درجه ۲ (Quadratic Funding) که یا به اختصار QF در زول این مدت با رشد شایان توجهی مواجه شده‌است. در طول مکانیسم تامین مالی درجه ۲، اعضای جامعه به پروژه‌ای که احساس می‌کنند نیاز به حمایت و تامین مالی دارد، کمک می‌کنند. تعداد مشارکت‌کنندگان برای حمایت از یک پروژه، از اهمیت بسیار بالایی برحوردار است زیرا نشان می‌دهد که پروژه محبوبیت زیادی دارد و سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند سودآور باشد. کاربرانی که مایل به تامین مالی پروژه‌های خود از طریق تامین مالی درجه دوم هستند، باید طرحی واضح و شفاف از پروژه ارائه و نشان دهند که آیا مشارکت در یک توکن خاص ERC-20 را ترجیح می دهند یا خیر.

استاندارد BRC-20 چیست؟ راهنمای کامل توکن BRC20 شبکه بیت کوین

به عبارت دیگر، منظور از تامین مالی درجه دوم، یک نسخه به‌روزر شده همراه با قوانین منعطف‌ و دموکراتیک‌تر از تامین مالی به‌شیوه سنتی است. این راهکار  باعث می‌شود سهام‌داران کوچک نیز فرصتی برای سرمایه‌گذاری هرچند کوچک درپروژه داشته باشند و به نسبت آن، بودجه را افزایش دهند. شایان ذکر است که استخرهای مربوط به منابع مالی گیت کوین عمدتا با تغییرات کمک‌های مالی کاربران به روز می‌شوند.

جوایز گیت کوین: سیستم جوایز گیت کوین، به کاربران امکان می‌دهد بودجه خود را به مسائل توسعه فناوری اختصاص دهند و توسعه‌دهندگان پلتفرم گیت کوین را ترغیب می‌کند تا به این موارد رسیدگی کنند.

سرمایه‌گذاران باید جزئیات پروژه را در گیت هاب تشریح کنند و در مقابل، توسعه‌دهندگان علاقه‌مند به انجام آن نیز پیشنهادات خود را ارائه دهند. در این بخش، هر دو جوایز مجاز یعنی آنهایی که نیاز به تایید سرمایه‌گذار دارند و آنهایی که بدون مجوز بوده و برای همه آزاد است، در دسترس هستند. توسعه‌دهندگان شرکت‌کننده می‌توانند در هر پروژه‌ای عمومی که دارای «پاداش» است، مشارکت داشته‌باشند.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید بیت کوین در صرافی ارزدیجیتال

به عبارت دیگر، گیت کوین کاربران را قادر می‌سازد که تامین مالی مربوط به حل برخی از مسائل توسعه فناوری و پشتیبانی جمعی را از طریق توسعه‌دهندگان موجود در پلتفرم گیت کوین انجام دهند. به عنوان تامین‌کننده جایزه، یک کاربر باید مساله‌ای را در گیت هاب ایجاد و بودجه آن را نیز در همین بخش تعیین کند. این کار پس از مشخص کردن جزئیات پروژه، یک جدول زمانی برای تکمیل و هر انتظار دیگر یا اطلاعات مربوطه انجام می‌شود. سپس مشارکت‌کنندگان می‌توانند فرم کوتاهی را برای ابراز علاقه خود به حل مساله ارسال کنند. توسعه‌دهندگان شرکت‌کننده هم می‌توانند جوایزی را که می‌خواهند در ازای مشارکت خود در این چالش‌ها بگیرند، انتخاب کنند. بسته به میزان بودجه و دشواری کار، هرچه پاداش بزرگ‌تر باشد، توسعه‌دهنده‌ها ترغیب شده و تلاش بیشتری برای تقویت فناوری خواهد کرد. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان Web3 همچنین می‌توانند پروژه‌ها را به طور مرتب ایجاد کنند و روابط را از طریق یک برنامه مشترک به نام Kernel Fellowship تقویت کنند.

جایزه‌های گیت کوین می‌توانند به دو صورت ارائه شوند. به عنوان مثال، برای شروع کار نیاز به تایید تامین‌کننده داشته یا نداشته‌باشند. سرمایه‌گذاران می‌توانند ازطریق جوایز Gitcoin، توسعه‌دهندگان را با صلاحدید خودشان انتخاب کرده، جدول زمانی تعیین یا در هر زمانی آن را لغو کنند.

گیت کوین بیشتر روی گیت هاب (Github) کار می‌کند که پلتفرم اصلی میزبان کدنویسان محسوب می‌شود. این پلتفرم‌ها با استفاده از ابزارهای زیر در حیطه تمرکززدایی کار می‌کنند.

گیت کوین فاست: تهیه GTC، توکن بومی گیت‌کوین را می‌توان از طریق ارائه ارزهای فیات، با خرید در صرافی‌ها انجام داد و همچنین در مقادیر کم از طریق اپلیکیشن‌ها در ازای اقداماتی که گیت کوین فاست (Gitcoin Faucet) نامیده می‌شود، به دست آورد.

اداره جامعه از طریق توکن گیت کوین (GTC): یک توکن ERC-20 به نام GTC، امکان اداره جامعه را روی پلتفرم تسهیل می‌کند. توکن‌های GTC به نوعی خزانه‌داری غیرمتمرکز تحت رهبری جامعه ایجاد می‌کنند. این توکن‌ها به صورت به صورت ۱۵ درصد بین کاربران پلتفرم، ۳۵ درصد برای سهامداران و ۵۰ درصد در گیت کوین دائو توزیع شده‌اند. شایان ذکر ایت که مدل حاکمیت جامعه مبتنی بر دائو دارای مدیرانی است که پلتفرم را به سمت تمرکززدایی کامل هدایت می‌کنند.

هدف از توزیع توکن GTC این است که هم به کاربران اولیه پلتفرم گیت کوین و هم به مشارکت کنندگان آینده پاداش دهد. در همان ابتدا، ایردراپ‌هایی برای کاربران اولیه این پلتفرم ارسال شد که با اقداماتی مانند باز کردن جایزه، ارسال جایزه، باز کردن امکان ارائه کمک هزینه یا مشارکت در کمک هزینه و فعالیت‌هایی از این دست در این پلتفرم مشارکت کردند. GTC توزیع شده بین سهامداران، به تیم موسس، سرمایه گذاران، کارمندان و شرکای استراتژیک تخصیص یافت. از طرف دیگر، توکن‌های GTC ذخیره شده برای گیت کوین دائو توسط خزانه‌داری تحت رهبری جامعه اداره می‌شوند.

همانطور که اشاره شد، گیت‌کوین توسط یک DAO اداره می‌شود که در آن کاربران می‌توانند با استفاده از توکن‌های گیت‌کوین خود در راهبری پلتفرم شرکت کنند تا پیشنهادات مختلف را پیشنهاد و به آن رای دهند. این پلتفرم در حال گذار تدریجی به سمت تمرکززدایی کامل است، جایی که در نهایت تمام حاکمیت پلتفرم به جامعه واگذار خواهد شد. از اکتبر ۲۰۲۱، این پلتفرم توسط معاونان جامعه رهبری می‌شود. افرادی که به دلیل همسویی با ماموریت و ارزش‌های گیت‌کوین و همچنین تمایل زیاد برای کمک به اکوسیستم رمزنگاری گیت کوین به صورت هفتگی و حتی روزانه انتخاب شده‌اند. این دسته از افراد در ابتدا وظیفه تعیین خط مشی‌های مربوط به گرنت‌های گیت کوین را بر عهده داشتند.

ابتکارات اصلی مربوط به فرآیند حاکمیت گیت کوین حول چندین جریان کاری از پیش تعیین شده می‌چرخد. این جریان‌ها اساسا دسته بندی‌های گسترده‌ای هستند که موضوعاتی را تعریف می‌کنند و اعضای انجمن می‌توانند پیشنهادات خود را در آن ارائه دهند. در حال حاضر، جریان‌های کاری اصلی شامل موارد زیر است:

تامین مالی کالاهای عمومی: جمع‌آوری جامعه برای تامین مالی کالاهای عمومی و تعیین معیارها برای دورهای مختلف تامین مالی

نمونه‌سازی کالاهای عمومی: ایجاد راه‌هایی برای استفاده از معماری منحصر به فرد گیت کوین در ساخت راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات کالاهای عمومی

محافطت از حمله سیبل: ایجاد راه‌حل ‌هایی برای جلوگیری از مستعد شدن گیت کوین به حملات سیبل

تمرکززدایی پیشرونده: معماری گیت کوین، این پلتفرم را به منظور مدیریت جامعه، کاربردی و ساده‌تر می‌کند.

آینده اکوسیستم رمزنگاری Gitcoin

آینده اکوسیستم رمزنگاری Gitcoin

گیت کوین با ارائه یک پلتفرم برای جامعه‌ای از اهداکنندگان و توسعه‌دهندگان علاقه‌مند به ایجاد اینترنت بازتر و یکپارچه‌تر، در تسریع توسعه نرم‌افزار منبع باز در بلاکچین نقشی موثر داشته‌است. گیت کوین با ایجاد یک پلتفرم طراحی شده برای هدایت بودجه به پروژه‌های منبع باز به توسعه وب ۳ و غیرمتمرکزسازی ادامه می‌دهد. بنابراین آینده درخشانی را در مسیر پیش روی خود دارد.

نگاهی تخصصی‌تر به تامین مالی درجه دوم

تامین مالی درجه دوم برای همسو کردن نیازها و انگیزه‌های اهداکنندگان و توسعه‌دهندگان در نظر گرفته شده‌است. از طریق کمک‌های مالی درجه دوم، کمک کنندگان کوچک می‌توانند از آنچه که به نظر آنها بهترین پروژه‌های کالاهای عمومی است، حمایت کنند و با انجام این کار، بودجه را افزایش دهند. به طور مشابه، توسعه‌دهندگان با تشریح هدفی که می‌خواهند روی آن کار کنند، می‌توانند از طریق تامین مالی درجه دوم در پلتفرم گیت کوین به تامین مالی پروژه‌های خود بپردازند. کاربرانی که کمک‌های مالی خود را ارسال می‌کنند نیز باید عنوان و شرح پروژه واضحی را پیش‌نویس کنند.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید تتر در صرافی ارزدیجیتال

در حال حاضر، استخرهای تامین مالی درجه دوم عمدتا از طریق کمک‌های مالی کاربران به صندوق رسمی Gitcoin Grants تامین مالی می‌شود. البته استخرهای مشابه دیگری نیز وجود دارند و احتمالا تعداد بیشتری هم ایجاد خواهند شد. کاربران می‌توانند وجوهی را به استخرها کمک کنند، که سپس بر اساس فرمول تامین مالی درجه دوم و به صورت فصلی یا هر سه ماه یکبار، متناسب با میزان محبوبیت پروژه‌ها تخصیص می‌یابند.

چه چیزی استفاده از گیت کوین  را منحصر به‌فرد می‌کند؟

چه چیزی استفاده از گیت کوین  را منحصر به‌فرد می‌کند؟

گیت کوین پلتفرمی است که عمدتا از ایجاد جامعه، برای انجام پروژه‌های منبع باز پشتیبانی می‌کند. هدف این پلتفرم بهبود چشم‌انداز آینده از طریق «سرزمین‌های درجه دوم» است. این یک اکوسیستم دیجیتال همراه با دموکراسی دیجیتال محسوب می‌شود که بر ایجاد جامعه و تایید انجام پروژه توسط آنان تاکید دارد.

توکن بومی GTC می‌تواند برای مدیریت فعالیت‌های این پلتفرم مورد استفاده قرار گیرد و دارندگان آن می‌توانند به پیشرفت‌ها رای دهند. همچنین، افراد می‌توانند در هکاتون‌هایی که توسط پروژه‌ها میزبانی می‌شود، شرکت کرده و جوایزی کسب کنند و در این مسیر با همتایان خود ارتباط بگیرند.

چرا پلتفرم گیت کوین مهم است؟

این پلتفرم اساسا نحوه دریافت بودجه پروژه‌های متن باز را تغییر می‌دهد. برخلاف مدل‌های سنتی که در آن‌ها توسعه‌دهندگان اغلب به صورت رایگان روی پروژه‌های متن باز کار می‌کنند، این پلتفرم پرداخت هزینه انجام پروژه را تضمین می‌کند. مکانیسم تامین مالی درجه دو، تضمین می‌کند که پروژه‌های محبوب از طریق حمایت جامعه بودجه کافی دریافت می‌کنند.

علاوه بر این، مدل حکومتی آن با GTC یک طرح اولیه برای مدیریت پلتفرم غیرمتمرکز فراهم می‌کند که به اعضای جامعه اجازه می‌دهد در آینده پلتفرم حرفی برای گفتن داشته‌باشند.

پلتفرم Gitcoin با تمرکز بر پروژه های کالاهای عمومی، کاربردهای اجتماعی گسترده‌تری نیز دارد و به تامین مالی پروژه‌هایی که هدف آن‌ها منافع جمعی است، کمک می‌کند.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا